Tai paaiškėjo po lankomiausio transporto skelbimų portalo Baltijos šalyse „Autoplius.lt“ atlikto tyrimo.
Mat vidutinė mūsų šalyje parduodamo naujo automobilio kaina yra 68 tūkstančiai litų. Tuo tarpu vidutinis atlyginimas šalyje siekia 1650 litų į rankas. Todėl, vidutiniškai uždirbantis mūsų šalies gyventojas naujos mašinos pirkimui turi skirti net 41 mėnesio atlyginimą.
Tuo galima paaiškinti, kodėl Lietuvoje nuperkama mažiausiai naujų automobilių Europoje skaičiuojant tūkstančiui gyventojų.
Tuo tarpu naudotas automobilis, nuperkamas Lietuvoje, vidutiniškai kainuoja 10,9 tūkstančio litų. Tad tokį automobilį jau galima įsigyti paklojus 6,6 vidutinio atlyginimo.
Mašinai – trijų mėnesių uždarbis
„Vakarų Europoje skaičiuojama, kad naujo automobilio įsigijimui galima skirti maždaug tiek lėšų, kiek šeima uždirba per 3 mėnesius. Tuomet jis netampa pernelyg didele finansine našta“, – aiškina Justas Nekrošius, automobilių rinkodaros ekspertas.
Todėl, tarkime, jeigu Vokietijoje dviejų asmenų šeimos pajamos sudaro 5-6 tūkstančių eurų per mėnesį, tokia šeima dairosi naujo automobilio, kainuojančio 15 – 18 tūkstančių eurų.
Už tokią sumą pinigų galima įsigyti gerai sukomplektuotą mažos klasės automobilį („Ford Fiesta“, „Renault Clio“) arba kiek prastesnio įrangos lygio kompaktinės klasės modelį („Volkswagen Golf“, „Ford Focus“).
Vakarų Europoje paprastai už automobilį niekas nemoka visos sumos iš karto, perka jį išsimokėtinai su fiksuota mėnesine įmoka. Tad, atsižvelgus į mašinos kainą ir likutinę vertę po kelerių metų, per mėnesį mokama 300 – 500 eurų.
„Mūsų realybė tokia, kad vakariečių apskaičiavimus lietuviai intuityviai pritaiko ne naujo, bet naudoto automobilio įsigijimui“, – komentuoja J.Nekrošius.
Lietuvoje dviejų asmenų šeimos vidutinės statistinės pajamos 3,3 tūkstančio litų, tad už trijų mėnesių atlyginimą ir perkamas apie 10 tūkstančių litų kainuojantis automobilis.
Skaičiai – gluminantys
„Kiekvieną skaičių galima interpretuoti kaip nori, tačiau akivaizdus faktas, jog tik labai maža dalis mūsų šalies gyventojų gali ryžtis naujo automobilio pirkimui. Todėl absoliučią daugumą pirkėjų sudaro bendrovės ir įmonės“, – mano Gintaras Kaukėnas, Lietuvos autoverslininkų asociacijos valdybos narys.
Tačiau G.Kaukėnas mano, kad oficialiai skelbiamas vidutinis darbo užmokestis Lietuvoje ne visiškai atspindi realia situaciją. „Pusė tautos gauna neoficialių pajamų, taip pat „juodai“ jas ir išleidžia“, – įsitikinęs bendrovės „Kia Auto“ vadovas G.Kaukėnas.
Jis neslėpė, jog jį šiek tiek glumina praėjusių metų mašinų pirkimų ir pardavimų statistika Lietuvoje, rodanti, kad 100 naudotų automobilių teko vos 2,5 naujo. „Tokios proporcijos naujų ir naudotų automobilių nėra jokioje kitoje Europos valstybėje“, – mano jis.
Norai viršija galimybes
Tuo pačiu pašnekovas pastebi, kad lietuviai linkę įsigyti brangesnes mašinas nei leidžia realios pajamos. „Ar šeima, kurios mėnesio pajamos 10 tūkstančių litų pirks naują mašiną už 30-40 tūkstančių litų? Neabejoju, kad rinksis gerokai brangesnę“, – įsitikinęs G.Kaukėnas.
Naujas automobilis lietuviams – vis dar labai svarbus statuso visuomenėje ženklas. „Todėl kelioliką tūkstančių litų pajamų per mėnesį gaunančios šeimos galva pas mus važinėtų mažų mažiausiai BMW X6, o žmona – bent jau „RAV-4“, – ironizavo J.Nekrošius.
Kita vertus, naudotais automobiliais prekiaujantys verslininkai dabar gali trinti rankas. Mat dauguma oficialių automobilių gamintojų atstovų pastaruoju metu susiduria ne su klientų, bet su mašinų stygiumi. Išaugus paklausai didžiosiose rinkose, jų nespėjama gaminti tiek, kiek reikia.