Dabar populiaru
Publikuota: 2018 lapkričio 18d. 20:53

A.Juknevičius ir K.Povilaitis: kam vairuotojui reikalingas „šaltas dušas“

Antano Juknevičiaus Dakaro bolido pristatymas
Luko Balandžio / 15min nuotr. / Antano Juknevičiaus Dakaro bolido pristatymas

Kartais vairuotojai nepasikuklina ir teigia, kad yra geri, nes vairuoja jau dvidešimt metų ar per metus nuvažiuoja 50 tūkst. kilometrų. Tačiau ar tikrai įmanoma surasti matavimo vienetą, kuris nusako, kada vairuotojas tampa geru?

Daugkartinis Dakaro ralio dalyvis Antanas Juknevičius, kuris daug laiko praleidžia vairuodamas ne tik lenktynių trasoje, tačiau ir įvairiose pasaulio šalyse, į šį klausimą atsako filosofiškai, ir mano, kad ne nuvažiuojamas kilometrų skaičius ar vairuojant praleisti metai nusako, kas yra geras vairuotojas.

„Kartais būna taip, kad vairuotojas važinėja daug metų, bet matant jį eisme, akivaizdu, kad jis netobulėja. Gali būti, kad toks vairuotojas eisme dalyvauja 5 ar 10 metų, važinėja kasdien, tačiau jo mąstymas toks, kad be savęs, daugiau nieko kelyje nemato.

Kitas, net ir ką tik pradėjęs vairuoti, gali atsisėsti prie vairo ir ne tik iš karto gerai jausti automobilį, bet ir suprasti, kaip reikia dalyvauti eisme. Galbūt nuvažiavęs dar nedaug kilometrų, bet iškart supranta, kurią juostą užimti, gerai jaučia greitį ir, svarbiausia, mato kitus vairuotojus.

Manau, tai yra įgimtas dalykas, o jei dar toks vairuotojas yra imlus, jis greitai progresuoja ir tobulėja. Jis jau po pusės metų gali važiuoti ne ką prasčiau, o gal net ir geriau nei tas, kuris vairuoja dešimt metų, bet nesimoko ir netobulėja“, – savo poziciją išsako A. Juknevičius.

Dainiaus Cuberos / 15min nuotr./Kastytis Povilaitis
Dainiaus Cuberos / 15min nuotr./Kastytis Povilaitis

Panašios nuomonės laikosi ir vairavimo mokyklos „Autologija“ direktorius Kastytis Povilaitis. Jis pateikia ir kasdienišką pavyzdį, kai kartais dar tik pradedantis vairuoti žmogus gali apgaulingai manyti, jog jau turi sukaupęs pakankamai patirties.

„Kartais į mūsų vairavimo mokyklą ateina mokiniai, kurie sako, kad yra nuvažiavę kelis šimtus kilometrų. Tada pasiklausi, kur jis tai darė ir jei atsako, kad greitkelyje, tuomet iškarto reikia įsidėti saugiklius, nes toks daug kilometrų įveikęs vairuotojas turi tik vieną refleksą – spausti akseleratorių ir laikytis vairo. Jokios kitos patirties jis neturi, todėl mieste tokį mokinį reikia stabdyti, nes 100 km/val. jam ne greitis“, – pasakoja K. Povilaitis.

Pašnekovo manymu, geras vairuotojas ar ne nusako vidinės savybės. Tai yra, ar jis atsižvelgia į kitus eismo dalyvius, sugeba analizuoti situaciją ir mato eismą, ar visgi toliau savo nosies nieko nemato.

K. Povilaitis išsakė ir dar vieną mintį, kuri, jo manymu, taip pat gali atspindėti, ar automobilį valdo geras vairuotojas, ar ne.

„Visada mokiniams sakau, kad geras vairuotojas yra ne tas, kuris naudodamas vos ne cirko elementus sugeba išsisukti iš kritinės situacijos, bet tas, kuris sugeba į ją nepapulti. Galbūt tai neatrodo taip efektinga, bet yra kur kas efektyviau“, – mano K. Povilaitis.

Jei norite vairuoti gerai, niekada nenustokite mokytis

Išmokti vairuoti viena, tačiau išmokti vairuoti gerai – tai jau kas kita. Kaip pastebi pašnekovai, svarbiausia, jog būtų noro tobulėti, o ne tik įsitikinimas, kad tai, ką darau yra geriausia ir teisingiausia, nes kol kas tai pasiteisino.

„Kartais žmonės nustemba, kai pasakau, kad turiu 30 metų vairavimo patirtį, bet vis dar mokausi vairuoti. Tiesiog manau, kad jei savo srityje tu jau viską moki, esi „palaidotas“. Aplinka nuolat keičiasi, o tai verčia tobulėti“, – sako K. Povilaitis.

Tuo metu A. Juknevičius priduria, kad vairuotojai gali pakliūti net ir į tam tikras vairavimo krizes, kai per daug patiki savo jėgomis, arba mano, kad vairavimui improvizacijos nereikia, nes tai automatiškai vykstantis procesas.

„Yra net ir statistika, kad po dviejų ar trejų metų vairavimo ištinka pirmoji krizė, kai pradedama galvoti, kad aš viską žinau ir viską moku. Kita krizė, kai žmogus gauna šaltą dušą, būna po dešimties metų, nes mano, kad važiuoja automatiškai ir apie nieką negalvoja, o tada nutinka koks nors įvykis. Todėl visada reikia galvoti, kad nesi tobulas, net jei ir tikrai esi geras vairuotojas“, – svarsto A. Juknevičius.

Jo manymu, nusiteikimą ir nusistatymą galime pakeisti, jei į vairavimą žvelgsime kaip į kūrybinį procesą, kai iškeliame sau kokius nors uždavinius. Tuomet vairavimas gali tapti įdomiu, nes norisi daugiau pamatyti ir išmokti.

Tačiau K. Povilaitis pripažįsta, kad vis dar nemaža dalis vairuotojų, ateidami į kursus iškelia ne tikslą išmokti vairuoti, bet gauti vairuotojo pažymėjimą. Kartais pasitaiko net ir tokių atvejų, kai mokinys pyksta, jog instruktorius jį moko ne tik egzaminui, bet ir pasidalija kitomis vairavimo paslaptimis, kurios praverčia kasdienybėje.

Bet ekspertą džiugina tai, kad atsiranda ir gerų pavyzdžių, iš kurių reikėtų pasimokyti visiems. Pavyzdžiui, jaunuoliai, kurie kalbasi su vairuojančiais tėvais ir gauna vertingų ir teisingų patarimų. Taip pat džiugina ir aukštos savimonės mokiniai, kurie supranta, kad vairuodami automobilį jie neša didelę atsakomybę.

„Laimė yra tokių, kurie sako: aš noriu išmokti vairuoti. Turėjome vieną pavyzdį su užsienio valstybės piliete, kuriai instruktorius pasakė, kad čia buvo viena, čia kita kritinė klaida, ir kas įstrigo, kad ji pasakė: gerai, kad šitas klaidas aš padariau tada, kai šalia buvo žmogus, kuris galėjo pagelbėti. O kas būtų, jei išlaikyčiau egzaminą ir po to daryčiau klaidas, kai man padėti jau niekas negalės?“ – gerąjį pavyzdį prisimena K. Povilaitis.

Dvi grupės vairuotojų: atsargūs ir dinamiški

Daug laiko kelyje praleidžiantis A. Juknevičius sako, kad Lietuvos vairuotojus, jo manymu, galima suskirstyti į dvi kategorijas. Tokius, kurie važiuoja lėtai ir atsargiai, bei tuos, kurie yra dinamiški, bet minėdamas juos pabrėžia, kad kalba apie tuos, kurie savo dinamiškumą demonstruoja Kelių eismo taisyklių rėmuose.

