Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Padangų ABC: ką reikia žinoti apie automobilio apavą?

Balandžio ir lapkričio mėnesio pradžia – padangų pirkimo sezonas. Žmonės neretai automobilio apavą, lemiantį mašinos valdymo savybes, komfortą ir saugumą, renkasi žinodami tik reikalingą dydį ir užmesdami akį į spalvotą etiketę ant padangos. Ar tai visa informacija, kurią reikėtų žinoti? Toli gražu, ne.
Temos: 1 Padangos

Padangų dydis

205/50 R16, 195/55 R15 ir t.t. – matytos skaičių kombinacijos, kuriomis paženklintos visos padangos. Pirmasis skaičius čia reiškia padangos plotį milimetrais, antrasis – santykį tarp padangos pločio ir šoninės sienelės aukščio, o trečiasis – ratlankio skersmenį.

Jeigu automobilio ratlankiai yra 15 colių skersmens, ant jų neuždėsite 16 colių skersmens padangų ir pan. Kokio dydžio ratlankiai ir padangos skirti konkrečiam automobiliui, nurodo jo gamintojas – jiems nevertėtų nusižengti. Ta informacija būna parašyta lipdukuose, esančiuose ant durelių slenksčių ar degalų bako dangtelio vidinėje pusėje.

Etiketė

Naujoji etiketė, kuri bus klijuojama ant padangos
Padangos etiketė

Vos prieš kelerius metus visos Europos Sąjungoje parduodamos padangos buvo pradėtos ženklinti naujomis etiketėmis, kuriose nurodytos trys padangos savybės: stabdymas esant šlapiai dangai, ekonomiškumas ir skleidžiamas garsas. Padangų gamintojai pagal ES reglamentuotą metodiką turi išbandyti savo kūrinius ir jiems suteikti atitinkamą įvertinimą.

Pirmi du kriterijai išreikšti raidėmis: A reiškia puikiai, B – gerai, tačiau E ar F – vos patenkinamai. Skleidžiamas triukšmas išreikštas decibelais: jeigu šis skaičius neviršija 70 dB, galima teigti, jog padanga yra tyli.

Šios etiketės susilaukia nemažai kritikos, nes padangos gaminamos atsižvelgiant į daugiau nei 50 svarbių kriterijų, o čia išreikšti tik trys. Tai reiškia, kad pigesnių padangų gamintojai, norėdami išsikovoti savo vietą po Europos rinkos saule, gali koncentruotis tik į etiketėje nurodytų trijų kriterijų pagerinimą.

Indeksai

Suskaičiavus visus ant padangos šono esančius simbolius, jų būtų turbūt daugiau nei šiame straipsnyje. Trumpai paaiškinsime, ką jie reiškia ir kodėl jie gali būti svarbūs.

Apkrovos indeksas yra pramonės standartas, parodantis didžiausią vienai padangai teksiantį svorį. Pavyzdžiui, jeigu padangos apkrovos indeksas yra 80, viena padanga gali saugiai išlaikyti 450 kg, tad automobilis su kroviniu neturėtų sverti daugiau 1 800 kg.

Jis žymimas dviejų-trijų skaitmenų kombinacija, paprastai svyruojančia nuo 60 iki 120. Šio indekso vieta ant padangos šono dažniausiai būna netoli jos išmatavimų.

Maksimalus leistinas svoris vienai padangai kartais būna išreikštas ir kilogramais, parašytas šalia Max. load.

Indeksas Svoris (kg) Indeksas Svoris (kg) Indeksas Svoris (kg) Indeksas Svoris (kg)
61 257 76 400 91 615 106 950
62 265 77 412 92 630 107 975
63 272 78 425 93 650 108 1000
64 280 79 437 94 670 109 1030
65 290 80 450 95 690 110 1060
66 300 81 462 96 710 111 1090
67 307 82 475 97 730 112 1120
68 215 83 487 98 750 113 1150
69 325 84 500 99 775 114 1180
70 335 85 515 100 800 115 1215
71 345 86 530 101 825 116 1250
72 355 87 545 102 850 117 1285
73 365 88 560 103 875 118 1320
74 375 89 580 104 900 119 1360
75 387 90 600 105 925 120 1400

Greičio indeksas parodo, kokiu didžiausiu greičiu galima važiuoti automobiliu, apautu tomis padangomis. Šis indeksas lietuviams mažai aktualus – kone visos šalyje parduodamos lengviesiems automobiliams padangos leidžia važiuoti 130 km/val. greičiu. Šis indeksas žymimas raidėmis nuo K iki Y. Pirmasis reiškia 110 km/val. leistiną greitį, antrasis – 300 km/val. Šis indeksas išdėstytas lotynų abėcėlės tvarka (L – 120 km/val., M – 130 km/val., N – 140 km/val. ir t.t.), vienintelė išimtis čia – H raidė, kuri įsiterpusi tarp T ir V. H pažymėtomis padangomis galima važiuoti 210 km/val.

Greičio indeksas būna parašytas iškart po apkrovos indekso: jį žyminti raidė atspausta prie dviejų-trijų apkrovos indekso skaičių. Abu indeksus dažniausiai galima rasti ant padangos šono, iškart po jos išmatavimų.

Greičio indeksas Greitis (km/val.) Greičio indeksas Greitis (km/val.)
J 100 S 190
K 110 T 190
L 120 U 200
M 130 H 210
N 140 V 240
P 150 W 270
Q 160 Y 300
R 170 (Y) 300+

Treadwear – padangos ilgaamžiškumas, kurį nurodo prie Treadwear esantis skaičius. Jis labai preliminarus, priklausantis nuo važiavimo įpročių ir nėra įvardijamas kilometrais. Tačiau 300 indeksą turinti padanga iki minimalios leistinos ribos turėtų sudilti tris kartus lėčiau nei ta, kurios indeksas 100.

Kiti skaičiai

Kai kurie padangos parametrai išreikšti ne indeksais, o skaičiais. Ką jie reiškia?

Pagaminimo data išreikšta keturių skaičių kombinacija. Paskutinieji skaičiai reiškia pagaminimo metus, pirmieji – tų metų savaitę. Pvz. padanga, ant kurios šono rasite parašyta 2311, yra pagaminta 2011-ų metų 23-ą savaitę.

Didžiausias slėgis parašytas skaičiumi, dažniausiai prie jo dar galima rasti užrašą Max pressure. Jis būna išreikštas keliais skirtingais matavimo vienetais: kilopaskaliais (kPa), svarais kvadratiniam coliui (PSI) ar barais (Bar). Lietuvoje dažniausiai naudojamas paskutinis matavimo vienetas.

Šis skaičius reiškia, kad padangos negalima pūsti daugiau, nei nurodyta.

„Continental“ nuotr./„Continental TechnikForum“ Suomijos šiaurėje
„Continental“ nuotr./„Continental TechnikForum“ Suomijos šiaurėje

Užrašai

Ant padangos šono – ne tik skaičiai ir simboliai, bet ir užrašai. Pagrindiniai jų:

Tubeless – padanga neturi kameros. Daugelis automobilių padangų yra būtent tokios.

M+S – padanga, verčiant pažodžiui, skirta purvui ir sniegui (angl. mud+snow). Verčiant į žmonių kalbą, toks užrašas gali būti ir ant universalios padangos, ir ant žieminės. Tikra žieminė padanga privalo turėti trikampį ženkliuką, kurio viduryje nupiešta snaigė.

AW, AS – taip žymimos universalios padangos (angl. any weather arba all seasons)

DOT – JAV transporto departamentas (angl. Department of Transportation). Jeigu padangos parduodamos JAV, jos privalo turėti tokį žymėjimą, tačiau jį paprastai turi ir tos, kurios parduodamos Europoje.

Ant padangos visada būna nurodomas ir jos gamintojas, jos pagaminimo valstybė, vidinių sluoksnių tipas ir t.t.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius