Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Techninės apžiūros sistemos keitimo iniciatorių gretos byra

Keletą pastarųjų metų autoverslininkams ir Seimo nariams, siekiantiems pakeisti Lietuvoje veikiančią techninės apžiūros sistemą, nesiseka. Iš įstatymo pakeitimo iniciatorių jau pasitraukė du parlamentarai, o vienas sulaukė įtarimų iš etikos sargų.
Techninių apžiūrų stotis
Techninių apžiūrų stotis

Iš „Saugaus eismo automobilių keliais“ įstatymo pataisų kūrėjų gretų pasitraukė buvęs Susisiekimo ministras Eligijus Masiulis, nes – pasak aštrialiežuvių politikos apžvalgininkų – savo „karjerą uždarė „Stumbro“ gėrimo dėžėje“. Po įstatymo pakeitimo projektu nebėra ir etatinio didžiosios politikos skandalisto Petro Gražulio pavardės. Dabar šiame fronte grumtis liko tik Arvydas Mockus ir Pranas Žeimys, kuriems pateisinti mašinų remontininkų lūkesčius taip pat sekasi ne per geriausiai.

A.Mockus savo elgsena diskusijose dėl „Saugaus eismo automobilių keliais“ įstatymo korekcijų, turinčių leisti techninę apžiūrą atlikti visiems norintiems, sulaukė etikos sargų dėmesio.

Reikalas tas, kad iki pat 2012-ųjų, A. Mockus vadovavo nuosavai transporto bendrovei „Arvirida“, o tapęs Seimo nariu perrašė akcijas savo žmonai Aurelijai. Formaliai po tokios procedūros A.Mockus gali prisistatyti kaip buvęs transportininkas, nebeturintis su šiuo ūkio sektoriumi nieko bendra. Tačiau net pirmokui akivaizdu, jog interesų konfliktas svarstant su vežėjais susijusius klausimus, bado akis.

Algimanto Brazaičio nuotr./Techninė apžiūra
Algimanto Brazaičio nuotr./Techninė apžiūra

„Lietuvos techninės apžiūros sistema yra pasenusi, nemoderni, neefektyvi ir netenkinanti tarptautinių krovinių vežėjų poreikių bei neatitinka vyraujančių tendencijų pažangiausiose Europos šalyse“, – dėstoma A. Mockaus pasirašytame aiškinamajame rašte, lydinčiame siūlomas „Saugaus eismo automobilių keliais“ įstatymo pataisas.

Lietuviška TA sistema yra visiškai identiška esančiai Belgijoje, kur valstybė techninės apžiūros kontrolę yra delegavusi 10 privataus kapitalo įmonių, veikiančių atskirose zonose

Tačiau keletą pastarųjų metų į Lietuvą pasižiūrėti, kaip funkcionuoja čionykštė privalomosios techninės apžiūros sistema, važiuoja šioje srityje dirbančių įmonių specialistai iš Suomijos, Švedijos, Danijos (nekalbant apie buvusių sovietinių respublikų transporto parko prievaizdus). 140 metų funkcionuojančios Vokiškos techninės patikros sistemos TUV vadovai oficialiai teigia, kad mūsų šalyje sukurtas kontrolės mechanizmas ne tik atitinka visus formalius ES direktyvų reikalavimus, bet yra optimalus: techninės apžiūros centrai lengvai pasiekiami, patikra greita ir pati pigiausia visoje Europoje.

Neseniai techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ prezidentu išrinktas prof. dr. Rimantas Didžiokas (beje, kadaise pats ėjęs Susisiekimo ministro pareigas), komentuodamas dabartinių Seimo narių elgseną neslėpė nuostabos, dėl jų manipuliacijų informacija.

„Lietuviška TA sistema yra visiškai identiška esančiai Belgijoje, kur valstybė techninės apžiūros kontrolę yra delegavusi 10 privataus kapitalo įmonių, veikiančių atskirose zonose. Ten tvarka nesikeičia jau maždaug 80 metų, tačiau niekam nešauna į galvą postringauti esą ji „pasenusi, nemoderni, neefektyvi ir netenkinanti vežėjų poreikių“, – pastebėjo R. Didžiokas.

„Gaila, tačiau ginčijantis dėl techninės apžiūros sistemos tobulinimo dažnai pamirštamas kertinis jos principas ir užduotis: privalomas transporto priemonių „sveikatos“ tikrinimas yra tiesiogiai susijęs su eismo saugumu. Tai viešasis interesas, esantis aukščiau verslininkų siekio gauti didesnes pajamas. Kaip tik todėl techninė patikra laikoma ne paslauga, o prievole. Šią funkciją privalo vykdyti nešališkos, nesusijusios, nepriklausomos organizacijos, turinčios vadinamąjį „A“ tipo kontrolės įstaigos statusą. Kitaip tariant, negalinčios užsiimti jokia komercine veikla – juo labiau automobilių remontu“, – akcentavo R. Didžiokas.

Įgyvendinus naujausius A. Mockaus ir jo kolegos P. Žeimio siūlymus – suteikus teisę N3 ir O4 kategorijų transporto priemonių techninę patikrą atlikti visiems pageidaujantiems – neabejotinai būtų iš butelio išleistas anarchijos džinas ir kiltų didžiulis interesų konfliktas.

Gintautas Šlėderis
Gintautas Šlėderis

„Pirmiausia reiktų atkreipti dėmesį, kad naujausiomis pataisomis siūloma suteikti teisę atlikti TA netgi ne automobilių servisams, o pačioms krovinių gabenimu besiverčiančioms įmonėms. Tai visiškas nonsensas, po kurio beliktų tik kiekvienai bendrovei susikurti nuosavą mokesčių inspekciją, nuosavą muitinę ir nuosavą policiją, – ironizavo „Transeksta“ direktorius Gintautas Šlėderis. – Net dabar sulaukiame skundų iš kai kuriose transporto įmonėse dirbančių profesionalių vairuotojų, kad „taupumo sumetimais“ jie yra verčiami dirbti su akivaizdžių techninių trūkumų (tarkim, iki kritinės ribos nudilusiomis padangomis) turinčiais automobiliais.

Kartais jų darbo įrankius į TA stotis patikrai nuvairuoja patys bendrovių vadovai ir nesunkiai nuspėjamais būdais gauna oficialius patvirtinimus, esą jų sunkvežimiai nepriekaištingo techninio stovio, nors tai akivaizdžiai prasilenkia su tiesa.

Tokie dalykai ne tik kelia papildomą pavojų, bet labai dažnai brangiai kainuoja niekuo dėtiems vairuotojams – patikrų kelyje metu jie gauna baudas, kurių įmonių savininkai nekompensuoja. Mes esam gavę signalų apie tokį verslininkų ir kai kurių mūsų kontrolierių „bendradarbiavimą“. Vieniems techninės apžiūros buvo anuliuotos, kiti neteko darbo“.

Kaip elgtis susidūrus su kyšius TA stotyse siūlančiais veikėjais, „Transekstos“ kontrolierius neseniai instruktavo Specialiųjų tyrimų tarnybos pareigūnai.

Juk sprendimas servisams suteikti vadinamojo „B“ tipo kontrolės įstaigos statusą iš esmės reikštų, kad jie patys vertintų savo teikiamų paslaugų kokybę, kad tikrinti galima bet ką ir bet kokia įranga

R.Didžiokas atkreipė dėmesį ir į tai, kad norint išlaikyti aukštą techninės apžiūros veiklos lygį bei kokybišką automobilininkų aptarnavimą būtinos nuolatinės investicijos į technologinių linijų atnaujinimą ir kontrolierių mokymą.

„Ne paslaptis, kad keletą pastarųjų metų bandant dabartinę techninės apžiūros sistemą sugriauti, kai kuriuos „Transekstos“ narius buvo apnikusios abejonės, ar verta statyti naujus TA centrus, pirkti brangią įrangą ir investuoti į specialistus, jei politikai negali apsispręsti ar viena kertinių eismo saugumą užtikrinančių institucijų apskritai yra reikalinga.

Juk sprendimas servisams suteikti vadinamojo „B“ tipo kontrolės įstaigos statusą iš esmės reikštų, kad jie patys vertintų savo teikiamų paslaugų kokybę, kad tikrinti galima bet ką ir bet kokia įranga. Vadinasi kuo labiau stengiesi dirbti kokybiškiau, tuo prastesni finansiniai rezultatai. Asociacijoje apie tai buvo daug ir emocingai diskutuojama, tačiau galų gale priimtas sprendimas dirbti pagal ilgalaikius planus. Juos įgyvendinant pradėta plėsti Vilniaus TA centras Nemenčinėje (čia įrengiama papildoma linija), Šalčininkuose jau pradėta statyti nauja stotis, o kauniečiai įsigijo sklypą naujai stočiai statyti netoli Garliavos, į kurią bus perkelta Aleksoto TAS. Gerinti infrastruktūrą planuoja ir Šiaulių TAC, projektuojantis techninės apžiūros stotį Kuršėnuose. Panašūs darbai numatyti Kretingoje, Jurbarke, Utenoje. Iš viso artimiausiu metu „Transekstai“ priklausančios įmonės ketina investuoti apie 7 mln. eurų“, – vardijo R. Didžiokas.

„Transekstos“ specialistai itin kritiškai vertina politikų teiginius, esą įgyvendinus siūlomas įstatymų pataisas „nebus jokių neigiamų pasekmių“. Šiek tiek atidžiau panagrinėjus kaimyninių šalių patirtį akivaizdu, kad technines apžiūras leidus atlikti visiems to norintiems servisams, neišvengiamai susiduriama su „šalutiniu poveikiu“.

Pirmas plika akimi matomas dalykas – kainų šuolis. Liberalizavimą kaip panacėją nuo „blogos“ dabartinės TA sistemos Lietuvoje siūlantys žmonės kažkodėl nutyli faktą, kad tokį modelį pasirinkusiose šalyse techninės apžiūros kainos gerokai didesnės. Jei Lietuvoje vizitas į TA centrą kainuoja 14,5 eurus, tai Lenkijoje – 24 eurus, Estijoje – 31,9 eurų, o Suomijoje valstybei atsisakius galimybės reguliuoti techninės patikros kainas jos šoktelėjo dvigubai ir dabar tenka pakloti 70 – 120 eurų.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius