-50% metinei prenumeratai. Velykų dovana!
Prenumeruoti
2010 01 13

Vairuotojų baubas – priverstinis nutempimas

Automobilius neleistinoje vietoje palikę, o vėliau jų neradę vairuotojai patiria šoką. Jie puola skambinti į policiją ir pranešti apie vagystę. Išsiaiškinę, kad jų mašinos buvo priverstinai nutemptos ir saugiai ilsisi aikštelėje, vairuotojai atsidūsta. Tačiau palengvėjimas trunka tik akimirką.
Nuo sausio pažeidėjai už netvarkingai pastatytų automobilių nutempimą mokės daugiau.
Vairuotojų baubas – priverstinis nutempimas. / Egidijaus Jankausko/dienraščio „15 minučių“ nuotr.

Jei vieną rytą susiruošę į darbą kieme nerasite palikto savo automobilio, neišsigąskite – dar nereiškia, kad jį nuvarė vagys. Gali būti, kad išvakarėse automobilį pastatėte po ženklu ir jis buvo priverstinai nugabentas į specialią saugojimo aikštelę. Vairuotojai, kuriems teko tai patirti, sako, kad važiuoklės blokavimas, palyginti su priverstiniu transporto priemonės nutempimu, yra tikra palaima. Mat pažeidusieji Kelių eismo taisykles (KET) priversti ne tik mokėti 50–100 litų baudą policijai, bet ir atseikėti 200 litų automobilį nutempusiai įmonei. Be to, jiems tenka susimokėti už transporto priemonės saugojimą aikštelėje ir sugaišti nemažai laiko susigrąžinant automobilį.

Policijos atstovai neslepia – priverstinis nutempimas yra gera priemonė pažeidėjams drausminti, tuo metu vairuotojai piktinasi, kad toks metodas nėra civilizuotas, ir sako, jog už atitinkamą pažeidimą pakaktų blokuoti važiuoklę. Apie tai, kad priverstinis automobilio nutempimas yra kraštutinė auklėjimo priemonė, kalba ir valdžios atstovai.

Nutempimų daugėja

Vilniuje pastaruoju metu daugėja atvejų, kuomet už KET pažeidimus blokuojamos automobilių važiuoklės arba jie priverstinai transportuojami. Tai LŽ patvirtino priverstiniu transporto priemonių nutempimu ir važiuoklės blokavimu Vilniuje besirūpinančios savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ Automobilių stovėjimo priežiūros skyriaus viršininkė Daiva Kaminskaitė. Anot jos, 2008 metais priverstinai sostinėje buvo nutempti 1237 automobiliai, pernai šis skaičius siekė jau 1579. Važiuoklės blokavimo atvejų užfiksuota per 15 tūkst. užpernai ir 16 tūkst. pernai.

„Priverstinis transporto priemonių nutempimas yra Administracinių teisės pažeidimų kodekse numatyta priemonė, kuria policijos pareigūnai kovoja su eismo taisyklių pažeidėjais. Teisės aktai numato, kuriais atvejais yra blokuojama automobilio važiuoklė, o kada automobilis priverstinai nugabenamas. Paprastai kalbant, priverstinis nutempimas taikomas tais atvejais, kai pastatytas automobilis trukdo transporto ar pėsčiųjų eismui. Beje, pėsčiųjų perėjų užstatymas automobiliais – bene pagrindinė priežastis, dėl ko transporto priemones tenka priverstinai nutempti“, – LŽ dėstė D.Kaminskaitė.

Kvietė greitąją

Kasdien vien tik Vilniuje palikę automobilį neleistinoje vietoje vėliau jo neranda penki vairuotojai. Sužinoję, kiek pinigų teks sumokėti už stovėjimo taisyklių nepaisymą ir kokį kelią reikės nueiti norint atsiimti mašiną, žmonės neretai susiima už galvų. Kai kuriems nuo patirto šoko prireikia net medikų pagalbos. Neseniai į sostinės Eismo priežiūros tarnybą atvykusi moteris, norėjusi sužinoti, kiek pinigų teks mokėti už priverstinį automobilio nutempimą, išgirdusi atsakymą pasijuto silpnai. Jai teko iškviesti greitąją pagalbą.

„Sutinku, kad priverstinis automobilio nutempimas yra griežta auklėjimo priemonė, tačiau ji duoda rezultatą. Paprastai nugabento automobilio šeimininkas antrą kartą stovėjimo taisyklių nebeignoruoja. Jį atbaido ne tik nemaža bauda, bet ir laikas, sugaištas siekiant atsiimti sulaikytą transporto priemonę“, – LŽ pasakojo sostinės Kelių patrulių rinktinės vadas Marius Putrimas.

Dėl priverstinio nutempimo tarp vairuotojų ir tvarkos sergėtojų labai dažnai kyla žodinis konfliktas. Jei vairuotojas spėja pamatyti, kad jo automobilį ruošiamasi nutempti, pribėgęs prie eismo tvarkdarių jis puola juos koneveikti. „Smurto atvejų girdėti neteko, tačiau maždaug kas antras pažeidėjas eismo kontrolierius apdovanoja keiksmais ir grasinimais“, – tikino M.Putrimas.

Piktina tvarka

Vilnietė J.Ž. (pavardė redakcijai žinoma – aut.) pernai buvo viena iš daugelio susipažinusiųjų su priverstinio automobilio nutempimo paslauga. Mergina LŽ prisipažino, kad išvakarėse automobilį paliko prie pėsčiųjų perėjos, o atsikėlusi ryte ir susiruošusi važiuoti į darbą jo neberado. „Natūralu, kad pirma į galvą šovusi mintis buvo ta, jog mano automobilį pavogė. Tąsyk patyriau nemenką stresą. Atsitokėjusi paskambinau į policiją ir sužinojau, kad automobilis buvo nutemptas ir stovi saugojimo aikštelėje“, – LŽ pasakojo mergina.

Tačiau tuo vilnietės bėdos nesibaigė. Norėdama atsiimti automobilį ji privalėjo važiuoti į policiją, ten jai už KET nesilaikymą buvo paskirta bauda. Tada su baudos kvitu J.Ž. turėjo važiuoti į banką ir susimokėti ne tik už KET pažeidimą, bet ir priverstinį automobilio nutempimą. Tik atlikusi šias procedūras mergina galėjo atsiimti mašiną. „Su padarytu pažeidimu sutinku, tačiau manau, jog tikrai yra žmoniškesnių būdų, kaip bausti vairuotojus už nevietoje paliktą automobilį. Nejaugi priverstinis nutempimas – vienintelė auklėjimo priemonė? Be to, išeina taip, kad už vieną pažeidimą reikia mokėti tris kartus: baudą policijai, nutempimo paslaugas teikiančiai įmonei ir stovėjimo aikštelei“, – piktinosi vilnietė.

Drastiška priemonė

Patirties nagrinėdamas skundus dėl priverstinio automobilių nutempimo turintis Seimo kontrolierius Romas Valentukevičius LŽ teigė, jog tokia drastiška priemonė kaip mašinos nutempimas turi būti naudojama saikingai ir atsakingai. „Nemanau, kad pastačius automobilį draudžiamoje vietoje būtina jį priverstinai nutempti. Tokių veiksmų reikia imtis tik tais atvejais, kai palikta transporto priemonė tikrai trukdo eismui ar kelia realų pavojų žmonių sveikatai. Priverstinis automobilio nutempimas iš esmės riboja asmens nuosavybės teises, todėl nuobaudos taikymas turi preciziškai atitikti įstatymų tvarkos nuostatas ir protingumo kriterijus“, – pabrėžė Seimo kontrolierius.

Net aukštas pareigas einantys policijos pareigūnai neoficialiuose pokalbiuose užsimena, kad priverstinai nugabenti automobilį į saugojimo aikštelę reikėtų tik išimtinais atvejais, tokiais kaip vairavimas esant neblaiviam, neturint teisės vairuoti, nepaklusimas reikalavimui sustoti ir pasišalinimas iš eismo įvykio vietos.

Mokestis – per didelis?

Už priverstinį transporto priemonių nutempimą vairuotojai SĮ „Susisiekimo paslaugos“ privalo sumokėti 200 litų. Tokį mokestį yra patvirtinusi Vilniaus miesto savivaldybės taryba, įvertinusi su priverstiniu transporto priemonių nugabenimu susijusias išlaidas. Tačiau vairuotojai abejoja, ar tokia paslauga tiek verta. Mat daugelis įmonių, kurios teikia techninės pagalbos kelyje paslaugas, transportuoti automobilį Vilniaus mieste siūlosi už 80–120 litų. SĮ „Susisiekimo paslaugos“ Automobilių stovėjimo priežiūros skyriaus viršininkė D.Kaminskaitė LŽ paaiškino, kad mokestis už nutempimą skiriasi todėl, jog kitos įmonės savo darbe naudoja paprastesnę ir pigesnę įrangą. „Priverstiniam transporto priemonių nuvežimui naudojame mašinas su hidrauliniu kranu, kai automobilis ne užtraukiamas ant vežimėlio, bet užkeliamas kranu. Ši įranga padidina išlaidas, tačiau ją naudojant galima nugabenti visas transporto priemones, ir turinčias automatinę greičių dėžę. Antra vertus, linkėčiau vairuotojams nepažeidinėti Kelių eismo taisyklių ir nesusidurti su priverstiniu nuvežimu“, – kalbėjo D.Kaminskaitė.

Savo ruožtu Seimo kontrolierius R.Valentukevičius svarsto, ar 200 litų už priverstinį automobilio nutempimą nėra per didelė suma. Pašnekovo nuomone, nėra gerai ir tai, jog už vieną pažeidimą vairuotojai moka kelis kartus skirtingoms institucijoms. „Jei būtų daugiau įmonių, kurios turėtų teisę policijos nurodymu priverstinai transportuoti automobilius, būtų didesnė konkurencija ir galbūt taikomi mažesni įkainiai“, – svarstė Seimo kontrolierius.

 

 

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Įsirenkite šildymą oras–vanduo ir gaukite kompensaciją net iki 70 proc.
Reklama
Kas svarbu įrengiant biurą: keturios interjero dizaino tendencijos
Reklama
Pavasario savaitgaliams ar atostogoms – laikas pajūryje: ne tik pailsėsite, bet ir sustiprinsite sveikatą
Reklama
Norintiems investuoti į NT projektų plėtrą – kaip išsirinkti projektą pagal paskirtį?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius