Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Ralio istorija: nuo WRC pradžios iki Lietuvos

FIA organizuojamas Pasaulio ralio čempionatas (WRC) – didžiausiais ir sudėtingiausias iššūkis, kurį tenka įveikti automobilių sporto meistrams, pasižymi senomis tradicijomis ir ilgametėmis pergalėmis, šiemet vyks ir Lietuvoje.
„M-Sport“ WRC komanda
„M-Sport“ WRC komanda / „Scanpix“ nuotr.

Kaip lenktynės pavirto pasaulinio masto renginiu

Automobilių ralio istorija prasidėjo dar 1911 m., kai 20 lenktynininkų startavo Monte Carlo mieste, Monake, ir lenktyniavo keliaudami į kitus Europos miestuos – Briuselį, Paryžių ir Vieną. Lenktynininkų tikslas buvo susiorientuoti bemaršručiame kelyje ir patirti ilgos kelionės teikiamą malonumą.

Tik 1960 metais ralis pavirto greita ir konkurencinga disciplina, kokią matome šiandien. Tais metais lenktynių automobiliai pirmą kartą starto liniją kirto vienas po kito ir įveikė vienodą – tikslingai parinktą bei sužymėtą, trasą. Praėjo dešimtmetis, kol 1970 – aisiais, europietišką renginį papildė Rytų Afrikoje įvykęs Safari ralis.

Ralio sportą papildžius tarptautiniais ruožais, 1973 m. sausio 19 d. FIA surengė pirmąjį Pasaulio ralio čempionatą, kurio startinis etapas grįžo į simbolinę vietą – Monte Carlo. WRC buvo suformuotas iš gerai žinomų, tarp lenktynininkų ir gerbėjų populiarių tarptautinių ralių, kurie iki WRC buvo Europos ralio čempionato (ERC) ir Tarptautinio Gamintojų čempionato (International Championship for Manufacturers) etapai.

Pirmąjį čempionatą sudarė 13 skirtingose pasaulio šalyse surengtų etapų: vienuolika vyko Europoje, po vieną – Afrikoje ir Šiaurės Amerikoje. Prie žvyro ir asfalto trasų įpratę lenktynininkai turėjo įveikti ir ledo ir sniego kelią Suomijoje. 1973 – ųjų renginys buvo komandinės Gamyklinių automobilių varžybos, kuriose nugalėjo „Trys muškietininkai“ iš Prancūzijos: Jean-Claude Andruet, Jean-Luc Therier ir Jean-Pierre Nicolas, „Alpine – Renault“ komanda, dideliu įskaitinių taškų skaičiumi aplenkusi antrosios ir trečiosios vietos nugalėtojus – „Fiat“ ir „Ford“ komandas.

„Scanpix“ nuotr./Martinas Prokopas
„Scanpix“ nuotr./Martinas Prokopas

Pirmuosius penkerius metus (nuo 1973 iki 1978 m.) ant WRC nugalėtojų pakylos lipdavo tik gamyklinius automobilius vairavusios komandos. Dalyvauti varžybose galėjo neribotas skaičius to paties gamintojo lenktynininkų, todėl taškai buvo skiriami tik greičiausiam kiekvienos komandos ekipažui. Konkurencingumas didintas pritaikant papildomas sąlygas: dviems to paties gamintojo ekipažams finišavus 1 – 10 vietose, tik vienas rezultatas patekdavo į galutinę rezultatų lentelę, tačiau kitoms komandoms būdavo atitinkamai skiriamas mažesnis taškų skaičius.

Sekantys treji metai buvo italų „Lancia“ triumfo laikotarpis, padėjęs pagrindus iki šiol nepagerintam 10 pergalių Gamintojų įskaitoje kiekiui.

1978 – ieji – pokyčių metas: įsteigta FIA Vairuotojų taurė (FIA Cup for Drivers), kurios taškai buvo skaičiuojami susumuojant WRC ir dar dešimties etapų rezultatus. Kitais metais ši taurė tapo atskira WRC įskaita, sulaukiančia didžiausio žiūrovų dėmesio – vairuotojų įskaita (WRC for Drivers). Pirmuoju šios įskaitos nugalėtoju tapo suomis Markku Alen.

