Dabar populiaru
Publikuota: 2010 gruodžio 28d. 11:03

Apžvalga: Kokia „Formulės 1“ ateitis?

Abu Dhabio kvalifikacijoje triumfavo S.Vettelis („Red Bull“)
„Scanpix“ nuotr. / Abu Dhabio kvalifikacijoje triumfavo S.Vettelis („Red Bull“)

Nuostabus sezonas ir įtempta kova paslėpė nuo visuomenės nelabai malonius faktus: Formulė 1 ateitis miglota, o blogiausiu atveju jai gresia krizė...

Patrickas Headas, Williams komandos herojus, neseniai uždavė įdomų klausimą: ko iš Formulės 1 nori visuomenė? Jo pasisakymas apnuogino liūdną faktą: šiuo momentu čempionatas neturi aiškios strategijos. O šios problemos ignoravimas kainuos labai brangiai. Ši tezė primena kiek Maxo Mosley pasisakymus, kuris per paskutinius mėnesius suteikė daugiau interviu, negu Jeanas Todtas per visus metus. Bet problemos rimtumas labai didelis. Ar Formulė 1 liks savyje ar už savęs pradės vesti visą automobilių gamybos pramonę?

Mūsų laikais mylimiausios lenktynės yra sintetinis sportas, neturintis jokio santykio su realiu pasauliu. Tokiame sporte pilotai ir komandos varžosi esant izoliuotoms taisyklėms ir nesusiję su paprastų žmonių interesų sferomis. Norbertas Haugas daug kartų sakė, kad „Mercedes“ kompanijai Formulė 1 lieka įvaizdžio reklamos įrankiu, realų pelną iš sporto pagal principą „nugalėjau sekmadienį, pardaviau pirmadienį“ jie pasidaro iš kuklaus DTM čempionato. O kai ten atsiras „BMW“, jų pardavimai gali tik padidėti.

Bet pakankamai parodaksalu, kad Formulė 1 paliko viltis likti automobilio gamybos technologijų viršūne. Sintetinis sportas neturi nieko bendro su miesto „Toyota“ automobiliu, bet paskutiniu metu FIA daro viską, kad šis mitinis ryšys būtų užmegztas.

Formulės technologijos labai retai pritaikomos automobilių gamyboje. Per paskutinius 30 metų ant Formulės 1 bolido nebuvo sistemos, kurią galėtume atsukti į su minimaliais pakeitimais sumontuoti savo „Ford Focus“ automobilyje. Taip pat šūkis, kad Formulė 1 yra technologijų minčių viršūnė, irgi pradėjo prarasti savo prasmę. Plačiai išreklamuotą Formulės 1 proveržį hibridinių technologijų srityje su kvaila šypsena sutiko kompanijos, kurios jau kelis metus gamina automobilius, varomus elektra. Kokį „žalią signalą“ galėjo duoti Formulė 1 „Toyota“ kompanijai, kuri nuo 1997 metų gamina „Prius“?

Visiškai akivaizdu, kad autosportas netiesiogiai įkvepia automobilių gamintojus įvairioms idėjoms. Pavyzdžiui, šių metų atrastas „F-ortakis“ gali padėti automobilių inžinieriams suprasti, kad oro judėjimas automobilio viduje irgi gali būti naudingas. Aišku, niekas nesitiki, kad vairuotojas magistralėje, norėdamas važiuoti greičiau, užspaus ortakio angą salone...

Taip pat kokią kryptį gali užduoti Formulė 1, pavyzdžiui, padangų ir ratlankių gamintojams, kai jų boliduose naudojami archaiški 13 colių diskai?

Kai kurie sportinių automobilių gamintojai, tarp kurių Ferrari, iškėlę galvą pareiškia, kad jų automobiliuose panaudojamos „Formulinės technologijos“, kaip pavyzdžiui, pavarų dėžės su momentiniu pavarų perjungimu. Bet Formulėje 1 pavarų dėžė skirta kelioms lenktynėms, o miesto Ferrari automobilis turi įveikti šimtus tūkstančių kilometrų. Ar tikrai kalbama apie technologijų adaptaciją, ar tik apie reklaminį triuką?

Dar vienas klausimas: ar Formulė 1 yra išlaidų, ar pajamų centras? Šiuo momentu daugelis komandų dirba nuostolingai. Formulė 1 save pristato kaip vietą, kur sukasi didžiuliai pinigai, bet realybė ta, kad pinigai neišleidžiami prasmingai, o išmetami. Šiuo momentu pakankamai finansiškai stipriai gali jaustis gigantai, kaip Ferrari ir McLaren. Taip pat kol kas dalyvauti čempionate gali stambių kompanijų palaikomos komandos, kaip Mercedes GP ir Red Bull Racing. Taip pat komandos-žaisliukai, kurie priklauso milijonieriams, kaip Vijay Mallya. Bet ką daryti visiems kitiems? Renault ir Williams, kurių sąskaitose pergalės čempionatuose nusirito iki to, kad turi samdytis pilotus, mokančius už savo vietas.

Formulės 1 ryškus įvaizdis, kaip prabangos vieta, kur galima stilingai išleisti pinigus, aišku, turi savo patrauklumą, bet pagalvojus realiai, kiek dar metų Vijay leis po 100 milijonų? Ar sugebės kuklus Virgin ištverti 20 lenktynių? Ką darys Peteris Sauberis, jeigu „Telmex“ staiga nuspręs neleisti pinigų Formulei 1?

Akivaizdu, kad Formulės 1 strategija turi sudaryti keturių sudedamųjų balansą. Čempionatui nereikia kuklintis už sintetinio sporto statuso, kur sugalvojamos idėjos autogamintojams. Nereikia lenktynes padaryti visiškai „žaliomis“. Taip pat Formulė 1 turi komandoms būti pelninga, nors liktų ir labai brangiu užsiėmimu.

Kaip tai pasiekti? Trims šalims – FIA, FOTA ir CVC teks paplušėti. Kompromisas bus pasiekiamas tik tuo atveju, jeigu derybų dalyviai atsižvelgs į vienas kito reikalavimus. Įvykių scenarijai gali būti įvairūs. FOTA komandos imsis būtinybės taupyti pinigus, pavyzdžiui, „keliaujančio“ personalo kiekio ribojimas ir komendantinės valandos diegimas, kurios uždraus dirbti naktimis. Komandos galėtų naudoti tik vieną aerodinaminį tunelį arba padidinti CFD sistemos našumą. CVC gali padidinti išmokas komandoms. FIA reikia įdiegti reglamentą, kuris sukurtų įdomias varžybas.

Viskas yra įmanoma, tik... kas pirmas?

formule1.lt
Temos: 1 „Formulė-1“

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Aktualu

Kaip Kremliaus propaganda Ukrainos parlamento pirmininką pavertė A.Hitlerio gerbėju?

Verslas

Vilniaus oro uosto keleivių nuotykiai sekmadieniais: vieni pasiklydo, kitiems sugedo sistema

Aktualu

Vaiko teisių tarnybos vadovė: kauniečių šeimos berniukas buvo mušamas rykštele

Prie Brazausko buvo...

„Ginčas“ dėl D.Sabonio ir J.Valančiūno: kuris bus geresnis naujame NBA sezone?

Gyvenimas

Mes lygūs. Knygų dama Nora Žaliūkė – apie ją užbūrusius skaitinius ir laiškus, siunčiamus nepažįstamajai

Interviu Aktualu

Atviras smurtu prieš sūnų apkaltintos kaunietės interviu: „Mūsų šeima sugriauta“

Sportas

Čempionų lyga: „Juventus“ pergalė ir C.Ronaldo gestas išsišokusiam sirgaliui

Vardai

Po žinios apie M.Kuzminsko skyrybas prabilo E.Andreikaitės draugė: „Santuoka griuvo dėl neištikimybės“

24sek

Manto Kalniečio šou Europos taurėje – prie pergalės prisidėjo dvigubu dubliu

Gyvenimas

Traukinio mašinisto kasdienybė – nuo traukinį sustabdančių išmaniųjų apyrankių iki „pokštų“ ant bėgių

24sek

„Žalgirio“ rezervai: Šaro kritikos įtariamieji ir didžioji žaliai baltų problema

Kultūra

Fotografė D.Dagienė: laikas, kaip neapčiuopiamas matmuo, slysta man iš rankų

Pasaulis kišenėje

Aplink pasaulį su kuprine: kas sudėtingiausia keliaujant per Meksiką

Aktualu

Kuršių nerijoje bebrai kėsinasi sunaikinti Tylos slėnį

24sek

NBA atlyginimai – J.Valančiūnas uždirba aštuonis kartus daugiau nei D.Sabonis

24sek

Europos taurė: Rokas Giedraitis su ALBA sudorojo Deivido Dulkio klubą

Vardai

I.Stumbrienė į grožio konkursą Dominikoje išsivežė 25 bikinius, 40 suknelių, 12 porų batų

Aktualu

Sąjūdžio suvažiavimas prieš 30 metų: visuotinės euforijos dienos

Deuce

ATP Bazelis: Rogeris Federeris turėjo vargo jau pirmame etape

Naujienos

Aktualu

Kaip Kremliaus propaganda Ukrainos parlamento pirmininką pavertė A.Hitlerio gerbėju?

Verslas

Vilniaus oro uosto keleivių nuotykiai sekmadieniais: vieni pasiklydo, kitiems sugedo sistema

Aktualu

Vaiko teisių tarnybos vadovė: kauniečių šeimos berniukas buvo mušamas rykštele

Prie Brazausko buvo...

„Ginčas“ dėl D.Sabonio ir J.Valančiūno: kuris bus geresnis naujame NBA sezone?

Gyvenimas

Mes lygūs. Knygų dama Nora Žaliūkė – apie ją užbūrusius skaitinius ir laiškus, siunčiamus nepažįstamajai

Interviu Aktualu

Atviras smurtu prieš sūnų apkaltintos kaunietės interviu: „Mūsų šeima sugriauta“

Sportas

Čempionų lyga: „Juventus“ pergalė ir C.Ronaldo gestas išsišokusiam sirgaliui

Vardai

Po žinios apie M.Kuzminsko skyrybas prabilo E.Andreikaitės draugė: „Santuoka griuvo dėl neištikimybės“

24sek

Manto Kalniečio šou Europos taurėje – prie pergalės prisidėjo dvigubu dubliu

Sportas

Nelaimė Romoje – dešimtys futbolo sirgalių rimtai sužeisti įgriuvus eskalatoriui

Aktualu

Ką INF sutartis reiškia JAV ir Europai bei kodėl D.Trumpas paminėjo Kiniją?

Kultūra

Haruki Murakami: „Kurdamas leidžiuosi į keisčiausias ir paslaptingiausias vietas savyje“

Aktualu

Adatos bananuose ir mėsoje sėja baimę tarp pirkėjų

Gazas

„Tesla Model S“ pavogtas vos per kelias minutes naudojat išmanųjį telefoną ir planšetinį kompiuterį

Sportas

Čempionų lyga: Miuncheno „Bayern“ per 2 minutes nokautavo AEK

Vardai

Santuokos krizė nesugriovė Žilvino Grigaičio ir jo žmonos Elle draugystės: pora vėl pasirodė drauge

Gyvenimas

Traukinio mašinisto kasdienybė – nuo traukinį sustabdančių išmaniųjų apyrankių iki „pokštų“ ant bėgių

24sek

„Žalgirio“ rezervai: Šaro kritikos įtariamieji ir didžioji žaliai baltų problema

Kultūra

Fotografė D.Dagienė: laikas, kaip neapčiuopiamas matmuo, slysta man iš rankų

Gera keliauti kartu

BALTIJOS MAISTO IR GĖRIMŲ PARODA „BAF“ 2018

Įkvėpk daugiau gyvenimo

Nacionalinis sveikatos egzaminas 2018

Parašykite atsiliepimą apie Gazas