2023 01 09, 20:03

Jūsų gyvybę gali išgelbėti vos keli eurai

Dauguma žmonių turi atšvaitus, o tie, kas neturi, be jokio vargo gali juos įsigyti. Vis tik pasivaikščioję miestų gatvėse tamsiuoju paros metu, pastebėsite labai keistą tendenciją: nors daug kas sakosi, kad atšvaitus turi, bet retas prisisega.
Žmogus tamsoje
Pinigai / 123RF.com nuotr.

Labai klaidinga manyti, kad jei vaikščiojate mieste, jei gatvės perėja ar šaligatvio neturinti gatvelė yra apšviesta, vairuotojai viską gerai mato. Tamsiuoju paros metu matomumas visada yra ribotas, o rudenį ir žiemą, kai ilgesnę paros dalį miestų gatves dengia tamsa, matomumą labai mažina tokie veiksniai kaip šlapia kelio danga, krituliai, rūkas, įvairūs atspindžiai, intensyvus eismas.

Taigi tokia papildoma saugumo priemonė kaip atšvaitas yra labai aiškus ženklas kiekvienam vairuotojui. Tiesa, nereikia pamiršti, kad šis turi būti taisyklingai pritvirtintas. Jūs apie tai žinote, bet atšvaito nešiojimas vis dar netapo įpročiu? Tad pabandykime į viską pasižiūrėti iš vairuotojo pozicijos.

Nors apšviesta, bet vis tiek tamsu

Kiekvienas vairuotojas gerai žino, kad kai kurios miesto perėjos, nors ir apšviestos, tačiau yra pakankamai tamsios ir klastingos – neretai pėsčiąjį vairuotojas aiškiau pamato tik tada, kai automobilis priartėja prie pat perėjos. Negana to, jei ant šaligatvio yra stambesnių objektų (didesnių medžių, stulpų ir pan.), gatvę kirsti pasirengusio pėsčiojo siluetas tiesiog su jais susilieja ir atšvaito nedėvintis, tamsiais drabužiais apsirengęs pėsčiasis tampa visiškai nematomas. Ypatingai pavojingos situacijos didesniuose miestuose kyla rytais, kai visi skuba į darbą, arba vakarais, kai visi grįžta namo.

Eriko Ovčarenko / BNS nuotr./Šviesą atspindintys atšvaitai
Eriko Ovčarenko / BNS nuotr./Šviesą atspindintys atšvaitai

Tokiu metu automobilių eismas intensyvus, gana sudėtingas, eismo dalyvių, o tuo pačiu ir vairuotojo dėmesio reikalaujančių objektų – labai daug, tad tamsiai apsirengęs, atšvaito neturintis pėsčiasis labai rizikuoja kirsdamas gatvę net gerai apšviesta perėja.

Aritmetika šiuo atveju labai paprasta: jei pėsčiasis turi atšvaitą, jis gerai yra matomas didesniu nei 100 m atstumu. Jei atšvaito nėra, matomumas gali sumažėti iki 30 m ar dar daugiau. 50 km/val. greičiu važiuojančiam automobiliui visiškai sustoti reikia maždaug 15 metrų. Bet tai tik teorinės automobilio galimybės, prie kurių reikia pridėti vairuotojo reakcijos laiką, kuris realų stabdymo prailgina maždaug iki 20–30 m, o jei važiuojamoji kelio dalis bus šlapia ar slidi, stabdymo kelias bus dar ilgesnis.

Įsijausti į vienas kito padėtį

Idealiu atveju kiekvienas vairuotojas turėtų sumažinti greitį prieš perėją, labiau sutelkti dėmesį, tačiau taip nėra – dažnai miesto gatvėmis judantys vairuotojai važiuoja „automatiniu“ rėžimu, pernelyg atsipalaidavę, todėl perėjoje esantis žmogus gali būti pastebėtas per vėlai. Sutemus, lyjant lietui, labai sunku įžvelgti tamsiais drabužiais vilkintį, į važiuojamąją dalį besiruošiantį įžengti pėsčiąjį, o jei iš priekio nuolat atvažiuoja automobiliai, tai išties ne taip jau retai pėsčiasis yra beveik nematomas, nes gerai apšviesta gali būti tik perėja, bet ne jos prieigos. Nemaža dalis vairuotojų pagrįstai piktinasi, kad kas antras pėsčiasis, o kai kuriomis sąlygomis net du iš trijų, yra tarsi šmėklos – reikia labai įtempti akis, kad juos pamatytum.

Tikrai negalima sakyti, kad mūsų miestai ir miesteliai nesirūpina gatvių ir perėjų apšvietimu – modernūs LED gatvių šviestuvai skleidžia pakankamai stiprią šviesą, kas tikrai padidina pėsčiųjų, dviratininkų, o ir vairuotojų saugumą, tačiau verta žinoti, kad net ir moderniausias perėjų apšvietimas nėra nuo nelaimių saugantis stebuklingas skydas.

123RF.com nuotr./Vyras tamsoje
123RF.com nuotr./Vyras tamsoje

„Įdomu, kiek pėsčiųjų žino apie matomumą iš vairuotojo vietos? Kiek jų žino, kaip matomumą mažina priešpriešiais važiuojančių automobilių žibintai bei jų atspindžiai ant šlapio asfalto? Ar jie bent įsivaizduoja kaip, vilkintys tik tamsiais rūbais, atrodo juodai pilkame nakties fone?“ – tokius klausimus socialiniuose tinkluose užduoda ne vienas vairuotojas. Be to, nemažai vairuotojų pagrįstai piktinasi, kad dalis pėsčiųjų į perėją žengia taip narsiai, tarsi jį būtų automobilių nepramušama mūrinė siena – pamiršta pažvelgti į kairę, tada į dešinę ir vėl į kairę, negana to, dalis visą dėmesį sutelkia į savo telefonus, o ne į eismą.

Tiesą sakant, daugelio tragedijų pėsčiųjų perėjose ar apskritai gatvėse būtų galima išvengti, jei pėstieji sugebėtų mąstyti kaip vairuotojai ir įsijausti į jų padėtį ir atvirkščiai – vairuotojai suprastų pėsčiųjų problemas. Deja, tokio pagarbaus požiūrio abiem pusėm labai trūksta.

3 priežastys vairuotojo požiūriu

Jūs turite atšvaitą? Tad susitarkime, kad jo vieta ne stalčiuje, o palto ar striukės kišenėje, kad, esant poreikiui, būtų galima jį išimti ir prisisegti – laisvai švytuojantį atšvaitą automobilių žibintai „pagauna“ labai greitai. Priimkite šią taisyklę kaip niekada nelaužomą, juolab, kad yra įvairių tipų atšvaitų: apyrankės, petnešos, pakabukai ir daugybė kitų, tad pasirinktas atšvaitas gali tapti žavia garderobo detale.

Jei daugiau judate menkai apšviestomis, šaligatvių neturinčiomis gatvelėmis, užsikabinkite kelis atšvaitus – kuo daugiau atšvaitų, tuo daugiau atspindėtos šviesos pasiekia automobilio vairuotojo akis!

Svarbu tinkamai išdėstyti atšvaitus: jie galėtų būti suaugusio žmogaus kelių aukštyje, ant rankos aukščiau rankos riešo, ties krūtinės viduriu ir nugara – tada būsime tikri, kad būsime gerai matomi kitiems eismo dalyviams. Kuprinėje paslėptas atšvaitas tikrai nepadės! Eismo saugumo ekspertai, keliaujantiems miesto gatvėmis tamsiuoju metu, pataria apsirengti ryškiai – tikimybė, kad vairuotoją nustebins nematomas pėsčiasis kur kas mažesnė.

Taigi prieš išeidami į miestą pasivaikščioti, pagalvokite apie tris vairuotojui labai svarbius dalykus:

  • sutemus pėsčiasis visiškai susilieja su aplinka;
  • net geriausiam vairuotojui reikia laiko sureaguoti į netikėtą kliūtį – tamsoje vairuotojas pirmiausia matys ženklus, važiuojamosios dalies baltas juostas, priešpriešiais važiuojančių automobilių žibintus, o vos įžiūrimi pėsčiųjų siluetai bus pastebėti paskutinę akimirką;
  • tai, kad pėsčiasis mato atvažiuojančią transporto priemonę ir yra jos žibintų veikimo zonoje, nereiškia, kad jis pats yra matomas.

O dabar pagalvokite kas keičiasi, kai prie jūsų palto striukės prikabintas atšvaitas:

  • vairuotojas pėsčiąjį su atšvaitu pastebės iki penkių kartų greičiau;
  • atšvaitai kaip ir kelio ženklai atspindi automobilių šviesas, tad pėsčiąjį su atšvaitu vairuotojas pamatys 130–150 metrų atstumu;
  • atšvaitai suteikia saugumo (o saugumas yra svarbiausia).

Saugaus eismo skiltis rengiama kartu su VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija.

Specialusis projektas

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Ministerija iš Kelių direkcijos reikalauja atsakymų dėl įgriuvusio Kėdainių tilto
Ministerija iš Kelių direkcijos reikalauja atsakymų dėl įgriuvusio Kėdainių tilto
„Consumer Reports“ sudarė labiausiai nuvylusių automobilių reitingą: yra netikėtumų
„Consumer Reports“ sudarė labiausiai nuvylusių automobilių reitingą: yra netikėtumų
E.Vasaitienė moteris moko vairuoti oriai: „Keliuose vyksta ne karas, o greičiau viduriavimas“
E.Vasaitienė moteris moko vairuoti oriai: „Keliuose vyksta ne karas, o greičiau viduriavimas“
Ko vertas elektromobilis siauroms miesto gatvėms: keturi ratai su baterija tik už 10 tūkst. Eur
Ko vertas elektromobilis siauroms miesto gatvėms: keturi ratai su baterija tik už 10 tūkst. Eur
Kelių direkcija imasi įgriuvusio Kėdainių tilto padarinių šalinimo, po to vertins būklę
Kelių direkcija imasi įgriuvusio Kėdainių tilto padarinių šalinimo, po to vertins būklę
Ką dyzeliams ir benzininiams varikliams reiškia rūkstantys juodi dūmai?
Ką dyzeliams ir benzininiams varikliams reiškia rūkstantys juodi dūmai?
Kuriam laikui Lietuvoje dar pakaks valstybinių numerių kombinacijų ir kas laukia paskui?
Kuriam laikui Lietuvoje dar pakaks valstybinių numerių kombinacijų ir kas laukia paskui?
Lietuvoje daugėja išregistruojamų ir sunaikinamų automobilių: kokių problemų gali kilti?
Lietuvoje daugėja išregistruojamų ir sunaikinamų automobilių: kokių problemų gali kilti?
Lietuvos automobilių rinka priduso: kas lėmė pardavimų smukimą 2023 m. sausį?
Lietuvos automobilių rinka priduso: kas lėmė pardavimų smukimą 2023 m. sausį?
Griūvančių tiltų metas: kiek tokių pavojingų statinių laukia remonto?
Griūvančių tiltų metas: kiek tokių pavojingų statinių laukia remonto?
Galingesnių jau nebus: paskutinis „Aston Martin DBS 770 Ultimate“
Galingesnių jau nebus: paskutinis „Aston Martin DBS 770 Ultimate“
M.Skuodis: LAKD pavesta įvertinti probleminių tiltų būklę ir peržiūrėti apribojimus
M.Skuodis: LAKD pavesta įvertinti probleminių tiltų būklę ir peržiūrėti apribojimus
Reklama
Iliuzionistas Rokas Bernatonis priima iššūkį: degalų taupymo magija
Parašykite atsiliepimą apie Gazas