Dabar populiaru
Sužinokite daugiau
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Telefono naudojimas vairuojant – yda, kurios Lietuvos vairuotojai niekaip neatsikrato

Emocionalus vairuotojas
123RF.com iliustr. / Emocionalus vairuotojas
Šaltinis: 15min
0
A A

Apie tai, kad negalima naudotis mobiliuoju telefonu vairuojant paskelbta dar prieš 12 metų, kai įsigaliojo įstatymas, draudžiantis prie vairo telefonu ne tik kalbėti, bet ir rašyti trumpąsias žinutes, naršyti internete ar skaityti elektroninį paštą. Praėjus daugiau nei dešimtemčiui nuo draudimo įsigaliojimo galima teigti, kad ši taisyklė laužoma bene dažniausiai.

Šiuo klausimu statistika labai iškalbinga. Kelyje mobiliuoju telefonu be laisvų rankų įrangos kalba daugiau nei pusė vairuotojų, o dešimtadalis tą daro beveik kiekvieną kartą važiuodamas.

Dauguma vairuotojų mano, kad atsiliepti į skambutį ar kažkam paskambinti yra visiškai nekaltas veiksmas, tačiau retas susimąsto, kokį pavojų tai kelia eismui.

Jei važiuodamas vairuotojas visą savo dėmesį skiria keliui, tai kalbant telefonu dėmesiu tenka dalintis su pašnekovu. Iš vairuotojo atimamas ne tik dėmesys, bet ir viena ranka, kuria laikomas telefonas. Kiekvieną kartą perjungiant pavarą tenka paleisti vairą, ar prilaikyti jį koja.

Automobilių su automatine pavarų dėže vairuotojams kalbėti telefonu kiek paprasčiau, bet tai nėra joks pateisinimas.

Tomo Urbelionio/BFL nuotr./Kalbėti telefonu vairuojant – draudžiama
Tomo Urbelionio/BFL nuotr./Kalbėti telefonu vairuojant – draudžiama

Prie vairo telefonu kalbantys vairuotojai yra mažiau prognozuojami, mat pasinėrę į pokalbį dažnai nespėja parodyti posūkio signalo ar užsižiopsoję sumaišo eismo juostas

Toks vairavimas su klūtimis eismui saugumo neprideda, mat kritinėje situacijoje vairuotojas laiku sureaguoti paprasčiausiai nespėtų. Taip pat prie vairo telefonu kalbantys vairuotojai yra mažiau prognozuojami, mat pasinėrę į pokalbį dažnai nespėja parodyti posūkio signalo ar užsižiopsoję sumaišo eismo juostas. Juk viską tenka daryti viena ranka. Jungti pavarą, sukti vairą, rodyti posūkį.

Dažniausiai telefonu prie vairo kalba vyrai. Įsivaizduojamas jų sugebėjimas automobilį vairuoti viena ranka ir tuo pačiu dalijimasis dėmesiu su pašnekovu neretai priveda prie eismo įvykių arba avarinių situacijų. Dailiosios lyties atstovės telefonu kalbėti vairuojant taip pat nevengia, tačiau tą daro kiek rečiau nei vyrai. 

Luko Stankevičiaus nuotr./Moteris kalba telefonu
Luko Stankevičiaus nuotr./Moteris kalba telefonu

Be laisvų rankų įrangos naudotis mobiliuoju telefonu linkę jaunesni, 26-35 metų vairuotojai. Tuo metu vyresni nei 56 metų žmonės taisyklėms nusižengia rečiau. Jaunesni vairuotojai mobiliuoju telefonu ne tik kalba, bet ir rašo trumpąsias žinutes ar naršo internete.

Šios ydos kelia netgi didesnį pavojų už kalbėjimą telefonu, mat rašant žinutę ar naršant internete akys nuolat nukreipiamos į telefoną. Neretai SMS žinučių rašymas vairuojant baigiasi smūgiu į priekyje sustojusio automobilio galą.

Tomo Markelevičiaus nuotr./Avarijos vietoje
Asociatyvi Tomo Markelevičiaus nuotr./Į kito automobilio galą atsitrenkęs „Seat“

Policija šalies keliuose jau 12 metų organizuoja akcijas ir prevencines priemones, kurių metu siekiama išaiškinti mobiliaisiais telefonais be laisvų rankų įrangos besinaudojančius vairuotojus.

Neseniai toks reidas surengtas ir Panevėžyje. Jo metu pareigūnai nustatė daugiau nei 20 vairuotojų, spjovusių į šį draudimą. Iš viso per metus šalies policijai įkliuvo per 24 tūkstančius šios taisyklės pažeidėjų.

Tomo Markelevičiaus nuotr./Reido akimirka
Tomo Markelevičiaus nuotr./Reido akimirka

Baudos už mobiliojo telefono naudojimą be laisvų rankų įrangos šiuo metu siekia nuo 100 iki 300 litų. Pirmą kartą prasižengus galima atsipirkti ir su 50 litų bauda.

Tačiau pareigūnai sako, kad vairuotojus turėtų drausiminti ne baudos ir galimybė įkliūti, bet rizika sukelti eismo įvykį, ką nors partrenkti ar į ką nors atsitrenkti. Juk ir taip aišku, kad avarijų padariniai neretai skaičiuojami tūkstančiais, o kai kada ir gyvybėmis.

Lietuvos automobilių kelių direkcija Lietuvos Respublikos Susisiekimo ministerija
Statistika Metai Eismo įvykių Sužeista Žuvo
Lietuvos keliuose iki rugpjūčio 22 d.: 2017 2083 2486 120
2016 1878 2234 111
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Parašykite atsiliepimą apie Gazas