Dabar populiaru
Sužinokite daugiau
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Felipe Massa: kas gi nutiko?

F.Massa nori 100 proc. būti pasirengęs kitam sezonui
AFP/„Scanpix“ nuotr. / F.Massa nori 100 proc. būti pasirengęs kitam sezonui.
Šaltinis: 15min
0
A A

Neseniai vykusio Japonijos „Didžiojo prizo“ įvykiai dar kartą parodė: Felipe Massa akivaizdžiai jaučia sunkumus. Ir esmė visai ne dėl to, kad brazilas pateko į avariją pirmame posūkyje, nes taip gali nutikti kiekvienam. Tai, kad jis nesugebėjo patekti į pirmą dešimtuką kvalifikacijoje, kai Fernando Alonso su tokiu pat bolidu startavo ketvirtas, negali nekelti susirūpinimo. Situaciją analizuoja savaitraščio „Autosport“ žurnalistas Eddas Strawas.

„Felipe Massa – ne naujokas „Formulės-1“ čempionų kovose. Prieš dvejus metus jis buvo dvidešimt sekundžių nuo titulo, o šio sezono pradžioje tam tikrą laiką lyderiavo čempionate. Tačiau dabar jis yra vienintelis iš trijų stipriausių komandų pilotas, kuris aktyviai nedalyvauja kovoje dėl titulo.

Žinoma, nepamirškime, kad lenktynininkas visiškai neseniai pasveiko po rimtos galvos traumos, o komanda akivaizdžiai stato už jo partnerį, kas aiškiai buvo pademonstruota per Vokietijos „Didžiojo prizo“ lenktynes. Bet geriau pažvelkime į skaičius.

Kvalifikacijoje ispanas aplošia brazilą pavydėtinu reguliarumu: 11:4, taškų skirtumas ne toks didelis (206:128), bet pagal pergalių skaičių Fernando toli priekyje – 4:0. Jeigu palygintume vidutinį geriausio lenktynių rato laiką, tai ir čia persvara F.Alonso pusėje, kuris 0,386 proc. greitesnis už partnerį. Tarp  komandų lyderių tai yra didžiausias rodiklis. Negi Felipe išties trūksta greičio?

Jeigu taip, tai kyla retorinis klausimas: kokia problema? F.Massa jau laimėjo 11-a „Didžiojo prizo“ lenktynių, o visai neseniai nė kiek nenusileisdavo tuomečiam partneriui Kimi Raikkonenui, 2007 metų pasaulio čempionui. Nėra abejonių, kad tai rimtas ir greitas lenktynininkas, ir teigti, jog problema yra tik dėl jo paties, ne visiškai teisinga. Iš tiesų viskas daug sudėtingiau.

AFP/„Scanpix“ nuotr./F.Massa ir V.Liuzzi susidūrimas
AFP/„Scanpix“ nuotr./F.Massa ir V.Liuzzi susidūrimas

Pirmiausiai Felipe tapo viena iš naujų padangų, kurios naudojamos šiais metais, aukų. Jis nuolat skundžiasi, kad negali jų sušildyti iki darbinės temperatūros. Čia nekalta „Bridgestone“, tiesiog taip atsitiko, kad vienų pilotų stilių lengviau adaptuoti prie konkrečių padangų nei kitų.

Antra, F.Massos reputacija daugeliu atveju grindžiama lyginant su K.Raikkonenu, bet yra nuomonė, kad geriausi suomio metai praėjo atstovaujant „McLaren“, kai „Ferrari“ komandoje jis jau buvo ne toks motyvuotas, ypač iškovojęs titulą. Todėl Kimi – ne pats geriausias orientyras vertinant F.Massą.

Pagaliau, nors pats lenktynininkas ir kartojo daug sykių, kad visiškai pasveiko po traumos, patirtos praėjusią vasarą Vengrijoje, viskas gali būti ne taip aišku. Lenktynių istorijoje yra buvę nemažai atvejų, kai net pačių talentingiausių pilotų karjera praktiškai baigėsi būtent po rimtų avarijų.

Ieškant atsakymo, iš pradžių neblogai būtų paklausti paties Felipe atsilikimo nuo Alonso šį sezoną priežasčių. „Fernando niekada neturėjo problemų šildydamas padangas. Kvalifikacijos metu daugeliu atvejų jam pavyksta iš bolido išspausti 100 proc. jo galimybių. Man tai padaryti ne visada pavykdavo, juk rezultatas priklauso nuo to, kaip gerai jūs galite paruošti naujas padangas pirmam greitam ratui“, – kalba Massa.

Nėra abejonių, kad būtent kvalifikacija kol kas lieka silpniausia Felipe pusė. Be to, jam nebuvo naudingas degalų papildymo draudimas, kuris apriboja komandos strategijų galimybes, kai lenkti varžovą trasoje vis dar sunku. Startuojant iš trečios ir ketvirtos eilės, reikia dėti visas pastangas ir tikėtis sėkmės, kad atsidurtum ant podiumo. Todėl F.Massa ten nėra dažnas svečias.

Jo greitis lenktynėse beveik toks pat, kaip ir F.Alonso, bet ispanas ir čia turi pranašumą. Net Hokenhaime Fernando buvo greitesnis už partnerį ir tik trukdis starto metu neleido dukart pasaulio čempionui pirma laiko atsidurti prieš Felipe, kuris kvalifikacijoje ratą įveikė puse sekundės lėčiau.

Be to, galima prisiminti, kad Vokietijos etape kaip tik po sustojimo techninės priežiūros zonoje, kai F.Massai akivaizdžiai buvo nepatogu su nauju padangų komplektu, jis ir pajuto rimtą spaudimą iš Alonso pusės, po ko ir išgirdo per radiją jau puikiai žinomus žodžius, kainavusius komandai 100 tūkst. dolerių.

Tai, kad brazilų pilotas iš tiesų turi problemų dėl padangų, liudija faktai. Kai kvalifikacijose buvo naudojamos itin minkštos sudėties padangos, F.Massa vidutiniškai priartėdavo prie partnerio. Remaintis skaičiavimais, skirtumas nesudaro 1 proc., bet tendencija matyti. Taip pat nevertėtų pamiršti, kad visus pastaruosius metus „Ferrari“ važiuoklė su padangomis dirba specifiniu būdu – pilotui reikia atlikti nustatytų veiksmų seką per apšilimo ratą. Ir jeigu ji pažeidžiama, sakysime, spūstimis, tai tikrai paveiks rezultatą.

Tuo pat metu „Bridgestone“ lenktynių padangų kūrimo departamento vadovas Hirohide Hamashima nėra tikras, kad visos bėdos dėl padangų: „Labai sunku paaiškinti rato įveikimo laikų skirtumus tarp Fernando ir Felipes. Massa neretai skundžiasi dėl padangų temperatūros ar kažko panašiai, bet aš negaliu tai suprasti. Aš nieko nematau, atleisk, Felipe...“

AFP/„Scanpix“ nuotr./F.Massa sėkmingai sveiksta
AFP/„Scanpix“ nuotr./F.Massa sėkmingai sveiksta

Nelabai išsamus atsakymas, bet kai ką leidžia suprasti: problemos, anot Hamashimos, greičiausiai susijusios su pačiu pilotu, nei su padangomis. Jeigu kuriam laikui pamirštume sunkumus su padangomis, tai visai normalu mažąja dalimi nusileisti Alonsui. Žiemą prieš sezoną kai kurie tikėjosi, kad Massa sugebės sudaryti rimtą konkurenciją Alonsui, bet dauguma laikėsi nuomonės, jog ispanas stabiliai demonstruos greitį tikrai ne mažesnį, nei Raikkonenas. Todėl remiantis praėjusių sezonų duomenimis, susidarė nuomonė, kad Alonso atrodys greitesnis. Kol kas taip ir yra, nors dabartinė situacija nėra iki galo tiksli. Norint suprasti tikrą padėtį, reikia pažiūrėti į lenktynininkų rezultatus kitame sezone.

Pereikime prie galvos traumos. Tokie dalykai visada kelia klausimų apie ilgalaikes pasekmes. Net tarp pačių artimiausių brazilo draugų yra tokių, kurie abejoja, ar sugebėjo jis atgauti ankstesnę formą. Bet tai būtų per daug paprasta, o ir diplomuotų specialistų tyrimo duomenys sako ką kita.

Neurologas Steve'as Olvey, kalbėdamas apie F.Massos atvejį, vienareikšmiškai pasisakė apie jo pasveikimą: „Tai vienas iš labiausiai stebėtinų atvejų. Man, ko gero, neteko matyti tokio greito pasveikimo po tokios rimtos galvos traumos. Jis grįžo į tą patį lygį.“

Todėl galime nekreipti dėmesio į fizinės būklės problemas. O kaip psichologinės? Anot to paties Olvey, pilotas „visiškai jų neturi“. Vis dėlto oponentai visada gali pareikšti, kad ilgo ir sunkaus sezono metu, kai ne viskas trasoje klostosi sėkmingai, senos žaizdos gali vėl atsiverti...

Pagaliau reikėtų atkreipti dėmesį į dar vieną veiksnį. Massa, kaip ir dauguma jo tautiečių, labai emocionalus. Stebėtojas iš šalies niekada nepamatys to besąlygišką pasitikėjimo, kuriuo pasižymėjo Michaelis Schumacheris (1991–2006 metais). Felipe santykiai su jo lenktynių inžinieriumi Robu Smedley yra viso šito pavyzdys – prisiminkite, kaip bendromis jėgomis jie iškovojo pirmą startinę poziciją Monake prieš dvejus metus. FMassos pasitikėjimas savo jėgomis augo – su rezultatais – siekiant to tikslo, kuris vos neleido prieš dvejus metus jam tapti pasaulio čempionu, laimėjus namų lenktynes.

Bet tai, kas kuriama ištisus metus, galima sugriauti vienu mostu. Ar negali būti, kad 2010 metų įvykiai įskiepijo jam abejonę, kad su Fortūnos užgaidomis galėjo palūžti lenktynininko pasitikėjimas? Juk net „Ferrari“ komandoje yra manančių, kad 2008 metų F.Massos pavyzdys būtų geriau susitvarkęs dabartinėje situacijoje.

Ir čia reikia vėl prisiminti Vokietijos lenktynes. Galbūt būtent ta pergalė, kurios lenktynininkui neleido iškovoti praėjus metams po tragiškų Vengrijos įvykių, tapo pačiu rimčiausiu smūgiu. Ne veltui kalbama, kad šis epizodas paveikė santykius tarp Felipe ir „Ferrari“, kurie atrodė nesugriaunami. O jeigu paanalizuotume piloto elgesį praėjus kelioms valandoms po finišo, nėra abejonių, kad jo dvasinė būsena rimtai pablogėjo. Po tokio įvykio lenktynininkams retai pavyksta atsigauti be pasekmių.

Galutinio atsakymo reikėtų ieškoti ten, kur jį gali rasti pats F.Massa – jo mintyse ir dvasioje. Galima daryti prielaidą, kad naujausi įvykiai palaužė pasitikėjimą savo jėgomis, bet lieka tik spėlioti, iki kokio lygio. Ir nors jo artimiausia ateitis neatsiejamai susijusi su „Ferrari“ – neseniai buvo pasirašyta nauja sutartis, – nėra tikrumo, kad jų bendradarbiavimas tęsis ir po 2011 metų. O tai reiškia, kad Felipe tiesiog neturi galimybės kitame čempionate pasirodyti taip, kaip šiame. Reikia grįžti į aukščiausiąjį lygį.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Felipe Massa bolidas
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Felipe Massa bolidas

Kaip ir jo draugas bei buvęs partneris Michaelis Schumacheris, brazilas labai tikisi išpešti naudos pereidamas prie „Pirelli“ padangų 2011 metais. Tai leis atsikratyti pačios rimčiausios problemos. Jeigu taip nutiks, mes tikrai galime pamatyti F.Massą, kurį pažinome 2008 metų sezoną, ir jis turės šansą kovoti su F.Alonso. Dėl to nėra jokių abejonių.

„Kitame sezone visi startuos iš naujo, – kalbėjo Massa. – Tai bus judėjimas kita kryptimi, todėl daug kas gali pasikeisti. Vis dėltob geriau iš pradžių galvokime apie dabartinio čempionato sėkmingą baigimą.“

Neįmanoma nuspėti, ko tikisi Felipe 2011 metais. Jį spaudžia „Ferrari“ piloto vardas, būtinybė reabilituotis po sunkaus sezono ir dirbti vienoje techninės priežiūros zonoje su vienu geriausių šių dienų „Formulės 1“ pilotų. Todėl situacija vargu ar palengvės, net jeigu naujos padangos leis atsikratyti problemos, kurią jis įvardija kaip pagrindinę.

Anksčiau F.Massa ne kartą mus nustebino. Galbūt sugebės ir šį kartą.“

 

„Formule1.lt“ logotipas

Komentarai
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Parašykite atsiliepimą apie Gazas