Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Manote, kad galite ir vairuoti, ir maigyti telefoną? Pagalvokite dar kartą!

Kaip mobiliojo telefono naudojimas veikia jūsų vairavimą? Niekaip? Būtent taip, anot psichologės, Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) doc. dr. Lauros Šeibokaitės, mano daugelis, nors tyrimai rodo ką kitą. VGTU Transporto inžinerijos fakulteto Automobilių inžinerijos katedros doc. dr. Vidas Žuraulis paaiškino, kad net ir trumpas pokalbis telefonu gali baigtis tragiškai. Ar tikrai norite rizikuoti savo ir kitų eismo dalyvių saugumu?
Vilniaus gatvėse
Vilniaus gatvėse / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

Neįvertina pasekmių

Paprastai kalbėdami apie priklausomybes galvoje turime tam tikrą ligą. Šiuo požiūriu, anot 15min pašnekovės, priklausomybė nuo mobiliųjų telefonų nėra įtraukta į psichikos ligų sąrašą. Vis dėlto, kaip pastebėjo L.Šeibokaitė, Amerikos psichiatrų asociacija jau įtvirtino priklausomybę nuo interneto, todėl tik laiko klausimas, kada šis sąrašas bus papildytas.

Apie tai, kad vairavimas ir telefono maigymas yra nesuderinami dalykai kalbama daug. Vis dėlto, žvilgtelėjus, ką veikia spūstyje įstrigę, o neretai ir gatve riedantys vairuotojai darosi nejauku – nemaža dalis vietoje žiūrėjimo pro automobilio langą spokso į mobiliųjų ekranus. Kodėl vairuodami naudojamės telefonais?

Kaip paaiškino psichologė L.Šeibokaitė, priežasčių gali būti labai daug ir pačių įvairiausių. Viena iš pagrindinių – tai susiformavęs neigiamas įprotis.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Telefonu besinaudojantis vairuotojas
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Telefonu besinaudojantis vairuotojas

„Paprastai žmogus vairuodamas kartą pabando pasinaudoti telefonu ir supranta, kad nieko nenutiko. Pabando antrą, trečią, ketvirtą kartą – nieko. Taip ir susiformuoja įprotis. Šiuo atveju vairuotojas nepatiria pasekmių. Tiesą sakant, žmogus nėra pajėgus tinkamai įvertinti tokio elgesio pasekmių. Tai reiškia, kad jeigu paklaustumėte, ar naudojimasis mobiliuoju neigiamai veikia vairavimą, išgirstumėte atsakymus, kad „mano vairavimo tai neveikia“, nors tyrimai rodo priešingai“, – paaiškino ji.

Tą akimirką apie pasekmes nesusimąstome.

Anot pašnekovės, taip pat nereikėtų pamiršti, kad dažnai sprendimas imti telefoną į rankas vairuojant yra impulsyvus veiksmas. Kitaip tariant, tą akimirką apie pasekmes nesusimąstome. Šis impulsas, psichologės L.Šeibokaitės žodžiais tariant, veikiausiai atsiranda iš įpročio, nes kasdieniame gyvenime įprantame atsiliepti vos telefonui suskambus. Nė nejausdami šį elgesio modelį perkeliame į vairavimo situaciją.

Anot pašnekovės, siekiant pakeisti vairuotojų įpročius labai svarbu taikyti kompleksines priemones. Visų pirma, pasak jos, reikalingas teisinis reglamentavimas bei priežiūra. Kitaip tariant, taisyklėms nusižengę asmenys turėtų sulaukti įstatymuose numatytos bausmės. Švietimas, tinkamas būsimų vairuotojų mokymas – ne mažiau svarbūs dalykai.

Trukdo vairuoti ir prailgina reakcijos laiką

Anot 15min kalbinto V.Žuraulio, galima išskirti dvejopą naudojimosi mobiliaisiais telefonais vairuojant poveikį. Visų pirma, rankose laikomas įrenginys fiziškai apsunkina transporto priemonės valdymą, o kalbant paprastai – trukdo tinkamai pasukti vairą, perjungti pavaras.

„Kai kas, – pastebėjo jis, – viena ranka bando maigyti telefoną, o kita vairuoti, tačiau tokie atvejai laimingai baigiasi ne visada, net kai greitis mažas, o situacija visiškai standartinė. Svarbu suprasti, kad kliūtis kelyje gali atsirasti netikėtai, todėl vairuotojas turi būti visada pasiruošęs greitai ir užtikrintai reaguoti.“

VGTU nuotr./VGTU docentas dr. Vidas Žuraulis
VGTU nuotr./VGTU docentas dr. Vidas Žuraulis

Be to, kaip paaiškino pašnekovas, tai veikia ir kognityvines funkcijas – nukreipia dėmesį, sukelia emocijas. Pasak V.Žuraulio, svarbu prisiminti, kad vairavimas yra sudėtingas veiksmas, reikalaujantis prognozuoti kitų eismo dalyvių elgesį bei reaguoti į netikėtumus.

„Kai vairuotojas užsiima pašaliniais dalykais, pavyzdžiui, kalba telefonu, išauga rizika laiku nepastebėti kliūties, o taip pat ilgėja reakcijos laikas. Prie vairo įsivelti į jautrias, emocijas keliančias diskusijas gali būti itin pavojinga, nes mintys nukrypsta tikrai ne į vairavimą“, – pabrėžė jis.

Ar galime pasvajoti, kad ateities automobiliuose bus įtaisytos specialios sistemos, blokuojančios skambučius ar neleidžiančios naršyti socialiniuose tinkluose? 15min pašnekovas svarstė, kad tai išties kada nors galėtų tapti realybe: „Pritarčiau idėjai, kad vairuojant atsiliepti nebūtų galima, o skambinantysis automatiškai gautų apie tai pranešimą. Arba, pavyzdžiui, pokalbio dalyviai būtų vis informuojami, kad vienas iš pašnekovų vairuoja, todėl skambutį rekomenduojama užbaigti.“

Brangink gyvybę. Vairuodamas nesinaudok telefonu

Skiltis Saugukelyje.lt rengiama kartu su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius