-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.
Išbandyti
Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Egzotika: kaip atrodė pirmasis automobilyje sumontuotas lietimui jautrus ekranas?

Lietimui jautrus ekranas įmontuotas daugumoje šiuolaikinių automobilių – jis yra ir pačiuose pigiausiuose modeliuose, ir net sunkvežimiuose. Tačiau kaip šie ekranai pasiekė automobilius ir kokią įtaką tam darė konkretūs automobilių gamintojai? Čia verta išskirti tris pasaulyje žinomus prekės ženklus – „Buick“, „Tesla“ ir „Volkswagen“, rašoma pranešime.
„Buick Riviera“, 1972 m.
„Buick Riviera“, 1972 m. / Dainiaus Nagelės nuotr.

Pirmasis lietimui jautrus ekranas – 1986 m.

Kuo išskirtinis „Buick“? Lietuvoje ir daugelyje kitų Europos valstybių naujo tokio automobilio net neįmanoma įsigyti, tačiau būtent šio amerikiečių gamintojo 1986 m. pristatyta „Riviera“ turėjo pirmąjį lietimui jautrų ekraną, įmontuotą į serijinės gamybos modelį. Bandymas nebuvo labai sėkmingas – praėjus vos ketveriems metams tokio ekrano montavimas buvo nutrauktas. Vairuotojams nepavyko susigyventi su naujove, jie neįprato FM radijo bangų reguliuoti spaudydami senovinį CRT ekraną su kineskopu.

Žvelgiant iš šių dienų perspektyvos, prieš 33 metus pagaminto „Buick Riviera“ multimedijos sistema atrodo juokinga, tačiau tuo metu mobilieji telefonai vis dar svėrė kilogramą ir buvo laikomi egzotika. Tais laikais „Apple“ neseniai buvo pristačiusi pirmąjį savo kompiuterį „Macintosh“, viena didžiausių naujovių, pristatoma šiuo leidimu, buvo galimybė pasirinkti rašymo šriftą. To meto skaitmeninėms technologijoms buvo labai toli iki šių dienų standartų.

Išmaniosios technologijos į automobilių pasaulį skverbėsi sparčiai ir jau praėjus dešimtmečiui po „Rivieros“ debiuto prabangiausi modeliai rinkoje turėjo ekranus, valdomus specialiomis svirtelėmis ar jungikliais. Ekranai po truputį didėjo, o maždaug po dešimtmečio išpopuliarėjo ir pirmieji lietimui jautrūs ekranai – jų pradininkai vėlgi buvo prabangiausių automobilių gamintojai.

Šio dešimtmečio pirmoje pusėje „Tesla“ žengė naują žingsnį į informacinių technologijų pasaulį – visas sistemas „Model S“ automobilyje sutalpino į vieną didžiulį 17 colių įstrižainės ekraną, valdomą tarsi planšetę. Vairuotojams tai buvo neįprasta ir toli gražu ne visada patogu, bet atrodė šiuolaikiškai ir todėl – patraukliai.

2018 m. dar vieną didelį žingsnį žengė „Volkswagen“. Naujasis trečios kartos visureigis „Touareg“ buvo pristatytas su dviem didžiuliais ekranais: prieš vairuotoją įmontuotas 12 colių, o su juo tarsi sujungtas automobilio centre įmontuotas net 15 colių įstrižainių ekranai. Naujas ekranas stebina ne vien dydžiu, ne mažiau svarbus čia yra patogumas. Būtent šis Vokietijos gamintojo produktas žymi trečiąjį lietimui jautrių ekranų technologijų raidos etapą. Ši naujovė įrodo, kad visas automobilio sistemas galima ne tik sukelti į didžiulį ekraną, bet ir valdyti patogiai ir intuityviai.

Mygtukai nebereikalingi

Gamintojo nuotr./Volkswagen Touareg
Gamintojo nuotr./Volkswagen Touareg

Naujajame „Touareg“ mygtukų ir jungiklių nėra daug, tik ant vairo, kairėje vairuotojo pusėje bei centre, šalia pavarų dėžės režimo perjungimo svirties. Tai – pagrindiniai mygtukai (variklio įjungimo, stovėjimo stabdžio, važiavimo režimo pasirinkimo jungikliai), vairuotojai nori juos pasiekti maksimaliai lengvai ir įrangą reguliuoti nenukreipdami akių. Klimato kontrolės, sėdynių ventiliavimo ir šildymo, taip pat navigacinės sistemos ir daugybė kitų funkcijų reguliuojamos didelės raiškos ekrane.

Už tai, kad šią informacinę sistemą galima valdyti labai intuityviai, „Volkswagen“ sulaukė pasaulinių apdovanojimų. Automobilyje naudojama sistema buvo pastebėta ir „Lietuvos metų automobilio 2019“ rinkimuose – būtent „Volkswagen“ automobilio multimedija kartu su labai panašia, naudojama „Audi Q8“, buvo įvertintos kaip geriausios.

Nesudėtingas valdymas – ne vienintelė „Volkswagen“ sistemos ypatybė. „Touareg“ visureigyje montuojama SIM kortelė, įgalinanti nuolatinį interneto ryšį. Tai reiškia, kad navigacijos žemėlapiai atnaujinami ir eismo informacija sekama realiu laiku, o keleiviai gali naršyti, naudodami „Wi-Fi“ prieigos tašką.

Navigacinė sistema „Touareg“ automobilį pakėlė į naują lygmenį. Tai – pirmasis produktas, kurio navigacinėje sistemoje galima matyti miestų vaizdus su trimačiais statiniais ir kitais įrenginiais, o tai palengvina orientaciją nepažįstamose vietovėse. Kadangi visureigio sistema nuolat prisijungusi prie interneto, ji itin tiksliai apskaičiuoja, per kiek laiko gali būti įveiktas maršrutas, ir rekomenduoja patį geriausią kelią, atsižvelgdama ne tik į dabartinę eismo situaciją, bet ir numatydama eismo spūstis piko valandomis.

Ekrane – išsamesnis vaizdas nei pro stiklą

Dideli ekranai automobiliuose naudojami ne tik reguliuoti klimato kontrolę ar nustatyti navigacinės sistemos maršrutą, „Volkswagen Touareg“ modelyje priešais vairuotoją įrengtame 12 colių įstrižainės ekrane galima matyti ir tam tikrais atvejais labai aktualią informaciją – žemėlapį ar šilumos jutiklių sistemos „Night Vision“ vaizdą.

Pagrindinė kelionės informacija jau daugelyje automobilių (net ir nedideliuose kompaktinės klasės modeliuose) gali būti atvaizduojama ant priekinio stiklo projektuojamame ekrane. Taip, nenukreipdamas akių nuo kelio, vairuotojas gali matyti greitį, navigacinės sistemos nurodymus ar kitą svarbią informaciją.

Tokiu atveju už vairo esančiame ekrane galima atvaizduoti didelį navigacijos žemėlapį – daug patogiau stebėti jį nei nukreipti akis į šoną ir žiūrėti į automobilio centre įmontuotą ekraną.

12 colių „Touareg“ ekrane dar gali būti rodomas šilumai jautrios kameros pateikiamas vaizdas – ji fiksuoja iki 130 metrų atstumu esančius žmones, gyvūnus ir kitus šilumą skleidžiančius objektus, kurie gali būti už tvorelės, gyvatvorės ar kito objekto – nematomi vairuotojui. Važiuojant didesniu nei 50 km/val. apie šalia esančius gyvūnus vairuotojas įspėjamas ekrane juos pažymint raudonai.

Kadangi 1986-aisiais ekranai dar buvo suvokiami kaip saugumui keliantys grėsmę, tokios eismo saugumą didinančios funkcijos yra itin svarbios šiai technologijai plėstis. Panašių nuogąstavimų galima išgirsti ir dabar, tačiau lyderiaujantys automobilių gamintojai jau intensyviai plėtoja šią kryptį – naujausias technologijas jie siekia įgyvendinti tam, kad vairuoti būtų patogiau ir saugiau.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Reklama
„Daktare, man pašalino tulžies pūslę, tačiau aš nesijaučiu gerai...“
„TOPsport A lygos tribūna“: „Panevėžio“ krizė, karštosios kėdės ir prezidentas svečiuose
Užsisakykite 15min naujienlaiškius