-50% metinei prenumeratai. Velykų dovana!
Prenumeruoti

Degalų kainos krenta, tačiau vežėjų išlaidos auga

Pastaraisiais metais vežėjai susidūrė su daugybe iššūkių. TIR krizė Rusijoje, Lietuvos valdžios planai riboti įvežamų degalų kiekį, nuolatinės eilės pasienyje ir kiti trikdžiai neleisdavo ramiai miegoti. Susidaro įspūdis, kad pastovumo vežėjų versle nėra, tačiau vis tik vienas vežėjams itin svarbus rodiklis pastaraisiais metais buvo stabilus. Kaip paradoksaliai tai beskambėtų, tačiau šis rodiklis – dyzelino kainos. Žvilgtelkime į Europos Sąjungos šalyse įvykusių dyzelino kainų pokyčius. Esamas dyzelino kainas lyginsime su buvusiomis prieš metus.
Brangūs degalai
Brangūs degalai / BFL nuotr.

Žinoma, šiokie tokie dyzelino kainos svyravimai buvo, tačiau palyginę praeitų metų kovo mėnesio ir praėjusios savaitės dyzelino kainas, išvysime labai panašius skaičius. Daugumoje valstybių šios kainos netgi šiek tiek sumažėjo. Dyzelino pabrangimas fiksuotas tik Kipre, Danijoje, Estijoje ir Rumunijoje. Kitose Europos sąjungos šalyse dyzelinis kuras pigo. Prancūzijoje litras šio kuro per metus atpigo daugiau nei 20 euro centų, o jo kaina pasidarė beveik tokia pati kaip ir degalinėse Lietuvoje. Pigiausias dyzelinas kuras tradiciškai yra Liuksemburge. Dažnas Vakarų Europoje dirbantis vežėjas nevengia užsukti į šią nykštukinę valstybę ir įsipilti pigesnių degalų. Dyzelino litras čia beveik 10 euro centų pigesnis nei Lietuvos degalinėse.

Su dyzelino kainomis ir jų pokyčiu galite susipažinti žemiau pateiktoje lentelėje.

Šalis Dyzelino kainos 2013 m. kovą Dyzelino kainos 2014 m. kovą Skirtumas
Austrija € 1.367 € 1.328 € -0,039
Belgija € 1.494 € 1.452 € -0,042
Kroatija Nėra duomenų € 1.301 € 0
Bulgarija € 1.340 € 1.266 € -0,074
Kipras € 1.428 € 1.442 € 0,014
Čekija € 1.416 € 1.340 € -0,076
Danija € 1.469 € 1.534 € 0,065
Estija € 1.304 € 1.344 € 0,040
Suomija € 1.552 € 1.528 € -0,024
Prancūzija € 1.560 € 1.319 € -0,241
Vokietija € 1.436 € 1.416 € -0,020
Graikija € 1.420 € 1.376 € -0,044
Vengrija € 1.452 € 1.382 € -0,070
Airija € 1.538 € 1.478 € -0,060
Italija € 1.702 € 1.674 € -0,028
Latvija € 1.311 € 1.282 € -0,029
Lietuva € 1.329 € 1.280 € -0,049
Liuksemburgas € 1.242 € 1.195 € -0,047
Malta € 1.380 € 1.360 € -0,020
Olandija € 1.500 € 1.493 € -0,007
Lenkija € 1.356 € 1.282 € -0,074
Portugalija € 1.490 € 1.400 € -0,090
Rumunija € 1.343 € 1.360 € 0,017
Slovakija € 1.423 € 1.356 € -0,067
Slovėnija € 1.381 € 1.332 € -0,049
Ispanija € 1.373 € 1.340 € -0,033
Švedija € 1.710 € 1.545 € -0,165
Didžioji Britanija € 1.700 € 1.648 € -0,052

Primename, kad pagal įvairius paskaičiavimus, išlaidos degalams sudaro apie trečdalį tolimųjų reisų vilkikui tenkančių išlaidų, todėl degalų kainų svyravimai iš karto jaučiasi vežėjų išlaidų grafose.

Kodėl didėjo gabenimo išlaidos?

Prabėgus metams krovinių gabenimo išlaidos išaugo. UAB „DKV Euro Service Baltikum“ direktorius Artūras Michejenko išskiria vežėjų išlaidų grafą, kuri nuolatos auga: “Didėja kelių mokesčių išlaidos. Kiekvienais metais kyla jų kaina. Kai kuriose šalyse atsižvelgiant į infliaciją, kitur – planuotai. Paprastai įkainiai kyla apie 3 proc. per metus.”

Tiesa, pašnekovas pastebi, kad šio mokesčio kaina, priešingai nei degalų, mažai priklausoma nuo globalinių įvykių. Ji remiasi į konkrečios šalies infrastruktūros vystymą ir išlaidas tam. “Kai kuriose šalyse tinklas didėja, kai kurios šalys įveda mokesčius, kur jų nebuvo. Jei kuro kaina ir išlieka pastovi bei nesvyruoja dėl kažkokių neramumų, tai kelių mokestis – priešingai. Jis turi tendencija tik augti, be to didėja apmokestinamų kelių ruožai. Automatiškai vienam vilkikui didėja ir reikiamų lėšų kiekis.”

Vairuotojų profesionalumo lygis su kiekvienais metais mažėja, dėl to didėja kuro sąnaudos, daugiau įvykių, brangsta draudimas

Smulkių ir vidutinių vežėjų asociacijos atsakingasis sekretorius Sigitas Žilius kalbėdamas apie padidėjusius kaštus nebijo paminėti ir įsisenėjusių transporto sektoriaus bėdų: “Dėl emigracijos trūksta specialistų. Vairuotojų trūkumas taip pat įtakoja padidėjusias išlaidas. Jų profesionalumo lygis su kiekvienais metais mažėja, dėl to didėja kuro sąnaudos, daugiau įvykių, brangsta draudimas.”

S. Žilius primena ir vyriausybės sprendimą, kuris įtakojo vežėjų išlaidas labiau nei kitas verslo šakas: “Vyriausybės sprendimas pakelti minimalią algą padidino vežėjų išlaidas. Vežėjai moka 30 proc. daugiau mokesčių nuo darbo jėgos negu moka kitos kompanijos. Jeigu padarys minimalų atlyginimą 1 500 Lt., tai vežėjui tai bus 2 000 Lt.”

Lengvesnio gyvenimo vežėjams ateityje tikėtis gana sunku. Naujai įvedami mokesčiai ne tik Lietuvoje, bet ir užsienyje, jų vis daugėja. “Vežėjas, kuris šiai dienai važiuoja per Vengriją, nuo praėjusių metų liepos moka iki 150 eurų kelių mokesčių už šalies kirtimą. Tai vienas brangiausių mokesčių Europoje. Nuo balandžio 1 d. užsienyje registruotoms transporto priemonėms atsiranda mokestis Anglijoje. Kelių mokesčio išlaidų grafa pastoviai auga ir, mano supratimu, pastoviai augs.” – teigia. A. Michejenko.

Belieka pasidžiaugti, kad pastaraisiais metais kuro kainos visoje Europoje išliko daugiau ar mažiau stabilios. Iš anksto prognozuojant išlaidas bent viena grafa jų skalėje chaoso neįnešdavo. Stabilumo belieka palinkėti ir mokestinę terpę kuriantiems politikams. Nauji ar pastoviai kaitaliojami mokesčiai verslui nepadeda.

Parengta remiantis energy.eu pateiktais duomenimis.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Įsirenkite šildymą oras–vanduo ir gaukite kompensaciją net iki 70 proc.
Reklama
Kas svarbu įrengiant biurą: keturios interjero dizaino tendencijos
Reklama
Pavasario savaitgaliams ar atostogoms – laikas pajūryje: ne tik pailsėsite, bet ir sustiprinsite sveikatą
Reklama
Norintiems investuoti į NT projektų plėtrą – kaip išsirinkti projektą pagal paskirtį?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius