Dabar populiaru
Publikuota: 2017 rugpjūčio 27d. 15:14

Pamiršta istorija: Vilniaus Valakampių žiedą sužlugdžiusi tragedija (2)

A.Jorudo avarija Valakampiuose
R. Senapėdžio rinkinys / A.Jorudo avarija Valakampiuose

Pirmoje dalyje 15min jau rašė apie 1963 m. Vilniuje, Valakampiuose, atsiradusią lenktynių trasą. Joje vyko lenktynės laikraščio „Vakarinės naujienos“ taurei laimėti. Be to, tai buvo savotiška atsvara šalia Kauno 1961 metais pradėjusiam veikti „Kačerginės žiedui“. Tačiau bandymas Vilniuje įkurti lygiavertę lenktynių trasą baigėsi tragedija.

1964 m. lenktynės Valakampiuose tapo dar populiaresnės

Labai gerai praėjus pirmoms „Valakampių žiedo“ lenktynėms galima buvo tikėtis tolimesnio trasos gyvavimo ir vystymosi. 1964 m. gegužės mėnesį antrą kartą rengiamose žiedinėse lenktynėse „Vakarinių naujienų“ laikraščio taurei laimėti rinkosi jau gerokai daugiau dalyvių nei praėjusiais metais. Užsiregistravo daugiau kaip 50 sportininkų iš Vilniaus, Kauno, Šiaulių ir Tauragės, Maskvos, Viliandžio, Rygos. Lenktynės oficialiai pripažintos Lietuvos respublikos žiedinių automobilių lenktynių čempionato pirmu etapu. Tai buvo labai svarbus pasiekimas.

ISTORIJOS PRADŽIA: Pamiršta Valakampių žiedo istorija: lenktynių trasa, kuri turėjo padėti Vilniui pranokti Kauną (I)

Lenktynėms buvo pasiruošta labai atsakingai, išleista 16 puslapių programa žiūrovams lietuvių ir rusų kalbomis, lenktynių organizacinį komitetą ir vyriausiąją teisėjų kolegiją sudarė 13 aukšto rango įvairių miesto įstaigų ir organizacijų atstovų. Buvo paskelbti lenktynių nuostatai: „Vakarinių naujienų“ laikraščio prizui žiedinių plento asmeninių-komandinių lenktynių automobiliais nuostatai.

1964 m. „Valakampių žiedo“ lenktynių programa. Trasos schema. LNB
1964 m. „Valakampių žiedo“ lenktynių programa. Trasos schema. LNB

I. Tikslai ir uždaviniai

1. Susumuoti sportinių organizacijų darbo rezultatus šioje automobilių sporto šakoje ir atrinkti geriausius kolektyvus, komandas ir stipriausius lenktynininkus visasąjunginei techninių sporto šakų spartakiadai.
2. Vystyti ir populiarinti automobilių sportą Lietuvos TSR, kelti sportininkų meistriškumą, skatinti sportinių ir lenktyninių automobilių konstravimą.

II. Lenktynių vieta, laikas ir rengimo tvarka

3. Pirmasis Lietuvos TSR žiedinių plento asmeninių-komandinių automobilių lenktynių 1964 m. pirmenybių turas rengiamas Vilniuje Valakampių trasa š. m. gegužės 9-10 d. tradiciniam „Vakarinių naujienų“ laikraščio prizui laimėti.

„Valakampių žiedo“ 5,2 km ilgio trasa. Pagal E. Jako archyvo dokumentus.
„Valakampių žiedo“ 5,2 km ilgio trasa. Pagal E. Jako archyvo dokumentus.

III. Lenktynių dalyviai

4. Dalyvauti lenktynėse leidžiama sportininkams, turintiems ne žemesnį kaip antrą atskyrį. Vyriausiosios teisėjų kolegijos ir trenerių tarybos nutarimu dalyvauti lenktynėse gali būti leidžiama ir trečiaatskyrininkams, parodžiusiems pakankamai aukštą meistriškumą treniruotėse.
5. Klubo arba LDAALR pirminės organizacijos, sporto draugijos komandos sudėtis – du bet kurios leidžiamos formulės arba grupės automobiliai.
6. Lenktynėse gali dalyvauti ir kitų respublikų sportininkai bei komandos, turį raštišką sutikimą – varžybų organizatoriaus iškvietimą.