Pastarieji, lenktynininko manymu, geriau ir greičiau orientuojasi eisme, todėl jie be didelių problemų prisitaiko prie sąlygų pasikeitimo, taip pat jiems neturėtų kilti didesnių problemų ir kituose pasaulio miestuose, kuriuose eismas intensyvesnis nei Lietuvos didmiesčiuose.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Antanas Juknevičius nepasisotino Dakaru – pristatė savo naują „Overdrive Hilux“
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Antanas Juknevičius nepasisotino Dakaru – pristatė savo naują „Overdrive Hilux“

„Tokiam vairuotojui atsidūrus, pavyzdžiui, Paryžiuje ar Neapolyje susiorientuoti eisme būtų kur kas geriau, jis važiuotų greitai ir nesudarytų problemų kitiems vairuotojams. O ramaus tipo vairuotojas pražiltų, nes ten negali važiuoti lėtai. Mano paminėtuose miestuose net ir vyresnio amžiaus vairuotojai važiuoja dinamiškai“, – teigia A. Juknevičius.

Kalbant apie Lietuvos vairuotojus apskritai, pašnekovas mano, kad neturėtume savęs vertinti labai kritiškai, nes esame pasiekę pakankamai aukštą kultūros lygį, kuriuo galime lygiuotis į pasaulio geriausius.

„Mes esame Šiaurės Europos vairuotojai, bet jokiu būdu ne rytiečiai. Dėl tempo, galbūt taip, esame lėtesni, bet tikrai Lietuvos vairuotojai yra labai tvarkingi ir nedaug trūksta, kad pasiektume skandinavų lygį ir tikrai neišsiskirtume bendrame sraute.

Mūsų vairuotojai neturėtų savęs nuvertinti, nes pasauliniame kontekste esame tikrai aukštame lygyje. Palyginti su vokiečiais, švedais ar norvegais dar turime kur pasitempti, pavyzdžiui, tempo atžvilgiu. Kultūros atžvilgiu, taip pat galėtume dar patobulėti, bet palyginus su situacija, kokia ji buvo prieš 20 metų, į gerąją pusę esame nuėję tikrai toli“, – vertina A. Juknevičius.

Optimizmo, kad ateityje Lietuvos keliuose galime sutikti vis daugiau gerai vairuojančių žmonių, įneša ir K. Povilaitis, kuris pasakoja, kad į vairavimo mokyklą ateina jaunuolių, kuriems dar tik 16-iolika metų, tačiau net ir būdami tokio sąlyginai jauno amžiaus jie puikiai perpranta vairavimo subtilybes ir greitai mokosi.

„Mes dirbame ir su 16-mečiais, kurie mokosi A1 ir B1 kategorijas. Tenka pastebėti, kad jie B1 klasės automobilį labai greitai išmoksta valdyti. Nors jie mokosi tik 20 akademinių valandų, bet didelė dalis mokinių įsitenka į tą skaičių ir jie išmoksta valdyti automobilį“, – pastebi K. Povilaitis.

Lrt.lt
Komentarai: 1

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Gazas

Baudomis apdalinti Justiniškių gyventojai: „Prasidėjo raudonų lapelių akcija“

Aktualu

Rastinėnuose vyras vijo vilką iš kiemo, bet jis grįžo atgal: „Gaila, neturiu šautuvo“

Verslas

Lietuva turi biudžetą: „milijonas lauks milijardo“, protestai lėmė kosmetinius pataisymus

Sportas

Naujo futbolo rinktinės trenerio paieška: favoritai – lietuviai, bet visko gali būti

Aktualu

2019-ųjų biudžetas: kiek „į rankas“ gaus pensininkas, mokytojas, prezidentė

Aktualu

Balsavime dėl biudžeto valdančiuosius parėmė du valstietiški liberalai, N.Puteikis atsuko nugarą

Aktualu

S.Skvernelis džiaugėsi priimtu biudžetu ir išsižadėjo kaltinimų konservatoriams

Sportas

D.Rapšys apie triumfo Kinijoje priežastis: „Darbas ir tikėjimas savimi“

Vardai

Kalėdinė dvasia – Natalijos Bunkės namuose: neįprastą eglę puošė ir sūnus, ir mylimasis Edgaras

Gazas

Šventinė eismo karštinė didmiesčiuose: sunkiausia bus kitą savaitę

24sek

Po Virginijaus Šeškaus tirados – rimta LKL bausmė teisėjams

Aktualu

Žvalgyba ir teisėsauga gavo Sauliaus Skvernelio pranešimą, bet neaišku apie ką

Aktualu

Derybose dėl etatinio apmokėjimo dalyvavęs A.Navickas: kol kas streikas nenutraukiamas

Sportas

Tragedija Anglijoje – po susidūrimo aikštėje mirė 14-metis vartininkas

Vardai

TV „gelbėtoja“ Sandra Žutautienė namus puoš pačios kurta eglute: tokią padovanojo ir senolių porai

Maistas

Nidos receptas: šventinis sūrio pyragas su marcipanais

Vardai

Asta Valentaitė spindėjo Britų mados apdovanojimuose: ant raudono kilimo – su užsienio žvaigždėmis

Aktualu

„Time“ metų žmonės – Jamalas Khashoggi ir kiti už tiesą kovojantys žurnalistai

Aktualu

Aukščiausiasis Teismas: vairuotojas po vieno įvykio nubaustas dukart, bet už skirtingus dalykus

Gyvenimas

Didėja sergamumas gripu ir kvėpavimo takų infekcijomis: kaip apsisaugoti?

Naujienos

Infografikas
Verslas

Lietuvos kariuomenę kūrusius karius uždrausta iškeldinti iš tarnybinių butų

Aktualu

Per miško gaisrą Kalifornijoje žuvusių žmonių skaičius padidėjo iki 77

Aktualu

Ruošiamasi restauruoti Evangelikų liuteronų bažnyčią Nidoje

Aktualu

Haityje per protestus prieš korupciją žuvo 6, sužeisti dar 5 žmonės

Kultūra

Pranešimas apie neva Rumunijoje surastą pavogtą P.Picasso paveikslą tebuvo pokštas

Aktualu

Korupcijos tyrime figūruojantis Peru eksprezidentas pasiprašė Urugvajaus prieglobsčio

24sek

Prieš dvikovą su „Žalgiriu“ CSKA pasiekė įspūdingą pergalę

Aktualu

R.Dargis: valstybės ateitis priklauso nuo to, kokį pavyks suformuoti mokytoją

Aktualu

Mergaičių mokykla Palestinoje: šypsenas slepia tragedijos ir košmarai naktimis

Sportas

Tautų lygoje – futbolo stebuklas: neįtikėtinai sugrįžusi Šveicarija triumfavo grupėje

15min recenzija Kultūra

Knygos recenzija. Apie Rusijos tęsiamą sovietų dezinformaciją – vyriausiojo N.Ceausescu šnipo lūpomis

Aktualu

Kovodamas su kainomis Saulius Skvernelis gali sudeginti savo populiarumą

Interviu Kultūra

T.H.Eriksenas apie žmonijos perkaitimą: „Mes neturime laiko informaciją paversti žiniomis, o žinias – išmintimi“

Aktualu

Gaisrai Kalifornijoje: kodėl tiek daug žmonių laikomi dingusiais be žinios?

Aktualu

Prie Fidžio įvyko stiprus žemės drebėjimas, cunamio pavojus neskelbiamas

Aktualu

SAM pertvarkant ligoninių tinklą, problemų gali kilti 15 įstaigų

Aktualu

Buvęs Meksikos narkotikų baronas H.Beltranas Leyva mirė kalėjime nuo širdies smūgio

Aktualu

Mokytojai tęsia streiką dėl etatinio apmokėjimo

Aktualu

Saulius Skvernelis Briuselyje susitiks su NATO vadovu

Vardai

Ypatingos

03:17
07:15

Gera keliauti kartu

Kviečiame anties

Šiemet buvau geras

Maistas

Dovanoju sveikatą

Sveikata

Parašykite atsiliepimą apie Gazas