Dabar populiaru
15min be reklamos
Publikuota 2022 10 03, 18:34

Kaip elektromobilių era pakeis vairavimo mokymą ir egzaminavimą?

Jau 2030-aisiais daugiau nei pusė Europoje parduodamų automobilių bus visiškai elektriniai. Ne hibridiniai – visiškai elektriniai. Ir tai – net ne drąsiausia su elektromobiliais susijusi prognozė. Iš tikrųjų, elektromobilių skaičius mūsų keliuose sparčiai auga ir anksčiau ar vėliau jauni vairuotojai bus ruošiami laikui, kai vidaus degimo variklio valdymo įgūdžiai daug kam bus tik papildomos žinios.
Koncepcinis „Mini Aceman“ elektromobilis
Koncepcinis „Mini Aceman“ elektromobilis / Gamintojo nuotr.

Ir taip, galbūt tas laikas tik artėja ir nebus čia visai greitai. „Bernstein Research“ prognozuoja, kad pusė naujų 2030 metais parduodamų automobilių bus elektriniai. Tačiau tai reiškia, kad kita pusė nebus. Bet kuriuo atveju, žengdami į ketvirtąjį šio amžiaus dešimtmetį elektromobilius jau tikrai laikysime ne ateitimi, o normalia, nė kiek ne keista bendro eismo srauto dalimi.

Lietuvoje kiekvieną mėnesį užregistruojama po 200-300 elektromobilių. Vos daugiau nei pusė jų yra naudoti. Tikėtina, kad jūs kadaise tobulinote savo vairuotojo įgūdžius su tėčio ar mamos automobiliu – vis daugiau jaunų vairuotojų kieme ras tik elektromobilius. Ir tai neišvengiamai keis vairavimo mokymą.

Elektromobilis – tik automobilis

Taip, žmonės jau vairuoja elektromobilius, nors nedalyvavo jokiuose specialiuose kursuose. Lygiai taip pat, vairuotojai, kurie vairavimo mokėsi automobiliais su mechaninėmis transmisijomis, neturėjo kažkaip persikvalifikuoti, kad galėtų vairuoti automobilį su automatine pavarų dėže. Tai kodėl elektromobilių plitimas turėtų kažką pakeisti vairavimo mokyme?

Na, tendencijos, kurios veikia automobilių pramonę, veikia ir vairavimo mokymą. Įprastai vairuotojai egzaminuojami apynaujais automobiliais. Kai dauguma parduodamų automobilių bus elektriniai, tai neišvengiamai pakeis ir mokyklų bei egzaminavimo centrų naudojamas transporto priemones.

Žinoma, vairuotojai prisitaiko, bet jauniems vairuotojams vis tiek reikės suteikti pagrindines žinias, susijusias su elektromobiliais. Ypač, kai jų bus daugiau.

Kada? Kai kuriuos dalykus, ypač susijusius su baterijos resurso valdymu, daug vairavimo mokyklų diegia jau dabar. Didesnio proveržio galima tikėtis 2025-2030 metais, kai elektromobilių dalis bendroje naujų automobilių pasiūloje Europoje išaugs nuo 27 iki 50 %. Su sąlyga, kad elektromobilių kaina nukris, o jų išlaikymas ir priežiūra nebus nepakeliamai brangūs.

Tiesa, elektromobiliai Europos ir pasaulio vairavimo mokyklose vis dar yra labai reti.

Elektromobiliai vairavimo mokyklose

Šiuo metu, atrodo, elektromobilių Lietuvos vairavimo mokyklose nėra. Elektromobiliai vis dar yra ženkliai brangesni už mašinas su vidaus degimo varikliais. Be to, jų nėra ir egzaminavimo centruose. Galiausiai, absoliuti dauguma naujų vairuotojų nori nesuvaržyto lengvojo automobilio vairuotojo pažymėjimo. Tai reiškia, kad mokymas ir egzaminavimas turi vykti automobilyje su pavarų perjungimo svirtimi ir trimis pedalais – kitaip vairuotojas negalės vairuoti automobilio su mechanine pavarų dėže.

Tačiau pasaulyje jau yra mokyklų, kuriose vairavimo mokoma elektromobiliais. „Automobile Association“, geriau žinoma AA akronimu, ragina vairavimo mokyklas Jungtinėje Karalystėje pereiti prie elektromobilių. Per „AA Driving School“ franšizę siūloma jaunus vairuotojus mokyti tokiais automobiliais kaip „Peugeot e208“. Kodėl?

Na, „Peugeot e208“ įkrovimo kaštai yra daugiau nei dvigubai mažesni nei kaina, kurią tektų sumokėti už įprasto 208 variklio maitinimą degalais. Tiesa, su „AA Driving School“ frašizės mokesčiais savaitinės išlaidos mokomojo „Peugeot e208“ išlaikymui būtų panašios į benzininio automobilio eksploatacijos kaštus (nes pats automobilis yra brangesnis), bet vairavimo mokykla galėtų pasinaudoti žaliuoju marketingu.

