Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Automobilio galią jauniems vairuotojams riboti galima, bet kas iš to?

Seimas sparčiai sureagavo į aktualijas. Sekmadienį dvidešimtmečiui sukėlus avariją, kurioje nukentėjo 7 žmonės, pirmadienį keli Darbo partijos nariai užregistravo Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisą, kurioje siūloma apriboti jaunų vairuotojų turimų automobilių galią.
Vairuotojas
Vairuotoja / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

Nors autobusų stotelę su joje stovėjusiais žmonėmis nušlavęs jaunuolis jau turėjo dvejų metų vairavimo stažą, Seimo nariai Gintaras Tamošiūnas, Viktoras Fiodorovas, Vytautas Gapšys ir Vilija Filipovičienė pasinaudojo proga – juk apie eismo saugumo aktualijas šiomis dienomis diskutuoja visa Lietuva, tad puiki proga priminti apie projektą, kuris skamba iškilmingai, tačiau paliečia labai nedidelę dalį žmonių.

Pirmadienį pasiūlyto projekto esmė – dvejų metų B kategorijos vairavimo stažo neturintys žmonės galėtų vairuoti tik automobilius, kurių galios ir masės santykis yra ne didesnis nei 0,06 kW/kg.  

Išimtiniai automobiliai

Automobilio galios apribojimas jauniems vairuotojams skamba gražiai, tačiau iš esmės keičia mažai ką, o neretu atveju yra labiau žalingas nei naudingas. 0,06 kW/kg apribojimas reiškia, kad 1 toną (1000 kg) sveriančio automobilio variklis galėtų išvystyti ne daugiau 60 kW. Sveriančio 1,5 tonos – 90 kW ir t.t.

Pavyzdžiui, 2000-aisiais pagamintas trečios serijos BMW 325i su benzininiu 2,5 l darbinio tūrio varikliu sveria 1 410 kg, o jo galia – 143 kW (remiantis www.auto-data.net duomenimis). Tokio automobilio pradedantysis vairuoti jau negalėtų. Net ir tais pačiais metais pagamintas BMW 318i, po kurio kapotu yra 1,8 l darbinio tūrio motoras, jauniems vairuotojams liktų neprieinamas. Jis išvysto 88 kW, o sveria 1 285 kg. Tai yra 0,068 kW/kg santykis – didesnis, nei siūloma įstatymo projekte.

Kai kada papildoma automobilio galia – lenkimo momentu, pavyzdžiui, – gali būti pagalbininkas išvengiant avarijos.

2 metų stažo neturintiems vairuotojams neprieinami liktų itin daug automobilių – net ir 2001-ųjų „Honda Civic“ su 1,6 l darbinio tūrio varikliu, išvystančio 81 kW galią ir sveriančio 1 192 kg, jie vairuoti negalėtų.

Eismo saugumo specialistai sutartinai pabrėžia, kad automobilio galia avarijoms įtakos nedaro – jas sukelia vairuotojo žioplumas ar smegeninėje užviręs testosteronas. Tokias avarijas, kaip sekmadienį įvykusi Vilniaus centre, galima sukelti ir su 100 kW galios „Volkswagen“, ir su 200 kW išvystančiu „Subaru“.

Kitas numatomas tokio įstatymo trūkumas – vairuotojų patirtis. Dauguma teises gavusių žmonių dar neturi savo automobilio, o naudojasi kiekviena proga pavairuoti tėvų ar giminaičių transporto priemones. Įvedus galios apribojimus, nemaža dalis artimųjų automobilių jaunam vairuotojui taptų neprieinamais.

Irmanto Gelūno/15min.lt nuotr./Rimantas Sinkevičius
Irmanto Gelūno/15min.lt nuotr./Rimantas Sinkevičius

Dėl tokios pataisos naudos dvejoja ir susisiekimo ministras Rimantas Sinkevičius. Jo manymu, reikėtų daugiau dėmesio kreipti mokant jaunuolius eismo taisyklių, atsakomybės, rengiant saugaus eismo klases.

„Kai kada papildoma automobilio galia tam tikrose situacijose – lenkimo momentu, pavyzdžiui – gali būti pagalbininkas išvengiant avarijos. O kai kada ji gali būti kaip tik kaltininkas eismo įvykiui atsitikti“, – svarstė R.Sinkevičius.

Atsakymas – vairuotojų paruošimas

Lenktynininkas Dominykas Butvilas, atstovaujantis Lenkijos „Subaru“ gamyklinei komandai Europos ralio čempionate, teigė nepritariantis tokiai idėjai – jo manymu, įstatymais „kelių gaidelių“ problemos neišspręsi.

Jeigu žmonės išvis nevairuotų, avarijų nebūtų, bet ar tai yra sprendimas?

„Pirma mano mintis yra ta, kad politikai tiesiog naudojasi proga. Bet įstatymais negali susitvarkyti ir į tai reikėtų žiūrėti kiek kompleksiškiau. Reikėtų giliau žiūrėti į vairuotojų rengimą ir kvalifikacijos kėlimą, o ne ieškoti naujų draudimų. Jų vis daugėja, bet avarijos vis dar vyksta. Nuo baisių avarijų neapsidrausi – greitis mieste juk irgi apribotas, tačiau tai nuo avarijų neapsaugos. Jeigu žmonės išvis nevairuotų, avarijų nebūtų, bet ar tai yra sprendimas?“ – retoriškai klausė D.Butvilas.

Dukart Lietuvos automobilių ralio čempionas ir Lenkijos vicečempionas mano, kad galingus automobilius norintiems vairuoti žmonėms galėtų būti privaloma išlaikyti specialius kursus saugaus vairavimo aikštelėse su slidžia danga – tokios yra Panevėžyje, Šiauliuose ir Klaipėdoje, greitu metu bus atidaryta ir Vilniuje. Automobilių sporto profesionalai ar vairavimo instruktoriai galėtų vesti tokias paskaitas ir padėti vairuotojams suprasti mašinų valdymo savybes, inerciją ir kitus principus, padedančius suvaldyti transporto priemonę ekstremalioje situacijoje.

Gregory Lenormand nuotr./Dominykas Butvilas
Gregory Lenormand nuotr./Dominykas Butvilas

„Gerai, kad šiandien vairuotojo pažymėjimą gauti sunku, tačiau žmonių paruošimas turėtų dar stiprėti. Ne kartą esu gavęs prašymą pažįstamų žmonių padėti jiems pasiruošti prieš egzaminą, tačiau išėję mokyklinį kursą, jie neretai vos moka pajudėti iš vietos ar pastatyti automobilį“, – prisiminė lenktynininkas.

„JAV žmonės nuo 16 metų gali vairuoti – tokio amžiaus žmogus juk yra protaujantis ir gali prisiimti atsakomybę. Jeigu mes norime šį procesą dar apsunkinti, manau, einame ne ta linkme“, – samprotavo D.Butvilas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius