Aukštadvaryje, Miško Slėnyje įvykusiame renginyje „Visais ratais už gamtą“ buvo siekiama rasti atsakymą į klausimą, kur keturračių mėgėjai gali važinėtis nedarydami žalos gamtai.
„Motociklistams ir visiems vairuotojams labai svarbu saugoti gamtą ir mažinti savo veiklos poveikį aplinkai“, – sako VšĮ „Moto grupė“, inicijavusios šį susitikimą gamtos prieglobstyje, direktorius Antanas Petrauskas.
Per mažai informacijos apie legalų pasivažinėjimą keturračiais
Visuomenei reikia daugiau informacijos apie maršrutus, be to, juos reikia žymėti sutartiniais ženklaisŠias metais tyrimų bendrovė „RAIT“ atliko apklausą, kuria buvo siekiama išanalizuoti vairuotojų nuomonę apie važinėjimą gamtoje motorinėmis transporto priemonėmis. Tyrimo rezultatai atskleidė, jog 23 proc. vairuotojų nėra tikri ar trasos, kuriomis jie važinėja, yra legalios, o 41 proc. vairuotojų nežino vietų, kuriose galima legaliai važinėtis gamtoje. Tyrimų duomenys taip pat atskleidė, kad kas antram vairuotojui (52 proc.) trūksta informacijos apie vietas, kuriuose galima legaliai važinėtis.
Deguto šaukštas medaus statinėje
Žiniasklaidoje pasirodantys straipsniai dažnai formuoja neigiamą nuomonę apie keturračių vairuotojus. „Keturračiai kenkėjai“, „Ultimatumas keturračiams – arba jūs mus, arba mes jus“, „Visuomenė prieš keturračius“ – skelbė straipsnių antraštės. Ant keturračiais važinėjančių vairuotojų pikti regioninių parkų atstovai, pikti „žalieji“, policijos pareigūnai – kurie teigia, kad nedrausmingus vairuotojus reikia gaudyti ir bausti, ar net konfiskuoti jų keturračius.
„Keturračiai – kenkėjai, tai tik išpūstas muilo burbulas. Kalbant apie daromą žalą susikoncentruojama tik į keturračius. Miškuose važinėtis mėgsta ir visureigių, ir motociklų vairuotojai. Mums ne vienam teko matyti išdarkytą miško paklotą ne po pramoginės transporto priemonės pravažiavimo, o po sunkiasvorio miškovežio – jo provėžose galima ir visą keturratį paskandinti. Ten kur pramoga – ten nusikaltimas gamtai, ten kur komercija – būtinybė?“, – komentuoja ATV fanai atstovas Alvydas Petrošius.
Alvydas teigia, kad reikia kovoti ne su keturračių vairuotojais, o su nekultūringais keturračių vairuotojais.
Dažniausiai vienas neatsakingas vairuotojas pridaro daug žalos ne tik gamtai, bet ir suformuoja neigiamą nuomone apie visus žmones mėgstančius gamtoje važinėti motorinėmis transporto priemonėmis.
Sodybos „Miško slėnis“, kurioje vyko renginys, savininkas Algirdas Barščevičius teikia rekreacines pramogas keturračiais. Jis sakė, kad, saugodamas savo techniką ir gamtą, turistams neleidžia važinėtis draudžiamose vietose. Turistus į žygius keturračiais visuomet lydi pats, todėl užtikrintai gali teigti, jog jo keturračiais po draudžiamas vietas nevažinėjama, taip pat savo žemėje yra įrengęs trasą, kuri kilo iš būtinybės mokyti mėgėjus važinėti keturračiais.
Atsakymas, kur galima važinėti
Aplinkosaugos klausimais pasisakė Valstybinės Saugomų Teritorijų Tarnybos Aplinkosaugos ir tvarkymo skyriaus vedėjas Eduardas Vaitkevičius. Pasak jo, turime žiūrėti į ateitį ir spręsti šią aktualią problemą dėl važinėjimosi gamtoje. „Visuomenei reikia daugiau informacijos apie maršrutus, be to, juos reikia žymėti sutartiniais ženklais“, – teigia E.Vaitkevičius.
Trakų Miškų Urėdijos apsaugos inžinierius Vaidotas Pauželis teigia, kad keturratis yra tokia pati transporto priemonė kaip ir visos kitos ir jai galioja tos pačios KET taisyklės. „Miške galima važinėtis keliais, tačiau negalima važinėtis miško paklote, bekele,“ – pabrėžė V.Pauželis. Už neteisėtą važiavimą per žolinę dangą, miško paklotę ar vandens telkinį ledu motorinėmis transporto priemonėmis nedrausmingiems vairuotojams gresia bauda nuo 50 iki 500 Lt, o jei žolinė danga ar miško paklotė bus sužalota ar sunaikinta, bauda nuo 500 iki 1000Lt.
Lietuvą reikia pažinti visaip – ir pėsčiomis, ir baidarėmis, ir keturračiais, tačiau būtina vadovautis įstatymuKelių eismo taisyklėse prašyta, kad keliai yra pažymėti sutartiniais ženklais, tačiau miške nėra kelius nurodančių ženklų. Kaip žinoti, kuris kelias yra tikrasis, o kuris yra savavališkai išvažinėtas ir už važiavimą juo galima gauti baudą?
Šią informaciją galime pasitikrinti Valstybinės Miškų Tarnybos tinklapyje.
E.Vaitkevičius pakomentavo, kad motorinių transporto priemonių maršrutų sudarymui reikalinga pramogas teikiančių asmenų iniciatyva. Šiai dienai sudarytuose žemėlapiuose yra jau 22000 km. miško kelių. Tačiau dar liko nemažai nesužymėtų kelių, kurias galima važinėtis. Šie maršrutai būtų puiki išeitis tiek motorinių transporto priemonių pramoginių paslaugų teikėjams, tiek jų vairuotojams, tiek saugomų teritorijų tarnyboms, – akcentavo E.Vaitkevičius. „Lietuvą reikia pažinti visaip – ir pėsčiomis, ir baidarėmis, ir keturračiais, tačiau būtina vadovautis įstatymu ir nesipykti su gamta“.
Vienintelis sprendimas – supratimas ir bendradarbiavimas
Antroje renginio dalyje visi norintys, žiniasklaidos atstovai išbandė savo jėgas specialiai keturračiais įrengtoje trasoje. Saugus pasivažinėjimas suteikė galimybę susipažinti su trasos posūkių vingrybėmis, vairavimo technika, pozityviomis emocijomis. Pasibaigus pasivažinėjimui buvo apdovanotas ekstremaliausi ir greičiausi keturračių vairuotojai, elegantiškiausios keturračių vairuotojos ir kiti.
Renginio dalyviai sutarė, kad keturračiais važiuoti galima, tik tai reikia daryti atsakingai, saugant gamtą. Juk pati transporto priemonė, kokia ji bebūtų, nėra nei bloga nei gera, viskas priklauso nuo pačių vairuotojų, mūsų visų atsakomybės.
Apie visuomenės informavimo ir švietimo projektą
Informacinė skiltis su interaktyviais žemėlapiais yra viena iš šiemet įgyvendinamo projekto „Visuomenės informavimo ir švietimo apie motorinių transporto priemonių ir eksploatacinių atliekų daromą žalą gamtai priemonių įgyvendinimas“ veiklų. Projektą, finansuojamą Europos regioninės plėtros fondo lėšomis, inicijavo ir įgyvendina VšĮ „Moto grupė“. Portalas Motomanai.lt vienija daugiau nei 18 tūkstančių narių turinčią motociklininkų bendruomenę.