Dabar populiaru
Publikuota: 2017 rugpjūčio 13d. 16:49

Kaip greitai lietuviai persės į hibridinius ar elektrinius automobilius

Moteris už vairo
Fotolia nuotr. / Moteris už vairo

Dabar viskas atsiremia į kainą, nes naujas vidutinės klasės elektromobilis kur kas brangesnis nei varomas benzinu ar dyzelinu, LRT RADIJUI sako LRT laidos „Keliai. Mašinos. Žmonės“ vedėjas Valdas Vilūnas. Vis dėlto, pastebi jis, visi pasaulio gamintojai deklaruoja, kad nuo 2023 m. iki 2028 m. daugiausia gamins hibridinius arba tik elektrinius automobilius. Be to, ateis laikas, kai autobusai taip pat galės važinėti dujomis arba elektra, o ir beveik visi sunkvežimių gamintojai jau yra sukūrę elektrinius sunkvežimius.

Pagal automobilius Lietuvą galima padalyti į dvi dalis

Kiekvienas vartotojas ieško vieno ar kito automobilio privalumų, didelę reikšmę turi kaina ir kiti faktoriai, LRT RADIJUI sako Vilniaus Gedimino technikos universiteto doc. dr. Alfredas Rimkus, paklaustas, kodėl statistinis lietuvis gana ilgai (vidutiniškai – 14 metų) vairuoja dyzelinį automobilį. Kaip teigia jis, Lietuvoje gyventojų perkamoji galia nėra didelė, tai lemia kaina: „Galima sakyti, Lietuva padalyta į dvi dalis. Yra Vilnius, kurio gyventojai gauna daug didesnes pajamas, mieste jau yra vienas kitas elektromobilis. Tačiau kaimo vietovėse pagrindas – dyzeliniai automobiliai.“

LRT laidos „Keliai. Mašinos. Žmonės“ vedėjas V.Vilūnas tikina, kad lietuviai nuo pat 1990 m. buvo įsitikinę, kad tik vokiški automobiliai – patikimi ir patogūs: „Tuo metu jų detalės buvo ne tokios brangios. Taigi vienas dalykas – įvaizdis. Kitas dalykas – dyzelis nėra blogai, tik po „dyzelgeito“ skandalo nuomonė apie dyzelinius automobilius pasaulyje pablogėjo. „Volkswagen“ neteko milijardų eurų ir, matyt, neteks dar.“

Be abejonės, sako V.Vilūnas, dyzelinių automobilių išmetamosiose dujose yra kenksmingesnių medžiagų nei benzininių automobilių. „Bet prisiminkime, kad buvo daug nelegalių dalykų. Lietuviai veždavo labai prastus automobilius, bet mokėjo juos suremontuoti ir suprato, kad vos ne už dyką galima gauti dyzelinių degalų. Automobilius jie surinkdavo kone iš gabalų, eksploatacija beveik nieko nekainuoja. Todėl, kad mažai kainuoja, dyzeliniai automobiliai tapo labai populiarūs“, – aiškina pašnekovas.

V.Vilūnas teigia, kad vilniečiai ar kauniečiai dyzelinių automobilių galbūt net nemato, tačiau kaimų vietovėse situacija kitokia: „Iš kaimų į turgų ar atlaidus žmonės atvažiuoja 11–15 metų senumo automobiliais. Pagrindinis tokių vairuotojų kriterijus – kiek galioja techninė apžiūra.“

Anot V.Vilūno, reikia suprasti, kad aukštos technologijos skirtos ne išskirtinai turtingiems žmonėms, o vidutiniam piliečiui. „Lietuvoje vidutinių piliečių labai mažai. Vilniuje, Kaune ar Klaipėdoje žmonių pajamos didesnės, ten kitoks supratimas. Yra modernumo siekis, noras pasipuikuoti nauju automobiliu. Tačiau kaime, kur automobilis naudojamas kaip transporto priemonė, jis turi tarnauti kasdien – ir parsivežti bulves, ir nuvežti paršelį į turgų. Poreikis tikrai kitoks“, – aiškina pašnekovas.

Pigių elektromobilių dar teks palaukti

V.Vilūnas tvirtina, kad dyzelinis automobilis buvo sumanytas kaip komercinis automobilis: „Dyzelinis automobilis tinka žmonėms, per dieną nuvažiuojantiems mažiausiai 50–80 km. Bet jei nuvažiuojama nedaug, važinėjama po miestą, toks automobilis nėra tinkamas, nes naudoja daug kuro, dažniau reikalingas techninis aptarnavimas, padidėja sąnaudos.“

V.Vilūno teigimu, kol kas nėra pigių elektrinių automobilių. „Visi pasaulio gamintojai deklaruoja, kad nuo 2023 m. iki 2028 m. jie daugiausia gamins hibridinius arba tik elektrinius automobilius. Matyt, ateis laikai, kai autobusai taip pat galės važinėti dujomis arba elektra. Jau beveik visi sunkvežimių gamintojai yra sukūrę elektrinius sunkvežimius. Tačiau dabar viskas atsiremia į kainą, nes apskaičiuota, kad naujas vidutinės klasės elektromobilis kur kas brangesnis. Tas brangumas neleidžia konkuruoti su dyzelinu ar net benzinu“, – aiškina specialistas.

Pasak A.Rimkaus, Estijoje situacija dėl elektromobilių buvo sprendžiama kompleksiškai: „Estijoje buvo įkrovos stotelių tinklas (apie 100 stotelių visoje Estijoje), o Lietuvai dar labai toli iki to. Kai buvo subsidijos elektromobiliams, jie pirkti labai intensyviai. Tačiau kai subsidijos baigėsi, pirkimas sustojo. Estijoje gal net buvo perlenkta lazda. Itin daug elektromobilių nupirko valstybės, savivaldybės įmonės. Tačiau sąlygos Estijoje žiemą blogesnės nei pas mus, buvo daug problemų.“

V.Vilūnas sako, kad, kalbant apie elektromobilius, svarbūs dalykai yra valdžios nuostata, ilgalaikė programa ir infrastruktūra. „Elektromobiliai yra toks dalykas, kad jei nėra kito šaltinio, tik baterijos, ir jei keičiasi oro sąlygos, nuvažiuotų kilometrų skaičius taip pat mažėja. Visa rida būna apskaičiuojama esant idealioms oro sąlygoms, kai temperatūra – ne didesnė nei 21 laipsnis šilumos, kai neapsiniaukę, nėra saulės, taigi elektra naudojama tik važiavimui. Tačiau jei reikia šildyti, valyti langus, elektros mažėja. Taigi ir rida sumažėja“, – teigia specialistas.

Paklaustas, ar hibridiniai ir elektriniai automobiliai nėra orientuoti tik į didžiųjų miestų gyventojus, V.Vilūnas sako manantis panašiai: „Planuojami kai kurie infrastruktūriniai dalykai žmonėms, kurie gyvena turtingiau ir koncentruotai. Tai ir yra Vilnius, Kaunas, Klaipėda.“

Lrt.lt

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Aktualu

Sigitas Puodžiukas atostogaudamas sugebėjo laimėti atranką centre, kuriam pats vadovauja

Verslas

Ikimokyklinio ugdymo mokytojams, kultūros darbuotojams algos didės klimato kaitos sąskaita

24sek

Nesaldus pergalės jausmas: ko trūko Šarui ir „Ryto“ problemų kratinys

Buvau geras Gyvenimas

„Vaikų linijoje“ savanoriaujanti Salomėja: sunkiausia susilaikyti nuo patarimų

Vardai

Julija Janus: „Kokia yra graži moteris XXI amžiuje? Ji tikrai atrodo kitaip nei Juozo modeliai“

Aktualu

ES teismas: Didžioji Britanija turi teisę vienašališkai stabdyti „Brexit“

Pasaulis kišenėje

Romos Kalėdų eglę sunku atpažinti – iš nupešioto ančiuko virto pasakiška žaliaskare

Kultūra

Vyriausybės kultūros ir meno premijas rekomenduojama skirti 12-ai kūrėjų

15min tema Aktualu

Naujo kalėjimo prie Šiaulių kol kas nebus: administracijos pastatas kyla, bet pritrūko kalinių

Gazas

Žemėlapis: stebėkite lietuvių Dakaro automobilių kelionę laivu į Pietų Ameriką

Aktualu

JT konferencija priėmė migracijos paktą, nepaisant dalies valstybių pasitraukimo

Nejaukūs vaizdai iš kadaise apleistų namų Šiaurės Airijoje

Aktualu

Liutauras Degėsys: Iš „Mitinge nepasakytos kalbos“

Interviu 24sek

25 taškus Kaune įmetęs „Ryto“ puolėjas: „Prieš tai krepšinis manęs nedžiugino“

Vardai

„Mis Pasaulis“ konkursą pirmą kartą laimėjo Meksika: tarp lyderių – ir baltarusė

Aktualu

Prie mokytojų streiko jungiasi dar 27 ugdymo įstaigos

Vardai

Jolitos Vaitkutės namuose sutvisko eglutė... iš 24 kg silkių: vėliau jų neišmetė – skyrė kilniam tikslui

Aktualu

Ar tikrai „Titaniko“ katastrofos metu aukšto rango jūrininkas nušovė porą žmonių?

Mokslas.IT

„Boeing“ rado būdą antrąkart panaudoti anglies pluoštą

Patikrinta 15min Verslas

Tiesa ar melas? A.Zuokas: šilumos kaina Vilniuje padidėjo 20 proc. pasibaigus nuomos sutarčiai

Naujienos

Aktualu

Sigitas Puodžiukas atostogaudamas sugebėjo laimėti atranką centre, kuriam pats vadovauja

Verslas

Ikimokyklinio ugdymo mokytojams, kultūros darbuotojams algos didės klimato kaitos sąskaita

24sek

Nesaldus pergalės jausmas: ko trūko Šarui ir „Ryto“ problemų kratinys

Buvau geras Gyvenimas

„Vaikų linijoje“ savanoriaujanti Salomėja: sunkiausia susilaikyti nuo patarimų

Vardai

Julija Janus: „Kokia yra graži moteris XXI amžiuje? Ji tikrai atrodo kitaip nei Juozo modeliai“

Aktualu

ES teismas: Didžioji Britanija turi teisę vienašališkai stabdyti „Brexit“

Pasaulis kišenėje

Romos Kalėdų eglę sunku atpažinti – iš nupešioto ančiuko virto pasakiška žaliaskare

Kultūra

Vyriausybės kultūros ir meno premijas rekomenduojama skirti 12-ai kūrėjų

15min tema Aktualu

Naujo kalėjimo prie Šiaulių kol kas nebus: administracijos pastatas kyla, bet pritrūko kalinių

Gazas

Žemėlapis: stebėkite lietuvių Dakaro automobilių kelionę laivu į Pietų Ameriką

Aktualu

JT konferencija priėmė migracijos paktą, nepaisant dalies valstybių pasitraukimo

Nejaukūs vaizdai iš kadaise apleistų namų Šiaurės Airijoje

Aktualu

Liutauras Degėsys: Iš „Mitinge nepasakytos kalbos“

Interviu 24sek

25 taškus Kaune įmetęs „Ryto“ puolėjas: „Prieš tai krepšinis manęs nedžiugino“

Vardai

„Mis Pasaulis“ konkursą pirmą kartą laimėjo Meksika: tarp lyderių – ir baltarusė

Aktualu

Prie mokytojų streiko jungiasi dar 27 ugdymo įstaigos

Vardai

Jolitos Vaitkutės namuose sutvisko eglutė... iš 24 kg silkių: vėliau jų neišmetė – skyrė kilniam tikslui

Aktualu

Ar tikrai „Titaniko“ katastrofos metu aukšto rango jūrininkas nušovė porą žmonių?

Mokslas.IT

„Boeing“ rado būdą antrąkart panaudoti anglies pluoštą

Patikrinta 15min Verslas

Tiesa ar melas? A.Zuokas: šilumos kaina Vilniuje padidėjo 20 proc. pasibaigus nuomos sutarčiai

Vardai

Ypatingos

07:15
07:03

Gera keliauti kartu

Kviečiame anties

Šiemet buvau geras

Maistas

Sveikata

Parašykite atsiliepimą apie Gazas