Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

2020-ųjų pavasario „must have“ – apsauginė veido kaukė: lietuvių dizaineriai puolė kurti deficitu tapusių priemonių

Dar 2019 metais, pradėjus plisti koronavirusui (COVID-19) Kinijoje, prasidėjo diskusija dėl kaukių dėvėjimo. Kol vieni į tai žvelgė kaip į nepagrįstą paniką, kiti masiškai pradėjo pirkti jas, taip sukeldami deficitinę medicininių apsaugos kaukių situaciją, nepalankią sveikatos apsaugos specialistams, rašoma išplatintame pranešime.
A.Bunikienės, A.Skrickienės ir V.Martikonytės sukurtos apsauginės veido kaukės
A.Bunikienės, A.Skrickienės ir V.Martikonytės sukurtos apsauginės veido kaukės / Pranešimo autorių nuotr.

Virusui iš Kinijos paplitus po kitas šalis, pagrindinės kompanijos, gaminančios apsaugines medicinines kaukes, nesuspėja tiekti produkcijos. Reaguodami į susiklosčiusią situaciją, gaminti apsauginių kaukių ėmėsi mados industrijos atstovai ir kiti verslininkai.

COVID-19 kuria naujus iššūkius mados pasauliui

Koronavirusas palietė tiek pasaulinius masinius mados prekių ženklus, tiek pasaulinius aukštosios mados namus, tiek jaunuosius dizainerius, smulkųjį verslą. Tokie ženklai, kaip H&M, ZARA, mados namai „Chanel“, „Louis Vuitton“, „Prada“, „Balenciaga“, „Gucci“ jau pasidalino pranešimais, kad pradėjo gamybas, ruošia didelius kiekius kaukių ir pirštinių medikams bei kasdienių apsaugos kaukių kiekvienam žmogui.

Itin sumažėjus įprastos mados produkcijos reikmėms bei susiklosčius medicininių apsauginių kaukių deficitui, mados industrija keičiasi ir, bendradarbiaudama su medicinos industrija, sparčiai prisitaiko prie naujų, būtinų žmogaus poreikių.

Nors apsauginės kaukės nėra naujiena, rytų Azijos šalyse dėl oro užterštumo, jos viešoje erdvėje dėvimos jau nuo XX amžiaus pradžios, tačiau masinis kaukių dėvėjimas pastebimas būtent dabar, siaučiant COVID-19 pandemijai.

Apsaugo ir trikotažinės kaukės

Socialiniuose tinkluose mados tendencijas diktuojančios žvaigždės vis dažniau pasirodo su žymių prekių ženklų ar savadarbėmis medžiaginėmis kaukėmis.

Medikai ir mokslininkai tvirtina, kad savadarbės medžiaginės kaukės nėra sertifikuotos medicininės priemonės, užtikrinančios visišką apsaugą, ir jas naudojant turėtų būti laikomasi kitų prevencinių priemonių: apsauginiai akiniai, rankų higiena, bendravimas per atstumą. Tačiau bet kuri priemonė, uždengianti veidą, kad ir kokį procentą pavojaus besumažintų, šiandien yra aktuali bei naudinga, kalbant apie atsakingumą už savo ir kito saugumą.

JAV mokslininkų ir medikų teigimu, net dviejų sluoksnių kokybiškos medvilnės kaukė gali apsaugoti apie 70 % (ir daugiau ) nuo viruso mikrononinių dalelių patekimo į nosies ar burnos ertmes (tiek į vidų, tiek į išorę - jei sergi pats). Tad net trikotažinės kaukės yra logiškai pateisinama priemonė, siekiant apsaugant save ar aplinkinius.

Kaukė tampa ne tik prevencine apsaugos priemone, bet ir nauja reprezentatyvia komunikacijos išraiška, išreiškiant savo poziciją susiklosčiusioje kritinėje pasaulio situacijoje.

Lietuvių dizaino kaukė
Lietuvių dizaino kaukė

Lietuvoje – kaukių gamybos bumas

Lietuvoje masiškai trūkstant apsaugos priemonių, į kovą su koronavirusu stoja mūsų šalies mados kūrėjai. Užsidarius parduotuvėms ir itin sumažėjus kasdienei apyvartai, mados pasaulio atstovai savo pajėgas permeta į apsauginių kaukių gamybą.

Socialiniai tinklai jau mirga nuo savadarbių apsauginių kaukių pasiūlos. Kaukes siuva tiek žymiausi šalies dizaineriai, tiek didieji Lietuvos gamintojai, bendradarbiaudami kartu su kūrėjais, tiek pavieniai siuvėjai, dirbantys pagal individualią veiklą.

Dizaineris Robertas Kalinkinas savo „Facebook“ paskyroje susiklosčius netikėtai situacijai tiek Lietuvoje, tiek visame pasaulyje rašė: kai užsidaro durys - atsidaro langai.

„Kai prieš gerą mėnesį manęs klausdavo, kokie mano planai kovo pabaigoje, visiems sakiau tik vieną - atostogos su šeima ir draugais Tailande. Bet durys užsidarė. Tačiau kiek atsidarė langų!“, - dalinosi savo mintimis apie gyvenimo pokyčius kūrėjas, atviraudamas, kad tai, kas vyksta su juo ir visa aplink suburta komanda pastarąją savaitę, jiems ne tik kad neduoda ramybės, bet ir motyvuoja.