IV. Dalyvių automobiliai

Maskviečių sportiniai automobiliai ZIL-112 S su gražiu stikloplastiko kėbulu ir 240 AG varikliu Lietuvos sportininkams buvo nepavejami. M.Nėniškio rinkinys. Fotografas A.Nėniškis.
Maskviečių sportiniai automobiliai ZIL-112 S su gražiu stikloplastiko kėbulu ir 240 AG varikliu Lietuvos sportininkams buvo nepavejami. M.Nėniškio rinkinys. Fotografas A.Nėniškis.

7. Dalyvauti lenktynėse gali automobiliai, atitinką klasifikaciją, patvirtintą 1964 metams, ir visiškai atitinką esamus techninius reikalavimus.

8. Lietuvos TSR asmeninės pirmenybės rengiamos kiekvienai automobilių klasei. Vyriausioji teisėjų kolegija turi teisę sujungti keletą klasių į vieną – su handikapu arba be jo.
9. Kiekviename automobilyje turi būti išdažyti baltas spalva keturi apvalūs rutuliai (priekyje, užpakalyje ir šonuose), kad juose būtų galima įrašyti starto numerį.

„Valakampių žiedas“ 1963 m. Trasoje A. Klimaitis. R.Žičkaus rinkinys.
„Valakampių žiedas“ 1963 m. Trasoje A. Klimaitis. R.Žičkaus rinkinys.

V. Komandinių ir asmeninių rezultatų nustatymas

10. Komandiniai rodikliai nustatomi pagal didžiausią skaičių taškų, kuriuos gavo visi komandos dalyviai už asmeninius rezultatus lenktynėse sutinkamai su proporcijų lentele.

11. Jeigu komanda turi vienodą skaičių taškų, pirmenybė suteikiama tai, kuri turi savo sudėtyje nuosavus automobilius arba automobilius, pasigamintus pačių dalyvių, o jeigu pakartotinai gautas vienodas taškų skaičius – pagal geriausio rato laiką.

VI. Nugalėtojų apdovanojimas

12. Komanda, užėmusi pirmą vietą, apdovanojama „Vakarinių naujienų“ laikraščio prizu, pirmojo laipsnio diplomu, o komandos nariai – liudijimais. Komandos užėmusios antrą ir trečią vietas, apdovanojamos II ir III laipsnių diplomais.

13. Lenktynininkai, kurie dalyvauja su nuosavais automobiliais ir pasiekia gerus rezultatus, apdovanojami vertingomis dovanomis.

Paraiškos

14. Paraiškos dalyvauti lenktynėse priimamos ne vėliau balandžio 30 dienos. Jas reikia siųsti šiuo adresu: Vilnius, Margytės g. Nr. 48, Lietuvos RSR LDAALR auto-moto klubas.

Paradas Vilniaus miesto gatvėmis

1964 m. „Valakampių žiedo“ lenktynių emblema. E.Jako archyvas.
1964 m. „Valakampių žiedo“ lenktynių emblema. E.Jako archyvas.

Šeštadienį, 1964 m. gegužės 9 d. 17 val., vyko lenktynių dalyvių propagandinis automobilių paradas Vilniaus miesto gatvėmis. Laikraščiai rašė:

„Į lenktynių vietą vilniečiai gali nuvykti transportu iki Antakalnio troleibusų žiedo, toliau pėsti. Startas Turniškių ir žiedinio kelio sankryžoje.

Vieta individualiam transportui stovėti – šalia pašto, 7-ajame Nemenčinės plento kilometre. Ryšium su lenktynėmis nuo 11 val. ryto visų rūšių transporto ir pėsčiųjų judėjimas Valakampių žiedu uždraustas“.

Tūkstančiai žiūrovų Valakampiuose

1964 metų „Valakampių žiedo“ lenktynių programa.  E.Jako archyvas.
1964 metų „Valakampių žiedo“ lenktynių programa. E.Jako archyvas.

1964 m. gegužės 10 d., sekmadienį, stebėti varžybų susirinko tūkstančiai vilniečių. 12 valandą 1963 metų respublikos čempionai, sporto meistrai, A.Smaldžiūnas ir V.Aksionaitis iškėlė respublikos vėliavą.

Varžybų dalyvius pasveikino LDAALR respublikinio komiteto pirmininkas generolas J.Žiburkus. Po kelių minučių prasidėjo lenktynės.

Pirmieji startavo „Moskvičiai“. Varžybų eigą išsamiai aprašė laikraščių žurnalistai.

1964 metais pirmi į „Valakampių žiedo“ trasą varžytis išvažiavo „Moskvičiai“.  M. Nėniškio rinkinys. Fotografas A.Nėniškis.
1964 metais pirmi į „Valakampių žiedo“ trasą varžytis išvažiavo „Moskvičiai“. M. Nėniškio rinkinys. Fotografas A.Nėniškis.

„Vakarinės naujienos“: „...Tik ką startavusi , pirmyn išsiveržė mašina Nr.113, vairuojama sporto meistro vilniečio Jurgio Olekos. Įkandin jos sekė vilnietis meistras Levas Šuvalovas (Nr. 4). Toliau pirmaatskyrininkas R. Charūnas ir sporto meistras Vikis Oleka (abu Vilniaus).

Ir jeigu J. Oleka, puikiai paruošęs mašiną, užtikrintai pirmavo ligi pat baigmės, tai dėl antros ir trečios vietos buvo aštriai kovojama. Septynis ratus antru ėjo L.Šuvalovas. Atrodė niekas nesutrukdys Vilniaus elektros skaitliukų gamyklos inžinieriui iškovoti prizinę vietą. Tačiau gedimas (jau kurį kartą !) privertė jį pasitraukti iš trasos.

Puikiai pasirodė jaunas lenktynininkas R.Charūnas, startavęs nuosava mašina. Jis lygiai praėjo visą distanciją, užėmęs trečią vietą. Ketvirtame rate Vikis Oleka buvo šeštas. Jam teko panaudoti visą savo meistriškumą ir drąsą, kad padėtis būtų ištaisyta.

Aplenkęs kelis varžovus jis finišavo antras. Tik savo jaunesniojo brolio taip ir nepavyko pasivyti“.

J.Olekos vidutinis greitis buvo 99,57 km/val., o geriausias rato greitis 105,16 km/val.

Pirmauja du puikūs maskviečių automobiliai ZIL-112 S, varomi V-8 varikliais. M.Nėniškio rinkinys. Fotgrafas A.Nėniškis.
Pirmauja du puikūs maskviečių automobiliai ZIL-112 S, varomi V-8 varikliais. M.Nėniškio rinkinys. Fotgrafas A.Nėniškis.

Aloyzo Jorudo tragedija: žiūrovai tikėjosi pergalės, tačiau įvyko avarija

Laikraštis „Sportas“: „Starterio vėliavėlės mostas į distanciją išleido 15 dviejų klasių („G“ ir „D“) bei dviejų formulių (II ir IV) automobilių. „G“ ir „D“ klasių mašinos turėjo įveikti po 40 ratų, o mažieji II ir IV formulės „ropliai“ – tik po 10 ratų. Į distanciją išrūko pačių vairuotojų rankomis pagamintos mašinos. Kiekviena jų – ne tik skirtingos spalvos, bet ir formos, išskyrus „Estonija 3“ bei dvi Maskvos Lichačiovo vardo automobilių gamyklos mašinas – nusipelniusio sporto meistro B.Kurbatovo ir jo jaunesnio draugo G. Žarkovo „mustangus“ su stikloplasto kėbulais.

Iš „G“ grupės mašinų ne tik savo dailia forma, bet ir puikiomis techninėmis savybėmis išsiskyrė kauniečio sporto meistro Aloyzo Jorudo mašina. Po išvakarėse įvykusių treniruočių bei kontrolinių važiavimų, daugelis tikėjosi Aloyzo pergalės. Apie ją svajojo ir pats sportininkas.

Jis stengėsi kaip galima greičiau atsikratyti varžovų, bet, pradedant antrąjį ratą, įvyko tai, ko niekas nesitikėjo. Antrasis ratas prasideda staigiu posūkiu ties starto-finišo aikštele. A.Jorudui per pirmuosius 5 km nepasisekė atsiplėšti nuo varžovų ir prie posūkio atrūko iš karto keletas mašinų.

