Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Arkties padangų bandymo centras Laplandijoje, į kurį nepatenka net Kalėdų Senelis Joulupukis

300 km į šiaurę už poliarinio rato 2014 m. duris atvėrė žieminių padangų gamintojų laboratorija po atviru dangumi – Arkties „Goodyear“ padangų bandymų centras.
„Good Year“ 2014 m. atidarytas Arkties padangų bandymo centras
„GoodYear“ 2014 m. atidarytas Arkties padangų bandymo centras / Žilvino Pekarsko / 15min nuotr.

Europinė šių padangų kūrėjų būstinė įsikūrusi Liuksemburge, ten ir triūsia didieji protai (apie 1000 specialistų iš 40 šalių). Dar trys centrai išsibarstę po visą pasaulį. Tačiau šioje nykštukinėje valstybėje Liuksemburge, pasižyminčiame švelniu klimatu, žieminės padangos nėra privalomos. Todėl 2014 m. „Goodyear“ Suomijoje, Ivalo mieste atvėrė Arkties padangų bandymo centro vartus (toliau – tiesiog APBC).

Tai – uždara teritorija, į kurią nepatenka joks prašalaitis (nebent susitaręs iš anksto). Ir netgi Kalėdų Senelis, gyvenantis beveik 300 km piečiau. Žodžiu, APBC – tai Laplandijos teritorija, kurioje pusę metų karaliauja pati tikriausia žiema. Temperatūra tuos šešis mėnesius svyruoja nuo 15 iki 25 laipsnių šalčio. Bet gali nukristi ir iki 50. Tai kur dar pasaulyje galima rasti ar kokioje laboratorijoje įmanoma sukurti tokį šalčio rojų?

Žilvino Pekarsko / 15min nuotr./„Good Year“ 2014 m. atidarytas Arkties padangų bandymo centras
Žilvino Pekarsko / 15min nuotr./„Good Year“ 2014 m. atidarytas Arkties padangų bandymo centras

Ir sniegas, ir ledas čia – tik natūralus. Jo čia tikrai daug – kaip Lietuvoje lietaus. Todėl Ivalo Arkties padangų bandymų centre (APBC) dažnai šeimininkauja ne tik gamintojų-bandytojų komanda, testuojanti ir inovatyvius sprendimus, technologijas, ir naujausius produktus. Čia savo palyginamuosius testus atlieka žinomi automobiliniai žurnalai bei TV laidos.

Trys 15min testai ant ledo ir sniego, atsijungus saugumo sistemas

Žilvino Pekarsko / 15min nuotr./„Good Year“ 2014 m. atidarytas Arkties padangų bandymo centras
Žilvino Pekarsko / 15min nuotr./„Good Year“ 2014 m. atidarytas Arkties padangų bandymo centras

Ivalo nuolatos dirba didžiulė „Goodyear“ komanda: inžinieriai, vadybininkai, logistai, padangų bandytojai ir žmonės, atsakingi už trasų konfigūraciją. Iš 30 nuolatinių darbuotojų – 10 pilotų-bandytojų.

15min žurnalistas Ivalo važiavo žiedine sniego trasa (atjungus visas saugumo sistemas – galiniais ratais varomas BMW 330 nedygliuotomis padangomis „UltraGrip Ice 2“), slalomo trasa su staigiu stabdymu prieš briedžio muliažą (sniegas su ledo intarpais – tas pats BMW 330), kintančios konfigūracijos „gyvate“ ledo paviršiumi (priekiniais ratais varomais „VW Golf“ su dygliuotomis padangomis „UltraGrip Ice Arctic“).

Galiausiai profesionalūs bandytojai dideliu greičiu pravežė pačiomis sudėtingiausiomis trasomis, kupinomis staigių posūkių ir stabdymo zonų. Kitaip tariant, parodė, kaip saugiai ir protingai reikėtų važiuoti Utenos „Winter rally“. Tik šįkart jau su BMW X3 su X Drive visų varančiųjų ratų funkcija. Visą laiką spaudė 23-25 laipsnių šaltukas. Taigi galima teigti, kad bandymai vyko atšiauriausiomis sąlygomis.

VIDEO: Ivalo Arkties padangų bandymų centras: dygliuotų padangų testas ant ledo

Važiavimas žiedine trasa – ko gero daugiausiai adrenalino dovanojantis atrakcionas. Trasa gana plati – jei išlėktum dideliu greičiu, nertum tiesiai į minkštas arktines pusnis. Be abejo, važiuojant net ir puikiom padangom, išslysti arba apsisukti nėra sunku. Juk važiuoji vis greičiau, tad slystančią automobilio uodegą sugauti vis sunkiau.

Visos elektroninės saugumo sistemos atjungtos – tam, kad vairuotojas galvotų pats ir jaustų, kada pasiekia pavojingą ribą.

Kaip jau minėjau, visos elektroninės saugumo sistemos atjungtos – tam, kad vairuotojas galvotų pats ir jaustų, kada pasiekia pavojingą ribą, kai padangos nebelaiko BMW galo ant sniego. Tokiomis sąlygomis (veikiant išcentrinėms jėgoms), netgi 60 km/val. yra iššūkis. O nelygiose trasos dalyse, kai automobilis šiek tiek pašoka, jį suvaldyti sunku važiuojant ir lėčiau.

Slalomas (aplink kūgelius) po tokio paslidinėjimo – tik pasaka. Tačiau čia susiduriame su kitu iššūkiu. Kokį greitį pasirinkti ir kada pradėti stabdyti, norint sustoti prieš pat briedžio muliažą (žiūr. filmuotą medžiagą apie nedygliuotas padangas teksto pabaigoje). Ši pamoka – apie tai, kiek daug slidžiame kelyje gali reikšti netgi 5-10 km/val. greičio skirtumas.

O važiavimas ledu su dygliuotomis padangomis po aukščiau išvardytų palakstymų – net neįdomus. Nes dygliai tikrai gerai įsikabinę, todėl atšiaurią žiemą Arktyje su „VW Golf“ jaučiausi lyg lietuvišką vasarą ant šlapio asfalto: kartais slysteli, bet ir vėl sugauni automobilį lengvai akceleruodamas ir dirbdamas vairu. Labai malonus vyriškas žaidimas, tarsi katė ir pelė vienas kitą gaudytų.

Šių bandymų tikslas nebuvo išaiškinti, kurios padangos geresnės ar kurias nors labai išgirti. Tiesiog jau 100 metų padangas kurianti „Goodyear“ norėjo pademonstruoti, kaip smarkiai žiemą skiriasi skirtingo mišinio ir raštų padangų efektyvumas. Nes, sutikite, žiemos Baltijos šalyse ir Skandinavijoje labai skiriasi nuo centrinės Europos šalčių.

Žilvino Pekarsko / 15min nuotr./„Good Year“ 2014 m. atidarytas Arkties padangų bandymo centras
Žilvino Pekarsko / 15min nuotr./„Good Year“ 2014 m. atidarytas Arkties padangų bandymo centras

Ir kas lemia, kad vienos padangos geriau už kitas slidžiame kelyje leidžia įsibėgėti, stabdyti ar išlaikyti automobilį stabilesnį slidžiame posūkyje (skersinės, išilginės įpjovos, specifinės formos dygliai ir t.t.).

Plačiau apie tai filmuotame siužete pasakoja tautietis Ernestas Čejauskas – Stokholme dirbantis „Goodyear“ produktų specialistas Baltijos ir Šiaurės šalims.

P.S. Jei su vaikais važiuosite pas Kalėdų Senelį, būtinai Rovaniemyje paieškokite žiemiškos trasos. Tegul ir ne tokios didelės. Nes nėra geresnių pamokų ir patirties, nei pačiam pajusti ribą, kuri mus skiria nuo klaidos slidžiame kelyje.

VIDEO: Ivalo Arkties padangų bandymų centras: bespyglių minkšto mišinio padangų testas

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Reklama
„Daktare, man pašalino tulžies pūslę, tačiau aš nesijaučiu gerai...“
Užsisakykite 15min naujienlaiškius