„Rezultatas, kurio mes siekiame gamybine prasme, yra neįtikėtinas. Dar labiau neįtikėtinos yra sąlygos, kuriomis to rezultato siekiame. O dar labiau neįtikėtina tai, kad suburta komanda aplink gražią idėją padėti, įgavo „snowball“ efektą, ir mes jau labai greitai tikimės realiomis priemonėmis paremti tūkstančius medicinos darbuotojų“, - dar prieš patvirtinant Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijai apsauginių kaukių paramą Lietuvos ligoninėms, savo paskyroje rašė dizaineris.

Kūrėjas pabrėžė, kad kaukės medicinos įstaigoms visoje Lietuvoje siuvamos neatlygintinai ir dėkojo už šiai iniciatyvai išreikštą Lietuvos verslininkų, kūrėjų palaikymą.

Sąmoningumas ir vienybė

Reaguodamas į apsauginių veido kaukių trūkumą rinkoje, prie gamintojų šliejasi ir lietuvių mados prekių ženklas „D.EFECT“.

„Mūsų medvilninės kaukės nėra medicininės paskirties, tačiau jos puikiai tinka norint apsaugoti save nuo nereikalingo veido lietimo, patekus šalia čiaudinčio žmogaus, einant į parduotuvę ar darbą. Yra daugkartinės, skalbiamos, lengvai prižiūrimos, suteikia psichologinį komfortą“, - buvo pasidalinta „D.EFECT“ paskyroje kartu pateikiant informaciją apie kaukės sudėtines dalis bei priežiūrą.

„Kaukės pagamintos iš ypač tankaus audimo medvilnės su flizelino sluoksniu viduje. Taip pat yra paruošta vieta įsidėti papildomą savo filtrą, kad jaustumėtės dar saugesni.

Kaukės yra daugkartinio naudojimo, skalbiamos 90 °C temperatūroje bei lyginamos prieš kiekvieną naudojimą. Jas galima 15 minučių dezinfekuoti skalbinių džiovyklėje aukštesnėje nei 70 °C temperatūroje. Kaukių viduje įsiūta plona viela, kuri leis ją prisitaikyti tiksliai pagal savo nosies linkį“, - rašė šio prekės ženklo dizainerė Eglė Žiemytė, pabrėždama, kad kaukėmis nesiekiama pasipelnyti, tai būdas išlaikyti personalą bei padėti žmonėms.

Savo „Facebook“ paskyroje dėvinti savadarbe kauke dizainerė Audronė Bunikienė teigė, jog paskutinės mados tendencijos: kaukė, vienkartinės pirštinės, rankas dezinfekuojantis skystis, sąmoningumas, draugiškumas, tačiau pripažino, kad jai labiau patinka kurti sukneles, kostiumėlius, paltus nei vienkartines kaukes.

Audronė Bunikienė su savo pačios kurta kauke
Audronė Bunikienė su savo pačios kurta kauke

Pasiūtomis kaukėmis savo „Facebook“ paskyroje dalinosi ir dizaineris Juozas Statkevičius.

Juozo Statkevičiaus kurta apsauginė veido kaukė
Juozo Statkevičiaus kurta apsauginė veido kaukė

„Sofa Killer“ prekių ženklas ėmėsi „camo“ rašto daugkartinio naudojimo apsauginės kaukės gamybos su vidine kišenėle papildomam filtrui- medžiagai pagal kiekvieno asmeninį norą.

„Sofa Killer“ kamufliažinė veido kaukė
„Sofa Killer“ kamufliažinė veido kaukė

„Greitai įvertinome rinkos poreikius ir testuodami sukūrėme ergonomiškiausią ir efektyvų modelį, remdamiesi paskutiniais mokslininkų tyrimais. Be to, kamufliažinis medžiagos raštas yra ypač patrauklus jaunimui“, - dėstė trikotažinių kaukių gamintojas.

UAB „Sermėga“ apsauginė veido kaukė
UAB „Sermėga“ apsauginė veido kaukė

Savadarbėmis kaukėmis socialiniuose tinkluose dalinosi ir dizainerė Vidmantė Martinkonytė, „Infini“, „Sermėga“, „Omniteksas“ bei daugelis kitų. Medžiagines kaukes pradėjo siūti ir Lietuvos operos ir baleto teatras.

Vidmantė Martikonytė su savos gamybos kaukėmis
Vidmantė Martikonytė su savos gamybos kaukėmis

Apsauginė kaukė – 2020-ųjų „must have“

Dar prieš ateinant COVID-19 bangai, žymiausi pasaulio dizaineriai kartas nuo karto savo kolekcijose pateikdavo įvairių apsauginių kaukių interpretacijų. Tai buvo matyti „Alexander McQueen“, „Gucci,“ „Maison Margiela“ bei kitų kūrėjų darbuose.

Kaukės naudojimas istoriniame kontekste buvo žinomas jau nuo senų laikų: religiniuose ritualuose, medžioklėse, sporte, vaidinimuose, kare. Kiekvienu atveju kaukė atliko skirtingas funkcijas - reiškė apsaugą, solidarizaciją, protestą, mados tendencijas. Laikui bėgant kaukė keitėsi, įgaudama svarbą vis kituose kontekstuose.

2020-aisiais pasauliui, atsidūrusiam COVID-19 gniaužtuose, kaukė tampa apsaugos, sąmoningo, atsakingo požiūrio į tai, kas vyksta, simboliu.

Kaukė tampa tam tikra komunikacijos forma, tarsi neatsiejamu aksesuaru.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius