-50% metinei prenumeratai. Velykų dovana!
Prenumeruoti

Kaip išmokti važiuoti bekele: paprasti patarimai pradžiai

Nesenai įsigijote motociklą, o galbūt tik šį sezoną pagaliau susigundėte išmėginti bekelę? Keliauti miškais, atokiais kaimo keliukais ir mažai naudojamais žvyrkeliais – tai visai kitokia motociklizmo patirtis. Be jokios abejonės, geriausias būdas išmokti važiuoti bekele – tai pasisamdyti gerą, profesionalų trenerį. Tačiau, jei treniruotes apsunkina biudžeto arba geografijos ribos, štai keletas paprastų patarimų, kaip pradėti važiuoti bekele saugiai.
Kaip išmokti važiuoti bekele
Kaip išmokti važiuoti bekele / Paul Stewart

Atsistokite ant pakojų

Nors pradedant važiuoti bekele atrodo, kad sėdėdami motociklo balne jaučiatės tvirčiau, reikėtų pamėginti atsistoti ant pakojų. Taip motociklo svorio centrą perkelsite žemiau, taigi ir motociklas riedės gerokai stabiliau.

Paul Stewart/Kaip išmokti važiuoti bekele
Paul Stewart/Kaip išmokti važiuoti bekele

Negana to, važiuojant atsistojus turėsite kur kas daugiau laisvės valdyti motociklą keliais, kūno svoriu bei pusiausvyra. Vien fizine jėga motociklo išlaikyti stačio paprasčiausiai neįmanoma: gravitacija čia visuomet laimės. Tačiau važiuodami atsistoję ant pakojų turite kur kas daugiau įrankių pusiausvyrai – kūno, kojų poziciją bei svorį, taip pat – daugiau poveikio taškų: kelius, kuriais galite pakreipti motociklą į norimą pusę, ir viršutinę kūno dalį, kuria galite „padėti“ motociklui kilti į kalvą arba atvirkščiai, leistis žemyn.

Važiuodami tiesiai, atsistokite ant pakojų taip, tarsi stovėtumėte ant žemės. Nelenkite kojų per kelius, nebent važiuojate itin sudėtinga, ypatingos koncentracijos reikalaujančia trasa – taip tik pavargsite. Nesilenkite pirmyn, nemėginkite kūprintis ar važiuoti pusiausėda: stovėkite tiesiai, tiesiomis kojomis ir nugara, lengvai prilaikydami vairą ir balansuodami ant pakojų.

Pripratus prie šios neutralios pozicijos, galima pradėti mėginti įkalnės, arba „atakos“, poziciją: kadangi kylant į kalvą visas jūsų motociklo svoris susitelkia į galinį ratą, perkėlę savo pačių svorį pirmyn padėsite motociklui lengviau kilti į viršų. „Atakos“ stovėsena – tiesios kojos, viršutinė kūno dalis palenkta į priekį, rankos laisvai, neįtemptai laiko vairą.

Važiuojant į nuokalnę, visas jūsų motociklo svoris persikels į priekį, taigi norėdami motociklo riedėjimą stabilizuoti, pusiausėda lenkitės atgal, taip kompensuodami motociklo svorio disbalansą. Ši pozicija padės kiek lėčiau ir stabiliau nuriedėti nuo stačios kalvos.

Tiek „atakos“, tiek nuokalnės pozicijas geriausia iš pradžių pasibandyti tiesiame žvyrkelyje ar greiderio sulygintame kelyje: taip pajusite, kaip jautriai jūsų motociklas reaguoja į jūsų kūno poziciją bei svorį, ir išmoksite subtiliau jausti pusiausvyrą.

Pažinkite savo motociklą

Pripratę prie stovėsenos ant pakojų, susiraskite lygią aikštelę ar tiesų nenaudojamą žvyrkelį ir pamėginkite geriau susipažinti su savo motociklu. Kur yra tas magiškasis sankabos taškas, kai motociklas pradeda važiuoti? „Pasižaiskite“ su sankaba nejudėdami iš vietos, pajuskite, kada motociklas pajuda pirmyn.

Kokio ilgio jūsų stabdymo kelias? Pamėginkite šiek tiek įsibėgėti ant žvyro ir pasižymėkite atstumą nuo taško, kai panaudojate stabdžius, iki visiško sustojimo.

Kaip reaguojate, jei slysta galinis motociklo ratas? Pabandykite šiek tiek įsibėgėti (užteks pirmos pavaros), o tuomet iš visų jėgų nuspausti galinį stabdį. Galinis jūsų motociklo ratas slys, tačiau, kadangi slydimą stovėdami ant pakojų ir balansuodami kontroliuojate jūs, tai visai neatrodys baisu, o jūs pajusite, kur yra jūsų stabdžių ir galinio rato praslydimo ribos.

Išmėginkite priekinį stabdį: priešingai populiariam mitui, kad bekelėje stabdyti priekiniu stabdžiu negalima dėl virtimo pavojaus, priekinis stabdis net ir bekelėje turi didžiausią stabdymo galią, taigi pasimokykite naudoti priekinį stabdį ant „palaido“ paviršiaus – žvyro, plūkto kelio. Negriebkite priekinio stabdžio staigiai ir iš visų jėgų – spūsčiokite švelniai ir tolygiai, kol sustosite.

Ar galite sustabdyti motociklą, nepadėję kojos ant žemės? Pabandykite prilėtinti kiek tik įmanoma, beveik iki visiško sustojimo, o tuomet vėl judėkite toliau. Pakartokite tai keletą kartų: kur yra jūsų pusiausvyros taškas? Kokia stovėsena jums patogiausia, geriausia?

Atraskite pusiausvyrą

Važiuojant bekele, jūsų ratai su kelio paviršiumi kimba mažiau, nes kelio paviršius būna „palaidas“: jei tai lygus vieškelis, padangos kibs neblogai, tačiau, jei važiuojate smėliu arba palaidais akmenimis, tuomet danga bus kur kas nestabilesnė. Taigi nenuostabu, kad važiuojant bekele motociklas po jumis daugiau ar mažiau judės. Iš pradžių tai gali būti itin nejaukus jausmas, ypač, jei esate pratę riedėti tolygiu asfaltu. Tačiau šis motociklo slidinėjimas, važiuojant bekele, yra visai nebaisus: tai tėra natūralus motociklo judesys, prie kurio reikia tiesiog priprasti.

Važiuojant atsistojus, tai kur kas lengviau. Motociklo vibraciją ir judėjimą jausite kur kas mažiau ir kitaip nei sėdėdami, be to, turėsite kur kas daugiau įrankių ir poveikio taškų išlaikyti motociklą stabilų, o svarbiausias jūsų įrankis bekelėje – balansas.

Išmėginkite keletą pusiausvyros pratimų, kurie padės greičiau priprasti prie motociklo judėjimo važiuojant bekele ir pasijusti drąsiau:

  • Lėtos lenktynės. Čiupkite bičiulį ir leiskitės į lėtų lenktynių varžybas: laimi tas, kuris finišą pasiekia paskutinis! Padėjęs koją ant žemės, lenktynininkas diskvalifikuojamas.
  • Kojų mankšta. Važiuodami tiesiai ir tolygiai nedideliu greičiu, atsistokite ant pakojų ir pamėginkite važiuodami atkelti dešinę pėdą nuo pakojo, tuomet – kairę. Jei tai pavyksta lengvai, tuomet pabandykite važiuodami tai vieną, tai kitą koją ištiesti į šoną.
  • Vairavimas keliais. Važiuodami tiesiai ir tolygiai, atsistokite ant pakojų ir keliais nestipriai suspauskite savo benzino baką arba tašką, kur jūsų motociklo balnas siauriausias. Švelniai prilaikydami vairą, keliais „pastumdykite“ motociklą į kairę ir į dešinę.

Leiskitės į žygį

Geriausios pamokos vyksta bekeliaujant. Kai važiuojate ne tam, kad išmėgintumėte savo jėgas ar išmoktumėte naujų įgūdžių, o tam, kad pamatytumėte kažką dar neatrasto, važiavimas motociklu bekele staiga tampa kur kas lengvesne užduotimi. Nebūtina išsiruošti į žygį po Maroką ar Rumuniją: susiplanuokite savaitgalio ar tiesiog pusdienio išvyką, susidarykite bekelės maršrutą iki pasirinkto objekto ir leiskitės į kelią! Besigrožėdami gamta ir keliaudami link įdomaus tikslo nė nepajusite, kaip motociklas valdomas kur kas lengviau ir rieda gerokai noriau bei stabiliau.

Keliaujate su kompanija? Rinkitės bičiulius, kurie mielai palauks jūsų, jei nespėjate su visais, ir kurie patars, paskatins bei palaikys. Keliauti su bendrais, kurie verčia jus važiuoti greičiau, nei jūs galite, yra pavojinga, tad rinkitės tokių motociklininkų kompaniją, kurioje jausitės geriausiai!

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Įsirenkite šildymą oras–vanduo ir gaukite kompensaciją net iki 70 proc.
Reklama
Kas svarbu įrengiant biurą: keturios interjero dizaino tendencijos
Reklama
Pavasario savaitgaliams ar atostogoms – laikas pajūryje: ne tik pailsėsite, bet ir sustiprinsite sveikatą
Reklama
Norintiems investuoti į NT projektų plėtrą – kaip išsirinkti projektą pagal paskirtį?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius