Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Gyvybes keliuose gelbės ir automatinis pagalbos skambutis

Avarija Kaune
Eriko Ovčarenko / 15min nuotr. / Avarija Kaune
Šaltinis: 15min
0
A A

Europos Parlamentas (EP) rengiasi įpareigoti gamintojus nuo kitų metų naujuose mašinų modeliuose įrengti automatinę pagalbos iškvietimo sistemą „eCall“. Įvykus didelei avarijai, ji automatiškai surinktų bendrąjį pagalbos telefono numerį 112 ir atitinkamoms tarnyboms praneštų apie nelaimę. Tai esą leistų gelbėtojams greičiau pasiekti avarijos vietą, padėtų išsaugoti 2,5-2,8 tūkst. gyvybių kasmet ir sumažintų traumų sunkumą. Tiesa, kai kurie politikai siūlomą reguliavimą vertina skeptiškai, baimindamiesi dėl asmens duomenų apsaugos, o gamintojai norėtų daugiau laiko pasiruošti naujovei, nors ši technologija kai kuriuose automobiliuose montuojama jau dabar.

Pagalbos tarnyboms nuolat tenka reaguoti į eismo įvykius. Automobiliai yra nesaugiausias būdas keliauti. Europos Sąjungoje dėl automobilių avarijų kiekvieną dieną užgęsta 75 gyvybės, o rimtus sužeidimus kasmet patiria daugiau nei 250 tūkst. žmonių. EP skelbiama statistika rodo, jog 2012 metais per avarijas žuvo 28 tūkst. žmonių, dar 1,5 mln. žmonių buvo sužeista. Todėl Europos Komisija pateikė projektą dėl „eCall“ sistemos įrengimo naujuose automobilių modeliuose. 

Tyrimai rodo, kad su „eCall“ pagalbos centro atsako laikas gali būti sumažintas perpus kaimo vietovėse ir 40 proc. – miesto vietovėse. „Atlikus tyrimą paaiškėjo, kad naudojant „e-Call“ sistemą į įvykio vietą atvykstama vidutiniškai per 11,7 min., o be „eCall“ – per 21,2 min.“, – EP pranešime spaudai cituojamas Intelektinių transporto sistemų asociacijos „ITS Lietuva“ valdybos narys Rokas Paulauskas.

Paskaičiuota, kad iki 10 proc. gyvybių galima išsaugoti, laiku suteikus medicinos pagalbą, o tam reikia žinoti ne tik kas atsitiko, bet ir kur. Dažnai pro šalį važiuojantys žmonės, pamatę avariją, neskuba skambinti pagalbos tarnyboms, o kartais apskritai nepastebi į griovį ar tolyn nuo kelio nulėkusio automobilio. Medikai turi posakį „auksinė valanda“ – tiek laiko po eismo įvykio nulemia, ar sužeistas žmogus liks gyvas. 

Paskaičiuota, kad iki 10 proc. gyvybių galima išsaugoti, laiku suteikus medicinos pagalbą, o tam reikia žinoti ne tik kas atsitiko, bet ir kur

Ši sistema stipraus smūgio atveju aktyvuosis ir automatiškai paskambins numeriu 112 – tam automobiliuose bus įmontuota speciali kortelė. Jei salone esantis žmogus ar žmonės bus sąmoningi ir galės kalbėti, pagalbos tarnybos darbuotojai jų pasiklaus apie įvykį. Kitu atveju šioms tarnyboms automatiškai bus perduota tam tikra informacija apie įvykį ir automobilį – avarijos laiką ir vietą, kelionės kryptį, naudojamus degalus, ar buvo užsegti saugos diržai. Esant reikalui, šią sistemą bus galima aktyvuoti rankiniu būdu. Esama siūlymo numatyti galimybę lygiai taip pat atjungti sistemą, bet greičiausiai jis nesulauks pakankamai palaikymo.  Tačiau nemažai EP narių nuogąstauja, kad ši sistema neužtikrins pakankamos duomenų apsaugos. Mat nežinia, kokia informacija bus perduodama pagalbos tarnyboms, ar pavyks užtikrinti, kad į duomenų bazes neįsibrautų nepageidaujami asmenys, ir ar apskritai ši sistema netaps būdu sekti vairuotojų judėjimą.

Sistema jau veikia

Kad „eCall“ būtų privalomai montuojama nuo 2015-ųjų spalio, yra siekiamybė. Gamintojai norėtų daugiau laiko pasiruošti naujovei. Jie nėra prieš „eCall“ sistemą, juoba kad technologija jau sukurta, o kai kuriuose prabangiuose automobiliuose, pavyzdžiui, BMW ir „Mercedes“, jau net montuojama. 

Tačiau nemažai EP narių nuogąstauja, kad ši sistema neužtikrins pakankamos duomenų apsaugos

ES vos 0,7 proc. jau turi šią sistemą. „UAB Inchacape Motors” komercijos vadovė Miglė Makauskaitė pasakoja, kad „Ford“ automatinio pagalbos iškvietimo funkciją Europoje pristatė 2013 m. pirmoje pusėje, o Lietuvoje šiomis mašinomis pradėta prekiauti daugiau nei prieš metus – kai tik prasidėjo prekyba Europoje.  „Šiandien šią technologiją galima užsisakyti praktiškai į visus mūsų automobilius, o  daugelyje aukštesnės klasės automobilių ji montuojama standartiškai, todėl klientams nereikia papildomai mokėti. Sistema veikia 30 Europos šalių, o atsitikus nelaimei skambinama bendruoju pagalbos telefonu 112“, – teigė M.Makauskaitė.  

Efekto tikisi tik tolimoje ateityje

Bet sutrukdyti gali ir kitos priežastys, mat šios kadencijos EP jau baigia darbą, taigi pavasarį iki rinkimų šiuo klausimu derybų su ES Taryba nebus. O naujos kadencijos parlamentas realiai darbą pradės tik rudenį, taigi, nespėjus laiku, terminas gali būti nukeltas metams.

Trečiadienį EP posėdyje numatytas pirmasis balsavimas dėl šio teisės akto ir dėl taisyklių, kad per pusantrų metų ES valstybės turės paruošti infrastruktūrą, skirtą priimti „eCall“ siunčiamus signalus. Kad naujasis reguliavimas įsigaliotų, reikės dar vieno balsavimo, bet iki to laiko teks nuveikti nemažai darbo, pavyzdžiui, suderinti su Europos Sąjungos (ES) Taryba, patvirtinti siūlomus pakeitimus komitete.  Atsižvelgdami į tai, kad ši sistema yra viešoji paslauga, EP nariai ragina ją teikti nemokamai. 

„ITS Lietuva“ duomenys/Vidutinis reagavimo laikas naudojant „eCall“ ir jos nenaudojant
„ITS Lietuva“ duomenys/Vidutinis reagavimo laikas naudojant „eCall“ ir jos nenaudojant

Sistema „eCall“ būtų montuojama tik į naujus automobilių modelius. Jau gaminamiems modeliams ji nebūtų privaloma, bet siūloma, kad valstybės skatintų ją montuoti ir senose mašinose. Lietuvos Bendrojo pagalbos centro direktoriaus pavaduotojo Tado Maroščiko teigimu, norint šią sistemą populiarinti, reikėtų paskatų. Pavyzdžiui, jei vairuotojas investuotų į sistemą, jam galėtų mažiau kainuoti transporto priemonės draudimas. „Savininkui tai būtų investicija į saugumą ir garantija, kad nelaimės atveju pagalba atvyks greičiau, o draudimo bendrovei – ramiau, kad jos klientas turi daugiau šansų išgyventi“, – pranešime cituojamas pareigūnas. 

Jis pripažino, kad mūsų šalies automobilių parkas palyginti senas, todėl neverta tikėtis, kad pirmaisiais sistemos funkcionavimo metais mirtingumas keliuose smarkiai sumažės. Tačiau, ilgainiui atsinaujinant automobilių parkui, efektas esą būtų.  

Be to, svarstoma, ar tokios sistemos nereikėtų privalomai montuoti ir kitose transporto priemonėse, pavyzdžiui, autobusuose bei vilkikuose.

Komentarai
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Sužinokite daugiau
Parašykite atsiliepimą apie Gazas