Dabar populiaru
Publikuota: 2020 spalio 23d. 16:14

Rudenį eismo sąlygos keičiasi kelis kartus per dieną: kokį važiavimo režimą rinktis?

Žiema
Vytauto Šauklio nuotr. / Žiema

Spalis – sunkiausiai nuspėjamas mėnuo, kalbant apie orų prognozes ir vertinant staigius temperatūros pokyčius. Žiūrėk, ryte spusteli šaltukas, nubalinantis žolę. Po to išlenda saulė, išryškinanti auksinio rudens grožį. O vakarop dvelkteli stipresnis vėjas, žemę nuklojantis slidžiais klevo lapais, ir grožio nebelieka. Vien rūpesčiai, šlapias asfaltas ir migla.

Įžangoje situacija nupasakota meteorologo ar gal net poeto stiliumi. Jei žvelgtume į situaciją iš vairuotojo pozicijų, spalis ir lapkričio pradžia stebina ne grožiu, o nemaloniais siurprizais. Juk, jei žolė pabąla, o rasojančius stiklus rytais padengia plona šarma, kyla klausimų ne tik dėl matomumo, bet ir dėl darbinės padangų temperatūros. Šiuos ir kitus niuansus, kuriuos turėtų įvertinti kiekvienas vairuotojas, aptarėme su dviem ekspertais: žinoma motociklninke bei vairavimo mokytoja Aldona Juozaityte ir Lietuvos ralio čempionu Dominyku Butvilu.

Alessio Corradini nuotr./Aldona Juozaitytė
Alessio Corradini nuotr./Aldona Juozaitytė

„Nematomi“ pėstieji

Įpusėjus rudeniui dažniau lyja. Anksčiau temsta. Formuojasi rūkas. Tokios meteorologinės sąlygos reiškia tik viena – prastą matomumą. „Vaizdas liejasi pro lietaus plaunamą stiklą, kontūrai neryškūs, siluetai išsilieję. Taigi mūsų važiavimo tempas turi sulėtėti. Jeigu anksčiau aiškiai matydavai, ar gali rikiuotis, dabar jau verta suabejoti ir įsitikinti žvilgtelint į veidrodėlius antrą, trečią kartą. Jeigu važiuodamas atbuline eiga jauteisi nesuvaržytas, dabar jau nebūk toks tikras“, – vardija svarbius saugumo niuansus vairavimo pedagogė Aldona Juozaitytė.

Sustojimo kelias sausame kelyje
Sustojimo kelias sausame kelyje
Sustojimo kelias šlapiame kelyje
Sustojimo kelias šlapiame kelyje

Instruktorė pataria laikytis dar didesnio atstumo nuo priešais važiuojančiųjų ir dar labiau sukoncentruoti dėmesį artėjant prie pėsčiųjų perėjų, nes ilgėja stabdymo kelias. Ir ne tik jis.

„Esant tokiems ūkanotiems orams, saugumą lemia ne tik eismo sąlygos – tampame mieguisti ir pasyvesni, todėl lėtėja reakcija. Todėl svarbios ir tokios smulkmenos, kaip tinkama salono temperatūra (ne per daug šilta), apranga. Atnaujinti langų valytuvai, tinkamas žieminis langų apiplovimo skystis, kokybiškos padangos, tvarkingi stabdžiai – visa tai sudaro svarbią visumą“, – apibendrina A.Juozaitytė.

Dėl tokių oro sąlygų ir trumpėjančių dienų, prie kurių turi prisitaikyti mūsų akys, iškyla dar viena labai svarbi eismo saugumo požiūriu problema – laiku pamatyti pėsčiuosius, net ir su atšvaitu, nėra lengva. Todėl reikia nuolat stebėti šalikeles ir ypač pėsčiųjų perėjas.

„Rudenį galvokite ne tik apie save, bet ir apie kitus eismo dalyvius. Pavyzdžiui, dar labiau saugokite sunkiau pastebimus pėsčiuosius. Tamsoje jie gali pasirodyti netikėtose vietose. Ir stenkitės jų neaptaškyti vandeniu“, – sako Aldona Juozaitytė.

Dominykas Butvilas: reikia smegenyse perjungti kitą važiavimo režimą

Daugelis šiuolaikinių automobilių turi mygtuką, kuriuo perjungiami važiavimo režimai: Sportiškas, Ekonomiškas, Bekelės ir pan.

Justo Lengvino nuotr./Dominykas Butvilas ir Renatas Vaitkevičius ralio trasose
Justo Lengvino nuotr./Dominykas Butvilas ir Renatas Vaitkevičius ralio trasose

Lenktynininko Dominyko Butvilo manymu, staigiai keičiantis orams, svarbu rasti tokį patį „režimų perjungimo“ mygtuką savo smegenyse.

Svarbu laiku, su pirmaisiais rudens ženklais, pakeisti ir savo mąstymą, ir tam tinkamai pasiruošti.

„Reikia tinkamai paruošti automobilį – vien naujų valytuvų nepakaks. Rekomenduočiau reguliariai keisti salono oro filtrus, kad nerasotų langai. Įprastai jie turėtų būti keičiami keičiant variklio tepalus ir kitus filtrus, kainuoja tikrai labai nedaug, bet gali išspręsti prasto matomumo problemą.

Apie padangas pernelyg nesiplėsiu – jos yra pagrindinė saugaus vairavimo sąlyga. Nes tai vienintelis automobilio kontaktas su kelio danga“, – pabrėžia Dominykas Butvilas.

reikalavimai žieminėms padangoms

  • Vasarines padangas keisti žieminėmis rekomenduojama, kai oro temperatūra nukrenta žemiau 10 laipsnių šilumos. Gamintojų teigimu, 7 laipsniai šilumos yra ta riba, kai vasarinės padangos mišinys tampa neefektyvus.
  • Lengvųjų automobilių žieminių padangų protektoriaus gylis nuo lapkričio 10 d. iki balandžio 1 d. turi būti ne mažesnis kaip 3 mm. Šiuo laikotarpiu važinėti vasarinėmis padangomis draudžiama.
  • Lietuvoje padangas su dygliukais galima naudoti tik žiemą, t.y. nuo lapkričio 1 iki balandžio 10 dienos.

Pasak ralio čempiono, rudenėjant labiausiai reikia įvertinti nukritusius medžių lapus – šlapi jie tampa labai slidūs, ypač ant akmeninio grindinio. O švarus šlapias asfaltas nėra toks slidus kaip sniegas, taigi nereikia pernelyg bijoti.

„Jeigu važiuojame neviršydami leistino greičio, sukibimo turėtų pakakti bet kokiai situacijai suvaldyti. Iškritus lietui dažnai matau iš karto susidarančias eismo spūstis mieste, tačiau nesuprantu jų priežasties. Vairuotojams akivaizdžiai trūksta įgūdžių.

Žinoma, jei formuojasi vairavimo sąlygas sunkinančios sąlygos – rūkas, ontensyvus lietus, gausus snygis, – tada jau reikėtų pasirinkti ne toje vietoje leidžiamą maksimalų, o mažesnį - saugų - greitį, įvetinus situaciją. Tokį, kuriuo važiuodami bet kurią akimirką (net praradę sukibimą) galėtumėte suvaldyti automobilį. Bet, mano nuomone, šviesiu paros metu važiavimas per daug nesikeičia, o atsargesniems reikia būti sutemus, kai suprastėja matomumas“, – apibendrino Dominykas Butvilas.


Brangink gyvybę. Saugok pėsčiuosius Skiltis Saugukelyje.lt rengiama kartu su VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija

Inicijuotas turinys

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Vardai

Praktiškai su „Norfa“

30 geriausių restoranų

Esports namai

URBAN˙/

Parašykite atsiliepimą apie Gazas