Kodėl dešiniavairiai automobiliai turi būti registruojami Lietuvoje?

Tai – klausimas, keliantis daugiausia diskusijų tarp automobilių gerbėjų prie bokalo alaus. Iki gruodžio 8 dienos – tada jį aplenkė Andriaus Kubiliaus ir ko pasiūlytas prabangos mokestis, žadantis nuskriausti galingesnius automobilius vairuojančius žmones.
„Nissan GTR“ salonas
„Nissan GTR“ salonas / Gamintojo nuotr.

Tai dar tik svarstomas projektas, vienas iš daugelio, kaip gauti papildomų pajamų kitų metų skylėtam valstybės biudžetui. Tuo tarpu diskusijos dėl dešinėje pusėje vairą turinčių automobilių registravimo jau prašosi Temidės įsikišimo – prieš kelias savaites Lietuva netgi buvo paduota į teismą ir turės jame bylinėtis dėl nenoro priimti dešiniavairius automobilius.

Bėda

„Europos Komisijos reikalavimas leisti registruoti dešiniavairius automobilius Lietuvoje prieštarauja šalies interesams. Lietuvos keliai ir kita infrastruktūra nėra pritaikyta nuolatiniam važinėjimui tokiais automobiliais, todėl didelis kiekis tokių transporto priemonių šalies keliuose neišvengiamai pablogintų bendrą eismo saugumo situaciją“, – viename savo pranešimų rašė susisiekimo ministras Eligijus Masiulis.

Su tuo galima sutikti – Lietuvoje eismas vyksta dešine kelio puse, tad automobilių, pritaikytų eismui kairėje, invazija sujauktų darną keliuose. Juk automobiliai, turintys vairą dešinėje, nėra pritaikyti važinėjimui ta pačia kelio puse. Kaip ir mikrobangų krosnelė nėra tinkama džiovinti katėms.

Tačiau pats E.Masiulis kalba tik apie didelį kiekį automobilių su vairu dešinėje. Jeigu jų būtų vos vienas iš tūkstančio?

Bėda Nr. 2

„Didelis pavojus kiltų, jei įmonės Lietuvoje pradėtų važinėti dešiniavairiais vilkikais ir kitais sunkiaisiais automobiliais. Dešiniavairiai automobiliai taip pat sunkiai įsivaizduojami viešojo transporto srityje“, – teigiama tame pačiame ministerijos pranešime.

Galima būtų atsakyti klausimu į tokį teiginį. Kokią valerijono dozę turi suvartoti transporto įmonės vadovas, kad net 32 procentais (anot ministerijos, pasaulinės studijos rodo, kad eismo įvykio tikimybė dalyvaujant priešingos eismo juostos eisme padidėja 32 procentais) didintų avarijos tikimybę savo vairuotojams? 32 procentais  didintų tikimybę sugadinti brangius vežamus krovinius?

Saugumo kriterijus, perkant automobilio dalis, dažniausiai būna žemiau nei kainos

Lygiai tas pats galioja ir viešojo transporto įmonėms. Viena avarija su nukentėjusiais žmonėmis kainuotų daugiau nei sutaupyti tūkstančiai perkant dešinėje pusėje vairą turinčius autobusus. Nors jų kainos skirtumas, lyginant su kairiavairiais, nėra didelis.

Mentalitetas

Čia yra vienas „bet“. Visą laiką ieškome visko pigiau: pagrindinis kriterijus renkantis padangas yra „mėsos kiekis“, stabdžių kaladėles ir diskus – kaina. Ar pigumo kriterijus būtų taikomas ir renkantis tarp dešinėje ir kairėje pusėje vairą turinčių automobilių? Be abejonės. Ar saugumo kriterijus prioritetų skalėje dažniausiai yra žemiau nei kainos? Vienareikšmiškai taip.

Kam pirkti „Toyota Avensis“ už 20 tūkst. Lt, kai Anglijoje tokia pati, tik su vairu dešinėje (važinėjant kasdien tai gan nepatogus ir nepraktiškas dalykas mūsų keliuose), kainuoja 14 tūkst.? Ir jeigu su ja Lietuvoje bus galima važinėti legaliai?

Trečia pusė

Retų automobilių turėtojai ir kolekcionieriai. Ką daryti jiems? Pavyzdžiui, norintiems įsigyti „Nissan Skyline R32“? Modelį, kuris iš gamyklos iškeliavo tik su vairu dešinėje pusėje? Jeigu jis buvo įregistruotas Lietuvoje iki 1993 m. gegužės 1 – šaunu. Iki tos dienos dar buvo leidžiama registruoti automobilius su vairu dešinėje pusėje. Kiek žinau, Lietuvoje šiuo metu dešiniavairius modelius galima suskaičiuoti ant dviejų rankų pirštų.

Nebūtų nuodėmė teigti, kad dėl neleistino dešinėje pusėje vairą turinčių automobilių registravimo mūsų šalis praranda ne vieną unikalų ir gatves puošiantį automobilį. Legaliai tokių modelių turėti neįmanoma, o perdėti vairą, pritaikius detales nuo kito automobilio, būtų tarsi dešrelių valgymas įsivaizduojant, kad jose slypi tik aukščiausios rūšies mėsa.

Sprendimas?

  1. Leisti registruoti dešinėje pusėje vairą turinčius automobilius, tačiau tik tokiu atveju, jeigu jie nebuvo gaminami su vairu kairėje (tai galiotų retiems egzemplioriams, tokiems kaip kad minėtas „Skyline“ ar „Toyota Chaser“).
  2. Leisti registruoti visus dešinėje pusėje vairą turinčius automobilius, jiems taikant kitą draudimo koeficientą. Pavyzdžiui, penkiskart didesnį nei automobiliui su vairu kairėje (t. y. jeigu kairėje pusėje vairą turinčio BMW 3 civilinis draudimas kainuoja 300 Lt metams, dešinėje pusėje vairą turinčiam BMW 3 ta pati privaloma paslauga kainuotų 1500 Lt).
  3. Neleisti nieko.

Kurį variantą renkamės mes?

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Įsirenkite šildymą oras–vanduo ir gaukite kompensaciją net iki 70 proc.
Reklama
Kas svarbu įrengiant biurą: keturios interjero dizaino tendencijos
Reklama
Pavasario savaitgaliams ar atostogoms – laikas pajūryje: ne tik pailsėsite, bet ir sustiprinsite sveikatą
Reklama
Norintiems investuoti į NT projektų plėtrą – kaip išsirinkti projektą pagal paskirtį?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius