Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Prenumeruoti

Pirmasis „Mazda“ automobilis nebuvo keturratis – kaip pavadintumėte šią keistą transporto priemonę?

„Mazda“ yra pakankamai garsus nors ir visai nedidelis automobilių gamintojas. „Mazda“ didžiausių automobilių gamintojų sąraše užima tik 15-ą vietą, tačiau garsėja savo įsimintinais kūriniais. Tarp jų – populiariausias visų laikų sportinis kabrioletas MX-5, rotorinį variklį turintis RX-7, superautomobilis „Autozam AZ-1“ ir daugybė kitų modelių.
1960-aisiais Mazdago pakeitė aptakesnis K360, atitinkantis kei klasės reikalavimus. (TTTNIS, Wikimedia)
1960-aisiais Mazdago pakeitė aptakesnis K360, atitinkantis kei klasės reikalavimus. (TTTNIS, Wikimedia)

„Mazda“ visada iriasi prieš srovę ir dabar užsimojo net išgelbėti benzininį variklį – sukūrė efektyviausią ir „švarų“ Skyactiv-3. Tačiau šįkart ne apie tai, pasižvalgykime po istoriją. Ar esate matę, kaip atrodo pirmasis „Mazda“ automobilis?

„Mazda“ yra labai garsi markė, tačiau jos istorija nėra žinoma daugeliui žmonių. Pavyzdžiui, ar žinojote, kad kompanijos pradžioje ji buvo vadinama „Toyo Cork Kogyo“? Kaip tikriausiai supratote, 1920 metais įkurta kompanija gamino įvairius gaminius iš kamštinės medžiagos. Vėliau pavadinimas pasikeitė į tiesiog „Toyo Kogyo“, tačiau nepaisant visų kompanijos įkūrėjo Jujiro Matsudos pastangų, trečiojo dešimtmečio pabaigoje ją teko gelbėti nuo bankroto.

Tuo metu „Toyo Kogyo“ jau koncentravosi į mechanizmų gamybą. Pramoninė technika tuomet buvo labai geras verslas, tačiau jam trūko lankstumo. Pats J.Matsuda buvo labai geras, patyręs verslininkas, todėl jis pastebėjo nišą – rinkoje trūko pigių, labai mažų krovininių mašinų. Turėdamas neblogas metalo apdirbimo galimybes J.Matsuda nurodė sukurti tai, kas dabar yra laikoma pirmuoju „Mazda“ automobiliu – „Mazdago“.

Mazdago buvo pirmoji kompanijos sukurta transporto priemonė. (Taisyo, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)
Mazdago buvo pirmoji kompanijos sukurta transporto priemonė. (Taisyo, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

1931 metais „Toyo Kogyo“ rinkai pristatė savo pirmąją transporto priemonę – autorikšą Mazdago. Tai buvo panašu į motociklą su atviru krovinių skyriumi gale. Teigiama, kad tai buvo pirmoji pasaulio rikša, nors tuomet „Mazdago“ buvo tiesiog triratis sunkvežimis. Toyo Kogyo savo pirmosios mašinos pardavimą patikėjo „Mitsubishi“ kompanijai.

Pirmieji „Mazdago“ buvo varomi 482 kubinių centimetrų varikliu, per trijų pavarų mechaninę transmisiją sukančiu galinius ratus. Variklis išvystė vos daugiau nei 9 AG, „Mazdago“ galėjo pavežti 200 kg sveriantį krovinį.

Kaip galite įsivaizduoti, vietos buvo tik vairuotojui – keleivių „Mazdago“ paimti negalėjo. Visgi prekeiviai ir ūkininkai rodė susidomėjimą, todėl „Mazdago“ buvo nuolat tobulinamas. Greitai pasirodė kabina, variklis po truputį augo, o rėmas – stiprėjo. Jau 1938 metais „Mazdago“ turėjo 669 kubinių centimetrų variklį, keturių pavarų dėžę ir galėjo vežti 500 kg svorio krovinį.

Mazdago augo ir tobulėjo, galėjo pavežti vis didesnį svorį. (Mytho88, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)
Mazdago augo ir tobulėjo, galėjo pavežti vis didesnį svorį. (Mytho88, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Per karą gamyba sustojo – „Toyo Kogyo“ turėjo gaminti ginklus. Tačiau karui pasibaigus triračių Mazdago sunkvežimių gamyba buvo atnaujinta – dabar mažų triračių sunkvežimių reikėjo kaip niekada anksčiau. Pasirodė vis naujesnės versijos, su geresnėmis kabinomis, didesniais varikliais ir didesniu maksimaliu vežamu svorio. Pastarasis rodiklis viršūnę pasiekė 1954 metais, kuomet „Mazdago“ galėjo pavežti jau 750 kg.

Gamyba galiausiai buvo nutraukta 1960 metais, kuomet finansinė įmonės padėtis buvo pakankamai gera pradėti gaminti geresnes, aukštesnių technologijų reikalaujančias mašinas. Dar 1958 metais pasirodė lengvasis sunkvežimis „Romper“, o jau kitais metais prie jo prisidėjo D1100/D1500 sunkvežimiai. „Mazdago“ pamaina buvo gražesnius, aptakesnius kėbulus turintys triračiai pikapai – kei klasės K360 ir vos didesnis T600. Tačiau jei jums įdomu, kas buvo tikras įprastas pirmasis „Mazda“ automobilis, tikriausiai atsakymas būtų R360, pasirodęs 1960 metais.

Sedanas R360

Jei manote, kad „Mazdago“ autorikša ir K360 nėra verti pirmojo „Mazda“ automobilio vardo, nes turi tik tris ratus, tikriausiai pirmuoju automobiliu laikysite R360 kei klasės sedaną.

Jei nenorite Mazdago autorikšos laikyti automobiliu, tuomet Mazda R360 buvo pirmasis tikras kompanijos automobilis. (Jeremy, Wikimedia(CC BY 2.0)
Jei nenorite Mazdago autorikšos laikyti automobiliu, tuomet Mazda R360 buvo pirmasis tikras kompanijos automobilis. (Jeremy, Wikimedia(CC BY 2.0)

Tai buvo dviejų durelių automobilis su gale sumontuotu oru aušinamu V2 356 kubinių centimetrų varikliu, kuris išvystė 16 AG (12 kW) ir 22 Nm sukimo momentą. R360 svėrė vos 380 kg ir galėjo įsibėgėti iki 84 km/h. Automobilis buvo parduodamas su dviejų greičių automatine arba keturių pavarų mechanine transmisija. Važiuoklė naudojo gumines spyruokles, tačiau teigiama, kad automobilis mieste buvo visai patogus. R360 padėjo „Mazda“ kompanijai įsitvirtinti kei, o vėliau ir kitų automobilių rinkoje. Mazda R360 gamyba buvo nutraukta dar 1966 metais, tačiau kompanijos istorija tęsiasi iki šiol.

Mazda R360 dviejų cilindrų oru aušinamas variklis buvo sumontuotas gale. (Jeremy, Wikimedia (CC BY 2.0)
Mazda R360 dviejų cilindrų oru aušinamas variklis buvo sumontuotas gale. (Jeremy, Wikimedia (CC BY 2.0)

Kaip atsirado „Mazda“ pavadinimas

Beje, tikriausiai pastebėjote, kad nepaminėjome, kada „Toyo Kogyo“ kompanija tapo „Mazda“. Tai įvyko gerokai vėliau – tik 1984 metais. Vardas „Mazda“ buvo pasirinktas žvelgiant į įmonės įkūrėjo Matsudos pavardę ir Ahūra Mazda – senovės iranėnų aukščiausiąją dievybę. Teigiama, kad senovės dievo vardas turėjo pagerinti triračių automobilių įvaizdį.

Taigi, kuris iš šių automobilių jums atrodo yra verčiausias pirmojo „Mazda“ automobilio vardo? „Mazdago“ pasirodė gerokai anksčiau, bet R360 buvo tikras automobilis. Bet kuriuo atveju, „Mazda“ dabar žiūri į ateitį ir tikėtina, kad artimiausiu metu pateiks dar ne vieną įsimintiną automobilį.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Vasarinių padangų sezonas: kur rasti geriausią kainos ir kokybės santykį?
Reklama
Pranešimas apie prašymų dėl triukšmo mažinimo priemonių įgyvendinimo išlaidų kompensavimo priėmimą
Reklama
Atėjo metas apsitverti sklypą: specialistų patarimai
Reklama
„CFMOTO“ tapo naujos motociklų vairavimo akademijos Lietuvoje partneriais
Užsisakykite 15min naujienlaiškius