Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2012 10 18 /13:10

Diskusija – ar „Fast Lap“ ir LASF ras bendrą kalbą?

GAZAS.LT redakcijoje vykstančios konferencijos metu Lietuvos automobilių sporto federacija ir „Fast Lap“ varžybų organizatoriai susitiko išspręsti tarp šių dviejų pusių kilusius ginčus. Debatų tikslas – suteikti lenktynininkams pačias geriausias sąlygas ir galimybę dalyvauti visose lenktynėse.
GAZAS.LT konferencijoje – LASF ir „Fast Lap“ atstovai
GAZAS.LT konferencijoje – LASF ir „Fast Lap“ atstovai / Juliaus Kalinsko/15min.lt nuotr.

Debatų dalyviai – „Fast Lap“ varžybų organizatoriai Giedrius Čenkus ir Kristijonas Vaičys, Lietuvos automobilių sporto federacijos (LASF) Žiedo komiteto pirmininkas bei vienas „Omnitel 1000 km lenktynių“ organizatorių Darius Grinbergas bei žinomas lenktynininkas Rimvydas Agurskis, viešosios įstaigos „Greičio manija“ direktorius. Debatų moderatorius – buvęs LASF generalinis sekretorius Donatas Večerskis.

LASF – organizacija, kuri reguliuoja visą automobilių sportą Lietuvoje. LASF yra Tarptautinės automobilių federacijos (FIA) atstovybė Lietuvoje. Organizacija vienija apie 50 narių (sporto klubų), kurie turi balso teisę sprendžiant įvairius su automobilių sportu susijusius įvykius.

„Fast Lap“ – žiedinių lenktynių serija, paremta Vakarų valstybėse žinomu „Time Attack“ principu. Jų metu dalyviai siekia ne lenktyniauti tarpusavyje, o parodyti kuo geresnį vieno rato įveikimo laiką. „Fast Lap“ šiais metais dalyvavo 134 dalyviai.

D.Grinbergas: LASF neorganizuoja nė vienų varžybų, jas daro atskiri žmonės. LASF tik nustato tam tikras taisykles privačioms kompanijoms, kurios turi teisę tą daryti. Mūsų konfliktinė situacija kilo dėl to, kad „Fast Lap“ neturi licencijos organizuoti lenktynes. Pagal FIA reglamentą, nelicencijuojamos varžybos yra draudžiamos licencijas turintiems sportininkams – jie negali jose dalyvauti. Priešingai besielgiantiems sportininkams yra atimamos licencijos. 

Niekas nekalba apie visišką tokių varžybų uždraudimą – norime tik joms pagelbėti.

G.Čenkus: Mes esame už federaciją, tačiau nesame už tokią, kokia ji yra dabar. Manome, kad ji turi būti kitokia. Sporto kodeksas galioja tik patiems sportininkams ir LASF nariams, kuriais mes nesame. Tad mūsų varžybos, anot įstatymų, realiai nėra draudžiamos.

R.Agurkis: Iki 2012-ųjų pradžios konflikto net nebuvo. Buvo neklasifikuojamos varžybos ir viskas visiems buvo gerai. Tačiau šių metų pradžioje buvo priimtos įstatų pataisos, kuriose nustatyta, kad mėgėjiškos varžybos yra uždraustos. Lieka tik klasifikuojamos. 

Mano nuomone, tai yra nesąmonė – bet kokios mėgėjiškos varžybos, slalomai ir pan., taptų nelegalios varžybos. Pradedant žurnalistų raliu, baigiant policininkų raliu. Automobilių mėgėjų klubų organizuojami renginiai dauguma atvejų taip pat būtų nelegalūs. Organizuodamas tokias varžybas, aš pats jau kelis kartus nusižengiau kodeksui.

D.Grinbergas: LASF yra įsipareigojusi laikytis tarptautinio sporto kodekso. Ten parašyta, kad bet kuris veiksmas, kuriame siekiama rezultato (ar lenktyniaujant tarpusavyje, ar siekiant vieno rato įveikimo laiko), yra automobilių sporto varžybos.

Norėčiau pabrėžti, kad mūsų nuomonių išsiskyrimas kilo ne dėl licencijų. Dirbome su „Fast Lap“ metų pradžioje, dėl techninių reikalavimų. Galbūt patys galingiausi automobiliai galėtų sportuoti atskirai nuo pačių silpniausių – kad nebūtų trasoje vienu metu kartu su silpniausiais automobiliais be saugos lankų.

Vienu metu su jumis dar buvome sutarę, kad automobiliai be saugos lankų važiuotų Kačerginės trasoje su atskiromis saugos zonomis.

Paimkime pavyzdį, Didžiąją Britaniją. Ten yra kur kas daugiau klasių – automobiliai skirstomi ne tik pagal klases, galingumus. Jie turi skirtingas trasos konfigūracijas.

G.Čenkus: Pavyzdžių pilna visur. Pavyzdžiui, Suomijoje nėra jokių ribojimų – visi dalyviai važiuoja vienoje trasoje. Norėčiau Dariaus paklausti, kokia dabar yra licencijos reikšmė?

D.Grinbergas: Suteikia teisę dalyvauti automobilių sporto renginiuose. Nuolaidų parduotuvėse ji neduoda.

G.Čenkus: Tai – rinkliava? Mes manome, kad taip.

D.Grinbergas: Visiškai ne. Jeigu kalbėti apie pridėtinę licencijos vertę, tai viena jų – komitetų pagalba rengiant techninius reglamentus, trasos saugumo planus.

LASF pradeda dalyvauti FIA programose, kurios numato jaunų sportininkų ugdymą. Licencijuoti sportininkai įgauna teisę dalyvauti tokiose programose, kurios jiems nieko nekainuoja.

Šiais metais pagal tokią programą buvo išvykęs Jonas Gelžinis.

Juliaus Kalinsko/15min.lt nuotr./Fast Lap atstovai Kristijonas Vaičys ir Giedrius Čenkus
Juliaus Kalinsko/15min.lt nuotr./„Fast Lap“ atstovai Kristijonas Vaičys ir Giedrius Čenkus

R.Agurskis: Pripažįstu „Fast Lap“ padarytą gerą darbą. Jis yra pripažįstamas visur ir galvos skausmo niekam iki 2012-ųjų galvos skausmo nekėlė. Esu dalyvavęs ne viename abiejų pusių („Fast Lap“ ir LASF) susirinkime, tai susidaro įspūdis, kad abi pusės negirdi viena kitos.

D.Grinbergas: Pasiūlykite, ką reiktų padaryti, kad visi licencijuoti lenktynininkai galėtų dalyvauti visur?

R.Agurkis: Grąžinti neklasifikuojamas lenktynes.

D.Grinbergas: Tai – nuo sovietinių laikų užsilikęs straipsnis. Mano klausimas nesikeičia – ką siūlote padaryti, kad „Fast Lap“ lenktynėse galėtų dalyvauti licencijuoti lenktynininkai?

G.Čenkus: Tai nėra licencijos klausimas. Tai yra federacijos klausimas – tokioje, kokia ji yra dabar, mes nenorime dalyvauti.

D.Večerskis: Mane stebina žmonės, kurie klausia, ką duoda licencija ar ką duoda LASF. Licencijos gavimas yra kopimas į profesionalaus autosporto viršūnę – turime daug pavyzdžių, kurie pradėjo nuo mažų varžybų ir dabar yra jau nusipelnę sporto meistrai. Prisišliejimas prie LASF yra tarsi įstojimas į tam tikrą bendruomenę. Žmonių, kurie domisi autosportu.

R.Agurkis: Diskusija taip ir turėtų vykti. Eina šešti metai, kai esu federacijos narys – pastaruoju metu pradėjau domėtis, kas tai yra per daiktas. Anksčiau galvojau, kad galiu jai daryti įtaką, tačiau klydau. Tai yra toks sustabarėjęs biurokratinis mechanizmas. Dauguma autosporto klubų egzistuoja tik popieriuje ir tik moka kasmet mokesčius LASF. Čia pilna sovietinio sukirpimo žmonių, kurie laikosi įsikibę savo kėdžių. Per bet kokį suvažiavimą LASF yra susiskirstęs į dvi dalis, o senojo kirpimo žmonių yra vis dar gerokai daugiau. Jų dauguma. Manau, pradėti reikia nuo federacijoje esančių žmonių pakeitimo.

Juliaus Kalinsko/15min.lt nuotr./LASF Žiedinių varžybų komiteto pirmininkas Darius Grinbergas
Juliaus Kalinsko/15min.lt nuotr./LASF Žiedinių varžybų komiteto pirmininkas Darius Grinbergas

D.Grinbergas: Mes dabar kalbame apie žiedines lenktynes. Ką siūlote pakeisti, kad viskas būtų geriau?

R.Agurkis: Manau, turi pasikeisti visas žiedo komitetas. Yra vienas žmogus, kuris labai susikompromitavęs ir vis dar užima aukštas pareigas LASF. Taip pat komitete turėtų likti tik vienas „Omnitel 1000 km lenktynių“ organizatorius.

G.Čenkus: Dar iki šių metų, „Fast Lap“ buvo normalus renginys – viską derindavome su federacija ir viskas buvo gerai. Tačiau po naujo varžybų perskirstymo, turime daug daugiau dalykų derinti su federacija. Žiedo komitetas dabar turi teisę spręsti techninius ir saugumo reikalavimus, jeigu būtume klasifikuojamos varžybos.

Žiedo komitetas dabar turi teisę spręsti techninius ir saugumo reikalavimus, jeigu būtume klasifikuojamos varžybos. Dėl biurokratinio mechanizmo, sunku surasti bet kokius LASF atitinkančius saugumo reikalavimus. Dokumentai yra kažkur užslėpti, jie nėra vieši. Reikia gerokai pavargti, kol ką nors randi. Ta pati situacija – ne tik su saugumo reglamentu, bet ir su saugos planu. Manau, kad tokie dokumentai turi būti prieinami visiems viešai.

Manau, turi būti įteisinta asmeninė atsakomybė – kad klaidas padarę žmonės už jas atsakytų. Turiu galvoje „Mini žiedo“ atvejį, kai trasoje sudegė automobilis, nes nebuvo laikomasi „Nemuno žiedo“ trasos saugumo plano.

D.Grinbergas: Kodėl tose pačiose „1000 km lenktynėse“ dirba ne lietuviai, o estai teisėjai? Todėl, kad nėra pakankamai kompetentingų lietuvių. Lietuvoje neužtenka licencijuotų žmonių. Visus tokius žmones galima suskaičiuoti vienos rankos pirštais.

D.Večerskis: LASF visada trūko kvalifikuotų teisėjų, techninių komisarų.

G.Čenkus: O kaip su autoklubu „Startas“, kurie turi licencijuotus teisėjus, tačiau jiems nebuvo leista teisėjauti paskutiniame mūsų etape.

D.Večerskis: Giedriau, jūs norėtumėte, kad jūsų atstovai dalyvauti draudžiamose varžybose?

D.Grinbergas: „Fast Lap“ varžybos teisiškai yra legalios, tačiau LASF jos yra draudžiamos. Todėl ir negalima licencijas turintiems teisėjams teisėjauti nelicencijuotose varžybose.

Juliaus Kalinsko/15min.lt nuotr./GAZAS.LT konferencijoje  LASF ir Fast Lap atstovai
Juliaus Kalinsko/15min.lt nuotr./GAZAS.LT konferencijoje – LASF ir „Fast Lap“ atstovai

G.Čenkus: Sankcijos licencijuotiems dalyviams – dabar jūs įkalinate sportininkus. Arba jie važiuoja LASF varžybose, arba nevažiuoja niekur. Mes niekur nedraudžiame dalyvauti savo dalyviams, tačiau jūs draudžiate. Ir kodėl licencijos buvo atimtos tik sezono gale, o ne pradžioje?

D.Grinbergas: Licencijas turinčių žmonių sąrašų aš neturiu. Ar galėčiau gauti jūsų varžybose dalyvavusių sportininkų sąrašą?

G.Čenkus: Visi sąrašai yra paskelbti mūsų interneto puslapyje.

D.Grinbergas: Aš gavau sąrašą, kad tokie ir tokie sportininkai dalyvavo nelegaliose varžybose. Buvo išsiuntinėtas komiteto nariams sąrašas, teisininko komentaras ir komiteto nariai balsavo, kad licencijos būtų atimtos.

G.Čenkus: Ar neatsitiktinai licencijos buvo atimtos būtent sezono gale, o ne prieš „Omnitel 1000 km lenktynes“? Juk „Fast Lap“ pirmasis etapas vyko dar pavasarį, o jame taip pat dalyvavo licencijas turintys sportininkai?

D.Grinbergas: Tikrai ne. Tačiau norėsiu gauti pirmame „Fast Lap“ etape dalyvavusių lenktynininkų sąrašą.

R.Agurkis: Mano žiniomis, „Fast Lap“ įspėjo visus sportininkus, kad jie dalyvauja nelegaliose lenktynėse.

D.Grinbergas: Pasiūlykite žmones, kurie galėtų būti žiedo komitete. Jeigu turite gerų pasiūlymų, mielai naujus narius priimsime. Čia ne problema. Šviežiausi pavyzdžiai – į komitetus atėję Iveta Slaboševičiūtė, Mindaugas Lukoševičius. Jie norėjo padėti ir dabar dalyvauja komitetų veikloje. Kviečiu „Fast Lap“ žmogų į žiedo komitetą – praėjusiais metais Giedrius jame buvo.

Atnaujinta 13 val.

G.Čenkus: Nenorėčiau būti viename komitete su Eduardu Jaku, susikompromitavusiu žmogumi, prieš kurį iškeltas FNTT tyrimas dėl didžiulio lėšų iššvaistymo, jis ilgą laiką valdė vienintelę lenktynių trasą Lietuvoje. Jis ne tik žiedo komiteto narys, bet ir Senjorų komiteto pirmininkas. Ar jis nedaro gėdos visai LASF?

D.Grinbergas: Neteiskime žmogaus prieš laiką.

K.Vaičys: Federacija yra reikalinga ir mes prie jos norėtume prisijungti, tačiau dėl to didžiulio biurokratinio aparato nematome prasmės joje dalyvauti – vis tik neturėtume įtakos joje.

G.Čenkus: Kur yra garantai, kad kažkas nepasikeis po pusės metų? Tarkime, ateitume dabar į LASF, taptume nariais, o jeigu po pusmečio visa situacija pasikeis? Kelio atgal jau nebebūtų.

D.Večerskis: Viskas po truputį keičiasi. Kartų kaita vyksta, tačiau dalis žmonių čia turi likti.

Juliaus Kalinsko/15min.lt nuotr./Fast Lap organizatorius Giedrius Čenkus
Juliaus Kalinsko/15min.lt nuotr./„Fast Lap“ organizatorius Giedrius Čenkus

R.Agurskis: Mes savo čempionatą (Lietuvos žiedinių lenktynių čempionatą) pradėjome organizuoti gana vėlai – pernai metais jis nevyko. Ir nors turime organizatoriaus licenciją, LASF mums iš esmės nepadeda. Pats rašiau visas taisykles, reikalavimus, viską turėjau daryti praktiškai pats. Ačiū Dariui, kuris bent kažkiek padėjo. Tačiau LASF nepridėjo nė piršto. LASF sistema sustabarėjusi – reikia pakeisti ten sėdinčius žmones. Jokio kito kelio nematau – čia tiesiog per daug senosios biurokratijos.

D.Grinbergas: Visi siūlote pakeisti viską, tačiau juk LASF veiklą reglamentuoja FIA – tarptautinė ir aukščiausia pasaulyje autosporto organizacija.

R.Agurkis: Keisti ne sistemą, tačiau žmones – toks mano pasiūlymas.

G.Čenkus: Kalbant apie saugumą, pateiksiu šiek tiek statistikos: „Fast Lap“ varžybose yra buvusios 3 didelės avarijos, kuriose nenukentėjo nei vienas žmogus. LASF organizuojamose varžybose 2010-aisiais iš trasos išlėkusi „Audi“ sužalojo du teisėjus, tais pačiais metais varžybų metu įvykusiame incidente nukentėjo nepilnametis. O šių metų „Mini žiede“ sudegė automobilis.

D.Večerskis: Kas liečia saugumą, reikia kreipti dėmesį į organizatorius. Puikūs pavyzdžiai – „Omnitel 1000 km lenktynės“, Benedikto Vanago įmonių renginiai. Kaip dalyvis, nenorėčiau dalyvauti varžybose, kurios neturi padoraus saugumo plano.

D.Grinbergas: Ne vien „Fast Lap“ vyksta Lietuvoje. Vyksta daug renginių. „Fast Lap“ varžybose, Lietuvos sąlygomis, sąlygos liečiančios saugumą yra geros. Kas liečia automobilius, kiek kita kalba.

D.Večerskis: Kalbant trumpai. „Fast Lap“ gerai organizuoja renginius, Dariaus nuomone, LASF dirba gerai. Tad kame problema, juk ne dėl šimtą litų kainuojančios organizatoriaus licencijos?

K.Vaičys: Su mielu noru anksčiau dalyvavome kaip organizatoriai „Omnitel 1000 km lenktynėse“, mūsų atstovas dalyvavo ir žiedo komiteto veikloje. Tačiau šių metų pradžioje buvo panaikintas neklasifikuojamų varžybų statusas ir viskas pasikeitė. Mes norime dalyvauti federacijos veikloje, tačiau nenorime kad „Fast Lap“ taptų šios organizacijos dalimi.

D.Večerskis: Anksčiau buvo nemažai problemų ir siekiant prijungti traukos lenktynes ar 4x4 bekelės varžybų organizatorius prie LASF. Galima būtų tuos pavyzdžius paimti ir dalį dabar kylančių problemų galbūt išeitų išspręsti.

D.Grinbergas: Niekas jūsų neverčia dalyvauti LASF veikloje. To problema tik viena – licencijuoti žmonės negali dalyvauti draudžiamose varžybose. „Fast Lap“ lenktynės buvo paskelbtos draudžiamomis, nes negavo organizatorių licencijos.

D.Večerskis: Anot Kūno kultūros ir sporto departamento, nėra draudžiama kurti vietinę autosporto federaciją – ji juk neturi būti tarptautinė.

R.Agurkis: Jūs diskutuojate apie skirtingus dalykus. Mūsų pasiūlymas – pašalinti E.Jaką.

D.Grinbergas: Tai galima padaryti. Tačiau ar kas nors nuo to pasikeis? Pasiūlykite pavardes žmonių, kurie galėtų užimti naujas kėdes žiedinių lenktynių komitete.

G.Čenkus: Kalbant apie slalomus, kurie „legalizavosi“. Tie organizatoriai nėra patenkinti – atsirado papildomų biurokratinių dalykų, sumažėjo dalyvių.

R.Agurkis: Geriausias pavyzdys – šių metų SASK varžybos, kai iš 10 planuotų varžybų po LASF šiųmetinių reikalavimų liko trys.

G.Čenkus: Turiu sąrašą papildomų dalykų, kuriuos reikia atlikti norintiems tapti LASF nariais: papildomi mokesčiai, licencijos, saugos planų tvirtinimas, dalyviams reikia atlikti medicininę patikrą, gauti sportininkų licencijas. Didžiausia problema – biurokratizmas. Kaip to išvengti?

D.Grinbergas: Jūsų anksčiau teikti pasiūlymai buvo nusiųsti LASF tarybai, kad juos svarstytų. Mano noras – kad „Fast Lap“  galėtų dalyvauti licencijuoti sportininkai. Ir kad jie tuo pačiu galėtų dalyvauti visose kitose Lietuvoje vykstančiose žiedinėse lenktynėse.

Kviečiu jus balsuoti LASF suvažiavime, kad pasikeistų komiteto nariai. Juk negali iššaudyti kitų žmonių – turi demokratiniu principu vykti rinkimai.

Pradedant įstatų keitimu, baigiant kitais įstatyminiais dalykais – viską pakeisti galima, bet reikia tik noro.

D.Večerskis: Nėra taip, kad tokios problemos tik Lietuvoje – visur gimsta naujos sporto šakos, jos turi problemų tapti legaliomis. Ir visi turi veikti pagal kažkokias taisykles, jeigu nori siekti aukštesnio varžybų lygio ir turėti griausius dalyvius.

D.Grinbergas: Galiu prisiminti dešimtmečio senumo BMW taurės istoriją – dėl to, kad nebuvo sutvarkyta jokia mokestinė bazė, įstatymai, reglamentai, turėjome begalę problemų. Dabar viskas yra kur kas labiau reglamentuota, tačiau aiškių kriterijų vietomis vis dar trūksta. Sutinku su Giedriaus pastaba, kad LASF reglamentuose trūksta aiškumo.

D.Večerskis: Džiaugiuosi, kad LASF atstovas sutiko viešai diskutuoti šia tema.

R.Agurkis: Norėčiau pakviesti „Fast Lap“ narius prisijungti prie LASF veiklos ir visus autosporto klubus aktyviau reikštis LASF veikloje. Čia tas pats kaip balsavime – sakoma, vis tiek nieks nepasikeis, tai neverta net eiti balsuoti. Tačiau jei nebalsuosi, tie pasikeitimai ir neįvyks.

Diskusijos pabaiga.

Diskusijos vaizdo siužetas:

VIDEO: "Fast Lap" ir LASF debatai GAZAS.LT redakcijoje

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Reklama
„Daktare, man pašalino tulžies pūslę, tačiau aš nesijaučiu gerai...“
„TOPsport A lygos tribūna“: „Panevėžio“ krizė, karštosios kėdės ir prezidentas svečiuose
Užsisakykite 15min naujienlaiškius