Dabar populiaru
Publikuota: 2020 rugsėjo 17d. 10:22

Kolagenas – odos jaunystei ir bendrai sveikatai: kuris veiksmingiausias – geriamas, injekcinis ar tepamas?

Moteris
123RF.com nuotr. / Moteris

Pastaruosius keletą metų apie kolageną kalbama tiek daug, kad ima atrodyti, jog jis tapo mada, kuria ėmė sekti nemaža dalis žmonių. Odos priežiūros specialistė Monika Launikaitytė sako, kad rūpintis savo sveikata, išlaikyti jauną, sveiką, estetiškai atrodančią odą tapo gana dideliu prioritetu. „Žmonės pradėjo domėtis, kodėl senstame, kaip galime prailginti jaunystę, todėl ir kolageno sąvoka afišuojama daug dažniau“, – teigia pašnekovė. Su specialiste kalbamės apie kolageno poveikį, kuris jų – geriamas, injekcinis ar tepamas – efektyviausias, ką daryti, kad organizmas geriau įsisavintų šį baltymą?

Tikriausiai ne kartą girdėjote, kad kolagenas vadinamas jaunystės šaltiniu. Specialistų teigimu, ne be reikalo. Kolagenas yra pagrindinis baltymas, įeinantis į žmogaus kūno jungiamąjį audinį, ir viena pagrindinių medžiagų, palaikančių odos lygumą ir elastingumą.

Tiek grožio srities specialistai, tiek gydytojai tvirtina, kad kolagenas yra ne tik svarbi priemonė odos, plaukų, nagų grožiui puoselėti, bet jis naudingas ir kraujagyslėms, kaulams, sąnariams, ir t. t.

Kolagenas sudaro iki 25 proc. visų mūsų kūno baltymų. Skaičiuojami 29 kolageno tipai, tačiau labiausiai paplitusiais laikomi I, II ir III tipo kolagenas, jie sudaro iki 90 proc. viso organizme esančio kolageno.

Dažnai kolageno naudą siejame tik su jaunatviška oda, tačiau jis yra būtinas tam, kad mūsų organizmo ląstelės galėtų atsinaujinti.

I tipo kolageno yra odoje, sausgyslėse, kraujagyslėse, kauluose, balso stygose, dantyse ir dantenose, vidaus organuose. Šiuo atveju kolagenas audiniams padeda atlaikyti stiprų tempimą.

II tipo kolagenas yra pagrindinė kremzlės sudedamoji dalis, dėl jo kremzlės tampa atsparesnės spaudimui. Kai jo pradeda trūkti, kremzlės ima sausėti, praranda elastingumą, dėvisi sąnarių paviršius ir t. t.

III tipo kolagenas yra pagrindinė tinklinio audinio pluošto sudedamoji dalis – palaiko raumenų, vidaus organų ir arterijų struktūrą.

„Dažnai kolageno naudą siejame tik su jaunatviška oda, tačiau jis yra būtinas tam, kad mūsų organizmo ląstelės galėtų atsinaujinti.

Kolagenas vadinamas plaukų ir nagų statybine medžiaga, yra gyvybiškai svarbus sąnariams, taip pat reikalingas kepenų veiklai, padeda organizmui išsivalyti nuo toksiškų medžiagų, gerina kraujotakos sistemos darbą, padeda išlaikyti normalią širdies veiklą, palaikyti akių raumenų elastingumą, užtikrina tinkamą smegenų veiklą ir t. t.“, – paklausta apie kolageno naudą, jo privalumus vardija „Manoda“ įkūrėja, odos priežiūros specialistė M.Launikaitytė.

Su ja kalbamės apie tai, kada žmogui ima trūkti kolageno, kokios yra jo rūšys ir kuo jos skiriasi, kuris kolageno vartojimo / gavimo metodas efektyviausias, ko reikia, kad kolagenas būtų geriau įsisavinamas.

Luko Balandžio / 15min nuotr./15min studijoje – kosmetologė Monika Launikaitytė
Luko Balandžio / 15min nuotr./15min studijoje – kosmetologė Monika Launikaitytė

– Kada žmogui ima trūkti kolageno? Ir kaip žinoti, kad mums jo trūksta?

– Natūraliai visi atsinaujinimo procesai lėtėja vidutiniškai ties 25-ais gyvenimo metais. Tačiau tai ypač priklauso nuo gyvenimo būdo, mitybos, sporto, darbo pobūdžio ir pan. Sunku identifikuoti, kad trūksta konkrečiai kolageno, tačiau yra keletas pagrindinių požymių – oda papilkėja, praranda elastingumą, skaistumą, atsiranda pirmosios raukšlės. Rodiklis gali būti ir tai, jei susirgote osteoparoze, artritu ar kitomis sąnarių ligomis.

– Iš kur galime gauti kolageno ir kokiu pavidalu vartojamas jis veikia veiksmingiausiai?

– Natūraliai kolageno galime gauti vartodami gyvūninės kilmės maisto produktus. Dideli jo kiekiai aptinkami vištos, kiaulės odoje, kaulų sultinyje, želatinoje. Svarbu ne tik ieškoti, iš kur papildomai gauti kolageno, bet ir skatinti jo veiklą organizme.

Organizmui galima padėti gaminti kolageną, kai netrūks tokių maistinių medžiagų kaip vitaminas C (jo yra citrusiniuose vaisiuose, paprikose, braškėse ir pan.), varis (jo yra kakavoje, anakardžiuose, lęšiuose), glicinas (jo yra želatinoje, gyvūninės kilmės odoje).

Natūraliai kolageno galime gauti vartodami gyvūninės kilmės maisto produktus.

Taip pat organizmui būtina gauti pakankamai baltymų, kuriuose yra aminorūgščių, kad galėtų gaminti naujus baltymus – tokius kaip kolagenas.

– Yra manančių, kad kolagenas – tik moterims skirta grožio priemonė. Kuo jis naudingas vyrams?

– Kolagenas reikalingas ir raumeniniam audiniui, ir sausgyslėms, todėl jo kiekis organizme labai reikalingas ir vyrams. Yra atlikta nemažai mokslinių tyrimų, vienas jų, atliktas 2015 m., kuriame dalyvavo pagyvenę vyrai, parodė, kad kolageno peptidų papildai ir jėgos treniruotės (abu derinami drauge) padidino raumenų masę ir jėgą labiau nei placebas.

Per kitą tyrimą kolageno papildų buvo duota jo dalyviams, kenčiantiems nuo osteoartrito. Nustatyta, kad papildai sumažino skausmą, palyginti su ta grupe, kuri vartojo placebą.

– Išskiriamos kolageno rūšys: gyvūninės, jūrinės ir augalinės kilmės. Kuo šie kolagenai skiriasi ir kuris jų laikomas veiksmingiausiu?

– Pats populiariausias kolagenas – gyvūninės kilmės, gaunamas iš galvijų, vištų ar kiaulienos odos, tačiau taip pat ima populiarėti ir jūrinio kolageno rūšis, gaunama iš žuvų kaulų, odos, žvynų.

Gyvūninės kilmės kolagenas yra labiau prieinamas, su juo atlikta daugiau tyrimų. Jūrinis kolagenas labiau rekomenduojamas besilaikantiems keto dietos ir dėl religinių pažiūrų negalintiems vartoti gyvūninės kilmės produktų.

Nėra atliktų mokslinių tyrimų, kuris jų geresnis. Geriau pasisavinamas gyvūninės kilmės kolagenas, o jūrinis kolagenas gerokai švaresnis, saugesnis, grynesnis, išgaunamas iš tvaraus šaltinio ir tinkamas tiems, kurie netoleruoja laktozės. Manau, tai bus mados reikalas keisti vieną kitu.

123RF.com nuotr./Kolagenas
123RF.com nuotr./Kolagenas

Veganams skirtas augalinis kolagenas, bet jis iš tiesų mažiausiai efektyvus, palyginti su kitais. Mažai pasisavinamas ir nėra toks „tikras“ baltymų kompleksas.

– Apie kolageną dažniausiai kalbama kaip grožiui reikalingą komponentą, kuris grąžina odos jaunystę. Kaip jis veikia ir ar iš tiesų jo poveikis – jauninamasis?

– Kolagenas tarsi suklijuoja audinių ir organų ląsteles ir taip pagerina jų būklę bei funkcijas. Jis aktyviai dalyvauja audinių atsistatymo procese, palaiko kraujagyslių sienelių elastingumą ir yra būtinas odos ląstelėms atsinaujinti. Nors jis dažnai grupuojamas prie jaunystės eliksyrų, lygiai taip pat yra svarbus ir kremzliniam bei kauliniam audiniui.

Ar galimos kokios nors šalutinės kaip papildo vartojamo kolageno reakcijos? Kokios?

– Kaip ir visų papildomai vartojamų preparatų, taip ir šiuo atveju galimos šalutinės reakcijos – tokios kaip alerginė ar produkto netoleravimas.

– Kaip dažnai reikėtų vartoti kolageną ir į kokius požymius atsižvelgę galėtume nuspręsti – jo pakanka ar dar ne?

– Papildomo kolageno vartojimas – labai individualus, priklauso nuo gyvenimo būdo, genetikos, mitybos įpročių ir amžiaus. Natūraliai jo gamyba organizme lėtėja ties 25–30 metų, todėl jau tuomet rekomenduojama jo gauti papildomai – t. y. vartojant papildus.

Taip pat dažnesni kursai rekomenduojami moterims menopauzės metu.

– Kaip išsirinkti tinkamiausią vartoti kolageną?

– Jei kolageną vartosite dėl odos, plaukų, nagų, reikėtų rinktis I ir III tipo kolageno papildus. Yra nemažas pasirinkimas, kokiu pavidalu papildysite kolageno atsargas (geriamas, injekcijos, tepamas), tačiau svarbu paminėti, kad būtina vartoti produktų su vitaminu C, kurie gerina kolageno įsisavinimą ir skatina natūralią kolageno gamybą.

– Paminėjote geriamą, tepamą kolageną ir gaunamą injekcijomis – kuris jų efektyviausias?

– Efektyviausias tas, kuris greičiausiai pasiekia trūkstamą šaltinį. Jei norite gerinti odos būklę – efektyviausias ir greičiausius rezultatus suteiksiantis variantas – injekcijos, jei dėl bendro organizmo kolageno trūkumo – efektyviausias bus geriamas, o tepamas bus efektyvus tik odos būklės kolagenui palaikyti.

Būtina vartoti produktų su vitaminu C, kurie gerina kolageno įsisavinimą ir skatina natūralią kolageno gamybą.

– Norėdamas išsirinkti geriamą kolageną, lengvai gali pasiklysti pasiūlymų lentynoje. Į ką atkreipti dėmesį renkantis, kad iš tos gausos išsirinktume tinkamą?

– Būtina atkreipti dėmesį į ženklinimą ir rinktis tik turinčius kokybę patvirtinančius dokumentus ar specialius ženkliukus. Dar geriau, jei deklaruojami tyrimai yra atlikti ir patvirtinti trečiųjų šalių / nepriklausomų organizacijų, pvz., NSF, Consumer Labs, the non-GMO Project ar BioChecked.

Geros kokybės kolagenas turėtų būti hidrolizuotas ir idealu – natūraliu, o ne cheminiu būdu. Taip pat ieškoti mažesnės kolageno tripeptidų masės – sudėtyje turėtų būti skaičiukai 500, 1000 ir pan., kuo mažesnis – tuo geriau. Ir sudėtyje ieškoti žodžio „bioaktyvus“. Tuomet atkreipti dėmesį, kad būtų kuo mažiau papildomų dažiklių, kvapiklių ir cukraus.

123RF.com nuotr./Moters veidas
123RF.com nuotr./Moters veidas

– Pastaraisiais metais apie kolageną girdime išties daug, atsiliepimai verčia tikėti, kad ir jį vartojančių – ne tiek jau mažai. Kaip manote, ar kolagenas yra tapęs mados reikalu? Ar, nepaisant jo populiarumo, jis išties mums toks reikalingas ir naudingas?

– Iš tiesų rūpintis savo sveikata, išlaikyti jauną, sveiką, estetišką išvaizdą tapo pakankamai didelis prioritetas. Žmonės pradėjo domėtis, kodėl senstame, kaip galime prailginti jaunystę, todėl ir kolageno sąvoka imta afišuoti daug dažniau.

Taip pat mūsų gyvenimo tempas tampa daug greitesnis, vartojame nemažai greitojo maisto, patiriame daugiau streso, tad natūralu, kad bandome tai „atpirkti“ vartodami papildus. Vienas jų – kolagenas, kuris iš tiesų būtinas ir naudingas baltymas mūsų sveikai organizmo būklei palaikyti.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Vardai

Aplinka produktyvumui

Video

13:33
01:50
01:28

Esports namai

URBAN˙/

Parašykite atsiliepimą apie GYVENIMO rubriką