Dakaro dienoraštis (5): piktos kopos, įklimpimai, „kūlverstukai“

Pasiskaitęs internautų komentarus po Benedikto Vanago virtimo kopoje (kai sausio 7 d. Vaidotas su Sauliumi padėjo atversti jo automobilį – buvo patys netoliese užklimpę), nusprendžiau pasidalyti mūsų pačių patirtimi. Kartu su Mindaugu Plukiu ir Andriumi Lauciumi (projekto „iGo2Dakar“ vyrukais) po smėlynus, akmenynus ir įspūdingas Peru kopas keliaujame jų „Nissan Navara Odisėju“. Nuotykių patiriame nemažai – mums kiekviena išvyka į kopas irgi yra Dakaras.
Dakaro ralio aplinka Peru kopose
Dakaro ralio aplinka Peru kopose / Žilvino Pekarsko / 15min nuotr.
Temos: 2 Peru Dakaras

Vairuoja Mindaugas, jis yra treniravęsis mažesnėse Maroko kopose (ten dabar vyksta Merzubos ralis). O mes su Andriumi jį kritikuojame ir šaipomės.

Juokauju, morališkai palaikome ir giriame už kiekvieną meistriškai įveiktą smėlio bangą. Jei vertiesi per kopą per greitai ir vienas priekinis ratas, nusileidęs po šuolio, įsminga per giliai, „kūlverstukas“ garantuotas. Nors galima ir žvakę padaryti, smigti visu priekiu. Čia panašiai kaip dziudo metimas per petį: akimirką užsižiopsojai, ir viskas.

Peru važinėtis kopomis – masinis reikalas, ypač per Dakarą. Net neįsivaizduoju, kaip kartais vietiniai įsiropščia į smėlio kalnus ne kokiu nors „Hilux“, o paprastu „Hyundai Sante Fe“, kuris nėra tikras visureigis. KET to nedraudžia, nebent ties smėlio vėžėmis stovi ženklas „Privati teritorija“. Kartais tokie smėlio keliukai, ar bent jų pradžia, pažymėti padangomis ar baltais akmenimis.

O kopos čia piktos. Važiuoji kieta suakmenėjusio smėlio danga (primena Mėnulį, nors ten dar nebuvau), ir staiga išnyra klampus smėlio liežuvis. Tuomet turi persiprogramuoti. Ne automobilį – savo smegeninę. Nes užsikasusių, patikėkite, matėme ir pačių geriausių 4x4 automobilių.

Be abejo, pirmas dalykas, kurį privalai padaryti nusukdamas nuo paprasto vieškelio į kopas – bent perpus sumažinti oro slėgį padangose. „Nissanui“ mažinome iki 1,5 atmosferos. Lenktynininkai kartais susimažina ir iki vienos atmosferos.

Tada jautiesi užtikrinčiau ir turi skaityti kopas, atsižvelgti į jų spalvą ir nuspėti, kokie pavojai tyko. Jei matai vėžes, kylančias į stačią kopą, dar nereiškia, kad gali lėkti visu gazu – už keteros gali laukti siurprizas. Nes, kai nusiversi, smėlio maža nepasirodys. Todėl reikia važiuoti trajektorijomis, kurios padėtų išlaikyti pagreitį, nesustoti, judėti, kad ir lėtai. Bet tuo pačiu metu dairytis, kuria kryptimi galėtum pratęsti kelionę.

O, norint įgauti pagreitį, reikia rinktis tinkamą greitį. Jei važiuosi per lėtai, užklimpsi. Jei per greitai, gali nutikti kaip Benediktui ir daugeliui kitų Dakaro lenktynininkų. Netgi Cyrilisis Despresas ar Sebastianas Loebas čia daro klaidas.

Ne per greitai, bet ir ne lėtai

Bent jau man kopos pasirodė nenuspėjamos. Gali važiuoti pačia tvirčiausia danga ir staiga liuoktelėsi nuo skardžio arba krisi į duobę. Ir kaip gamta sukuria minkšto smėlio liežuvius, staiga išnyrančius prieš akis iš juodo smėlio plutos? Arba akmenų plotelius viduryje minkšto smėlyno. O kaip „fesh fesh“ miltus padengia plona kieta plutele? Kopos, spėju, daugeliui geriausių pasaulio pilotų yra dar neperskaityta knyga. O juo labiau mėgėjams.

Beje, apie mėgėjus – Peru gyventojus. Nuostabu, kad jie į kopas užvažiuoja net su „golfo“ klasės automobiliais, varomais tik priekiniu tiltu. Tokie vaizdai verčia žagtelėti. Ypač po to, ką patys patyrėme jau pirmos išvykos į smėlynus metu.

VIDEO: Pirmas bandymas į kopas nerti su „Nissan Navara Odisėju“

Vienu sakiniu nupasakoti kopų smėlio rūšis ir ypatumus – neįmanoma. Tiesiog viena rūšis keičia kitą, po to driekiasi akmenynas, galiausiai vėl neri į Nidos kopą primenantį smėlį Tokia gamtos dovana ir pasinaudojo Dakaro ralio rengėjai – gamtos įvairove, prie kurios vairuotojas turi akimirksniu prisitaikyti.

Pasižiūrėkite, kaip vairuoti sekėsi mums, kaip po kopas važinėja vietos gyventojai, kaip jie stebi Dakaro kovas.

VIDEO: Peru gyventojai – Dakaro gerbėjai ir puikūs vairuotojai smėlynuose

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Įsirenkite šildymą oras–vanduo ir gaukite kompensaciją net iki 70 proc.
Reklama
Kas svarbu įrengiant biurą: keturios interjero dizaino tendencijos
Reklama
Pavasario savaitgaliams ar atostogoms – laikas pajūryje: ne tik pailsėsite, bet ir sustiprinsite sveikatą
Reklama
Norintiems investuoti į NT projektų plėtrą – kaip išsirinkti projektą pagal paskirtį?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius