Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Keista idėja: kodėl buvo kuriami šešiaračiai „Formulės 1“ automobiliai?

Didžiausi "Formulės 1" gerbėjai tikriausiai yra girdėję apie "Tyrrell P34" – šešiaratį F1 bolidą. Taip – šis pakankamai sėkmingas F1 automobilis turėjo keturis vairuojamus ratus. Dabar dažnai sakoma, kad toks dizainas sugalvotas siekiant maksimaliai padidinti sukibimą su asfaltu, tačiau tai nėra visiška tiesa – iš tikrųjų motyvacija sukurti tokios konstrukcijos bolidą buvo kiek kitokia.
Jody Scheckteris už P34 vairo 1976 metais Vokietijoje. (Gillfoto, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)
Jody Scheckteris už P34 vairo 1976 metais Vokietijoje. (Gillfoto, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

„Tyrrell Racing“ buvo lenktyninių automobilių konstruktorius, kuris 1968-1998 metais varžėsi „Formulės 1“ trasose. „Tyrrell“ istorijoje yra ne viena pergalė. 1969, 1971 ir 1973 metais „Tyrrell“ vairuotojas Jackie Stewartas laimėjo „Formulės 1“ čempionatą. 1971 metais „Tyrrell“ tapo ir konstruktorių įskaitos nugalėtoju. Dabartinė „Mercedes GP Petronas“ komanda yra šiek tiek susijusi su „Tyrrell“, mat ši komanda keitė savininkus ir pavadinimus. „Tyrrell“ tapo „British American Racing“, „Honda“, „Brawn“, o tada – „Mercedes“.

Šešiaratis „Tyrrell P34“ bolidas yra laikomas vienu iš įsimintiniausių automobilių „Formulės 1“ istorijoje. Pirmą kartą jis viešai parodytas 1975-ųjų rugsėjį. Oficialiame renginyje netoli Londono po uždanga paslėptas automobilis buvo neblogai užmaskuotas – dideli lankai imitavo įprastus priekinius ratus. Pakėlus uždangą nustebo visi renginyje susirinkę žurnalistai, tačiau daugelis manė, kad tai – tik įdomi koncepcija, kuri į lenktynes tikrai nevyks. Tačiau vyko.

„Tyrrell P34“ bolidas buvo sukurtas inžinieriaus Dereko Gardnerio, kuris šiaip garsėjo pažangių transmisijų kūrimu. Šešiaračiai bolidai turi visą eilę akivaizdžių trūkumų – daugiau ratų ir padangų, kuriuos reikia keisti, gerokai sudėtingesnė važiuoklės konstrukcija, daugiau potencialiai silpnų vietų, didesnis svoris. Tačiau „Tyrrell“ inžinieriai nebuvo kvaili – tie keturi mažyčiai ratai turėjo išspręsti vieną aerodinaminę problemą.

Aštuntojo dešimtmečio viduryje „Formulė 1“ iki 1,5 m apribojo priekinio spoilerio plotį. Automobilio priekis turėjo būti pakankamai platus, kad jame tilptų važiuoklės konstrukcija ir vairuotojo kojos. Tai reiškė, kad tas mažas spoileris nedengė priekinių ratų. „Tyrrell“ inžinieriams tai visai nepatiko, todėl jie ieškojo išeičių. Akivaizdus sprendimas – itin mažų priekinių ratų naudojimas. Tačiau skaičiavimai parodė, kad už priekinio sparno pasislėptų tik 10 colių ratai, o jie buvo tiesiog nepakankamai dideli geram sukibimui su trasos danga. Nebent būtų naudojami keturi priekiniai ratai.

Šis sprendimas atrodo tiesiog kvailas, tačiau „Tyrrell“ apskaičiavo, kad privalumai gerokai nusvers trūkumus. Keturi priekiniai ratai iš tikrųjų pagerino sukibimą, bet ne tik dėl didesnio padangos ir asfalto kontakto ploto. Padėjo ir tai, kad „Tyrrell P34“ asfaltą lietė šešiuose skirtinguose taškuose – tai padidino tikimybę, kad sukibimą suras bent keli ratai. Tai, žinoma, padėjo ir stabdant. Be to, keturi maži ratai geriau sklaidė vandenį ant šlapios trasos dangos. Galiausiai, mažesni ratai pasislėpė už aerodinaminių automobilio elementų, leido sumažinti oro pasipriešinimą ir sukūrė gražų, tolygų oro srautą didžiajam galiniam spoileriui.

O kaip trūkumai? Na, daugiau ratų – daugiau priežiūros. Ir konstrukcija iš tikrųjų buvo sudėtingesnė, o važiuoklė reikalavo daugiau darbo, kad būtų teisingai sureguliuota. Tačiau vairavimo mechanizmas nebuvo toks sudėtingas, kaip gali pasirodyti. Tik priekinė ratų pora buvo sujungta su vairu – antroji buvo sujungta su pirmaja. Vairuotojai teigė, kad vairuoti „Tyrrell P34“ nebuvo sunku – kai kurie netgi teigė, kad atrodė, jog bolidas turi vairo stiprintuvą.

1975 metais „Tyrrell P34“ buvo intensyviai bandomas. 1976-ųjų sezonui paruoštas automobilis buvo šiek tiek ilgesnis už prototipą. Be to, teko atsisakyti didelės oro įsiurbimo angos virš vairuotojo galvos – jos buvo uždraustos.

„Tyrrell P34“ debiutavo 1976-ųjų Ispanijos Grand Prix. Bolidas demonstravo neblogą greitį, tačiau įspūdingo rezultato nepasiekė. „Tyrrell“ vairuotojų Jody Scheckterio ir Patricko Depaillerio nuomonės apie P34 kardinaliai išsiskyrė. Depailleris manė, kad šešiaratis automobilis yra tiesiog puikus, o Scheckterio jis per daug nedžiugino. Kita vertus, būtent Scheckteris važiavo greičiau. Monake jis užėmė 2-ąją vietą, kai Depailleris atvažiavo trečias, o Švedijoje abu „Tyrrell P34“ finišavo pirmieji. Būtent ten Scheckteris tapo vieninteliu „Formulės 1“ vairuotoju, užėmusiu pirmąją vietą šešiaračiu bolidu. Tyrrell 1976-ųjų sezone konstruktorių įskaitoje užėmė 3-iąją vietą, tačiau Scheckteris komandą paliko, vadindamas šešiaratį automobilį šiukšlių krūva.

Tiesa buvo ta, kad „Tyrrell P34“ nebuvo labai smagus vairuoti. Jis puikiai pasirodydavo ant itin lygių trasų, tačiau dangos nelygumai šešiaračiui nepatiko. Buvo spėliojama, kad „Goodyear“ neskyrė pakankamai laiko unikalių padangų kūrimui. Visgi, komanda liko prie idėjos ir 1977-ųjų sezonui paruošė patobulintą bolidą P34B.

P34B buvo platesnis ir sunkesnis už savo pirmtaką. „Formulės 1“ taisyklės numatė, kad bolidai negali būti lengvesni nei 575 kg. P34 svėrė 595, P34B – 620 kg. Be to, P34B turėjo platesnę važiuoklę – priekinis ratų ketvertas jau ne visiškai slėpėsi už priekinio sparno, todėl didelės dalies privalumų kaip ir nebeliko. 1977-ųjų sezone šešiaratis bolidas tris kartus iškovojo 3-iąją vietą, tačiau didžiosios dalies lenktynių nebaigė ir 1978-ųjų sezonui „Tyrrell“ pristatė įprastą keturratę mašiną.

Nors „Tyrrell P34“ buvo vienintelė šešiaratė mašina, dalyvavusi moderniose „Formulės 1“ lenktynėse, ir kitos komandos kūrė panašius eksperimentus. March 2-4-0 ir Williams FW07D bei FW08B turėjo po dvi galines ašis. Mažesni galiniai ratai turėjo pagerinti aerodinamines bolidų savybes. Tuo tarpu „Ferrari 312T6“ irgi turėjo keturis galinius ratus, tačiau jie buvo sumontuoti ant vienos ašies. Nei vienas iš šių bolidų neperžengė prototipo stadijos. 1983 metais „Formulė 1“ uždraudė automobiliams turėti keturis varomus ratus, o kiek vėliau į taisykles įtrauktas punktas, kad F1 bolidai turi lygiai keturis ratus.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Reklama
„Daktare, man pašalino tulžies pūslę, tačiau aš nesijaučiu gerai...“
„TOPsport A lygos tribūna“: „Panevėžio“ krizė, karštosios kėdės ir prezidentas svečiuose
Užsisakykite 15min naujienlaiškius