Aloyzas atsidūrė išorinėje posūkio pusėje. Mašinos sustaugė stabdžiais, sudžeržgė ratai. Automobiliai pakeitė kryptį. Tačiau penkiasdešimt septintasis automobilis, nepaklusęs sportininko valiai, šovė į dešinę, į medį. Dulkių sūkūrys, smūgis... Neapskaičiuotas tikslo siekimas, kairiajame posūkyje vytis lyderį dešiniuoju važiuojamosios dalies kraštu, A.Jorudui baigėsi tragiškai.

A.Jorudo automobilis po tragiškos avarijos. R. Senapėdžio rinkinys.
A.Jorudo automobilis po tragiškos avarijos. R. Senapėdžio rinkinys.

Sportinių automobilių (įskaiton buvo kartu imami „G“ ir „D“ klasių rezultatai) nugalėtojo vardas atiteko maskviečiui G.Žarkovui, kurio geriausias rato rezultatas – 120 km/val.

Trečiuoju po B.Kurbatovo finišavo kaunietis A.Klimaitis, kuris drauge su nugalėtoju įvykdė sporto meistro normą (siekiant aukštumų tuo metu sporto atskyriai visose sporto šakose buvo labai svarbūs).

IV formulės mašinomis („Estonia 3“) užtikrintai pirmavo vilnietis V.Aksionaitis, per 10 ratų sugebėjęs visu ratu aplenkti savo varžovus.

1964 m. „Valakampių žiedo“ lenktynės. A. Klimaitis vejasi lyderius.  M.Nėniškio rinkinys. Fotografas A.Nėniškis.
1964 m. „Valakampių žiedo“ lenktynės. A. Klimaitis vejasi lyderius. M.Nėniškio rinkinys. Fotografas A.Nėniškis.

Komandomis nugalėjo Maskvos „Trudo“ sportininkai, kurių garbę gynė Lichačiovo vardo automobilių gamyklos meistrai B.Kurbatovas su G.Žarkovu. Jiems ir įteikta „Vakarinių naujienų“ laikraščio krištolinė taurė. Antrą vietą užėmė rygiečiai.

Labai atkakli kova vyko „Volgomis“. Tarp dalyvių nesimatė pirmojo Valakampių žiedo lenktynių nugalėtojo J.Vizgardijskio. Pirmuosius ratus labai gražiai įveikia kitas Vilniaus taksi parko vairuotojas V.Janikovskis, bet greit jam dėl variklio gedimo tenka pasitraukti iš lenktynių. Įpusėjus varžyboms lyderiai susiskirsto į dvi grupes: dėl I ir II vietų kovoja Rygos greitosios pagalbos vairuotojai sporto meistrai V.Sala ir A.Dambis, o dėl III – IV šiaulietis V.Vaišvila ir kaunietis P.Šatas.

Povilas Šatas – senas automobilizmo „vilkas“, TSRS ralio eksčempionas, o Valerijus – daugkartinis respublikos motokroso čempionas. Bet debiutantas greit įrodė, jog jo rankoms paklūsta ir „Volgos“ vairas. V. Vaišvila, startavęs trečiuoju numeriu, ir lenktynes baigia trečias po latvių V.Salos ir A.Dambio. Tuo pačiu jis įvykdė I atskyrio reikalavimus ir geriausiai pasirodė iš mūsiškių, davė gerą pamoką automobilininkams.

Sportinių automobilių su standartiniais kėbulais „Moskvičių“ klasėje nugalėtojai broliai (iš kairės) Vikis ir Jurgis Olekos.  E. Jako archyvas.
Sportinių automobilių su standartiniais kėbulais „Moskvičių“ klasėje nugalėtojai broliai (iš kairės) Vikis ir Jurgis Olekos. E. Jako archyvas.

Tuometinė automobilių ir kelių transporto ministerija įsteigė keletą specialių prizų. Geriausiai pasirodžiusios svečių komandos prizas iškeliavo į Maskvą, o skirtas jauniausiai komandai – į Šiaulių autobusų-taksi ūkį.

Per varžybų uždarymą automobilininkai ir žiūrovai tylos minute pagerbė tragiškai žuvusį draugą“.

1964 m. „Valakampių žiedo“ automobilių lenktynių rezultatai:

Sportinių automobilių klasė:

Sportinių automobilių klasės nugalėtojai maskviečiai G. Žarkovas (kairėje) ir B.Kurbatovas su iškovotais apdovanojimais rankose.  „Vakarinės naujienos“ 1964. 05. 11 Nr. 110.
Sportinių automobilių klasės nugalėtojai maskviečiai G. Žarkovas (kairėje) ir B.Kurbatovas su iškovotais apdovanojimais rankose. „Vakarinės naujienos“ 1964. 05. 11 Nr. 110.

1. G. Žarkovas (Maskva).
2. B. Kurbatovas (Maskva).
3. A. Klimaitis (Kaunas).

Formulių klasė:

1. V. Aksionaitis (Vilnius).
2. ???
3. ???.

Sportinių automobilių su serijiniais kėbulais „Moskvič“ klasė:

1. J. Oleka (Vilnius).
2. V. Oleka (Vilnius).
3. R. Charūnas (Kaunas).

Sportinių automobilių su serijiniais kėbulais „Volga“ klasė:

1. V. Sala (Ryga).
2. A. Dambis (Ryga).
3. V. Vaišvila (Šiauliai).

Įsteigta žuvusio lenktynininko Aloyzo Jorudo taurė, trasa uždaryta

Sporto meistrai kauniečiai (iš kairės) A Jorudas ir A Smaidžiūnas pasiruošę vykti į lenktynes Vilniuje ir gerai nusiteikę. 1963 m. E.Jako archyvas.
Sporto meistrai kauniečiai (iš kairės) A Jorudas ir A Smaidžiūnas pasiruošę vykti į lenktynes Vilniuje ir gerai nusiteikę. 1963 m. E.Jako archyvas.

Antras ratas vyko jau Kaune

Antrasis 1964 m. Lietuvos respublikos žiedinių lenktynių čempionato ratas vyko „Kačerginės žiede“ birželio 14 dieną. Komandai nugalėtojai buvo įteikta, tragiškai žuvusio „Valakampių žiede“, sportininko Aloyzo Jorudo vardo taurė.

A.Jorudo nekrologas.
A.Jorudo nekrologas.

Tačiau kartu su jaunu ir perspektyviu sportininku A.Jorudu anapilin iškeliavo ir „Valakampių žiedo“ trasa. Iki šiol vis dar kalbama, kad dėl šios tragiškos avarijos buvo uždraustos lenktynės Valakampiuose. 1967 metais automobilių žiedinės plento lenktynės Tbilisyje taip pat pareikalavo aukų, todėl TSRS LDAALR centro komitetas padidino lenktynių trasų saugos reikalavimus ir daugelyje šalies trasų uždraudė rengti varžybas.

Tuometinė spauda apie avariją lenktynių metu ir jos pasekmes nieko nerašė, tik laikraštis „Sportas“ 1964.05.14 Nr. 56 išspausdino nekrologą.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

24sek

Šaras pasiuntė dviprasmišką žinutę: „Žais tie, kurie pasiruošę mirti už komandą“

24sek

Šarą pagyręs Željko Obradovičius: „Mes geri draugai – išeisime kur nors drauge“

24sek

Finiše uždusęs „Žalgiris“ dramatiškai krito prieš Eurolygos vicečempionus

Gyvenimas

Onkologinė liga ir intymumas: kodėl pasaulyje tai – tyrimų objektas, o Lietuvoje – gėdinga tema?

Aktualu

Masinė avarija kelyje Vilnius-Panevėžys: susidūrė keturi automobiliai ir autobusas, žuvo žmogus

24sek

Savo rekordą pakartojęs „Žalgirio“ vedlys: „Skaudu“

„Eurolygos dienos“ prognozė: kokia tikimybė, kad Šaras pagaliau įveiks Željko Kaune? (5/5)

Gazas

Kaunietis iškėlė problemą: kodėl „Kauno autobusai“ diskriminuoja dirbančius savaitgalį?

