Dabar populiaru
Publikuota: 2018 birželio 28d. 00:23

Šešios idėjos, kurios ateityje pakeis važiavimo mieste įpročius

„Volvo“ autonominis automobilis
„Volvo“ autonominis automobilis

Pusę šimtmečio stebėjote mokslinę fantastiką, tad tiksliai žinote, kaip atrodys ateities miestas: blyksintys dangoraižiai bei asmeninės raketos, vamzdžiai, kuriais žmonės skries iš vieno taško į kitą, ir viskas bus taip švaru ir ekologiška, kaip niekada anksčiau.

Kaip rašo BBC, visgi tikroji ateitis, kaip bebūtų gaila, tikriausiai bus be kuprinių su reaktyviniais varikliais. Tikroje ateityje yra daugybė technologijų, kurios pakeis mūsų vairavimo būdą mieste, nesvarbu, ar mes iš tikrųjų vairuosime.

Kalbančios mašinos

Nekalbame apie automobilį KITT iš serialo „Ratuotas riteris“, ar Siri jūsų Subaru automobilyje. Šiuo atveju kalbame apie komunikaciją tarp transporto priemonių, žinomą kaip V2V.

Amerikos Transportavimo departamentas neseniai pasiūlė taisykles, kurios standartizuos automobilių bendravimą, kalbant apie vietą, kryptį ir greitį. Taip vairuotojai (ilgainiui ir autonominiai automobiliai) bus įspėjami apie potencialius pavojus.

„Nissan“ nuotr./„Nissan LEAF“ autonominis automobilis
„Nissan“ nuotr./„Nissan LEAF“ autonominis automobilis

Mieste nelaimingi atsitikimai dažniausiai įvyksta sankryžose. Ateityje automobiliai savarankiškai apsispręstų, ar spės pasukti į dešinę, kai yra papildoma lentelė prie raudono šviesoforo signalo, kas turi pirmumo teisę sankryžoje su šalutiniais keliais.

Automobiliai, kalbantys su šviesoforais

Kai autonominės transporto priemonės išriedės į gatves, tai nebus tik automobiliai, kurie jaučia ir galvoja – visas miestas bus išmani mašina.

Kita transporto komunikacijos tinklo pusė yra V2I arba komunikacija tarp transporto priemonės ir infrastruktūros. Priešgaisrinės gelbėjimo tarnybos automobiliai naudoja įvairias technologijas tam, kad pakeistų šviesoforo signalą, esant nenumatytiems avariniams maršrutams. Tačiau V2I „klausysis“ transporto priemonės duomenų, siekiant efektyvesnio miesto eismo tinklo.

Išmani infrastruktūra galės sulaikyti žalią šviesoforo signalą šiek tiek ilgiau, jei eismas atsilieka, pakeisti greičio ribojimą ar net pakeisti maršrutą dėl nelaimingų atsitikimų ar kamščių. Kai autonominės transporto priemonės išriedės į gatves, tai nebus tik automobiliai, kurie jaučia ir galvoja – visas miestas bus išmani mašina.

Degalais pagrįsta diskriminacija

Dyzeliniai varikliai pasižymi aukštu sukimo momentu, darbštumu ir didesniu degalų efektyvumu. Tačiau greitai jie bus tinkami tik ūkyje bei niekada nepamatys Paryžiaus. Prancūzijos sostinė kartu su Meksiku, Madridu ir Atėnais planuoja uždrausti eismą dyzelinėmis transporto priemonėmis pagrindinėmis miesto gatvėmis. Taip siekiama sumažinti oro taršą iki 2025-ujų. Kiti pasaulio miestai, tikėtina, seks jų pėdomis.

Užbėgant įvykiams už akių, du didžiausi Norvegijos miestai — Oslas ir Bergenas iki tos pačios datos planuoja įkurti nulinės emisijos zonas, kur benzininiai varikliai bus „ištremti“. Taigi, nors kova su per dvi vietas pastatytais automobiliais dar nesibaigusi, miesto centre galite tikėtis mažesnių, švaresnių ir daug tylesnių transporto priemonių.

Įkrauni, kol važiuoji

Jei kiekvienas mieste vairuotų elektrinį automobilį, akivaizdu, kad, ten, kur kadaise stovėjo automobilių stovos skaitikliai, gėlių vazonai bei kavinių terasos, turėtų stovėti įrenginiai tam, kad pakrautume savo „Tesla“. Iš tikrųjų – truputis infrastruktūros planavimo ir mes galėsime įkrauti automobilius, kol lauksime prie raudono šviesoforo signalo ar tiesiog automobilių stovėjimo aikštelėje.

