Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Nauja VMI misija: gaudys automobilių SDK klastotojus ir prašys pagrįsti kainą

Nuo gegužės 1 d. pasikeitusi transporto priemonių registravimo tvarka – pirmas didelis pokytis šioje srityje pastarąjį dešimtmetį. Lietuvos naudotų automobilių rinką ši tvarka sudrebino tarsi ledkalnis, atskilęs nuo Arkties. O šio ledkalnio viršūnė – SDK (savininko deklaravimo kodas), kurį suteikia „Regitra“ deklaravus įsigijimo sandorį.
Panevėžio automobilių turguje
Panevėžio automobilių turguje / Tomo Markelevičiaus nuotr.

15min jau rašė, kad iki rugsėjo 1 d. buvo paskelbtas pereinamasis laikotarpis. T.y., Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) inspektoriai tik įspėdavo nevykdančius prievolė deklaruoti SDK dar prieš automobiliui patenkant į Lietuvą (jei buvo įsigytas užsienyje).

VMI tikisi, kad tokiu būdu per metus iš automobilių prekybos sektoriaus juodosios buhalterijos galima „atgauti“ kelias dešimtis milijonų eurų.

Kaip sekėsi dirbti aiškinamąjį prevencinį darbą, ar jis buvo efektyvus? Ko nuo rugsėjo imsis VMI. Šių ir kitų dalykų paklausėme VMI Kontrolės departamento Vyresniojo patarėjo Rolando Puncevičiaus.

Suprasti akimirksniu

  • Kiekviena Lietuvoje esanti transporto priemonė nuo gegužės 1 d. privalo turėti unikalų SDK. Parduoti ir registruoti jas galima tik turint šį kodą.
  • Savininkas, siūlantis įsigyti transporto priemonę, privalo skelbti SDK pardavimo skelbimuose, eksponavimo aikštelėse/prekyvietėse matomoje vietoje.

Patikrinimų rezultatai

Pasak VMI specialisto, iš tiesų kontroliuojančios institucijos siekė ne bausti, o įspėti, padėti ištaisyti klaidas, suteikė informacijos apie naująją transporto priemonių savininkų registravimo tvarką.

Per šį laikotarpį VMI kartu su kitomis institucijomis patikrino 1,5 tūkst. automobilių keliuose ir patikrinimų metu nustatė 534 pažeidimus, kai transporto priemonė neturėjo privalomo SDK.

Tokiais atvejais savininkai buvo įspėjami žodžiu, taip pat savininkams priminta apie prievolę SDK gauti iki automobilio įvežimo į Lietuvos Respublikos teritoriją. Patikrinimų duomenys buvo registruojami ir vėliau bus naudojami kontrolės veiksmams po tolerancijos laikotarpio atlikti.

VMI specialistai lankėsi automobilių pardavimo aikštelėse, turgavietėse – iš viso per beveik 4 mėn. laikotarpį įvairiose pardavimo vietose patikrinta 5,4 tūkst. transporto priemonių. Šių vizitų metu nustatyti 2 tūkst. atvejų, kai pardavėjai viešai neskelbė/neturėjo SDK. Jei SDK nebuvo skelbiamas, VMI susisiekė su automobilio pardavėju, suteikė informaciją apie SDK skelbimo tvarką.

Tikrino ir skelbimus apie parduodamus automobilius

Aktyviai buvo tikrinami ir skelbimai elektroninėje erdvėje. Kas savaitę identifikuojami transporto priemonių pardavimo portaluose ir socialiniuose tinkluose esantys skelbimai, tikrinama, ar jų autoriai laikosi prievolės skelbti SDK. Publikavę skelbimą ir juose SDK nenurodę 6,7 tūkst. gyventojų sulaukė VMI automatinių priminimų telefonu apie prievolę nurodyti parduodamos transporto priemonės SDK.

Piktavaliai nurodo neteisingą SDK

Nors atvejų skaičius, kai parduodant automobilį skelbimų portaluose nenurodamas SDK palaipsniui mažėja, tačiau išlieka didelis. Pastebima tendencija, kai skelbimuose nurodomas neteisingas SDK.

Regitros nuotr./SDK kodas, Regitra
Regitros nuotr./SDK kodas, Regitra

Pvz., rugpjūčio 31 d. nuskenavus 1,5 tūkst. internetinių portalų skelbimus nustatyta, jog 11 proc. skelbimų nurodytas negaliojantis/neteisingas SDK.

Ką VMI darys rugsėjo mėnesį?

Kokių konkrečių priemonių VMI imsis nuo rugsėjo 1 d.?

Pirmiausiai planuoja susisiekti su mokesčių mokėtojais, kuriuos tolerancijos laikotarpiu įspėjo dėl SDK tvarkos pažeidimų. Taip pat toliau tęs patikrinimus keliuose, skelbimų portaluose ir turgavietėse bei kitose pardavimo vietose.

Kova su „kauferiais“ ir fiktyvios kainos

Kauferiai yra iš esmės nelegalios sutartys, kurias perpardavinėtojai naudoja vengdami atsakomybės ir slėpdami mokesčius perparduodami automobilius. Kauferyje dažnai nurodoma netikra kaina, o pardavėjo skiltyje puikuojasi vokiečio, italo arba turko pavardė, kurio tikrasis pirkėjas nėra matęs akyse. Taip perpardavinėtojas nusikrato atsakomybės už parduotą nekokybišką prekę.

Kaip SDK padės išvengti ir fiktyvių kainų rašymo sutartyse, nes šis punktas labai svarbus?

Pasak VMI Kontrolės departamento Vyresniojo patarėjo Rolando Puncevičiaus, SDK vienas iš tikslų yra automobilių prekybos verslui įvesti skaidrią konkurencinę aplinką bei apsaugoti pirkėją nuo nesąžiningų pardavėjų.

Pasitaiko atvejų kuomet pirkėjas, sudarantis sandorį su pardavėju sutinka pirkimo – pardavimo sutartyje nurodyti mažesnę automobilio kainą nei realiai sumokama ir dėl to, galiausiai, nukenčia pats. Šiam pirkėjui, vėliau parduodant tą patį automobilį kitam asmeniui už didesnę kainą nei ji buvo įrašyta sutartyje pirminio įsigijimo metu tenka sumokėti 15 proc. GPM nuo neva gauto pelno. Tuo tarpu pardavėjas nuo mokesčių mokėjimo išsisuka.

Taip pat, nustačius automobilio defektą, pirkėjas netenka garantijos susigrąžinti visos faktiškai sumokėtos sumos, nes neturi įrodymų jog sumokėjo daugiau nei įrašyta pirkimo-pardavimo sutartyje.

Parduodamų automobilių deklaruojamas SDK kodas (tarkime, automobilių pardavimo internetiniuose portaluose), suteikia galimybę nuo pat pradžių identifikuoti asmenis, siūlančius parduoti automobilius, taip pat konkrečius parduodamus automobilius (pagal markę, kėbulo numerį), bei siūlomą pardavimo kainą, kurią vėlesniame informacijos apdorojimo etape bus galima sulyginti su turimais duomenimis (apskaitos, registracijos, rinkos).

Vertins, ar kaina reali

Taip pat artimiausiu metu VMI planuoja įdiegti sistemą, kuri leis vertinti sutartyse nurodytų automobilių pardavimo/įsigijimo kainos realumą. O asmenys, sudarę automobilio pardavimo sutartį ir joje nurodę galimai fiktyvią kainą, privalės ją pagrįsti.

Jei sutartyje nurodyta kaina neatitiks automobilio rinkos vertės, VMI gali paprašyti pardavėjo pateikti papildomus dokumentus, įrodančius nurodytą gerokai mažesnę kainą. Nepagrindę nurodytos kainos gali sulaukti ir griežtesnių mokestinių procedūrų.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
28 metai su „Teleloto“ – kas lieka už kadro?
Reklama
Pasiskiepyti – į vaistinę: ateina per pietų pertrauką, kartu atsiveda ir šeimos narius
Reklama
Kam ir kada reikalingi saulės akiniai ir dirbtinis akių drėkinimas
Reklama
Šiaulių banko grupės valdomi pensijų fondai į daugiabučių renovaciją investuoja dar 7,5 mln. eurų
Užsisakykite 15min naujienlaiškius