Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Galingiausias „Formulės 1“ automobilis važinėjo prieš 33 metus – kodėl iki šiol jo niekas neaplenkė?

Tikriausiai manote, kad šiuolaikiniai „Formulės 1“ bolidai yra patys galingiausi, tiesa? Iš tikrųjų, kaip jau supratote iš antraštės, pats galingiausias visų laikų „Formulės 1“ bolidas varžėsi dar 1986 metais. Šių dienų F1 automobilius jis lenkė net 400 arklio galių.
Benetton B186 dabar stovi BMW muziejuje
Benetton B186 dabar stovi BMW muziejuje / Wikimedia nuotr.

2019-ųjų sezono „Ferrari SF90“ turi 1000-1050 AG variklį. Ir tai – labai geras rodiklis. Štai dabartinis „Mercedes AMG F1 W10 EQ Power+“ turi 950–1000 AG ir to pakanka, kad „Mercedes“ komanda pirmautų ir atrodytų nenugalima. Tačiau 1986 metais „Formulės 1“ trasose varžėsi ir 1420 ag išvystantys bolidai.

„Benetton B186“, kartu su kitais BMW M12/13 variklį naudojusiais bolidais „Brabham BT55“ bei „Arrows A9“, yra galingiausi visų laikų „Formulės 1“ bolidai. „Benetton B186“ buvo pats sėkmingiausias ir greičiausias iš BMW variklių naudotojų, todėl apie jį ir pakalbėsime. Iš tikrųjų tie įspūdingi BMW varikliai lėmė, kad šie bolidai visada buvo labai greiti tiesiosiose. 1986 metų sezono greičio rekordas „Formulės 1“ varžybų metu buvo pasiektas Monzoje, kur „Benetton B186“ vairuodamas austras Gerhardas Bergeris išvystė 352 km/val. greitį. Už jo greičiausiųjų sąraše liko antrojo „Benetton B186“ vairuotojas Teo Fabi.

Wikimedia nuotr./Gerhardas Bergeris lekia savo Benetton B186 Detroite
Wikimedia nuotr./Gerhardas Bergeris lekia savo Benetton B186 Detroite

„Benetton B186“ iš tikrųjų galėjo vadintis ir kitu vardu bei neturėti to galingo variklio. „Benetton“ kompanija, gerai žinoma kaip aprangos gamintojas, porą sezonų rėmė kitas komandas, o 1985 metais įsigijo britų „Formulės 1“ konstruktorių „Toleman“. „Benetton“ turėjo milžiniškus finansinius pajėgumus, o „Toleman“ buvo visai nedidelė komanda, tačiau jokios technologinės revoliucijos komandoje nebuvo vykdomos. „Toleman“ 1986-ųjų sezonui jau ruošė „Toleman TG186 automobilį, todėl naujasis investuotojas platformą pervadino į
Benetton B186“ ir ėmė rūpintis nauju varikliu.

„Toleman“ ketino naudoti „Hart 415T“ variklį, tačiau naujas investuotojas suteikė galimybę įsigyti naują BMW jėgainę. Keturių cilindrų turbokompresorinis BMW M12/13 savo konstrukcija ir konfigūracija buvo šiek tiek panašus į „Hart 415T“, todėl didelių pakeitimų daryti nereikėjo. Kita vertus, bazę reikėjo sustiprinti, nes BMW M12/13 išvystė maksimalią 1420 ag galią, o „Hart 415T“ – maždaug 800 ag.

Beje, 1420 arklio galių „Benetton B186“, „Brabham BT55“ ir „Arrows A9“ išvystė tik kvalifikacijos metu. Lenktynių metu teko keisti nustatymus ir tuomet variklio galia buvo apribota ties maždaug 912 ag, tačiau net tada tie šeši BMW M12/13 varikliais ginkluoti bolidai buvo patys galingiausi trasoje.

Įdomu ir tai, kad vairuotojų ūgis tuomet „Benetton“ komandai tapo vienu iš didžiausių iššūkių. Teo Fabi ūgis siekė 1,68 m, o Gerhardo Bergerio – 1,83 m. Teko kurti labai skirtingas vairuotojų darbo vietas kiekviename bolide.

Galingieji bolidai debiutavo Brazilijoje, kur jiems sekėsi gana vidutiniškai. „Benetton B186“ bolidai užėmė 10-ąją ir 6-ąją vietas, tik vienas iš „Brabham BT55“ bolidų finišavo, užimdamas 8-ą vietą, o štai abu „Arrows A9“ lenktynių nebaigė. Tiesa, negalėjimas kirsti finišo linijos tuomet buvo daugmaž įprastas dalykas – visi 1986-ųjų sezono vairuotojai neužbaigė bent dviejų varžybų. Teo Fabi nebaigė 12 etapų iš 16, tačiau dviejuose iš jų pelnė pole poziciją. Tuo tarpu Gerhardas Bergeris nebaigė 8 etapų iš 16. Jis savo šlovės valandos sulaukė Meksikoje, kur lenktynes laimėjo. Tai buvo vienintelė „Benetton B186 pergalė, tačiau komanda užėmė neblogą 6-ąją vietą konstruktorių įskaitoje.

Tai yra geras įrodymas, kad galia tikrai dar nėra viskas. 1986-ųjų vairuotojų čempionatą laimėjo Alainas Prostas „McLaren MP4/2“ automobiliu, kurio variklis lenktynių metu išvystė apie 860 ag. Konstruktorių taurę laimėjo Williams, kurio „Honda“ variklis lenktynių metu išvystė nedaug daugiau nei 800 ag.

Wikimedia nuotr./Benetton B186 bandomas 2016 metais – šių automobilių galia buvo pritrenkianti, bet laimėti čempionato jie negalėjo
Wikimedia nuotr./Benetton B186 bandomas 2016 metais – šių automobilių galia buvo pritrenkianti, bet laimėti čempionato jie negalėjo

Ir taip ateiname prie klausimo, kuris seniai kirba jūsų galvose – kodėl šių laikų bolidai nėra tokie galingi? Pasikeitę reikalavimai, motyvuoti aplinkosaugos, saugumo ir varžybų įdomumo, nustatė griežtus variklių standartus. Tiesa yra ta, kad FIA nenorėjo, jog bolidų galia visą laiką augtų, todėl šis rodiklis buvo ribojamas, taip skatinant kitas inovacijas. Net negalėtume papasakoti, kiek reikalavimų taikoma šiuolaikiniams Formulės 1 varikliams – taisyklės apibrėžia, kokias medžiagas galima naudoti, koks turi būti darbinis tūris, stūmoklių eiga, aušinimo sistema, degalų įpurškimo slėgis ir taip toliau.

Geras „Formulės 1“ bolidas privalo būti greitas, tačiau tam jis neprivalo būti galingas. Ribojantys reikalavimai varikliams privertė vystyti aerodinamikos elementus, stabdžius, transmisijas, kinetinės energijos rekuperacijos sistemas ir kitas technologijas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Reklama
„Daktare, man pašalino tulžies pūslę, tačiau aš nesijaučiu gerai...“
„TOPsport A lygos tribūna“: „Panevėžio“ krizė, karštosios kėdės ir prezidentas svečiuose
Užsisakykite 15min naujienlaiškius