Dabar populiaru
Publikuota: 2017 kovo 29d. 12:42

Konkurencijos taryba tiria Vilniaus ir Kauno vairavimo mokyklas: kainos per didelės ar per mažos?

Mokomasis automobilis
(Autoplius.lt fotomontažas) / Mokomasis automobilis
Konkurencijos taryba atlieka tyrimą dėl Vilniuje ir Kaune veikiančių vairavimo mokyklų galimai sudaryto konkurenciją ribojančio susitarimo. Tyrimas buvo pradėtas įtarus, kad vairavimo mokyklos galėjo tarpusavyje derinti vairavimo kursų kainas ar atlikti kitus konkurenciją ribojančius veiksmus, kuriuos draudžia Konkurencijos įstatymas.

Agentūra BNS išplatino Konkurencijos tarybos pranešimą, kuriame teigiama, kad kainų padidėjimą įžvelgia Vilniuje ir Kaune. Tyrimas buvo pradėtas pastebėjus, kad nuo 2016 m. vasaros kainos už B kategorijos vairavimo kursus gerokai pakilo ir tapo identiškos daugelyje Vilniaus ir Kauno vairavimo mokyklų.

Vairavimo mokymo kainos praėjusiais metais padidėjo dėl mokykloms 2015-ųjų gruodį panaikintos PVM lengvatos.

Jeigu draudžiamas susitarimas tarp vairavimo mokyklų vis dėlto būtų nustatytas, ūkio subjektams gali grėsti piniginė bauda iki 10 proc. bendrųjų metinių pajamų praėjusiais ūkiniais metais.

15min patikrino kainas

15min patikrinus įvairių vairavimo mokyklų skelbiamas mokymo kainas, skirtumai tarp skirtinguose miestuose paslaugas teikiančių įmonių akivaizdūs: jeigu Vilniuje vyraujanti B kategorijos kursų kaina yra apie 500 eurų, tai Kaune galima rasti ir už 300.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Vairuotoja
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Vairuotoja

15min jau rašė, kad vairavimo mokymo kainos praėjusiais metais padidėjo dėl mokykloms 2015-ųjų gruodį panaikintos PVM lengvatos. PVM mokėtojomis nebuvusios mokyklos kurį laiką galėjo nedidinti kainų, kitos bandė dirbti „su nulinio pelno“ riba, tačiau 2016 metų viduryje kone visur kainos pakilo keliolika procentų. Tuomet kainos Vilniuje pasiekė 500 eurų ribą, kituose miestuose dalyje mokyklų – 350–400 Eur.

Jau 2016-ųjų pradžioje buvo prognozuota, kad vairavimo mokymo kaina gali padidėti maždaug penktadaliu, o lyginant kainas paskutinį ir pirmą metų mėnesį, matomas panašus skirtumas.

Vairavimo kursų kainos padidėjo beveik 11 proc.

Tiesa, anot Lietuvos statistikos departamento, vairavimo kursų kainos padidėjo tik kiek mažiau nei 11 proc.

Spėjama, kad būtent staigus vairavimo mokymo pabrangimas tapo įtartinas Konkurencijos tarybai ir dėl to ji pradėjo tyrimą, kurio eigos kol kas nekomentuoja. Kadangi nė viena vairavimo mokykla nenori būti ta, kuri siūlo kursus lankyti už didžiausią sumą, daugelis jų taiko panašias kainodaras.

Kita vertus, panašios B kategorijos kursų kainos pastebimos tik Vilniuje. Skirtumas tarp pigiausiai ir brangiausiai B kategorijos kursus įkainojusių Vilniaus vairavimo mokyklų – 58 eurai, tarp Kauno – 100 Eur.

Susitarimas: jei ir buvo, tai ne dėl kainų kėlimo

Su kainodara čia visada buvo problemų. Įtarimą, kad kas nors egzistuoja, aš turiu, nes kai kurios mokyklos taiko įdomią kainodarą.

Vairavimo instruktorius, „AM plius“ mokyklos vadovas Artūras Pakėnas spėja, kad Konkurencijos tarybos pradėtas tyrimas gali turėti pagrindo, tačiau pats jokiais faktais nespekuliuoja.

„Su kainodara čia visada buvo problemų. Įtarimą, kad kas nors egzistuoja, aš turiu, nes kai kurios mokyklos taiko įdomią kainodarą. Įspūdis, kad kainos kai kur yra dempinguojamos. Taip visada buvo: didžiosios mokyklos, kurios turi daug kategorijų, taiko didesnes kainas už C, CE, D kategorijas, o B kategorijos gali mokyti kone už savikainą. Maža mokykla, kuri moko tik B kategorijos, to padaryti negali. Tačiau kai labai mažą kainą siūlo nedidelė mokykla, tada jau kažkas keisto“, – kalbėjo instruktorius.

Jam atrodo nesuprantama, kaip kai kurios nedidelės vairavimo mokyklos gali taikyti 300–350 eurų siekiančias kainas. Jeigu mokyklos apyvarta per metus neviršija 45 tūkst. eurų ir ji neturi prievolės registruotis PVM mokėtoja, tokia suma dar suvokiama, tačiau jeigu tokia kaina taikoma su PVM, A.Pakėnas ją pavadino paprastai: „Nesuprantama.“

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Artūras Pakėnas
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Artūras Pakėnas

„Pamatai kai kurių mokyklų kainą ir galvoji: suprantu, kad jūs mokiniams dovanojate kursus, bet iš ko jūs gyvenate? Įsivaizduojat, kiek viskas kainuoja? Apynaujis „lizinginis“ automobilis, degalai, draudimas, darbuotojų mokesčiai ir t.t.“, – vardijo A.Pakėnas.

Jis pateikė analogiją su taksi automobiliu. Per vieną vairavimo pamoką, trunkančią apie pusantros valandos, mokinys nuvažiuoja 40–50 kilometrų. Daugelyje vairavimo mokyklų tokios pamokos kaina yra apie 25–30 eurų su PVM. Atėmus PVM, vidurkis lieka apie 50 centų už kilometrą. Daugelis taksi įmonių už kilometrą kelionės taiko didesnį tarifą.

„Norime profesorių už taksisto kainą? Mes turime būti pedagogai, psichologai, suprasti mokinius ir t.t. Todėl neverkim, kad kai kuriose mokyklose dirba žmonės, kurie ir sau asmeniškai kelia taksisto reikalavimus su visa pagarba tai profesijai“, – pabrėžė vairavimo instruktorius.

A.Pakėnas pridūrė, kad jo mintys tinka tik įtarimams dėl tyčinio kainų dempingavimo. Jeigu Konkurencijos taryba įtaria, kad vairavimo mokyklos įvairiuose miestuose praėjusiais metais kainas pakėlė tyčia ir tą darė sutartinai, anot A.Pakėno, tai yra „visiškas briedas“.

„Kainos praėjusiais metais kilo dėl PVM lengvatos panaikinimo. O kursų kaina tarp miestų skiriasi, nes vairavimo mokykloms reikia išlaikyti administracines patalpas, turėti klasę, nuomotis vairavimo aikštelę. Šių objektų nuomos kainos gerokai skiriasi tarp Vilniaus ir, pavyzdžiui, Alytaus“, – tvirtino A.Pakėnas.

Kai visoje Lietuvoje yra 300 vairavimo mokyklų, po keliasdešimt kiekviename mieste, tokie dalykai neegzistuoja – neįmanoma

Vairavimo mokymas – pigiausia paslauga

„Respublikos VM“ vairavimo mokyklos direktorius Kęstutis Videikis teigė, kad susitarimas dėl kainų pakėlimo yra neįmanomas. Vairavimo mokyklų Lietuvoje yra per 300, tad susitarimas tarp visų ar bent pusės jų būtų sunkiai suvokiamas.

„Kokie nors susitarimai neįmanomi. Aš suprantu, jeigu pardavinėji sūrį, kur yra du pardavėjai – susėdi, sutari už sūrį imti po 5 eurus, kuris prieš tai kainavo 2, ir viskas. O čia, kai visoje Lietuvoje yra 300 vairavimo mokyklų, po keliasdešimt kiekviename mieste, tai yra neįmanoma. Mano nuomone, bent jau šitoje rinkoje tokie dalykai neegzistuoja“, – įsitikinęs vairavimo instruktorius.

Specialistas teigė, kad vairavimo mokymas apskritai yra pigiausia paslauga. Šioje srityje kainos nesikeitė arba keitėsi minimaliai bene dešimt metų, o ryškesnis pakilimas buvo tik pernai, po panaikintos PVM lengvatos.

Kęstutis Videikis
Kęstutis Videikis

„Vairavimo mokymo kaina apskritai yra pati pigiausia paslauga. Nėra pigesnės paslaugos. Vertinant tai, kad tau reikalingas automobilis, kuris kainuoja 12–15 tūkst. eurų, kompetencija, mokymai ir atsakingas darbas – tai nėra pigesnės paslaugos. Viena akademinė valanda kainuoja 10 eurų – net kirpykla brangiau kainuoja. Esmė yra tokia, kad aš net neįsivaizduoju, kaip išsilaiko mokyklos, pavyzdžiui, Klaipėdoje – jos visos dirba nuostolingai. Kursai negali kainuoti 300 eurų – šita rinka yra žiauriai iškreipta“, – įsitikinęs K.Videikis.

Žemiau esančioje lentelėje surinkome viešai prieinamą informaciją apie įvairių vairavimo kursų kainas Vilniuje bei Kaune.

Miestas Vairavimo mokykla B kategorijos kursų kaina (mech. pav. dėžė, 40 ak. val. teorijos ir 30 ak. val. praktikos)
Vilnius Eurodraivas 460
SDG akademija 490
Autotakas 490
Vairavimo ABC 490
Vairoseta 499
Dorkanas 499
Automotoket 500
Kelio iliuzija 500
AMPlius 500
Draiveris 518
Kaunas Noriu vairuoti 300
Automokykla 312
Rigveda 314
Žukausko vairavimo mokykla 350
SDG Akademija 375
Auto ABCDE 400

Norėdamas tęsti – užsiregistruok

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Vardai

SEB verslo augimo programa

01:16:45
47:36

Video

01:10
01:02
00:34

Adventur 2022

Maistas

Tik prenumeratoriams

URBAN˙/

Parašykite atsiliepimą apie Gazas