Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

B.Eccelstonas: „Formulė 1“ neturėtų kištis į politiką, net ir Bahreine

Valensijos trasoje
„Scanpix“ nuotr. / Valensijos trasoje
Šaltinis: formule1.lt
0
Skaitysiu vėliau
A A

Atsakinėdamas į oficialaus čempionato tinklapio žurnalistų užduodamus klausimus, „Formulės 1“ komercinių teisių savininkas Bernie Ecclestonas palietė įvairias temas. Kalba ėjo ir apie Bahreino Didžiojo Prizo atšaukimą, ir apie Michaelio Schumacherio pasirodymų vertinimą po sugrįžimo į lenktynes, ir apie galimybes padaryti lenktynes įdomesnėmis, ir net apie moterų vaidmenį versle ir politikoje...

Ar buvo galimybė iš anksto atšaukti Bahreino Didįjį Prizą?

Ne, tokios galimybės nebuvo. Visai neseniai prieš krizę mes pietavome su Princu Salmanu bin Hamadu Al-Khalifa, ir nebuvo nė menkiausio ženklo apie tai, kas galiausiai nutiko po kelių dienų. Jis turėjo daug planų, tačiau paskui prasidėjo visiems žinomi įvykiai. Laiko sureaguoti į juos tiesiog neliko. Mums reikėjo priimti galutinį sprendimą iki vasario 21 dienos, apie ką aš jam ir pasakiau.

Jis paklausė, ką aš pats daryčiau, atsidūręs tokioje situacijoje, ir aš atsakiau: „Jūs esate ten, vietoje. Mes esame Europoje, negalime matyti situacijos padėties, todėl mums sunkiau daryti išvadas. Spręskite, kas geriau Jūsų šaliai“. Netrukus jis atšaukė lenktynes, manau, žingsnis buvo teisingas, nors ir nelengvas, juk Bahreinas tapo žinomas dėka „Formulės 1“. Iki 2004 metų, kai ten įvyko pirmasis „Formulės 1“ etapas, beveik niekas nežinojo apie Bahreiną.

Kritikai kalba, kad nei FIA, nei „Formulės 1“ vadovai neištarė nė žodžio dėl politinės krizės Bahreine. Kiek „Formulė 1“ turi būti susijusi su politika?

„Formulė 1“ neturi teisės kištis į politiką – taškas. Mano užduotis yra sudaryti naudingiausias „Formulei 1“ sutartis, siekiant išsaugoti darbo vietas. Penkių tūkstančių žmonių darbas tiesiogiai arba netiesiogiai susijęs su „Formule 1“, noriu, kad jie ir toliau turėtų galimybę dirbti savo darbo vietose. O štai politika – ne mano verslas. Geriau kad ja užsiimtų politikai.

Ar ketinate surengti Bahreino Didįjį Prizą kitu laiku?

Tam FIA reikės pakeisti kalendorių. Kovo pradžioje įvyks Tarptautinės tarybos posėdis, kur bus sprendžiama ši situacija. Aš jau kalbėjausi su federacijos prezidentu Jeanu Todtu apie galimybes rasti šioms lenktynėms naują datą, ir mes sutarėme, kad šį klausimą reikia išspręsti iki sezono starto.

Logistikos vadybininkai, dirbantys komandose, mano, kad papildomas lenktynes galima būtų surengti nebent Europoje.

Viskas labai paprasta. Mums nereikia alternatyvių lenktynių Europoje ar dar kur nors. Jos turi įvykti Bahreine. Jeigu Princas nuspręs, kad jo šalis pasiruošusi priimti Didįjį Prizą, mes grįšime į Bahreiną. Manau, kad komandos supras padėtį, net jeigu lenktynes numatys vasaros pertraukos metu. Taip, ten bus labai karšta, tačiau mes turime palaikyti šalį.

Grįžkite prie lenktynių. Daugelį jaudina, ar Michaelis Schumacheris vėl galės laimėti lenktynes?

Aš dėl to neturiu nė menkiausių abejonių. Jeigu jis gaus konkurencingą bolidą, tai pretenduos į titulą.

„Formulės 1“ istorijoje yra vos du pasaulio čempionai – Nikis Lauda ir Alainas Prostas, kuriems pavyko grįžti ir iškovoti dar vieną titulą.

Tarp jų didelis skirtumas. Nikis iki išėjimo čempionatą laimėjo du kartus, Alainas – tris. Michaelis – septyniskart pasaulio čempionas, ir tai ne visai tas pats. Lauda grįžo į „McLaren“, Prostas – į „Williams“. Abi šios komandos tuo momentu buvo lyderės. Deja, to nepasakysi apie „Mercedes“ praėjusiais metais.

Michaelis vis dar nusiteikęs kovai ir yra puikios fizinės formos. Kai kalbiesi su juo, tai kiekviename žodyje ir kiekviename judesyje jauti didelį norą laimėti – net didesnį, nei anksčiau. Jeigu Mercedes jam duos greitą bolidą, jis vėl laimės.

Galbūt Michaeliui nepavys pasiekti daugiau dėl neįtikėtinai didelės konkurencijos? Laudai ir Prostui neteko rungtyniauti su Vetteliu, Alonso, Hamiltonu, Buttonu ir Webberiu...

Tas tiesa. Ankstesniais laikas aukščiausios klasės lenktynininkų išties buvo mažiau. Tuo metu dėl titulo kovojo daugiausiai trys pilotai iš dviejų komandų. Sakykime, „McLaren“ kovojo su „Ferrari“, arba „Ferrari“ su „Williams“, arba „Williams“ su „McLaren“ – ne daugiau. Dabar lenktynes laimėti pajėgios keturios, o gal net penkios komandos. Todėl aštuoni – devyni pilotai reguliariai kovoja dėl patekimo ant podiumo. Gaila, kad vienas iš jų atsidūrė ligoninėje – mano nuomone, Robertą Kubicą galima priskirti prie top pilotų.

Robertas pateko į avariją, vairavęs ralio automobilį. Markas Webberis patyrė traumą, važiuodamas dviračiu, o Michaelis Schumacheris nukrito nuo motociklo. Ar ne laikas komandoms apriboti savo pilotus nuo papildomo aktyvaus poilsio?

Aš pasakysiu štai ką: jeigu būtų galima pasirinkti, visi geriau pasirinktų avariją su „Formulės 1“ bolidu. Prisimenate 2007 metų Monrealį? Kubicos avarija atrodė siaubingai, tačiau jis apsiėjo lengvu smegenų sutrenkimu ir išnirusia kulkšnimi. Tai akivaizdžiai parodo, kokia saugi tapo „Formulė 1“.

Tam tikrų sporto šakų draudimas tik prives prie to, kad komandoms teks kontroliuoti, kuo užsiima lenktynininkai laisvu laiku. Man ir pačiam norėtųsi sugalvoti, ką daryti tokioje situacijoje.

Apie ką būtent gali eiti kalba?

Paimkime Kubicą. Tarp dviejų bandymų sesijų jis dalyvauja ralyje ir patenka į avariją. Aš jam pasakyčiau: „Klausyk, tu kitą savaitę turi lenktyniauti ralyje, todėl į bandymų sesiją, kuri vyks paskui, tu vis tiek atvažiuosi pavargęs. Tai gal bandymuose geriau dirbs tavo partneris arba atsarginis pilotas?“ Manote, tokiu atveju jis vis tiek važiuotų į ralį? Man kažkodėl taip neatrodo.

Ką galite pasakyti apie vykstančius bandymus?

Atrodo, „Red Bull“ vėl pavyko sukurti patį geriausią bolidą, o likusieji bando iki pirmų lenktynių sumažinti atsilikimą.

O jeigu varžovai nesugebės pavyti „Red Bull“ – Jūsų favoritu bus Vettelis ar Webberis?

Žinoma, Sebastianas!

Jam vos 23 metai, ir jo karjera tik prasideda. Ar ilgai jis, jūsų nuomone, liks „Red Bull“ komandoje?

Dabar jis neturi priežasčių ieškoti kitų variantų, tačiau kažkada mes pamatysime jį „Ferrari“ komandoje. Bet kurio sėkmingo „Formulės 1“ piloto gyvenime ateina momentas, kai jis nori sėsti už „Ferrari“ vairo.

Jeigu Jūs turėtumėte tokią galimybę, kokios komandos savininku norėtumėte būti, kokius pilotus pasirinktumėte,  ką skirtumėte vadovu ir kas taptų trečiuoju lenktynininku?

Tai galėtų būti tik „Ferrari“, legenda. Aš pažinojau Enzo, tai labai ypatinga komanda. Pilotai – Sebastianas Vettelis ir Fernando Alonso. Vadovaučiau aš pats, nes nematau kito žmogaus, kuris galėtų susitvarkyti su šiais dviem vyrukais, ypač jeigu suvaldyti Alonso išties taip sunku, kaip apie tai kalbama. Aš tuo netikiu, nors kitiems susidirbti su juo tikrai ne visada pavykdavo. Trečias lenktynininkas? Ko gero tas, kuris atsineštų daugiausiai pinigų. Arba Nico Hulkenbergas – puikus vyrukas ir perspektyvus pilotas.

Sebastianas Vettelis neseniai kritikavo radikalias permainas taisyklėse, ypač reguliuojamą galinį sparną. Jis mano, kad jis atsirado tik dėl naujų televizijos žiūrovų pritraukimo. Ar sutinkate su tuo?

Galbūt jis ir teisus. Šią sistemą teisėjams labai sunku kontroliuoti, nes jos pasinaudojimo periodas labai mažas. Čia yra vietos protestams. Be to, manau, kad šis dalykas gana pavojingas. O jeigu sparnas negrįš į pirminę padėtį prieš posūkį ir lenktynininkas neteks dalies prispaudžiamosios jėgos? Tai lengvai gali išprovokuoti avariją. Todėl reikia atidžiai stebėti, kaip sistema dirbs.

Ar turite kokių nors idėjų, kurios galėtų padidinti lenktynių reginį?

Aš jau daug kartų sakiau – apdovanokime geriau medaliais, o ne skirkime taškus. Pilotai nori laimėti, o ne kovoti dėl antros, trečios ar likusių vietų. Todėl geriau naudokime sistemą, kur skaičiuojamas pergalių skaičius. Praėjusiais metais ji būtų puikiai suveikusi. Pagal galutinius lenktynių rezultatus Vettelis ir Alonso būtų turėję po penkis aukso medalius, sidabrinių ir bronzinių jie taip pat būtų turėję po lygiai. Vettelis būtų tapęs čempionu, nes dažniau finišavo ketvirtas... Štai ką aš vadinu trileriu!

O kas dar?

Yra ir kitų idėjų. Pažiūrėkite, kokios dabar lenktynės – esant sausam orui, lenkti beveik neįmanoma, nes dėl padangų gumos sluoksnio yra tik viena vienintelė greita trajektorija. Kitas reikalas, kai lyja lietus. Tokios lenktynės visada būna įdomios. Todėl reikia pagalvoti, kaip prišaukti lietų...

Prišaukti lietų?

Taip. Lenktynines trasas galima drėkinti dirbtinai, tokias sistemas nesunku įrengti daugelyje autodromų. Kodėl gi lenktynių viduryje neįvykus nedideliam „lietučiui“? 20-čiai minučių arba, sakykime, paskutiniuose dešimt ratų? Galbūt net likus dviem minutėms iki to, duoti signalą. Įspūdingas reginys bus garantuotas, be to visi turės vienodas sąlygas.

Jeigu jau kalba pakrypo apie lygybę – kiek sąžiningu sportu galima pavadinti „Formulę 1“? Komandos su nedideliu biudžetu vargu ar turi šansą iškovoti nors podiumą.

Neteisinga, kai komanda, turėdama 60 mln. svarų biudžetą, rungtyniauja trasoje su tais, kurių biudžetą sudaro 300  milijonų. Bet taip jau yra. Panašių „nesąžiningų“ pavyzdžių yra ir kitose sporto šakose. Tarkime, imkime, futbolą – Madrido „Real“ arba Miuncheno „Bayern“ turi galimybę išleisti 60 mln. svarų naujam žaidėjui, o kiti klubai negali sau to leisti. Gyvenimas apskritai nesąžiningas.

Kai kurios komandos iki šiol turi finansinių problemų. Dalyvavimas „Formulėje 1“ vis dar kainuoja labai daug?

„Formulėje 1“ žmonės visada išleis tiek pinigų, kiek jų turi. Tai faktas. Tik apribotos priemonės leis sulaikyti tas begalines išlaidas. Manau, mes judame teisinga linkme. Stabilus reglamentas leidžia taupyti lėšas.

Ką galvojate apie perėjimą 2013 metais prie keturių cilindrų variklių?

Jeigu jie skambės taip pat, kaip dabartiniai varikliai, nematau dėl to jokių problemų.

Ką galvojate apie tai, kad pastaruoju metu komandos, rinkdamos pilotus, vis dažniau vadovaujasi jo rėmėjų paketo dydžiu, o ne talentu?

Kaip yra, taip yra. Tačiau jeigu pilotas yra kažkuo ypatingas, komanda visada ras galimybę su juo bendradarbiauti, net jeigu ir be pinigų. Bet jeigu rėmėjas nori investuoti pinigus, tai visada ras tokią galimybę.

„Williams“ komanda planuoja parduoti savo akcijas rinkoje. Ką galvojate apie tai?

Manau, tai gerai. Kitiems taip pat reikėtų apie tai pagalvoti, mano nuomone, yra nemažai tokių, kuriuos domina tokių akcijų pirkimas. Kol kas „Formulė 1“ yra geriausia pasaulinė platforma, siekiant rinkai pateikti prekinį ženklą.

Vadinasi, frazė „pinigai valdo pasaulį“ – tiesa?

Pasaulį valdo seksas ir pinigai. Būtent todėl aš neabejoju, kad greitai 50 proc. sprendimų pasaulio politikoje ir ekonomikoje priims moterys. Jos visada turėjo įtakos, bet galbūt pernelyg ilgai buvo šešėlyje. Ar reikia sakyti, kad už kiekvieno sėkmingo vyro stovi moteris?

Vadinasi, moterys, Jūsų nuomone, kitaip priima savo sprendimus?

Taip. Manau, jos ne tokios priklausomos nuo savo ego. Moterims nereikia žaisti golfo, kad sudarytų sandorį. Jos paprasčiausiai atkakliau dirba, kad pasiektų tą lygį, kaip ir vyrai. Ir kadangi jų ego nestovi joms kelyje, jos priima sprendimus ne taip emocionaliai, kas naudinga versle.

Skamba taip, tarsi Jūs galėtumėte įsivaizduoti moterį, kuri vadovauja „Formulei 1“?

Būtent. Galbūt tai nutiks po trijų – penkių metų.

formule1.lt
Komentarai
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Parašykite atsiliepimą apie Gazas