Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

J.Talaikytė: moters vilioklės įvaizdis pokariu formavosi dėl kare žuvusių vyrų stygiaus

Lietuvių tautinis kostiumas išgyvena aukso amžių – seniau jo kūrėjai sulaukdavo užsakymų tik iš folkloro ansamblių ar etnokultūros mylėtojų, o šiandien tradicinio senovės lietuvių apdaro nori dažnas. Tokia tendencija skatina susimąstyti, kad galbūt ateina laikas, kai atsigręžiama į lietuvių mados istoriją ir įkvėpimo ieškoma protėvių stiliuje.
Filmo „Pelėdų kalnas“ akimirka
Filmo „Pelėdų kalnas“ akimirka / Luko Juzėno nuotr.

Dizainerė, Vilniaus dailės akademijos kostiumo dizaino katedros profesorė Jolanta Talaikytė pranešime žiniasklaidai sako, kad pažvelgę į įvairių laikotarpių mados istoriją atrastume daug įdomybių, tačiau pokario Lietuva mus ypač nustebintų: moterys buvo be galo išradingos, o vyrai nešiojo šiandien populiarumo viršūnėje esančius bomber stiliaus švarkelius.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Jolanta Talaikytė
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Jolanta Talaikytė

Kaip pokariu grožį puoselėjo vyrai ir moterys?

„Pokaris Lietuvoje buvo sudėtingas ir skurdus, nes trūko visko: ne tik maisto, namų apyvokos daiktų, bet ir drabužių, audinių, kosmetikos. Nors priemonių grožiui puoselėti nebuvo daug, moterys pasižymėjo išradingumu: plaukus garbanojo juos sukdamos ant popierėlių, balino peroksidu, antakius dažė angliukais ar cheminiais ilgalaikiais pieštukais.

Luko Juzėno nuotr./Filmo „Pelėdų kalnas“ akimirka
Luko Juzėno nuotr./Filmo „Pelėdų kalnas“ akimirka

Vėliau kosmetikos ir parfumerijos gamyba įsibėgėjo ir nors didelio pasirinkimo nebuvo, raudonus lūpų dažus turėjo kiekviena. Damos net ir beviltiškose situacijose rasdavo būdų, kaip pasigražinti: vietoj pudros – miltai ir morkų sultys, vietoj skaistalų – sniegas ir burokėlis“, – apie lietuvių išmonę puoselėti grožį pasakoja J.Talaikytė.

Vyrai taip pat nevengė rūpintis savo išvaizda, ypač stiliumi: vyravo sportiško, gimnazistų uniforminio stiliaus apranga ar jos elementai kostiumuose, jie noriai dėvėjo lėktuvo pilotų striukes primenančius švarkelius – šių dienų bomberio analogus. Klasikinius švarkus rinkosi tvirta pečių linija, kimštais peteliais ir arklio ašutais pakietintomis švarkų krūtinėmis. Kelnės – patogios ir plačios, o paltai ilgi, primenantys milines, dideliais atvartais ir sagomis.

Moters vilioklės įvaizdis ir seksualumas

Pasak J.Talaikytės, pokariu visa Europa ir Amerika buvo susižavėjusi moters vilioklės įvaizdžiu, ne išimtis ir Lietuva. „Naująjį moters įvaizdį diktavo „Dior“ mados namai: prigludusi išraiškinga krūtinė, plona talija, romantiškai plazdantis sijonas.

Tiesa, toks įvaizdis labiau tiko jaunoms ir lieknoms merginoms, todėl kurti ir kitokie, universalesnių siluetų drabužiai. Tuo metu lietuvės nešiojo siaurus sijonus iki kelių, kad matytųsi kojos, aptemptos plonomis prisegamomis kaprono kojinėmis, pageidautina su siūle, kuri neretai ant kojos buvo tiesiog nupiešiama kalio permanganato tirpalu.“

Luko Juzėno nuotr./Filmo „Pelėdų kalnas“ akimirka
Luko Juzėno nuotr./Filmo „Pelėdų kalnas“ akimirka

J.Talaikytė pasakoja, kad artėjant 1950 m. moterų mada švelnėjo, tapo dar seksualesnė, atsirado romantiškų drabužių detalių: baltų nertų apykaklių, rauktų rankovėlių, gėlėtų audinių, liemenuotų švarkelių, plazdančių suknelių, nėriniuotų apatinių. Mada į Lietuvą keliavo ne tik iš Sovietų Sąjungos centrų – Maskvos ir Leningrado, bet dažnai ir neleistinais būdais iš Vakarų – Lenkijos, Vokietijos, Amerikos.

Tai, kad moterys žavėjosi fatališku įvaizdžiu, įrodo ir jų mėgtos pėdkelnės su linija, kurias, beje, dėvėjo ir A. Juzėno pokario meilės dramos „Pelėdų kalnas“ herojės. Šią stiliaus detalę didžiajame ekrane išvydę žiūrovai suskubo klausti, ar tikrai taip galėjo būti.

J.Talaikytė sako, kad ši mada Lietuvos neaplenkė, o didžiausią įtaką jai padarė Antrasis pasaulinis karas, kurio metu žuvo daug vyrų, tad moterys siekė būti seksualesnės nei bet kada.

„Kojinių revoliucija įvyko 1938 m., kai buvo išrastas nailonas – plona ir tvirta, elastinga medžiaga, iš kurios pradėtos siūti kojinės. Antrasis pasaulinis karas į kojinių istoriją įnešė savų korekcijų: fabrikams prisitaikius prie kariuomenės reikmių, kuriam laikui nustota gaminti nailonines kojines, o moterims, kad atrodytų stilingos, tekdavo pieštuku ant kojos nusipiešti menamų kojinių siūlę.

Prisegamos kojinės tuo metu buvo moteriškumo ir seksualumo simbolis. Moters vilioklės įvaizdis formavosi dėl suprantamo kare žuvusių vyrų stygiaus. Beje, didelę įtaką madai tuo metu turėjo ir filmų pramonės atgimimas: visame pasaulyje lygiuotasi į Holivudo ikonas. Tiesa, lietuvėms ši užsienio mada buvo sunkiai pasiekiama, bet aprašymai laiškuose, žurnalų iškarpos ir filmų detalės į madisčių spintas skverbdavosi visomis išgalėmis“, – pasakoja dizainerė.

Fabrikams prisitaikius prie kariuomenės reikmių, kuriam laikui nustota gaminti nailonines kojines, o moterims, kad atrodytų stilingos, tekdavo pieštuku ant kojos nusipiešti menamų kojinių siūlę.

Luko Juzėno nuotr./Filmo „Pelėdų kalnas“ akimirka
Luko Juzėno nuotr./Filmo „Pelėdų kalnas“ akimirka

Nors pokario lietuvės savo išvaizda rūpinosi ir stengėsi neatsilikti nuo pasaulinių mados tendencijų, reikia pripažinti, kad tai padaryti buvo kur kas sudėtingiau nei yra šiandien, kai esame laisvi ir drabužius galime atsisiųsti iš bet kurio pasaulio kampelio, o ir parduotuvių lentynose netrūksta aprangos pasirinkimo.

Pokaris turėjo sudėtingų, jam būdingų niuansų, vienas iš jų – spekuliacija.

Madingos, deficitinės prekės – tik iš spekuliantų

Filme „Pelėdų kalnas“ vaizduojama, kaip viena iš deficitinių prekių yra vokiškos kokybės moteriški šilkiniai apatiniai. Pasak J.Talaikytės, šiandien tai mums gali pasirodyti nesuprantama ir greičiau fantazijos vaisius nei realybė, tačiau reikia suprasti, kad tai buvo pokario metai.

„Pokario nepriteklius buvo išties palankus metas suklestėti spekuliacijai ir įvairių daiktų perpardavinėjimui. Antrojo pasaulinio karo metais buvo gaminami tik šilti ir praktiški apatiniai, skirti toli gražu ne seksualumui pabrėžti, o „išgyvenimui“ karo metais, todėl atėjo laikas seksualiems, šilkiniams, nėriniuotiems apatiniams.

Plonas suknelių šilkas, plazdantis šifonas, peršviečiama organza ir prigludęs siluetas reikalavo plonų, slidžių apatinių bei korsetų, o gilesnės moterų pamėgtos iškirptės – nėriniuotų apvadų“, – pasakoja J.Talaikytė.

Ji pabrėžia, kad šiandien daugelis mados topų viršūnėse karaliaujančių drabužių sugrįžta iš praeities ir yra prikeliami naujam gyvenimui, o pati mada tartum sukasi spirale.

Ne išimtis ir Lietuva, kurios istorijoje pokario metai reiškė didžiulį norą atsitiesti po karo žiaurumų ir atrodyti bei gyventi gražiai. Todėl šiandien galime didžiuotis ne tik tautiniu kostiumu, bet ir puikiu pokario lietuvių stiliumi, kurio detalių aplink mus daugiau nei gali pasirodyti.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Reklama
„Daktare, man pašalino tulžies pūslę, tačiau aš nesijaučiu gerai...“
Užsisakykite 15min naujienlaiškius