1979 – ieji WRC automobilių sporto istorijoje įsiminė kaip vienu tašku laimėtos varžybos. 112 taškų surinkęs Bjorn Waldegard iš Švedijos pergalę išplėšė iš Suomijos lenktynininko Hannu Mikkola.

Naujas iššūkis – Lietuva

Du sekantys dešimtmečiai buvo skirti Pasaulio ralio čempionato tobulinimui: atsirado etapai Pietų Amerikoje, lenktynininkai pradėjo vairuoti galingesnius automobilius, taip reginį paversdami dar įdomesniu ir konkurencingesniu, susiformavo tradiciniais tapę ralio etapai, kiekvienais metais papildomi vienu ar dviem naujais iššūkiais. Bene svarbiausias elementas – didelis profesionalių automobilių gamintojų kiekis, suteikęs čempionatui dar daugiau azarto bandant išsiaiškinti, kurie geresni – „Audi“, „Renault“, „Peugeot“, „Citroen“, gal „Fiat“? Taip pat ir su lenktynininkais – kiekvienais metais tapdami vis profesionalesni, jie ne tik kelia renginio kokybę, bet ir žiūrovams dovanoja neužmirštamą reginį.

„Scanpix“ nuotr./„M-Sport“ WRC komanda
„Scanpix“ nuotr./„M-Sport“ WRC komanda

Automobilių gamintojams ir komandoms intensyviai besivaržant tarpusavyje, vairuotojų čempionate ilgus metus, iki pat 2002, su pertraukomis, dominavo skandinavų lenktynininkai. Nuo to laiko, kai Markku Alen pirmasis WRC istorijoje užkopė ant nugalėtojų pakylos laiptelio, dar 14 suomių lenktynininkų pelnė Pasaulio ralio čempiono titulą.

Po 4 pergales iškovojo Juha Kankkunen ir Tommi Makinen. Juha Kankkunen kelias buvo sudėtingas – šioms pergalėms pasiekti jam prireikė 8 metų. Tommi Makinen, savo ruožtu, buvo nuoseklesnis: pirmąją pergalę iškovojęs 1996 m., čempiono titulą 2000 m. perleido tėvynainiui Marcus Gronholm. Po du kartus pasikartojusio Marcus Gronholm triumfo Pasaulio ralio čempionate prasidėjo rekordinė vieno lenktynininko era.

Vėliau dominavo Sebastien Loeb, kurį galima nedvejojant vadinti WRC legenda. Prancūzas Pasaulio ralio čempionato nugalėtoju tapo net devynis kartus iš eilės, laimėjęs 78 WRC etapus įvairiose šalyse. Savo trofėjų lentyną sportininkas papildė ir daugybe pergalių kituose čempionatuose.

„Scanpix“ nuotr./„M-Sport“ WRC komanda
„Scanpix“ nuotr./„M-Sport“ WRC komanda

Meistriškai automobilį valdantis S.Loeb lenktynių trasoje buvo nepralenkiamas iki pat 2013 – ųjų. Pernai jo viešpatavimą nutraukė kitas prancūzas, S.Loeb bendravardis – Sebastien Ogier. Daugybės gerbėjų stebimas ir palaikomas S.Ogier ir šiemet yra Pasaulio ralio čempionato lyderis.

Dėl WRC organizatorių siekio kaskart tobulėti, įnešti dinamikos ir lenktynininkams mesti naujus iššūkius, naująją pasaulio automobilių sporto ikoną S.Ogier ir kitus garsius lenktynininkus – Jari-Matti Latvala, Andreas Mikkelsen, Mads Ostberg, Mikko Hirvonen, Robert Kubica, birželio 26 – 29 dienomis bus galima išvysti Lietuvoje. Mūsų šalyje vyksiantis Pasaulio ralio čempionato etapas „Lotos Rally Poland“ drieksis vingiuotais lietuviškais žvyrkeliais ir lenkiško asfalto trasomis.

Lietuvoje geriausi pasaulio ralio meistrai skries birželio 27 dieną Druskininkų apylinkėse. Bilietus į renginį galima įsigyti www.bilietai.lt arba BILIETAI LT kasose.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius