Tiesiogiai

Tiesiogiai po gaisro Paneriuose: ugniagesių vado ir oro užterštumo tyrėjų komentaraiTiesiogiai po gaisro Paneriuose: ugniagesių vado ir oro užterštumo tyrėjų komentarai

Galimybė vairuoti motociklą – be papildomų kursų ir pamokų: gali tekti konsultuotis „su gydytoju arba vaistininku“

Seimo narys Petras Čimbaras pateikė Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimo projektą. Siūloma, kad nuo 2020-ųjų metų teisę vairuoti motociklą įgytų kiekvienas automobilių, autobusų ir sunkvežimių vairuotojas, sulaukęs 24 metų ir turintis dvejų metų vairavimo patirtį. Atrodo, du zuikiai vienu šūviu. Tačiau ekspertai mano, kad toks sprendimas yra skubotas bei sukeltų pavojų ne tik vairuotojams, bet ir aplinkiniams.
Kelyje
Kelyje / 123RF.com nuotr.

Dar birželio mėnesį buvo išnagrinėta pateikta peticija „Dėl leidimo B kategoriją turintiems vairuotojams leisti vairuoti A1 kategorijos motociklą (iki 125 cm3) nelaikius papildomų vairavimo kursų“. Ją internete šiuo metu yra pasirašę jau daugiau nei 9 tūkstančiai žmonių.

„Sutaupys laiko ir pinigų“

Pritarus peticijoje pateiktam pasiūlymui, projekto autoriai tikisi, kad miestuose sumažės oro užterštumas. Taip pat rečiau tektų susidurti su automobilių spūstimis didesniuose Lietuvos miestuose.

Kaip vienas iš argumentų pateikiama ir tai, jog asmuo, norintis gauti teisę vairuoti motociklą, sugaišta daug laiko lankydamas papildomus kursus ir egzaminus. „Asmenys sutaupytų laiko ir pinigų, nes kursai nemažai kainuoja“, – teigiama projekte.

Tvirtinama, kad pakeitimas iš esmės neturėtų jokio ilgalaikio poveikio eismo įvykių ar kelių eismo taisyklių pažeidimų skaičiui, nes priešingu atveju kitos Europos šalys, kurios jau turi ilgametę patirtį, tokį leidimą vairuoti A1 kategorijos motociklą, turint B kategorijos teises, būtų seniai uždraudusios.

Projekto siūlytojai teigia, kad, jei priėmus siūlomą pakeitimą eismo įvykių skaičius ir padidės, tai nebūtų žymus pokytis ir tik pirminiu laikotarpiu, kol kiti eismo dalyviai prisitaikytų prie šiek tiek padidėjusio motociklų/motorolerių skaičiaus eisme.

Neapgalvotas pasiūlymas

Motociklą ir automobilį vairuojantis entuziastas Henrikas Pupelis teigia, kad įgytas atsakingumas ir patirtis padeda išsisukti iš įvairiausių situacijų.

Žilvino Pekarsko / 15min nuotr./ „Mototurizmo ralio“ daugkartiniai dalyviai, šių metų renginio ambasadoriai – Mindaugas Kazlauskas ir Henrikas Pupelis.
Žilvino Pekarsko / 15min nuotr./ „Mototurizmo ralio“ daugkartiniai dalyviai, šių metų renginio ambasadoriai – Mindaugas Kazlauskas ir Henrikas Pupelis.

„Sakoma, kad patirtis matuojama nuvažiuotų kilometrų skaičiumi – tai tikrai nėra teisybė. Manau, kad patirtis matuojama patirtomis situacijomis kelyje. Juk tik tada tu supranti, gebi vairuoti ar ne. Nesvarbu, ar tai motociklas, ar automobilis, ar sunkvežimis.

Manau, kad siūlymas leisti vairuoti motociklus, kurių variklio tūris ne didesnis nei 125 cm3, gal kiek neapgalvotas. Pasiteisinimas, kad tai pagerins situaciją kelyje, tikrai netinkamas. Motociklai dažniausiai „išlenda“ kaip ir musės – kai geras oras. Tai nutinka vasarą, kai automobilių miestuose ir taip mažiau“, – sako H.Pupelis.

Pavojingas jaukas jaunimui

Vyro teigimu, patirties neturėjimas gali turėti didžiulės įtakos, jei prie motociklo vairo sės žmogus, neturintis patirties ir nežinantis, kaip elgtis.

„Pripažinkime tai, kad šiuo pakeitimu labiausiai pasinaudos jaunimas, kuris norės pasirodyti prieš kitus ir tai tikrai bent jau statistikoje avaringumą padidins. Žinoma, aš nieko prieš, jei mopedą ar motociklą vairuos žmogus, sugebantis galvoti būdamas už vairo, gebantis stebėti situaciją kelyje ir į ją reaguoti. Deja, jaunimas čia tikrai tuo pasižymėti negalės. Jis labiau pasižymės tik „gazo rankenos sukimu iki dugno“, – įsitikinęs H.Pupelis.

Henrikas Pupelis
Henrikas Pupelis

Ekspertas pastebi, kad ir mažiau galingi motociklai, priskiriami A1 kategorijai, nėra tokie jau nepavojingi, o sukontroliuoti viską būtų labai sunku, o gal net ir neįmanoma.

„Nauja technika galios turi. Vairuotojų kultūroje pastebima, kad trūksta savitarpio supratimo. Pavyzdžiui, žmonės su prabangesniais automobiliais nori pasirodyti, tokia pati situacija bus ir su jaunuoliais, gavusiais galimybę vairuoti motociklą. Tuomet paaiškės, jog priimant sprendimą buvo padaryta klaida“, – sako H.Pupelis.

Jis tikina, kad pati idėja yra sveikintina, tačiau kartu su privilegijomis turėtų būti skatinama ir atsakomybė bei labiau apgalvotas įgyvendinimas.

„Manau, kad tam turėtų būti bent jau amžiaus cenzas. Tad tie dveji metai stažo vairuojant kitą transporto priemonę būtų puikiai tam tinkami. Žinoma, jei ta kategorija yra didesnė nei žadama dovanų“, – kaip vieną iš priemonių, kontroliuoti situaciją, įvardijo H.Pupelis.

Mokymai – privalomi

Lietuvos techninio sporto centro vadovas Virginijus Visockis teigia, kad tokia tvarka neatrodytų taip neigiamai, jei bent kelias dienas vairuotojai visgi dalyvautų kursuose besimokydami, o ne eksperimentuodami gatvėje.

„Manau, kad iš dalies tai būtų rizikingas sprendimas. Manau, kad ir tie, kurie turi teisę vairuoti B kategorijos automobilius, turėtų praeiti vairavimo pamokas bent kelių dienų, kaip, pavyzdžiui, Ispanijoje. Tuomet gauni pažymėjimą ir esi ramus, kad tas vairuotojas nepridarys jokių problemų“, – sako V.Visockis.

Asmeninio archyvo nuotr./Virginijus Visockis
Asmeninio archyvo nuotr./Virginijus Visockis

Pasak jo, tokia galimybe vairuoti motociklą, neinvestuojant papildomai laiko ir finansų, tikrai pasinaudotų ne vienas. Tik lieka klausimas, ar nesulauksime skaudžių pasekmių.

„Sutikčiau, kad papildomai nereikėtų laikyti teorijų ir mėnesius trunkančių vairavimų kursų, bet esminius dalykus reikėtų žinoti. Nemanau, kad pasekmių nebus, nes aš žiūriu į jaunimą. O jaunimas yra agresyvus, bent jau tie, kurie dalyvauja sporto varžybose“, – tikina V.Visockis.

Kitiems galiotų ir senoji tvarka

Jaunesniems nei 24 metų asmenims ar neturintiems dvejų metų patirties vairuojant B kategorijos automobilį, projekto iniciatorių siūlymu būtų paliekamos tokios pačios galimybės įgyti teisę vairuoti motociklus, t. y. baigus A1 kategorijos vairavimo kursus ir išlaikius vairavimo egzaminą.

VIDEO: Kodėl automobilių vairuotojai kartais būna „akli“?

Kaip nurodoma įstatymo pakeitimo projekte, tokia praktika egzistuoja ne vienoje Europos šalyje. Tai Latvija, Estija, Lenkija, Malta, Slovakija, Portugalija, Ispanija, Belgija, Austrija, Prancūzija, Liuksemburgas, Didžioji Britanija, Čekija, Italija ir kt.

Priėmus įstatymo projektą tektų pakeisti Vairuotojų mokymo tvarkos aprašą.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Įsirenkite šildymą oras–vanduo ir gaukite kompensaciją net iki 70 proc.
Reklama
Kas svarbu įrengiant biurą: keturios interjero dizaino tendencijos
Reklama
Pavasario savaitgaliams ar atostogoms – laikas pajūryje: ne tik pailsėsite, bet ir sustiprinsite sveikatą
Reklama
Norintiems investuoti į NT projektų plėtrą – kaip išsirinkti projektą pagal paskirtį?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius