Dabar populiaru
Publikuota: 2018 vasario 21d. 17:58

Automobiliai iš ateities: padangos supras, kada lyja lietus, bei parodys, kur įsmigo vinis

„Continental“ Švedijoje pristatė „Vision Zero“ idėjas
Bendrovės nuotr. / „Continental“ Švedijoje pristatė „Vision Zero“ idėjas

Užsidegusios idėja apie kelius be eismo įvykių, kurdamos naujausias technologijas išsijuosusios dirba kone visos automobilių pramonės įmonės. Pavyzdžiui, gamina išmanias padangas, pažangias autonominio stabdymo technologijas, ar sistemas, padedančias atpažinti, koks kelias po automobilio ratais.

Švedijos gilumoje, netoli poliarinio rato, savo bandymų centre, padangų ir automobilinių sistemų, komponentų gamintoja „Continental“ leido žvilgtelėti, ką kuria bene slapčiausi bendrovės padaliniai, dirbantys su Švedijoje „Vision Zero“ idėja, apimančią futuristinę mintį apie iš kelių išnykusius eismo įvykius.

„Mūsų vizija tokia: pirmiausia norime užtikrinti, kad keliuose nebenutiktų tragiški įvykiai, tuomet pasiekti, kad eismo įvykiuose nebūtų sužalojami žmonės, o galiausiai – prisidėti prie visiško eismo įvykių išnykimo iš kelių“, – renginyje akcentavo „Continental“ atstovai, įsitikinę, kad padangos yra vienas iš keturių, lemiamą reikšmę įgyvendinant „Vision Zero“ idėjas turinčių, veiksnių.

Tiesa, ne visos pristatytos naujovės greitai atras vietą automobilių pramonėje. Kai kurioms gali prireikti maždaug penkerių metų iki patekimo į serijinę gamybą, o dėl kai kurių įgyvendinimo gali tekti priimti radikalių, su automobilių išvaizda susijusių, sprendimų.

„Pajus“, kas po ratais

Įsivaizduokite, kas būtų, jei automobilio padangos pajustų pasikeitusias oro sąlygas ir kelio dangą, žinotų, kiek yra nusidėvėjusio arba praneštų apie veiksnius, turinčius įtaką padangos būklei. Būtent apie tokią galimybę kalba „Continental“, pristatę dvi technologijas: „ContiSense“ ir „ContiAdapt“.

Christophas Bergeris, „Continental“ techninis ekspertas, pasitelkęs specialų valdymo pultą pademonstravo, kas gi nutiktų su padanga bei visu automobilio ratu, jei transporto priemonė gebėtų suprasti ir reaguoti į pasikeitusias oro sąlygas.

„Pavyzdžiui, važiuojate keliu ir staiga pasiekiate lietingą kelio ruožą. Tam, kad padanga veiktų efektyviau, sumažėtų akvaplanavimo tikimybė ir automobilis būtų stabilesnis, jums reikėtų siauresnės padangos, taip pat – gilesnio jos protektoriaus“, – sako specialistas ir, spustelėjęs mygtuką, rodo, kaip ganėtinai plati padanga ima trauktis, o jai siaurėjant su kelio paviršiumi ima liestis būtent ta padangos dalis, kuri turi giliausią protektorių.

Bendrovės nuotr./Subliuškusi išmani padanga, imituojant važiavimą smėlėta vietove
Bendrovės nuotr./Subliuškusi išmani padanga, imituojant važiavimą smėlėta vietove

Pasiekus smėlėtą, klampų ruožą automobilio „smegenys“ nuspręstų, kad reikia šiek tiek sumažinti padangų slėgį ir išleisti ratus (o tokiai kelio atkarpai pasibaigus – pripūstų atgal), o ten, kur ypatingai reikia sukibimo, pavyzdžiui, ant ledo, išmani technologija leistų padidinti ratų plotį. Visa tai per kelias minutes būtų įmanoma padaryti nesustojant, tačiau, perspėjo specialistas, sumažinti greitį tikrai tektų.

Ch.Bergeris neneigia – ši technologija susijusi su visu rato mechanizmu, todėl pradėjus ją taikyti masinėje produkcijoje, ji turėtų įtakos ratlankių dizainui ir kitiems su automobiliu susijusiems parametrams.

Pasitelkė elektros impulsus

„Contisense“ technologija susijusi su padangomis, kuriomis galėtų sklisti elektros impulsai, t.y. kaip aiškino Ch.Bergeris, padangomis, kurių gumoje būtų galybė plonyčių laidelių.

Pasitelkus elektros impulsus, siunčiamus į nedidelius daviklius, padanga gebėtų, pavyzdžiui, „pajusti“, kad yra pradurta ir kur tiksliai yra vinis. Taip pat matuotų padangų temperatūrą, kuri išduotų, ar kartais nėra taip, jog ratą veikia papildoma trintis, dėl ko gali nukentėti padanga.

Bendrovės nuotr./Christophas Bergeris, „Continental“ techninis ekspertas
Bendrovės nuotr./Christophas Bergeris, „Continental“ techninis ekspertas

Pasak Ch.Bergerio, labiausiai automobilių gamintojus domina kita galimybė – pasitelkus kondukcinę gumą matuoti padangų nusidėvėjimo rodiklius. Elektros impulsai, sklindantys padanga, informuotų apie tai, ar padangos dar saugios naudoti, ar jas reikėtų keisti, taip pat, ar nusidėvėjimas tolygus.

Moko galvoti autonominius

Padangose, ratuose esantys davikliai, jutikliai, įtaisyti automobilyje, pasak „Continental“ ekspertų, gali suprasti daugiau informacijos nei apdoroja šiandien ir pritaikyti automobilį įvairiems pokyčiams.

Pavyzdžiui, bendrovės sukurta sistema, pasitelkianti įvairių daviklių, automobilio kameros bei lazerinio jutiklio duomenis, geba atpažinti kelią, jo dangą, bei atitinkamai pritaikyti automobilio parametrus.

„Continental“ bandomas algoritmas analizuodamas kamerų ir lazerių pateikiamą informaciją geba atpažinti, ar po ratais sausas kelias, šlapias, sniegas ar ledas. Taip pat analizuojami ir rato virpesiai, sukimosi greitis, praslydimas, o pagal tai nustatoma, ar, pavyzdžiui, automobilis važiuoja bekele, ar asfaltu.

Bendrovės nuotr./Automobilis, naudojantis algoritmus, leidžiančius atpažinti ir įvertinti kelio dangą
Bendrovės nuotr./Automobilis, naudojantis algoritmus, leidžiančius atpažinti ir įvertinti kelio dangą

Visa ši technologija, sako „Continental“, padės kuriant autonominius automobilius, mat leis šiems į aplinką reaguoti ypatingai tiksliai. Ši idėja itin svarbi, mat net entuziastingiausiai nusiteikę autonominio automobilio šalininkai sutinka, kad dar nėra sukurta transporto priemonė, kuri taip, kaip žmogus, sugebėtų tinkamai reaguoti į staigų situacijos pasikeitimą.

Savo žodžius „Continental“ demonstruoja uždaroje trasoje, kur ant plūkto sniego ir ledo savarankiškai važiuoja bandomasis automobilis. Jis greitėja, lėtėja, kiek slysteli posūkiuose, bet tuojau skuba taisytis ir grįžti į tinkamą poziciją.

Anot bendrovės eksperto, kol kas visas bandymas vykdomas prieš tai į automobilio atmintį įrašius trasos trajektoriją ir nurodžius, kad transporto priemonė jos laikytųsi, visgi automobilis analizuoja aplinką ir, greitai skaičiuodamas, susigaudo, kokį veiksmą kada reikia daryti, kad ekstremalios sąlygos nesutrukdytų saugiai pasiekti kelionės tikslo.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

15min tema Verslas

„Aliexpress“ apvagia biudžetą ir Lietuvos verslininkus – siuntos sieną kerta kiaurai

Aktualu

Austėja atsisveikino su dvejus metus širdies laukusiu tėčiu: „Vylėmės, kad tikrai sulauksime“

Kultūra

Justinas Žilinskas: Kas yra ir su kuo valgoma „fantasy“?

Gyvenimas

V.Šapurovas: kiek santuokoje svarbus seksas ir kaip išsaugoti aistrą iki senatvės

Vardai

Justinas Jankevičius po 4 metų palieka „Kitokių pasikalbėjimų“ vedėjo kėdę

24sek

Prieš 2 mėnesius „Lietkabelį“ palikęs latvis sumanė atsisveikinti ir sulaukė pokštų

Verslas

Pasakiška galimybė: parduodama į jaukius namus paversta bažnyčia

Verslas

Prieš rugsėjį lietuviai užgulė Suvalkus – mokinius čia apiperka perpus pigiau

Vardai

Remigijus ir Rovena Žiogai pakrikštijo sūnų Rojų: ypatingą dieną ir patys tapo krikšto tėvais

Gazas

Lietuvos institucijos svarsto, kaip pažaboti elektrines transporto priemones

Sportas

Jose Mourinho svyla padai? „Manchester United“ sensacingai pralaimėjo

Kultūra

15min rekomenduoja: kokių renginių nepraleisti kitą savaitę?

Aktualu

Aplaidumas: Didžiosios sinagogos liekanas tampo praeiviai – niekas nesaugo

Aktualu

Žiaurius eksperimentus su žirgais vykdžiusiam ūkininkui – tik įspėjimas

Maistas

Orkaitėje kepti pomidorai – ir greitam valgymui, ir keliems mėnesiams šaldiklyje

Sportas

Stebuklinga alkūnė: įniršio kupinas S.Gaižauskas nokautu patiesė dar vieną tailandietį

Vardai

Garsios moterys pasidalijo savo grožio paslaptimis: ką naudoja, dėl ko gailisi ir kam neturi laiko?

Aktualu

Seimo vicepirmininkas: sprendimą neteikti informacijos pasiūlė kai kurie parlamentarai 

Sportas

Vilniaus „Žalgirį“ paliko sporto direktorius Sergejus Slyva

Gyvenimas

Psichologas: užslopintas stresas gali sukelti ir širdies smūgį

Naujienos

15min tema Verslas

„Aliexpress“ apvagia biudžetą ir Lietuvos verslininkus – siuntos sieną kerta kiaurai

Aktualu

Turgelių gyventoja: mes meldėmės, o jie atėjo kaip šėtonai

Aktualu

Austėja atsisveikino su dvejus metus širdies laukusiu tėčiu: „Vylėmės, kad tikrai sulauksime“

Pasaulis kišenėje

Aplink pasaulį su kuprine. Užtemimo medžioklė Amerikoje

Gyvenimas

V.Šapurovas: kiek santuokoje svarbus seksas ir kaip išsaugoti aistrą iki senatvės

Vardai

Justinas Jankevičius po 4 metų palieka „Kitokių pasikalbėjimų“ vedėjo kėdę

Kultūra

Justinas Žilinskas: Kas yra ir su kuo valgoma „fantasy“?

24sek

Prieš 2 mėnesius „Lietkabelį“ palikęs latvis sumanė atsisveikinti ir sulaukė pokštų

Verslas

Pasakiška galimybė: parduodama į jaukius namus paversta bažnyčia

Verslas

Prieš rugsėjį lietuviai užgulė Suvalkus – mokinius čia apiperka perpus pigiau

Vardai

Remigijus ir Rovena Žiogai pakrikštijo sūnų Rojų: ypatingą dieną ir patys tapo krikšto tėvais

Gyvenimas

Juvelyrė J.Gusarovienė: pati sau esu didžiausia konkurentė

Sportas

Jose Mourinho svyla padai? „Manchester United“ sensacingai pralaimėjo

Kultūra

15min rekomenduoja: kokių renginių nepraleisti kitą savaitę?

Aktualu

Aplaidumas: Didžiosios sinagogos liekanas tampo praeiviai – niekas nesaugo

Maistas

Orkaitėje kepti pomidorai – ir greitam valgymui, ir keliems mėnesiams šaldiklyje

Vardai

Garsios moterys pasidalijo savo grožio paslaptimis: ką naudoja, dėl ko gailisi ir kam neturi laiko?

Gazas

Lietuvos institucijos svarsto, kaip pažaboti elektrines transporto priemones

Sportas

Stebuklinga alkūnė: įniršio kupinas S.Gaižauskas nokautu patiesė dar vieną tailandietį

Aktualu

Žiaurius eksperimentus su žirgais vykdžiusiam ūkininkui – tik įspėjimas

Vardai

Atgal į mokyklą

Parašykite atsiliepimą apie Gazas