Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

PER4M MAG: zEvoliucija

PER4M: zEvoliucija
VAZZ nuotr. / PER4M. zEvoliucija
Šaltinis: 15min
0
Skaitysiu vėliau
A A

Pasukus laikrodžius 40 metų atgal, patektume į vienos gražios istorijos pradžią. Istorijos, kodiniu pavadinimu „Z“. Prasidėjusios nuo 240-osios, atgimusios su 350 –ąja karta, šiandien tęsiamos jau 370-ojo modelio. Pasiėmę laiko mašiną, nuvažiavome kelis dešimtmečius atgal, kad sustatytume kaip du vandens lašus panašias „praeitį” ir „dabartį” greta.

Pasukus laikrodžius 40 metų atgal, patektume į vienos gražios istorijos pradžią. Istorijos, kodiniu pavadinimu „Z“. Prasidėjusios nuo 240–osios, atgimusios su 350 –ąja karta, šiandien tęsiamos jau 370–ojo modelio. Pasiėmę laiko mašiną, nuvažiavome kelis dešimtmečius atgal,  kad sustatytume kaip du vandens lašus panašias „praeitį” ir „dabartį” greta.

„Datsun“ (tų laikų „Nissan“ taip vadino automobilius, skirtus užsienio rinkoms) 240z automobilis buvo kurtas tam, kad patenkinti išskirtinai tik Amerikos sportinių automobilių mylėtojus. Sužavėti juos nuostabiu dizainu, labiausiai jaudinančiu  ir malonumą teikiančiu valdymu. Ar japonams pavyko? Atrodo, kad taip. 240z modelis, kurio dizainio istorija verta būti paminėta bent keleta žodžių daugiau, tapo tikru „American Sportscar“ etalonu.

VAZZ nuotr./PER4M: zEvoliucija
VAZZ nuotr./PER4M: zEvoliucija

Pirmasis japonų mėginimas sukurti sportinį automobilį „amerikonams“ buvo 1965 metais, kai „Nissan“ pristatė „Silvia 1600 Sports Coupe“. Deja deja, taip lengvai užkariauti rinkos nepavyko. Automobilis buvo ir per mažas, ir per silpnas, todėl ir per lėtas Amerikos greitkeliams. Amerikiečiams tiesiog nebuvo pakankamai vietos pasodinti savo „sėdynę“ į automobilio vidų. Nors „1600 Silvia“ buvo tikra nesėkmė, bet net ir šis modelis atliko savo „teigiamą“ darbą, sukeldamas susidomėjimą: kokia gi bus kita Nissan sportinė mašina? Kaip „pakeitimas“ šiam modeliui,  1966 metais gimė „Datsun 510“ („Nissan Bluebird“). Tokio pat tūrio (1600 cm3), bet  daugiau vietos salone ir 510–asis modelis susilaukė didžiulės pardavimų sėkmės Amerikoje.

Vis tik daug reikšmingesnis mums buvo kitas to laikotarpio momentas. 1965–ieji metai yra neregėto ir negirdėto dalyko – „Design Project Z” arba kitais žodžiais – naujos kartos „Nissan“  sportinio kupė modelio kūrimo pradžia. Iki tol „Nissan‘as“ gamino konservatyvius ir neišraiškingus automobilius, tačiau kompanijos dizaineris p. Yoshihiko Matsuo ir jo komanda užsibrėžė tikslą sukurti pasaulinės klasės sportinį kupė. Tai padaryti buvo išties sunku, nes Nissan valdžia, nuolat sakydama griežtą „NE“, priešinosi radikaliems pokyčiams. Laimei, „Nissan Motors USA“ prezidentas  Yutaka Katayama puikiai jautė, ko reikia Amerikos rinkai. Tą iliustruoja jo pasakyti žodžiai –  „Mes galime tęsti pigių ekonomiškų automobilių gamybą ir toliau, bet taip darydami, mes nepagerinsime savo padėties užsienio rinkose. Nissan ir visa Japonija privalo pagaminti kažką orginalaus ir stulbinamo, kad priverstų užsienio gamintojus atsisėsti ir atkreipti dėmesį į mus.”

VAZZ nuotr./PER4M: zEvoliucija
VAZZ nuotr./PER4M: zEvoliucija

Įkvėptas šios iškalbos, ponas Matsuo su savo dizaino komanda per 1965 – 66 metus pagamino keletą konceptinių būsimųjų sportinio modelio variantų, kurių pagrindinis (dar vadinamas Planu A) buvo sportinis kabrioletas su 2.0l tūrio varikliu. 66–ųjų metų pabaigoje pono Matsuo roadster'io idėja virto į kupė, kuriame jis planavo naudoti 4 cilindrų, 2.0l darbinio tūrio variklį (tokį patį kaip ir kabriolete „Fairlady 2000“). Tačiau puikiai išstudijavęs JAV klientų poreikius, Y. Katayama patarė, jog amerikiečiai reikalauja daugiau litrų. Todėl buvo pasirinktas „Prince Motors“ kompanijos produktas – 2.4 l darbinio tūrio, 6 cilindrų, 151 AG variklis. 2 litrų variklis, vadovybės sprendimu, buvo „įsodintas“ į JDM‘ines būsimosios Z mašinos versijas.  Taip pagaliau 1968 metais buvo pagamintas pirmasis Z–etkės prototipas, o dar po metų prasidėjo Tikroji Era Z!

Tiesa, prieš pradedant šias mašinas pardavinėti masiškai, „Nissan“ 69–ųjų metų spalio mėnesį atplukdė du prototipus  (vieną su automatine, kitą  – mechanine greičių dėžėmis) į Šiaurės Ameriką, kur buvo surengti šių mašinų bandymai JAV ir Kanados keliais. Buvo nuvažiuota daugiau nei 14 tūkst. mylių, o Datsun prototipams teko „ir šilto, ir šalto“. Testo metu buvo aptikta keletas defektų, tokių kaip per didelis triukšmas salone ar vibracija, sklindanti iš galinės ašies. Todėl iki pat 69–ųjų metų galo „Datsun“ 240z buvo pagaminta tik 500 vienetų, nes kompanija sunkiai dirbo, norėdama pašalinti aptiktus minusus. Automobilio gamyba įsibėgėjo pirmąjį 1970–ųjų metų mėnesį. 240z populiarumas buvo tiesiog stulbinantis! Per keturi metus buvo parduoti 116 712 vienetai, o 1973 – ieji metai tapo paskutinieji  modeliui, pavadinimu 240z, nes jau 74–aisiais jis buvo pakeistas 2.6 l tūrio,  139 AG varikliu ir gavo pavadinimą 260z. Nuo to laiko Zetkės keitėsi viena po kitos. Ir skynė ne tik pergales pardavimuose, bet ir tikrose lenktynėse.

VAZZ nuotr./PER4M: zEvoliucija
VAZZ nuotr./PER4M: zEvoliucija

CHRONOlogija:

1970 – „Datsun“ 240Z pradeda užkariauti Ameriką!
1975 – 280z su 2.8 l, 149 AG ir elektroniniu kuro įpurškimu.
1979 ieji – antroji Z karta. 280ZX –  pasižymėjo įspūdingu pardavimo rekordu – 86007 vienetai per metus. Speciali versija 280ZXR.
1980 – ieji. Z pardavimai nuo pat 69 –ųjų pasiekiė 500000 vienetų.
1981 – pirmoji 280ZX Turbo versija.
1984 – trečioji „Zetkių“ karta. Modelis 300ZX.  3 litrai, V6 motoras. Atmosferinis 160AG. Turbo verijsa – 200 AG.
1990 – ieji.  Ketvirta karta . modelis 300ZX DOHC 3.0 litrai. 222 AG – atmosferinis, 300 AG Turbo versija. Road&Track žurnalas pavadino šią mašiną „viena iš geriausių pasaulyje“ (turbo versiją).  Pardavimai pasiekė 1 milijoną, skaičiuojant nuo 69–ųjų,
1996 – paskutinieji Z mašinos metai. 300ZX nebeatitiko JAV saugumo ir emisijos reikalavimų. Vis tik kitose šalyse ji dar buvo gamina ir pardavinėjama.
2002 – naujas amžius ir Z grįžta. „Nissan“ pasauliui pristato stulbinančią Z mašiną – 350Z ( VQ35DE 3.5 l V6 varikliukas su 285 AG).
2005 – 35–o jubiliejaus proga „Nissan Zeto“ gavo 300 AG motorą, o paskutiniuosius du gamybos metus iki 2009–ųjų – 306 AG V6 „širdį“.
„NISMO“ edition: net penki 350Z modeliai buvo išleisti kaip NISMO versijos: R–Tune 2004, S–Tune GT (2005), 350Z (2007–2008), Type 380RS (2007) ir Type 380RS–Competition.
2008 – pristatytas dar vienas visiškai šviežias žvėris – 370Z su 3.7L VQ37VHR V6 motoru slepiančiu 332 AG.
2009 – į trasą išlekia „NISMO“ 370Z! 350 AG bei patobulintos išmetimo, variklio valdymo sistemos, standesnė važiuoklė, stabdžiai.
2010 – 370Z „Roadster“. Merginos, dabar Ja džiaugtis galite ir jūs!
2010 – 40 metų jubiliejus! Atiduodant pagarbą „Datsun“ 240Z modeliui, išleidžiamas ribotos versijos „370Z 40th Anniversarry Edition“ modelis.

VAZZ nuotr./PER4M: zEvoliucija
VAZZ nuotr./PER4M: zEvoliucija

Legenda apie „Fairlaidy“ vardo kilmę

Senais senais 1958–aisiais metais, „Nissan Motors“ prezidentas misteris Katsuji Kawamata, lankydamasis JAV, nuėjo pasiklausyt muziklo „My Fair Lady“ Brodvėjuje. Tuomet, kai nelauktai atriedėjo 1960–ieji, Nissan ruošėsi pristatyti savo naująją sportinių automobilių liniją. Kawamata suteikė jai oficialų vardą – „Fair Lady“.  Kodėl? Todėl, kad Prezidentas buvo taip sužavėtas miuziklu ir jo pagrindine atlikėja, kad manė, jog šis vardas padės automobiliams tapti grožio ir pagrindinės rolės simboliais. Kaip manė, taip ir atsitiko... Japonijoje...

Tačiau Yutaka Kavatama žinojo, jog JAV klientams šis vardas nebus priimtinas. Amerikiečiai žmonės ne iš kelmo spirti, todėl švelniais skambantį pavadinimą reikėjo keisti į kažką rimtesnio, ar net piktesnio. Todėl „Fairlady“ ženkliukas buvo pakeistas i „Datsun“. Būtent taip ir vadinamas Z eros pradininkas – „Datsun“ 240Z automobilis, kur 240 – tai variklio darbo tūrio sutrumpinimas, Z – „Nissan‘o“ dizaino studijos žymuo, skirtas naujajam sportiniam kompanijos bolidui. Šaltiniuose yra minimas net ir toks faktas, kad žmogus, vardu Teiichi Hara – Dizaino departamento vadovas, suteikė sportinio modelio kūrimo projektui žymėjimą „Type Z“, kadangi dauguma visų kitų romėniškos abėcėlės raidžių jau buvo panaudotos.

VAZZ nuotr./PER4M: zEvoliucija
VAZZ nuotr./PER4M: zEvoliucija

 

Komentarai
Temos „Nissan“
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Daugiau straipsnių nėra
Rodyti senesnius straipsnius
Parašykite atsiliepimą apie Gazas