Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

„Formulės 1“ ypatumai: kodėl neturi ABS, bet stabdymas aptemdo sąmonę

Jau šį savaitgalį kartu su 15min kviečiame sekti F-1 lenktynes Kinijoje. O iki savaitgalio pateiksime keletą „Formulės 1“ įdomybių. Geri stabdžiai automobilių lenktynėse yra tokie pat svarbūs, kaip ir galingas variklis. Efektyvi stabdžių sistema leidžia prieš posūkį stabdyti vėliau ir išlaikyti automobilio stabilumą. „Formulės 1“ bolidai tikriausiai yra pažangiausios mašinos automobilių sporte, todėl turi įspūdingus stabdžius. Tiesa, jūsų automobilio stabdžiai bent vienoje srityje turi šiokį tokį pranašumą.
Abu Dabio Grand Prix
Abu Dabio Grand Prix / Scanpix nuotr.

Iš tikrųjų, iš principo „Formulės 1“ bolido ir paprasto automobilio stabdžiai yra šiek tiek panašūs. Dauguma automobilių šiais laikais naudoja diskinius stabdžius. Kartu su kiekvienu automobilio ratu sukasi didelis diskas, kurį suspaudžia kaladėlės, sukeldamos trintį ir taip kinetinę energiją paversdamos karščiu. Ši sistema yra hidraulinė ir, aišku, yra valdoma pedalu. Tačiau maždaug čia panašumai ir baigiasi.

Formulės 1 bolidų stabdžių diskai yra gaminami iš anglies pluošto kompozitų ir gali atlaikyti net 1200 laipsnių karštį. (Mark McArdle, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)
Formulės 1 bolidų stabdžių diskai yra gaminami iš anglies pluošto kompozitų ir gali atlaikyti net 1200 laipsnių karštį. (Mark McArdle, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Neturi ABS

Jūsų automobilis turi ABS (angl. Anti-lock braking system) technologiją, kuri stabdymo metu neleidžia ratams užsiblokuoti ir imti slysti. Tai – didžiulė pagalba, leidžianti valdyti automobilį ir stipriai stabdant bei sumažinanti stabdymo kelią. „Formulės 1“ bolidai negali turėti stabdžių antiblokavimo sistemos – ji uždrausta dar praeito amžiaus pabaigoje. Taigi stabdymo efektyvumas labai stipriai priklauso ir nuo vairuotojo įgūdžių.

Vairuotojas lenktynių metu ant vairo esančiais jungikliais pats reguliuoja stabdžius. Lenktynių metu automobilis sunaudoja nemažai degalų, todėl lengvėja, keičiasi jo svorio pasiskirstymas ir stabdžių balansą tenka keisti. Įprastai bendra stabdžių jėga tarp ašių pasiskirsto santykiu 60:40. Priekiniai ratai yra svarbesni, nes stabdant bolido svorio centras dėl inercijos stumiasi pirmyn.

„Formulės 1“ bolidai naudoja hidraulinius stabdžius, tačiau turi net dvi atskiras sistemas su dviem atskirais rezervuarais priekinei ir galinei ašims. Tai nurodyta techniniuose reikalavimuose. Jei viena sistema staiga netektų slėgio ar sugestų, kita vis tiek leistų saugiai sustoti. Tai padeda išvengti didelių avarijų, kurios galėtų kilti dėl stabdžių sistemos gedimų.

Savaime aišku, „Formulės 1“ bolido stabdžiai yra pagaminti iš visiškai kitokių medžiagų nei tie, kuriuos turi jūsų automobilis. Šias laikais naudojami anglies pluošto kompozitai, kurie turi labai daug pranašumų, nors ir yra nepalyginamai brangesni.

Vienas šiuolaikinis „Formulės 1“ bolido stabdžių diskas sveria apie 1,5 kg. Palyginimui, įprasti automobilio stabdžių diskai sveria 10-12 kg. Dar daugiau – „Formulės 1“ stabdžių diskai ir kaladėlės gali atlaikyti iki 1200 laipsnių pagal Celsijų temperatūrą. Dažnai stabdymo metu bolidų diskai taip įkaista, kad net švyti. Diskai yra aušinami oru, kurį nukreipia specialūs aerodinaminiai latakai. Kaip ir galite tikėtis, jų forma taip pat yra griežtai reglamentuojama taisyklėmis.

Iššvaistoma ir atgaunama energija

Straipsnio pradžioje minėjome, kad stabdant automobilio kinetinė energija yra paverčiama karščiu ir taip yra iššvaistoma – ši energija tiesiogine to žodžio prasme yra paleidžiama vėjais. Tačiau šiuolaikiniai „Formulės 1“ bolidai gali dalį šios energijos atgauti. ERS (angl. Energy Recovery Systems) technologija paverčia stabdymo energiją elektros energija, kuri vėliau gali būti panaudota bolidui greitėjant.

Galite įsivaizduoti, kad „Formulės 1“ bolido stabdžiai yra labai efektyvūs. 200 km/val. greičiu važiuojantis bolidas gali visiškai sustoti vos per 2,9 sekundes ir tam jam tereikia 65 trasos metrų. Žinoma, toks stabdymas veikia ne tik patį bolidą, bet ir vairuotoją – tokios apkrovos yra pakankamai skausmingos ir gali sukelti net sąmonės netekimą. Tačiau „Formulės 1“ lenktynininkai ir patys yra fiziškai pasiruošę atlaikyti tokias apkrovas bei yra gerai prižiūrimi medikų komandos.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius