Dabar populiaru
Sužinokite daugiau
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Le Mano 24 valandų automobilių lenktynėms artėjant: 15 istorinių faktų

Le Mano lenktynių istorija
Organizatorių nuotr. / Le Mano lenktynių istorija
Šaltinis: gazas.lt
0
A A

Šį šeštadienį Le Mano trasoje (Prancūzija) prasidės legendinės žiedinės 24 valandas trunkančios automobilių ištvermės lenktynės. Jose startuos net 100 automobilių, o daugiausia susidomėjimo prikaustys greičiausios prototipų (LMP1) klasės varžybos, į kurias šiemet po 16 metų pertraukos sugrįžta „Porsche“ koncernas.

Nuo 1923 metų rengiamos lenktynės garsėja savo istorija, todėl supažindiname su 15 įdomiausių faktų apie Le Mano žiedines lenktynes.

Prieš daugiau nei 90 metų Le Mano varžybos sugalvotos kaip alternatyva automobilių greičio lenktynėms norint atkreipti dėmesį į automobilių patikimumą ir degalų taupumą. 24 val. varžybos atspindi, ne tik kurie automobiliai važiuoja greitai, bet ir patikimai. Todėl sustojus boksuose, pilantis degalus automobilio variklis privalo būti išjungiamas.

Lenktynės tradiciškai vyksta „Sarthe“ žiede. Jis suformuojamas prie esamos lenktynių trasos laikinai prijungus uždaromus viešus automobilinius kelius. Bendras trasos ilgis –13,629 kilometro. Iki 1990 metų žiedo tiesioji „Mulssane“ atkarpa buvo net 4,83 km ilgio ir joje „Porsche  917“ bolidui pavyko pasiekti net 395,9 km/val. greitį. Dabar šioje tiesiojoje yra suformuoti du S tipo posūkiai.

Organizatorių nuotr./Bėgimas iki automobilio
Organizatorių nuotr./Bėgimas iki automobilio

Trasa suformuota taip, kad 85 proc. viso žiedo automobiliai važiuotų didžiuliu greičiu. Todėl šios varžybos ir vadinamos „ištvermės“ varžybomis, nes varikliai dirba pilnu pajėgumu. 

Per 24 valandas lenktynininkai nuvažiuoja daugiau nei 5 tūkst. kilometrų. Rekordinis per parą nuvažiuotas atstumas – 5410 kilometrų. Jis yra apie 18 kartų ilgesnis nei vienas „Formulės 1 Grand Prix“ etapas.

Tradiciškai Le Mano varžybos rengiamos birželio mėnesį, kada naktys yra trumpiausios. 2014 metų varžybų metu saulė leistis 21:55 val., o tekės – 5:53 valandą. Saulei patekėjus iki finišo lenktynininkai varžysis dar 9 val ir 7 minutes.

Per pastaruosius 63 metus „Porsche“ yra vienintelis gamintojas, kasmet dalyvavęs Le Mano varžybose. Jose jau lenktyniavo 812 „Porsche“ modelių – daugiau, nei bet kurio kito gamintojo automobilių.

Organizatorių nuotr./„Porsche“ Le Mano lenktynėse
Organizatorių nuotr./„Porsche“ Le Mano lenktynėse

Le Mano varžybos žinomos dėl jų starto. Automobiliai būdavo išrikiuojami trasoje pagal jų galingumą (o nuo 1963 m. – pagal kvalifikacijos etapo rezultatus), o lenktynininkai turėdavo atbėgti iki automobilio, jį patys užvesti ir startuoti.

Dėl tokio lenktynių starto „Porsche“ automobilių gamintojas užvedimo spynelę įrengė kairėje vairo kolonėlės pusėje (taip yra ir „Porsche“ masinės gamybos automobiliuose). Tai leisdavo sutaupyti kelias dešimtąsias sekundės dalis, nes lenktynininkas, įšokęs į automobilį, galėdavo kaire ranka užvesti variklį, o dešine tuo pat metu – įjungti pavarą.

1970 metais lenktynininkų bėgimo starto atsisakyta dėl saugumo – kai kurie jų skubėdami pradėdavo važiuoti neužsidėję šalmų, neprisisegę saugos diržų. Nuo 1971 metų startas duodamas iš eigos – automobiliams apvažiavus apšilimo ratą.

Organizatorių nuotr./„Porsche 919“
Organizatorių nuotr./„Porsche 919“

Iš viso Le Maną yra laimėję 16 automobilių gamintojų. Daugiausia kartų – net 16 – pergales šventė „Porsche“ komandų atstovai. „Porsche“ įskaitoje taip pat yra ir 103 pergalės atskirose automobilių klasėse. 

Daugiausiai pergalių – net 8 – Le Mano lenktynėse iškovojo lenktynininkas iš Danijos Tomas Kristensenas. 

Absoliutus greičio rekordas šiose lenktynėse priklauso „WM Secateva“ komandai, kurios pilotui Roger Dorchy pavyko išvystyti 407 km/val. greitį dėl išskirtinių automobilio aerodinaminių savybių. Tiesa, triumfuoti šiai komandai nepavyko – po 59 ratų dėl variklio perkaitimo ji buvo priversta pasitraukti iš kovos.

Greičiausio vidutinio rato įveikimo greičio rekordas – 251,06 km/val. – priklauso lenktynininkui Hans-Joachim Stuck. Jis šį rekordą pasiekė 1985 metų kvalifikacijoje su „Porsche 962 C“ automobiliu.

Devynis iš dešimties aukščiausių apdovanojimų 1983 metais susižėrė „Porsche 956“ automobilis. Tai – daugiau, nei kada nors pavyko iškovoti bet kuriam kitam gamintojui.

Nuo 2009 metų Le Mano varžybose leidžiama naudoti ir hibridinius automobilius. Po 16 metų pertraukos į greičiausių prototipų klasę (LMP1) grįžtantis koncernas „Porsche“ dalyvaus su dviem hibridiniais „Porsche 919“ automobiliais.

AFP/„Scanpix“ nuotr./„Porsche 919 Hybrid“
AFP/„Scanpix“ nuotr./„Porsche 919 Hybrid“
Komentarai
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Parašykite atsiliepimą apie Gazas