Dabar populiaru

Naujausios

Publikuota: 2018 kovo 13d. 06:58

Kodėl autobusai ir sunkvežimiai nėra tokie aerodinamiški kaip automobiliai?

„Tesla Model S“
„Tesla“ nuotr. / „Tesla Model S“

Mūsų automobiliai yra labai aptakūs. Tai padeda pasiekti geresnes dinamines savybes ir sutaupyti energijos. Pavyzdžiui, tik pažiūrėkite į „Tesla Model S“ – aerodinaminių šio automobilio savybių pavydi ne vienas pramonės gigantas.

Bet kodėl sunkvežimiai ir autobusai nėra tokie aerodinamiški? Juk jiems taip pat labai svarbu sutaupyti degalų ir efektyviai pasiekti maksimalų leistiną greitį.

Sunkvežimių aerodinamika yra tobulinama ir vėjo tuneliuose. (Volvo Trucks)
Sunkvežimių aerodinamika yra tobulinama ir vėjo tuneliuose. (Volvo Trucks)

Jei pažvelgtumėte į jau pristatytus elektrinius sunkvežimius, tokius kaip „Tesla Semi“, „Nikola One“, „Cummins Aeos“ ir kitus, pastebėtumėte, kad aerodinaminiam efektyvumui skiriamas kur kas didesnis dėmesys nei buvo iki šiol. Bet kodėl? Kodėl dabartiniai sunkvežimiai ir autobusai primena keliu riedančias plytas?

„Scanpix“ nuotr./„Tesla“ vilkikas „Semi“
„Scanpix“ nuotr./„Tesla“ vilkikas „Semi“

Iš tikrųjų, yra ne visai taip. Sunkvežimių ir autobusų gamintojai didelį dėmesį skiria aerodinamikai, nes tai vežėjams padeda sutaupyti. Sunkvežimių ir autobusų kėbulų kampai yra suapvalinti, vengiama aštrių linijų, ant ratų dažnai dedami gaubtai, o ir veidrodėliams dažnai suteikiamas aptakus korpusas. Iš tikrųjų, sunkusis transportas per pastarąjį dešimtmetį tapo kur kas aerodinamiškesnis, nors stebint iš šalies taip gali ir neatrodyti.

Pažvelgę į vilkiko priekį pastebėtumėte, kad jis iš tikrųjų yra pakankamai lygus, turi užapvalintus kampus ir, dažnai, aerodinaminius elementus abiejuose šonuose. Taip pat svarbi ir puspriekabė. Nuo atstumo tarp puspriekabės ir vilkiko kabinos galo priklauso labai daug – kuo mažesnis šis tarpas, tuo su mažesniu oro pasipriešinimu turės kovoti sunkvežimis. Puspriekabės šonai taip pat yra dengiami aerodinamiką gerinančiais elementais. Galiausiai, vis dažniau kelyje galima sutikti ir puspriekabių su išlenktu viršumi – taip oro srautas tolygiau pasiekia sunkvežimio galą.

Autobusų gamintojai aerodinamikai taip pat skiria didelį dėmesį. Visi autobuso kėbulo kampai visuomet yra užapvalinti, veidrodėliai turi labai aptakius gaubtus, o ir šoniniai paviršiai visuomet yra labai lygūs. Taip daroma ne tik dėl ekonomiškumo, bet ir triukšmo – aerodinamiškesnių autobusų keleiviai gali mėgautis tylesnėmis kelionėmis.

Setra autobusas, pasižymintis geromis aerodinamikos savybėmis – atkreipkite dėmesį į stogo formą, veidrodėlius ir perėjimą tarp priekinio stiklo ir stogo. (Daimler nuotrauka)
Setra autobusas, pasižymintis geromis aerodinamikos savybėmis – atkreipkite dėmesį į stogo formą, veidrodėlius ir perėjimą tarp priekinio stiklo ir stogo. (Daimler nuotrauka)

Tačiau sunkvežimiai ir autobusai vis tiek nėra tokie aerodinamiški, kokie galėtų būti. Kodėl?

Iš dalies taip yra dėl siekio kiek įmanoma efektyviau išnaudoti turimą erdvę. Sunkvežimių ir autobusų ilgis yra ribotas. Aerodinamiškas vilkikas yra ilgesnis už įprastą, todėl gali tempti tik trumpesnę puspriekabę. Trumpesnė puspriekabė reiškia, kad sunkvežimis gali vežti mažiau krovinio, o tuomet jau net kalbėti apie sutaupytus degalus ar laiką neverta. Iš esmės dėl to europietiški sunkvežimiai ir skiriasi nuo amerikietiškų – JAV tokie griežti junginio ilgio reikalavimai nėra taikomi. Aerodinamiška kabina beveik garantuotai būtų siauresnė – tik pažiūrėkite, kiek nedaug vietos „Tesla Semi“ kabinoje.

Taip pat reikia galvoti ir apie sunkvežimio ar autobuso kainą. Tikėtina, kad su visais aerodinaminiais elementais sunkusis transportas būtų gerokai brangesnis nei yra dabar. O juk reikia atsižvelgti ir į vidutinį šių mašinų greitį – aerodinaminis efektyvumas svarbiausias važiuojant greitkelio greičiais. Taigi minusai praktiškai atsveria pliusus.

Kita vertus, tikėtina, kad ateityje sunkvežimių gamintojai ieškos aerodinamiškesnių formų. Elektrinių sunkvežimių atėjimas turėtų užtikrinti šį postūmį, o galbūt netrukus keisis ir nusistovėjusios taisyklės.

Taip, pagal MAN, atrodytų ateities sunkvežimis. (Wikimedia)
Taip, pagal MAN, atrodytų ateities sunkvežimis. (Wikimedia)

Pažymėkite klaidą tekste pele, paspaudę kairįjį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Interviu Vardai

P.Gražulio vaiką pagimdžiusi Birutė: „Tikslas pasiektas – jis daugiau nežemins mano dukters“

Sportas

Istorinis 19-mečio įvartis atvedė Prancūziją į aštuntfinalį

24sek

Ant NBA slenksčio – tryliktas lietuvis: naktis, kuri gali pakeisti 20-mečio likimą

24sek

Vilniaus „Lietuvos rytas“ oficialiai paskelbė naują klubo pavadinimą

Gyvenimas

Kodėl alkoholis moterims kenkia labiau nei vyrams?

Pasaulis kišenėje

Maršrutas savaitgaliui: dviračiu Kauno tvirtovės fortų žiedu

Aktualu

Du P.Gražulio veidai: vienas ragino daryti abortą, kitas iki užkimimo gynė embrioną

Verslas

Siūloma įteisinti „naminukę“ – Seime įveiktas pirmas barjeras

Aktualu

Lietus jau pasiekė Lietuvą, naktį šalį skalbs liūtis, galima perkūnija ir škvalas

Maistas

Vakarienė pas Jurgą ir Paulių. Kalabrijos skanėstai: „pesce spada“, baklažanai, Tropėjos svogūnai

Nidoje ant Parnidžio kopos atidengtas paminklas filosofui Jeanui-Pauliui Sartre'ui

N-18 Vardai

„X Faktoriaus“ dalyvė M.Pivoriūnaitė nusivylė teismu: „Nepilnamečiai gali tave daužyti, kiek nori“

Verslas

Stumiasi kelią draudimas prekybos centrams veikti sekmadienį ir per šventes

15min recenzija Kultūra

„Laimės respublikoje“ ir pragaro labirinte

24sek

Kinijoje karjerą tęsiantis D.Motiejūnas prasitarė, kiek procentų išaugo jo atlyginimas

Verslas

Stūmė naujas lengvatas ūkininkams – Seimas atmetė nesvarstęs

Vardai

TV žvaigždė ir „Mis Didžioji Britanija“ Sophie Gradon rasta negyva savo namuose

Gyvenimas

Trijų ukmergiškių projektas: būtina kalbėti ir apie smurtą, ir apie abortą

Verslas

Kiek kainuoja statytis namą, jei darome klaidas?

Aktualu

Viešvilės gyventojai gaisrus užsigesina patys – savanorių ugniagesių čia net 16

Naujienos

Interviu Vardai

P.Gražulio vaiką pagimdžiusi Birutė: „Tikslas pasiektas – jis daugiau nežemins mano dukters“

Nesenstančios knygos: perleistų kūrinių TOP 10

Gazas

Kauno valdžia stebina kaunietį: autobusų stotelę iš pavojingos vietos iškėlė „į niekur“

24sek

Vilniaus „Lietuvos rytas“ oficialiai paskelbė naują klubo pavadinimą

Sportas

Istorinis 19-mečio įvartis atvedė Prancūziją į aštuntfinalį

Gyvenimas

Kodėl alkoholis moterims kenkia labiau nei vyrams?

24sek

Ant NBA slenksčio – tryliktas lietuvis: naktis, kuri gali pakeisti 20-mečio likimą

Pasaulis kišenėje

Maršrutas savaitgaliui: dviračiu Kauno tvirtovės fortų žiedu

Aktualu

Du P.Gražulio veidai: vienas ragino daryti abortą, kitas iki užkimimo gynė embrioną

Verslas

Siūloma įteisinti „naminukę“ – Seime įveiktas pirmas barjeras

Nidoje ant Parnidžio kopos atidengtas paminklas filosofui Jeanui-Pauliui Sartre'ui

15min recenzija Kultūra

„Laimės respublikoje“ ir pragaro labirinte

N-18 Vardai

„X Faktoriaus“ dalyvė M.Pivoriūnaitė nusivylė teismu: „Nepilnamečiai gali tave daužyti, kiek nori“

Aktualu

Lietus jau pasiekė Lietuvą, naktį šalį skalbs liūtis, galima perkūnija ir škvalas

Maistas

Vakarienė pas Jurgą ir Paulių. Kalabrijos skanėstai: „pesce spada“, baklažanai, Tropėjos svogūnai

Verslas

Stumiasi kelią draudimas prekybos centrams veikti sekmadienį ir per šventes

Vardai

TV žvaigždė ir „Mis Didžioji Britanija“ Sophie Gradon rasta negyva savo namuose

24sek

Kinijoje karjerą tęsiantis D.Motiejūnas prasitarė, kiek procentų išaugo jo atlyginimas

Gyvenimas

Trijų ukmergiškių projektas: būtina kalbėti ir apie smurtą, ir apie abortą

Verslas

Kiek kainuoja statytis namą, jei darome klaidas?

Vardai

Idėjos savaitgaliui

Dienos šviesa

Video

Maudymosi kostiumėlių tendencijos

Pinigai mano ateičiai

30 geriausių restoranų

Remontas be nervų

Sveikata

Svajonių virtuvė

Parašykite atsiliepimą apie Gazas