Aktualu

Juozo Urbšio išpažintis švedų diplomatui: „1940-aisiais pasipriešinimas jau nebuvo įmanomas“

Aktualu

P.Urbšys: atrodo, kad R.Karbauskis ir A.Širinskienė yra apsvaigę nuo valdžios

N-18 Vardai

Kim Kardashian akių šešėlius reklamuoja savo stiliumi – nuoga

Kultūra

Menininkė žiūrovų akivaizdoje kūrė antrą odą: prie prisilietimo prisiliesta žodžiais ir rankomis

Pasaulis kišenėje

Kalnai Vokietijoje, kuriuos renkasi vietiniai bavarai ir kaimynai austrai

Vardai

VIP vakaras Vilniuje subūrė perlus ir deimantų spindesį mėgstančius svečius

Kultūra

Vilniuje koncertuosianti L.Anderson: „Nesėkmė reikalauja kur kas daugiau kūrybiškumo nei sėkmė“

Deuce

Pagirtinai kovojęs Ričardas Berankis iškrito turnyro Maskvoje ketvirtfinalyje

Vardai

M.Šedžiuvienė įsiuto – jos sūnų prižiūri svetima moteris: „Ponas Andriau, kokio velnio pasiimi vaiką?“

Aktualu

Trakų rajone užsidegė lentpjūvė

24sek

Madrido „Real“ neklumpa: nepaliko vilčių baskams

Kultūra

Niujorke prasidėjo Baltijos šalių kino festivalis

Naujienos

24sek

Šaras pasiuntė dviprasmišką žinutę: „Žais tie, kurie pasiruošę mirti už komandą“

24sek

Šarą pagyręs Željko Obradovičius: „Mes geri draugai – išeisime kur nors drauge“

24sek

Finiše uždusęs „Žalgiris“ dramatiškai krito prieš Eurolygos vicečempionus

Gyvenimas

Onkologinė liga ir intymumas: kodėl pasaulyje tai – tyrimų objektas, o Lietuvoje – gėdinga tema?

Aktualu

Girtam panevėžiečiui pasivažinėjimas baigėsi prie kelio ženklo „Plyta“

24sek

Savo rekordą pakartojęs „Žalgirio“ vedlys: „Skaudu“

„Eurolygos dienos“ prognozė: kokia tikimybė, kad Šaras pagaliau įveiks Željko Kaune? (5/5)

Aktualu

Masinė avarija kelyje Vilnius-Panevėžys: susidūrė keturi automobiliai ir autobusas, žuvo žmogus

Gazas

Kaunietis iškėlė problemą: kodėl „Kauno autobusai“ diskriminuoja dirbančius savaitgalį?

Kultūra

Vilniuje koncertuosianti L.Anderson: „Nesėkmė reikalauja kur kas daugiau kūrybiškumo nei sėkmė“

Aktualu

Trakų rajone užsidegė lentpjūvė

24sek

Madrido „Real“ neklumpa: nepaliko vilčių baskams

Kultūra

Niujorke prasidėjo Baltijos šalių kino festivalis

Kultūra

J.Arčikauskas: kurdamas scenografiją stengiuosi, kad ji provokuotų

Sportas

A.Novikovas ir „Jagiellonia“ vėl užkopė į Lenkijos čempionato viršūnę

Aktualu

Po žmogaus gyvybę nusinešusio ir garažus nušlavusio sprogimo panevėžiečiai skaičiuoja nuostolius

24sek

Lietuviška „Olimpia“ šventė įspūdingą pergalę Pirėjuje

Aktualu

Šiaurės Indijoje traukinys rėžėsi į minią: skelbiama apie daugybę žuvusių ir sužeistų

24sek

Ir turtuoliai turi problemų: kokių rūpesčių bagažą į Kauną atsivežė Željko?

Gyvenimas

Galvos skausmo nenumalšinsite, jei nežinosite jo rūšies

Gera keliauti kartu

BALTIJOS MAISTO IR GĖRIMŲ PARODA „BAF“ 2018

Įkvėpk daugiau gyvenimo

Nacionalinis sveikatos egzaminas 2018

Parašykite atsiliepimą apie Gazas