TIESAI REIKIA TAVO PALAIKYMO PRISIDĖK
Dabar populiaru
Sužinokite daugiau
Pažymėkite klaidą tekste pele, prispaudę kairijį pelės klavišą

Ką svarbu žinoti, kad aktyvus poilsis nesibaigtų nelaime?

Trauma
Vida Press nuotr. / Trauma
Šaltinis: 15min
0
A A

Paskutinis vasaros mėnuo prasidėjo karščio banga, tad daugelis suskubome pasimėgauti aktyviomis pramogomis gryname ore – paplūdimio tinkliniu, pasivažinėjimais dviračiu, bėgiojimu ar krepšiniu su draugais. Ką privalome žinoti, kad smagūs užsiėmimai nesibaigtų rimtomis traumomis ir kaip elgtis, jei traumos išvengti nepavyko, žiniasklaidai išplatintame pranešime pasakoja gydytojas ortopedas traumatologas Gintautas Pocius.

Daugiau 15min Gyvenimas naujienų – mūsų Facebook puslapyje!

Sezoninis sportas – daugiau naudos ar žalos?

Šiltąjį sezoną padaugėja pacientų, kurie patiria traumas užsiiminėdami sezoniniu sportu – važinėdami dviračiu, mėgėjiškai žaisdami paplūdimio tinklinį, krepšinį ar futbolą, bėgiodami. Aktyviai pramogaujant patirti rimtas traumas yra kur kas lengviau, nei gali pasirodyti – dažnai pakanka vos nusižengti saugumo taisyklėms ar pervertinti savo fizinį pasirengimą.

Važinėjant dviračiu rekomenduoju visuomet dėvėti šalmą, mano nuomone, ši taisyklė turėtų galioti ne tik vaikams. Nukritus nuo dviračio dažniausiai patiriami galvos sužalojimai, o šalmas leidžia išvengti tragiškų pasekmių.

„Danske Bank Vilniaus maratono“ nuotr./Bėgikė
„Danske Bank Vilniaus maratono“ nuotr./Bėgikė

Reguliariai sportuojantiems žmonėms, kurie fizinį krūvį renkasi nepriklausomai nuo oro sąlygų, traumos dėl neapdairumo pasitaiko kur kas rečiau. Visgi daug žmonių pradeda bėgioti tik atšilus orui. Karštomis dienomis tinkamiausia bėgioti ryte arba vakare, kuomet karštis kiek nuslūgsta, nes žmogus, kurio organizmas neįpratęs prie intensyvaus fizinio krūvio, gali patirti ne tik traumą, bet ir širdies ar kraujagyslių sistemos sutrikimus. Dėl neatsakingai pasirinktos avalynės ar netinkamo bėgimo paviršiaus gali nukentėti pėdos, čiurnos ir kelio sąnarys. Tokios traumos dažnai neapsieina be pasekmių – skausmas gali atsinaujinti ir tapti lėtinis.

Laiku dėl atsinaujinančio skausmo kreipiantis į gydytoją ortopedą galima išvengti operacinių procedūrų. Esant sudėtingesnei situacijai gali prireikti ir operacijos.

Augusto Četkausko nuotr./Paplūdimio tinklinio finalas
Augusto Četkausko nuotr./Paplūdimio tinklinio finalas

Paplūdimio tinklinis, krepšinis ar futbolas – komandinės sporto šakos, kurias prisimename atostogaudami su draugų kompanija. Užplūdusi komandinė dvasia ir azartas dažnai trukdo apsvarstyti galimas pasekmes – šie kontaktiniai žaidimai neretai pasibaigia pirštų išnirimais ar lūžiais, įvairiomis kelio traumomis, Achilo sausgyslės plyšimu. Pasitaiko, kad po traumos į gydytoją kreipiamasi pavėluotai, prabėgus net kelioms savaitėms, kai sausgyslių kraštai yra taip nutolę, kad paprastai jų susiūti jau nebegalima. Tokiu atveju traumos padarinius koreguoti tenka chirurginiu būdu

Nepervertinkite savo galimybių

Atsakingai pasirinktas fizinis krūvis yra sveikas ir būtinas kiekvienam, tačiau aktyviai pramogaudami vasarą žmonės dažnai pervertina savo galimybes ir fizinį pasirengimą – tai yra viena pagrindinių traumų priežasčių.

Tiesa, vasaros metu daugiau traumų patiria vyrai, kurie dažnai yra linkę pernelyg pasikliauti savo jėgomis. Norint išvengti sunkių traumų, sausgysles ir raumenis prie fizinės veiklos vertėtų pratinti pamažu. Jei vėsiuoju sezonu organizmo nepratiname prie aktyvaus fizinio krūvio, tai ir vasarą vertėtų rinktis lengvesnį, geriausia, individualų, sportą – malonų pasiplaukiojimą vandens telkinyje ar vis populiarėjantį pasiirstymą irklente.

Beje, pastaroji sporto šaka itin tinkama pratinti organizmą prie fizinio krūvio – irstantis lavinama koordinacija, balansas ir dirba skirtingos raumenų grupės

Kaip elgtis patyrus traumą?

Kitą dieną po organizmui neįprastos fizinės veiklos jaučiame raumenų skausmą – tai normali kūno reakcija į neadekvačiai pasirinktą fizinį krūvį. Tokiu atveju reikėtų atlikti tempimo pratimus ar lengvai pasivaikščioti, ir skausmas turėtų atslūgti. Visgi jei skausmas po lengvo fizinio krūvio tik intensyvėja ar jaučiate, kad tai nėra tipinis raumenų skausmas – privalote nedelsiant kreiptis į specialistą, kad išvengtumėte pablogėjimo ar komplikacijų.

123rf.com nuotr./Kojos lūžis
123rf.com nuotr./Kojos lūžis

Jei traumos išvengti nepavyko – pažeistą, skaudančią ir tinstančią vietą kuo skubiau imkite šaldyti, nes tai padės išvengti dar didesnio kraujo išsiliejimo į minkštuosius audinius. Jei skausmas labai stiprus ir jį sukelia net menkiausias pažeistos vietos judesys – mobilizuokite ją įtvaru ar kita parankine priemone. Jei turite galimybę, galite išgerti nuskausminamąjį vaistą, tačiau jei trauma yra rimta ir gali tekti atlikti chirurginę operaciją – reikėtų vartoti kuo mažiau skysčių ir nevalgyti.

Jei skausmas labai stiprus ir jį sukelia net menkiausias pažeistos vietos judesys – mobilizuokite ją įtvaru.

Žinoma, patyrę bet kokią traumą nedelsiant skubėkite į artimiausią gydymo įstaigą, kurios priėmimo skyriuje jums bus suteikta pirmoji pagalba.

Kai skausmas nesiliauja

Kartą patyrus traumą išauga tikimybė, kad ji gali atsinaujinti, o tai neretai nutinka vasarą, kai tinkamai neapšilę imamės aktyvios veiklos.

Jeigu pažeistoje vietoje skausmas tapo lėtinis ir vis atsinaujina – vertėtų nedelsiant apsilankyti pas specialistą, padėsiantį pašalinti skausmo priežastis bei susigrąžinti po traumos prarastas judėjimo funkcijas.

Pažymėkite klaidą tekste pele, prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Temos: 3 Trauma Vasara Sportas
Parašykite atsiliepimą apie GYVENIMO rubriką