Elektromobiliai vairavimo mokyklose Europoje apskritai dar yra santykinai reti, bet po truputį jau matomi. Pavyzdžiui, „Zöllner“ vairavimo mokykla, veikianti Šiaurės Vokietijoje, turi ne tiek jau mažai „Volkswagen ID.3“ elektromobilių.

Dr. Harald Pohlmann, mokyklos savininkas, interviu Magcars.news atrodė nusivylęs, kad ID.3 nėra toks populiarus pasirinkimas tarp mokinių, koks turėtų būti – „Tarp jaunų žmonių elektrinis mobilumas vargu ar yra problema. ID.3 renkasi ne dėl elektros variklio, o dėl to, kad tai yra automatinės transporto priemonės.“

Vairavimo pamokos įprastai trunka palyginti trumpai – 1-2 valandas. Todėl mokiniams elektromobilis iš esmės yra paprastas automobilis be mechaninės transmisijos. Automobiliai su vidaus degimo varikliais ir automatinėmis pavarų dėžėmis vairavimo mokymui ir egzaminams naudojami jau gana ilgą laiką. Elektromobiliai juos pirmiausia ir keis.

„Kalbant apie automatinę transmisiją, egzaminai „Regitroje“ jau daug metų vyksta su tokio tipo automobiliais. Egzamino užduotys dėl to nesiskiria ir iš vairuotojų reikalaujama tų pačių įgūdžių. Matome, kad vis dar didžioji dalis vairuotojų renkasi laikyti egzaminą su automobiliais, turinčiais mechaninę pavarų dėžę. Tačiau pastaraisiais keletą metų didėja susidomėjimas ir automatine pavarų dėže, todėl planuojame tokio tipo automobilių artimiausioje ateityje pasiūlyti daugiau“, teigia „Regitra“.

Bet yra šalių, kur automatinės transmisijos ir taip yra labai populiarios, o daug vairuotojų net nežinotų, kaip naudotis mechanine transmisija. JAV yra tokia šalis ir ten vairavimo mokyklose jau dabar yra nemažai hibridinių hečbekų. Kiek labiau ekstravagantiškai atrodo tokios įstaigos kaip „Tesla Driving School“, įkurta Floridoje. Pažymima, kad 15 vairavimo pamokų valandų su „Tesla“ elektromobiliu kainuoja gerais 400 dolerių brangiau (1099 dolerius), bet norinčiųjų išmokti vairuoti būtent su tokiu automobiliu yra nemažai. „Yra daug žmonių, kurie norėtų turėti „Tesla“, bet galbūt negali sau to leisti, bet nori išmokti vairuoti tokio tipo transporto priemonę“, sako „Tesla Driving School“ rinkodaros vadovė Allison Walcutt.

Teigiama, kad elektromobilius į vairuotojų mokymo procesą stumia vadinamosios Z kartos atstovai – jauni žmonės, kurie yra susidomėję technologijomis ir aplinkosauga. Ir būtent jie yra tie, kurie vairuoti mokosi dabar. Jų vaikai burzgiančioms transporto priemonėms, greičiausiai, bus dar nepakantesni. Ir ko juos reikės mokyti?

Kokių naujų įgūdžių reikės vairuotojams elektromobilių eroje?
Nors vairavimo praktika mokyklose dėl elektromobilių greičiausiai nesikeis, vairuotojams vis tiek reikės pasiūlyti papildomų žinių. Ir tai nepriklauso nuo to, ar mokymui jau naudojami elektromobiliai.

Viena didžiausių draudimo bendrovių Jungtinėje Karalystėje „LV= General Insurance“ išskiria kelis bruožus, kaip keisis jaunų vairuotojų egzaminavimas elektromobilių eroje.

Pavyzdžiui, vairuotojams reikės didesnį dėmesį skirti efektyviam vairavimui. Tai svarbu visada, bet bent jau teoriškai jiems reikėtų žinoti apie energijos rekuperacijos sistemas, kurios automobilio stabdymo energiją sugrąžina į bateriją. Šios sistemos kartais leidžia vairuoti automobilį vienu pedalu – apie tai reikėtų papasakoti bent jau teorijos paskaitose.

Be to, elektromobilių priežiūra taip pat skiriasi. Mechanikos pagrindų jauni vairuotojai ir taip nėra mokomi. Tačiau būtų logiška jiems papasakoti kodėl elektromobilių įprastai negalima vilkti. Ar ką daryti kelyje išsikrovus elektromobilio baterijai – tikimybė, kad tai nutiks, yra šiek tiek didesnė nei degalų pasibaigimo rizika, o ir techninės pagalbos metodai tokiais atvejais, žinoma, skiriasi.

Kalbant apie išsikrovimą, į teorijos paskaitas reikėtų įtraukti ir informaciją apie baterijų indikatorius. Žinoma, vairuotojo negalima paruošti vienam konkrečiam modeliui. Tačiau tarp elektromobilių baterijų indikatorių ir benzininių mašinų degalų rodyklių tikslumo yra didžiulis skirtumas. 0 litrų benzino prietaisų panelėje skaitoma visai kitaip nei 0 % baterijos įkrovos – apie tai jauniems vairuotojams ateityje tikriausiai reikėtų papasakoti, ypač kol įkrovimo stotelių tinklas nėra labai platus.

Tikriausiai būtų logiška bent jau trumpai pamokose paminėti ir įkrovimo stotelių naudojimą. Daug dabartinių elektromobilių vairuotojų norėtų, kad jauni vairuotojai atvyktų jau žinodami ir tam tikras nerašytas etiketo taisykles.

Galiausiai, kai elektromobiliai visgi pasieks vairavimo mokyklas ir egzaminavimo centrus, jauniems vairuotojams reikės suvokti ir tai, kaip tyliai jie juda. „LV= General Insurance“ teigia, kad vairuotojams reikės suvokti, kad pėstieji jų gali negirdėti. Ir taip, pagal galiojančius saugumo standartus elektromobiliai privalo skleisti garsą, perspėdami pėsčiuosius ir dviratininkus. Tačiau tas garsas lengvai pasislepia gatvės triukšme ar tiesiog dar nėra sutapatintas su pavojumi taip, kaip variklio burzgimas.

„Regitra“ teigia, kad ateityje klausimai apie elektromobilius gali būti įtraukti į egzamino klausimus: „Tikėtina, kad dėl elektromobilių vairavimo egzaminai iš esmės nesikeistų ir iš būsimų vairuotojų bus ir toliau tikimasi tų pačių įgūdžių, kurie reikalingi kiekvienam vairuotojui. Kadangi elektromobiliai skiriasi savo tam tikrais techniniais aspektais, greičiausiai reikėtų tik nedidelių korekcijų patikrinimo prieš važiavimą klausimuose.“

Kokios kitos technologijos keis vairuotojams būtinus įgūdžius?
Elektrinės automobilių jėgainės nėra vienintelis dalykas, kuris turės įtakos vairuotojų mokymui ateityje. Automobiliai apskritai stipriai keičiasi ir ne tik dėl to, kad po truputį nutyla jų varikliai.

Autonominio vairavimo technologijos, kad ir kaip jos gąsdintų senamadiškus vairuotojus, greitai paplis. Vairuotojai turės žinoti, kada galima jas naudoti ir kaip tai daryti saugiai.

Pats žodis „autonominis“ šalia „automobilio“ skamba gąsdinančiai – kam mokyti jaunus vairuotojus vairuoti automobilį, kuris save vairuoja pats? Tačiau automobilio savarankiškumas gali būti įvairus. Kai kurie automobiliai geba savarankiškai prisiparkuoti ir siaurose vietose.

„Pažangios vairuotojui pagalbos sistemos (angl. ADAS – Advanced Driver Assistance Systems) iš esmės yra skirstomos į 3 rūšis: informuojančias, padedančias ir pakeičiančias vairuotoją. Pirmosios dvi yra skirtos didesnio saugumo užtikrinimui, trečios yra labiau orientuotos į tam tikros užduoties atlikimą, štai kad ir automatinis parkavimas“, teigiama „Regitra“ atsakyme į mūsų klausimus.

„Regitra“, kaip ir daugelis Europos vairuotojų egzaminavimo įstaigų, naudoja apynaujus modernius automobilius, kurie turi kai kurias tokias technologijas. Teigiama, kad svarbiausia yra pabrėžti, kad šios technologijos nepriima sprendimų už vairuotoją – jos tik jam padeda.

„Dalis pažangių pagalbos sistemų jau yra naudojamos ir „Regitros“ automobiliuose, tokios kaip: parkavimo, eismo juostos palaikymo, susidūrimo prevencijos ir pajudėjimo įkalnėje pagalbos. sistemos. Priklausomai nuo to, kaip pageidauja būsimas vairuotojas, šios funkcijos gali būti įjungtos arba išjungtos. Lietuva vadovaujasi tuo pačiu principu kaip ir kitos šalys: daugėjant sistemų įvairovei, egzaminavimo tikslas išlieka toks pat – patikrinti vairuotojo gebėjimus, bet ne sistemų efektyvumą“, - teigia „Regitra“.

Elektromobiliai bus asmeninio transporto pagrindas jau visai greitai. Jau dabar elektromobilių skaičius gatvėse stipriai auga ir juos vairuoja žmonės, kurie specialių pamokų mokyklose negavo. Žmonės greitai prisitaiko prie naujų automobilių, nes pagrindas lieka tas pats. Tačiau kai kurios subtilybės – tokios kaip vairavimas vienu pedalu, baterijos energijos resurso taupymas ir valdymas, naujos saugumo problemos – greičiausiai turės būti įtrauktos į vairavimo mokymą.

Technologijos.lt

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Parašykite atsiliepimą apie Gazas