„Scanpix“ nuotr./Renault elektrinis automobilis Twizy Z.E.
„Scanpix“ nuotr./Renault elektrinis automobilis Twizy Z.E.

Mintis elektromobilį įkrauti važiuojant atrodo kaip nepasiekiamas tikslas, tačiau, jau dešimtmetį mokslininkai gali perduoti energiją per tarpą, kuris yra ne didesnis nei du metrai, esant beveik 100 procentų efektyvumui. Tai vadinama magnetinio rezonanso jungtimi. Elektrinės ritės kelyje naudojamos tam, kad sukurtų vibraciją suporuotose ritėse automobilyje, kurios pavers vibraciją į elektrą įkrauti baterijoms.

Viso pasaulio miesto transportavimo sistemos tokiu būdu (neprisijungus) jau bando krauti autobusus, kol jie laukia autobusų stotelėse. Ši technologija turėtų būti lengvai įmontuojama į visas naujų automobilių stovėjimo vietas ir į kelio dangą. Vis dar laukiama startuolio, kuris padėtų išspręstų mokėjimo problemą: kaip individualus vairuotojas mokės už suvartotą energiją.

Nauji važiavimo mokesčiai

„Grūsties mokestis“ reiškia, kad jūs mokėsite daugiau už miesto gatvių naudojimą, kai kiti taip pat norės naudotis tomis miesto gatvėmis.

Tokia praktika buvo naudojama Singapūre nuo 1975-ųjų, tačiau miestai nuo Londono iki Rygos, siekiant mažesnio eismo, vis labiau naudojasi šia schema. Kadangi greitai turėsime išmanias transporto priemones, kalbančias su išmania infrastruktūra, nenuostabu, kad dalis šios infrastruktūros rinktų mokesčius. Vairuotojai, užuot mokėję degalų mokestį, mokėtų rinkliavą už nuvažiuotus atstumus, su didesniais tarifais tam tikrose vietose tam tikru metu.

Didesnių transporto priemonių, tokios kaip limuzinai ar padidinto pravažumo automobiliai (SUV), savininkai galėtų mokėti daugiau, norėdami įvažiuoti į centrinę miesto dalį, kaip, pavyzdžiui, šiandien mokama už triašius sunkvežimius.

Važinėkite į miestą, bet ne jame

Didelių miestų ekonomika priklauso nuo „Park-n-Ride“ („Statyk ir važiuok“). Tai reiškia, kad žmonės iš priemiesčių važiuoja į geležinkelio stotį, ten palieka automobilį ir sėda į traukinį darbo kelionei į miestą. Nepaisant to, kad tai puikiai tinka standartinei darbo dienai, tai nėra idealus variantas trumpoms kelionėms ar keliaujant ne piko valandomis, kai traukinių yra vos keletas. Labai išmanūs ir inovatyvūs miestai leis jums reikiamoje centrinėje miesto dalyje įsėsti į mini autobusą, kuris nuveš prie tramvajaus ar dviračių dalinimosi punkto ar bet kur kitur, kur galėsite persėsti į kitą transporto priemonę ir tęsti kelionę tikslo link.

Lrt.lt

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Verslas

2 tūkstančių eurų alga Vilniaus įmonėje – dar ne viskas: pirtis, robotas ir hobiai

24sek

Neskani pergalė: Šaras – apie konfliktą, neatleistinus dalykus ir neraminančias traumas

Aktualu

Apžvalgininkas R.Bogdanas: premjeras nesuvokia, kad jis nėra Venesuelos policijos generolas

Gyvenimas

Naujagimis ant Rūtos krūtinės liovėsi kvėpuoti: moteris niekada nepamirš gydytojos žodžių

Interviu 24sek

Konflikto epicentre atsidūręs E.Ulanovas: „Tai juk „Rytas“ ir „Žalgiris“

Aktualu

Nufilmuota: paryčiais Kauno senamiestyje sudegintas „Mercedes-Benz“

Vitaminai sielai. J.Arlauskaitė-Jazzu atvirai apie skaudžiausias pamokas, moteriškumą ir meilę

Aktualu

Savo bloge apie mitingą ir valdžią prabilusiam Varėnos mokytojui E.Nasevičiui – policijos įspėjimas

Vardai

Jolitos Vaitkutės namuose sutvisko eglutė... iš 24 kg silkių: vėliau jų neišmetė – skyrė kilniam tikslui

Savaitės Lietuvos įvykiai – 15min fotografų kadruose (2018 m. gruodžio 03-09 d.)

24sek

Aistros Kaune: D.Suttono šou, masinis susistumdymas ir „Žalgirio“ pergalė

Kultūra

„Už Kremliaus sienų“: kaip V.Putino aplinką „išsprogdinusios“ žurnalistės vos nepražudė bomba?

Vardai

Aktorė Severija Janušauskaitė Vokietijos GQ apdovanojimuose nuskynė Metų dainos laurus

Mokslas.IT

Artėja diena, kai mėsa bus pernelyg didelė prabanga – lietuvis jau augina jos pamainą

Aktualu

Vilniuje vyko masinis protestas „Paskutinis skambutis“: reikalavo pagarbos ir atšaukti etatinį apmokėjimą

24sek

Dainius Adomaitis dėkojo už sirgalių kantrybę ir prabilo apie naujo žaidėjo paieškas

Vardai

Eglė Malinauskaitė antrąkart išsiskyrė su Pauliumi Aršausku: „Noriu greičiau viską pamiršti“

Aktualu

Kaune, Šilainiuose, turėtų atsirasti Šv. Jono Pauliaus II aikštė

Aktualu

P.Porošenka prašo metropolito Onufrijaus padėti išlaisvinti Rusijoje laikomus jūreivius

Gyvenimas

Pasitikrinkite, ar neturite slaptos alergijos: tarp simptomų ir pilvo pūtimas, ir augantis svoris

Naujienos

Atšilus orui drąsiausi poilsiautojai patraukė prie jūros

Sportas

Pergalingas V.Urbono debiutas: Vilniaus „Žalgiris“ nukovė „Sūduvą“

Vardai

Karalienės Elizabeth vėliausia provaikaitė pavadinta Lena Elizabeth

Aktualu

Neįgaliųjų galimybės Vilniaus mieste didėja

Vardai

Mirė Michaelo Jacksono tėvas Joe Jacksonas: gyvybę nusinešė vėžys

Panašu, kad „Romuvos“ apeigas greitai stebėsime per LRT
Aktualu

Seimo komitetas nemato pavojaus „Romuvos“ veikloje ir pritaria, kad ji gautų privilegijų

Vardai

J.Stambrauskaitė trankiai atšventė 26-ąjį gimtadienį: sveikino N.Bunkė ir G.Paškevičius

Verslas

„Moody's“ Lietuvos žaliąsias obligacijas įvertino aukščiausiu balu

Aktualu

D.Tuskas: ES turi būti pasiruošusi blogiausiems D.Trumpo politikos scenarijams

15min recenzija Kultūra

Knygos recenzija. Samantos Schweblin „Prieraišumo laisvė” – (ne)saugūs atstumai

Gazas

Kaunietį papiktino kvitas už parkavimą: tarifas vienas, o mokėtina suma kita

Sportas

Vokietijos fiasko: gavo skandalingą antausį nuo Pietų Korėjos ir važiuoja namo

Verslas

Reikalavimas sulyginti vyrų ir moterų kirpimo kainas sulaukė protestų – žada rengti peticiją

Gyvenimas

Kur panaudoti be poros likusias kojines

15min iš Gdansko 24sek

Lietuva prieš Lenkiją: varžovų žvaigždė su šypsena mena mums skaudžią kaktomušą

Sportas

Švedijos triuškinanti pergalė, kuri nepravirkdė meksikiečių

Kultūra

Po #metoo: pokalbis su „ArtVilnius’18“ dalyviais

Sportas

A lyga: Kauno „Žalgiris“ nugalėjo „Jonavą“ ir pakilo į 6 vietą

Jei B.Markauskas tiesiogiai rūpintųsi ūkio reikalais – būtų negerai, bet dabar jais rūpinasi pagal ūkio savininkės mamos pasirašytą įgaliojimą. Seimo Etikos ir procedūrų komisija mato skirtumą tarp šių dviejų dalykų, o aš nematau. Nekalbant jau apie tai, kad vertinant kolegos Seimo nario etiką kaip vienas argumentų buvo tai, jog FNTT nepradėjo tyrimo. 
Aktualu

Seimo etikos sargai: mamos reikalus tvarkęs Bronius Markauskas etikos nepažeidė

Kokius suvenyrus galima įsigyti pasaulio čempionate?

Vardai

Ypatingos

07:15
07:03

Gera keliauti kartu

Kviečiame anties

Šiemet buvau geras

Maistas

Sveikata

Parašykite atsiliepimą apie Gazas