Dabar populiaru
Publikuota: 2020 lapkričio 29d. 19:35

Žilvinas Pekarskas: Kodėl Lietuvos metų automobiliu tapo „VW ID.3“, o ne „Porsche Taycan“?

Žilvinas Pekarskas
Gretos Skaraitienės nuotr. / Žilvinas Pekarskas

Tokių ir dar kitokių klausimų „Lietuvos metų automobilio“ konkurso komisijos nariai sulaukia kiekvienais metais. Kaip ir kasmet užplūsta nuomonių „tai iškart reikėjo rinkti GOLF“ cunamis. Ir nors apie konkurso tikslus bei taisykles kalbame kiekvienais metais, nepatenkintų ir teigiančių, kad „ne tą išrinko“, buvo ir bus.

Tai normalu. Nes vienas turi savo mėgiamą gamintoją, kitas pripažįsta tik V8 variklį. Trečias važinėja 20-ties metų senumo „Audi“ ir nekenčia elektromobilių. O ketvirtas keičia naujus automobilius kas treji metai, tačiau perka ne brangesnius nei 25 tūkst. Tai kuris iš jų geriausiai numano, kas yra geriausias automobilis Lietuvai?

Tai pirma apie konkursą, o po to apie nugalėtoją „Volkswagen ID.3“, kurį nekentėjai heiteriai vadina „miesto skardine už 50 000 Eur“.

Lietuvos metų automobilio 2021 m. konkurso rezultatai
Lietuvos metų automobilio 2021 m. konkurso rezultatai

Kaip bandomi automobiliai ir kas ta komisija

Tam ir renkama 9 arba dešimties komisijos narių komisija. Tai yra žmonės, aktyviai dirbantys auto/moto žiniasklaidoje. Ir išbandantys naujus modelius ne tik Lietuvos keliuose. Bent jau man kartais pasiseka bandyti „preproduction“ (dar masiškai negaminamą, visiškai šviežią) modelį. Vėliau jau išbaigtą, vadinamą testinį. Kalnų keliais ir greitkeliais. Kartais bekele ir smėlynais. Ir trečias kartas jau gali būti Lietuvoje. Iš pradžių per oficialius pristatymus, o vėliau konkurso „Lietuvos metų automobilis“ metu. Beje, kas ta komisija, sužinosite viršuje, submeniu, paspaudę mygtuką „Komisija“.

Tiesa, šiemet COVID-19 karantino sąlygos gerokai apribojo galimybes, tradicinės bandymų stovyklos Druskininkuose nebuvo. Tačiau radome kitą išeitį. Pagal griežtą grafiką, laikydamiesi dezinfekcijos reikalavimų, automobilius bandėme individualiai. Kam to reikėjo? Kad rinkimai būtų kuo objektyvesni, įvertinant daugybę smulkmenų ir niuansų.

Štai jums pavyzdys. Keli kolegos pastebėjo, kad skiriasi dviejų analogiškų elektromobilių – „Opel Corsa e“ ir „Peugeot e-208“ garso izoliacija. Iškart susidarė eilė norinčių dar kartą patikrinti, ar tikrai yra skirtumas.

Kitas pavyzdys. Kalbėdami apie vadinamąją golfo klasę, ne vienas kolega pastebėjo, kad „Hyundai i30 N line“ pakaba yra gerokai tylesnė už konkurentų iš „Volkswagen“ grupės. Todėl ir vėl surengti palyginamieji testai. Nedaug trūko, kad būtent „Hyundai“ būtų patekęs į auksinį finalininkų septintuką. Bet – svarbi taisyklė – į TOP7 renkami tik nauji modeliai, „feisliftai“ gali pretenduoti tik į atskiras nominacijas. Todėl iš keleto šio segmento automobilių į TOP7 komisija balsuodama išrinko „Škoda Octavia“, kuri už mažiau (pinigų) siūlo daugiau (erdvės ir funkcionalumų).

Beje, tik dėl to, kad yra ne naujas, o atnaujintas modelis, į finalą nepateko fantastiško gerumo „Mercedes Benz E Class“. Taigi tradicinės kritikų pretenzijos, kad komisija orientuojasi tik į „pigias skardines“, yra, švelniai tariant, nepamatuotos.

Štai priėjome ir prie dviejų esminių klausimų: kam reikalingos nominacijos, ką simbolizuoja TOP7 ir kodėl į jį patekęs automobilis vėliau finale gali gauti 0 arba vos vieną tašką iš galimų 10?

Kas yra TOP7

Griežtos taisyklės nėra. Tačiau komisija stengiasi, kad į finalinį septintuką (panašiai, kaip ir analogiškame Europos metų automobilio konkurse) patektų geriausi skirtingų segmentų automobiliai. Kad kitąmet, rinkdamasis naują automobilį, skaitytojas abejones išsklaidytų pasitikrinęs, ar modelis buvo patekęs į TOP7 ir ar bent į jį pretendavo. O gal laimėjo nominacijos apdovanojimą už kažkurią ypač gerą savybę?

Nes komisija, kaip minėjau, dažnai turi galimybes išbandyti net kelias to paties modelio versijas su skirtingomis jėgainėmis ar net energijos rūšimis, todėl vertinimai būna argumentuoti ir susigulėję galvose.

Todėl patekti į TOP7 yra labai geras ir objektyvus įvertinimas. Bent jau man šiemet buvo labai gaila, kad į septintuką netilpo visureigis „Land Rover Defender“. Nes tai yra ir važiavimo malonumas, ir pravažumas, ir stilius, ir emocija, ir galia viename defenderyje. Nepigus, bet labai geras žaislas (už 56-72 tūkst. Eur).

Patekti į TOP7 yra labai geras ir objektyvus įvertinimas.

Dar kartą pabrėšiu, kad į TOP7 patenka paties plačiausio spektro (pagal segmentą, kainą, stilių ir pan.) automobiliai, tai yra tarsi komisijos rekomendacija: atkreipkite dėmesį, šie inžinierių kūriniai – „su gera mintimi“. Todėl daugeliui gamintojų stimulas dalyvauti konkurse yra jau vien tai, kad automobilis bus pastebėtas, kruopščiai išbandytas ir įvertintas. Taip pat priminsiu, kad, pildydami paraišką dalyvauti konkurse, dalyviai pritaria jo taisyklėms.

Kodėl „Porsche“ gavo mažiausiai taškų

Taigi apie daugiausiai aistrų kėlusį klausimą. Finale nugalėtoją rinkome iš adrenalino mašinos „CUPRA Formentor“ (39,9 tūkst. Eur), gerokai padidėjusio ir pagražėjusio „Peugeot 2008“ (benzininės ir elektrinės versijų, 16-42 tūkst. Eur), stulbinančio technologijomis „Porsche Taycan“ (96-150 tūkst. Eur), „Renault Captur“ (įkraunamo hibrido kaina apie 30 tūkst.), „Škoda Octavia“ (18-31 tūkst. Eur), vikraus mažylio „Toyota Yaris“ (14-23 tūkst. Eur), jaukaus ir erdvaus, puikiai valdomo „VW ID.3“, pradėjusio naują masinių VW elektromobilių erą (40-52 tūkst. Eur).

Kaip čia nutiko, kad daugiausiai nominacijų susižėręs „Porsche Taycan“ finale gavo mažiausiai balsų?

12 papildomų nominacijų šalia pagrindinės („Metų automobilio“) tam ir įsteigtos, kad pabrėžtų geriausius dalyvių bruožus ir leistų juos už tai įvertinti. Tad natūralu, kad „Metų visureigiu“ išrinktas „Land Rover Defender“, o „Sportiškiausio“, „Išmaniausio“, „Saugiausio“ ir „Metų dizaino“ nominacijas laimėjo „Porsche Taycan“. Dėl aukščiau išvardytų priežasčių į finalinį TOP7 nepatekęs „Mercedes Benz E Class“ nukovė net dvi nominacijas: „Metų atnaujinimo (facelift)“ ir „Verslo klasės“ automobilio.

Atsižvelgiant į nuomonių įvairovę, kaip ir kasmet, skaitytojams buvo siūloma portale 15min rubrikoje GAZAS rinkti „Tautos automobilį“. Dramatiškai pačiame finiše aplenkęs „Audi e-tron“, čia triumfavo „Volkswagen Tiguan“, į TOP7 net nepretendavęs, nes yra tik atnaujintas.

Štai tuomet žodį tarė komisija, apie kurią kalbėjau teksto pradžioje. Finalinio balsavimo tikslas, įvertinus daugybę aukščiau išvardytų niuansų, išrinkti „aukso viduriuką“. Kitaip tariant, naują automobilį, kuris diktuoja naujas madas, yra kokybiškas atsižvelgiant į jo kainą, geriausias savo segmente ir sukelia malonią nuostabą, wau efektą. Žodžiu, įvertinti ne už vieną bruožą, bet už visumą.

Priminsiu, kad šiemet Europos metų automobiliu Ženevoje išrinktas „Peugeot 208“ (vertinant benzininę ir elektrinę versiją), o pernai – elektromobilis „Jaguar I-Pace“. Kainų skirtumas – daugiau nei dvigubas. Čia pastaba tiems, kurie sako, kad kaina lemia viską.

Mano galva, Lietuvos metų automobilio konkurso finale šiemet nulėmė sveikas protas. Vienodai balų surinkę „Peugeot 2008“ ir „Volkswagen ID.3“ sukėlė nemažą sumaištį, nes teko perskaičiuoti balsus ir nugalėtoją skelbti pagal komisijos skirtas antras vietas.

Tačiau faktas, kad ID.3 ir 2008 tapo lyderiais, nenustebino. Prancūzijos gamintojas pastaraisiais metais labai patobulėjo ir pradėjo gaminti ne tik gražius, bet ir gana praktiškus, smagiai riedančius „liūtukus“.

Nesakyčiau, kad „VW ID.3“ ėmė ir užbūrė. Sakyčia, porą metų net pavėlavo. Juk esame bandę daugybę elektromobilių: nuo „Tesla Model X“ ir „Porsche Taycan“ (kelių versijų) iki tų pačių mažylių „Peugeot e-208“ ar „MINI Cooper SE“.

Tačiau pirmojo VW elektromobilio visuma tikrai daro įspūdį. Svarbiausias pojūtis, kuriuo norėjau pasidalinti, yra ID.3 dydis ir valdymas. Tai – malonus netikėtumas.

Automobilio išmatavimai – artimi „VW Passat“. Taigi „miesto skardine“ vadinti jį būtų neatsakinga. Važiuoja tyliai, interjere naudojamos medžiagos geresnės nei populiariuosiuose VW miesto visureigiuose.

ID.3 nuo pat pradžių kurtas kaip elektromobilis ir tai jaučiasi. Jis gerai subalansuotas, todėl puikiai važiavo ir Vokietijos greitkeliais (vasarą), ir dabar, rudenėjančiu betoniniu Molėtų plentu, kuris vadinamas blogiausiu Lietuvos keliu. Ir kaimo keliukuose jis kaip žuvis vandenyje.

Turbūt labai daug lemia pirmas įspūdis. Tad, vos įsėdęs į ID.3, atkreipiau dėmesį į baltą (ergonomišką) vairą, didelę erdvę prieš vairuotojo akis (kaip anksčiau populiariuose minivenuose), patogią keleivių erdvę ir apskritai, sėdėseną.

Žinoma, žvelgiant į ID.3, galima įžvelgti ir „Tesla“, ir BMW įtaką. Bet savo DNR „Volkswagenas“ tikrai išsaugojo. Sunku pasakyti, ar ir pigiausi modeliai (nuo 35 tūkst.), kurie pasirodys kitąmet, bus tokie pat smagūs vairuoti, tačiau „Lietuvos metų automobiliu 2021 m.“ tapusiam ID.3 prognozuoti ateitį labai lengva: bent jau iš pradžių jo negaus visi norintys.

Manau, norinčių ID.3 padaugės tuomet, kai VW iki galo sutvarkys multimedijos atnaujinimus. Nes, įdomus faktas, Vokietijoje ID.3 pirkėjais vis dažniau tampa ateinančios kartos atstovai, kuriems „VW Golf“ nėra kultinis automobilis. Jiems rūpi junglumas ir mobilumas.

Tai ar faktas, kad „Porsche“ gavo mažiausiai balų finale, yra įžeidimas šiam superautomobiliui? Tikrai ne. Šis balų skaičius labiau reiškia tai, kad iš „Porsche“ mes visad laukiame „Wau“, o VW ir „Peugeot“ ėmė ir viršijo lūkesčius.

Be to, finale visa kova tarp pretendentų prasideda iš naujo. Todėl net ir kone vienbalsiai į septintuką patekęs „Taycan“ nebūtinai turėjo laimėti. O teigiantiems, kad „Porsche“ niekada neturės šansų, priminsiu, kad renkant 2015 m. nugalėtoją, „Porsche Macan“ su V6 varikliu užėmė antrą vietą, nors buvo brangesnis už daugelį dalyvių.

Ar tikrai balsavome už ateitį?

Ir paskutinė pastaba. Skeptikai bamba, kad komisija išrinko automobilį, kuris yra tolima Lietuvos ateitis. Kategoriškai nesutikčiau ir ne tik dėl to, kad įsigyti naujų elektromobilių artmiausiu metu nebus lengva dėl didėjančios paklausos.

Elektromobiliai nėra ateitis. Pagrindinis jų trūkumas yra netgi ne baterija ar nuvažiuojamas atstumas, o įkrovos laikas. Todėl Dakaro ralio organizatorių kartu su Saudo Arabijos vyriausybe paskelbta žinia daug ką paaiškina. Nuo 2027 m. iki 2030 m. Dakare skelbiamas pereinamasis laikotarpis prie vandenilio.

TAIP PAT SKAITYKITE: „Dakaro ralis 2021“: organizatoriai pristatė maršrutą, parodė V.Žalą ir nustebino naujiena apie vandenilį

Įprastai vandeniliu varomo automobilio „bakas“ pripildomas per 3 minutes. Čia ir yra esmė.

Vandeniliniai automobiliai (pvz., „Toyota Mirai“) važiuoja taip pat tyliai ir dinamiškai, kaip tradiciniai elektromobiliai. Vandenilio skilimo reakcijos metu gaminama elektra, o šalutinis produktas – vanduo, išbėgantis per „duslintuvą“.

Jeigu naftos gavybos lyderė Saudo Arabija investuos ir į pramoninę vandenilio gamybą, žaidimo taisyklės pasaulyje gali greitai pasikeisti. Todėl nepraeis nė dešimt metų, kai „Lietuvos metų automobilio“ konkurse turėsime automobilių, iš kurių lašės haš du o.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Vardai

Praktiškai su „Norfa“

Esports namai

URBAN˙/

Parašykite atsiliepimą apie Gazas