Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Problema lygioje vietoje: JAV ūkininkai kovoja už teisę remontuoti savo traktorius

Technologinis šuolis žemės ūkio technikoje nulėmė, kad dabar traktorių vairuotojų darbo vieta yra kur kas patogesnė, o pačios žemės ūkio mašinos – našesnės. Visgi visi privalumai turi savo kainą. Ūkininkai nebegali taisyti savo traktorių. Net ir smulkūs gedimai ūkininkams yra labai brangūs, nes kaskart techniką reikia gabenti į autorizuotus servisus. Tačiau dabar judėjimas „Teisė taisyti“ JAV įgauna pagreitį – ūkininkai vis dažniau nepaklūsta gamintojų taisyklėms ir patys ieško būdų remontuoti tai, kas priklauso jiems.
Pavogtas traktorius „John Deere 6830“
Traktorius „John Deere 6830“ / Panevėžio apskrities VPK nuotr.
Temos: 2 Nodum.lt Traktorius

Ar daiktas tikrai priklauso jums, jei net jo išardyti negalite be neigiamų pasekmių? Elektronikos gaminiai turi specialius lipdukus, užklijuotus ant korpuso siūlių, kuriuos pažeidus garantija nustoja galioti. Tokios yra gamintojų iškeltos taisyklės, kurios vartotojams yra visiškai nepalankios. Kaip manote, kas nutiktų, jei netyčia sudaužytumėte savo naujo telefono ekraną? Galėtumėte jį pakeisti ir pats, tačiau jei vėliau įrenginį ištiktų koks nors su šiuo remontu nesusijęs gedimas, gali būti, kad jo garantija jau nebedengtų. Visgi situacija žemės ūkyje yra kur kas prastesnė.

Mariaus Bendzelausko nuotrauka/Traktorius „John Deere“
Mariaus Bendzelausko nuotrauka/Traktorius „John Deere“

Ūkininkai visais laikais stengėsi priklausyti tik nuo savęs. Jie visada remontuodavo savo techniką, siekdami išlaikyti nepriklausomybę nuo korporacijų. Visgi, devinto dešimtmečio viduryje į traktorius pradėtos diegti našumą didinančios kompiuterinės sistemos. GPS, variklio, prikabinamų agregatų ir kiti nustatymai traktoriams suteikia daugiau lankstumo ir stipriai pagerina darbo vietos ergonomiką. Tačiau tuo pačiu traktorius yra sunkiau taisyti.

Situacija bėgant laikui tik blogėjo. Daugybė jutiklių, jungčių ir kompiuterių genda, tačiau iš tikrųjų tai nėra tokia didelė problema. Visa technika iš esmės juk sugenda, ypač kai yra taip intensyviai naudojama kaip žemės ūkio traktorius.

Problema ta, kad tik autorizuoti servisai gali taisyti naujus traktorius.

Kalbama ne apie ūkininkų gebėjimus ar žinias. Tik gamintojo patvirtinti servisai turi reikalingą įrangą ir programas. Gamintojai neplatina savo diagnostinės programinės įrangos ir ūkininkams apskritai neleidžia kišti prie jos nagų. Kaskart sugedus traktoriui jis turi būti gabenamas į servisą, kuris turi reikiamus įrankius jam pataisyti. Pasikartosime – ūkininkams neleidžiama taisyti jų pačių traktorių.

Ir čia nekalbama apie garantinius laikotarpius. Ūkininkai mielai sutaiso pačius menkiausius mechaninius gedimus.

Problema ta, kad nepriklausomai nuo traktoriaus amžiaus tik servisai turi reikalingus įrankius. Visgi JAV prasidėjęs judėjimas Teisė taisyti siekia tai pakeisti.

Nepriklausomai nuo traktoriaus amžiaus tik servisai turi reikalingus įrankius.

Pristatyti didelį kombainą į servisą yra labai brangu. Todėl dabar ūkininkai siunčiasi piratinę programinę įrangą (kuri, kaip teigiama, atkeliauja iš rytų Europos), kuri gali prisijungti prie pagrindinių traktorių kompiuterių ir nuskaityti klaidas.

Tuomet galima remontą bandyti atlikti savarankiškai. Lengva nėra, nes ir schemos, visi pagrindiniai dokumentai su planais ir charakteristikomis nėra suteikiami naudotojams. Tačiau kažkaip tvarkytis tenka, nes kitaip kiekvienas remontas atsieina tūkstančius ir, dar blogiau, atima daug vertingo laiko.

Nebraskos valstijoje JAV jau svarstomas įstatymas, kuris įpareigotų gamintojus suteikti galimybę savininkams remontuoti savo įrangą. Tai yra, traktorių gamintojai turėtų parduoti ūkininkams visus reikalingus diagnostikos įrankius, kad šie galėtų techniką remontuoti patys arba ją pristatyti į artimiausias dirbtuves. Prieš šį įstatymą stojo ne tik traktorių gamintojai, bet ir Apple ir net Microsoft.

Visų šių kompanijų teigimu, netinkamas remontas iškels problemų dėl saugumo. Tačiau įstatymo kūrėjai nelabai supranta šių argumentų, nes traktorių gamintojai ir taip nėra atsakingi už traktoristų saugumą, jie dėl nelaimių, dėl kurių nėra kalti gamykliniai defektai, niekaip nenukenčia.

Elektronikos kompanijos pabrėžia, kad netinkamai suremontuoti įrenginiai kelia grėsmę ne tik savininkų ir naudotojų, bet ir aplinkinių saugumui bei gamintojų reputacijai. Pavyzdžiui, kas jei netinkamai pakeista telefono baterija sprogs lėktuve? Keleiviai gali nukentėti, o žiniasklaidos ištransliuota žinia apie sprogusį vieno ar kito gamintojo įrenginį tikrai pakenks jo reputacijai.

Visgi įstatymo šalininkai pastebi, kad savo automobilius galime taisyti ir patys, vos tik pasibaigia jų garantinio aptarnavimo laikas. Galima lengvai įsigyti diagnostikos įrankius, originalias gamintojo detales, schemas ir taip toliau. Tai kodėl negalima taisyti savo traktorių? Laikas parodys ar šis įstatymas Nebraskoje, o vėliau – ir kitose valstijose, bus priimtas. Tiesa, problema egzistuoja ne tik JAV, todėl būtų įdomu pamatyti Teisės taisyti judėjimo pasklidimą ir kitose šalyse.

Ūkininkai dar prisimena laikus, kuomet traktoriai buvo labai paprasti, tačiau patikimi ir lengvai taisomi. Nemažai senųjų traktorių veikia iki šiol. Jie nėra tokie patogūs ir našūs, bet tam tikra prasme gamtai kenkia netgi mažiau, nes yra tokie patikimi, kad nereikia nuolat pirkti naujos technikos. Laikas parodys, kur nuves dabartinės tendencijos ir kaip gamintojai prisitaikys prie tokių įstatymų, jei jie bus priimti.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Reklama
„Daktare, man pašalino tulžies pūslę, tačiau aš nesijaučiu gerai...“
Užsisakykite 15min naujienlaiškius