Dabar populiaru
VVSB

Naujausios

Publikuota: 2017 kovo 28d. 09:00

4 būdai pažaboti potraukį saldumynams

Moteris valgo šokoladą
Vida Press nuotr. / Moteris valgo šokoladą

Ar žinote, kokio cukraus kiekio per parą rekomenduojama neperžengti? Amerikos Širdies asociacija teigia, kad moterims nereikėtų viršyti 6 arbatinių šaukštelių pridėtinio cukraus, t.y. 100 kcal.

Tačiau vos viename saldžių ir gazuotų gėrimų ar sulčių buteliuke cukraus kiekis priverčia išplėsti akis. Dažnai nė patys nežinodami, gausybę cukraus gauname su padažais, gėrimais, duona ir panašiu maistu. Kitas klausimas, kodėl mes taip norime saldumynų, rašoma Womenshealthmag.com.

Jūsų hormonai trokšta cukraus

Kai esate alkani, žarnyno hormonai reikalauja energijos, kurios galima gauti iš maisto: „Šiuos hormonus išskiria skrandis bei žarnynas ir jie siunčia smegenims signalus – jos kontroliuoja mūsų alkį, norą užkandžiauti, sotumo jausmą po valgio“, – pažymi bariatrinės chirurgijos specialistas Michaelas Russo.

Gliukozė ir fruktozė yra lyg kuras mūsų organizmui, kadangi staiga suteikia didelį energijos pliūpsnį. Jeigu jūs vartojate per daug cukraus, priprantate prie greitų energijos dozių, tad cukraus norite dar ir dar.

Ką galite padaryti? Rinkitės tokius maisto produktus, kurie ilgam suteikia sotumo jausmą ir yra lėtai virškinami, pavyzdžiui, kuo puikiausiai tiks baltymai. „Jeigu saldumynų valgymas yra lyg laikraščių metimas į laužą, tai baltymai – rąstas lauže“, – tikina specialistas. Tokiu būdu jausitės ilgiau sotesni ir užkirsite kelią užkandžiavimui.

Mūsų smegenys užprogramuotos naudoti gliukozę kaip kurą

Smegenys gliukozę kaip kurą naudoja 95 proc. laiko, o likusieji 5 proc. priklauso glutaminui ir amino rūgštims, pastebi gydytojas Craigas Koniveris. Vadinasi, trokšti cukraus galite dėl to, kad jūsų smegenims trūksta gliukozės, ir taip sukuriamas užburtas ratas.

Ką galite padaryti? C.Koniveris sako, kad smegenis galime apgauti rinkdamiesi glutaminą vietoj saldėsių. Natūralūs glutamino šaltiniai – tai įvairūs pieno produktai, pavyzdžiui, sūris, jogurtas, varškė, taip pat mėsa, paukštiena, žuvis, jūros gėrybės, ankštiniai produktai, kopūstai, špinatai, petražolės, morkos, burokėliai, kiaušiniai, avižų kruopos, bolivinės balandos, migdolai, graikiniai riešutai, moliūgų sėklos.

123rf.com nuotr./Cukrus
123rf.com nuotr./Cukrus

Saldumynus pasitelkiate emocijoms malšinti

Tai nėra vien tik jūsų vaizduotė – tas šokoladukas iš tikrųjų jus priverčia pamiršti apie jūsų bėdas. Gydytojas Barry Searas tikina, jog saldėsiai skatina dopamino gamybą, kuris natūraliai malšina emocinį skausmą. Beje, tą patį daro ir alkoholis bei narkotikai, dėl to kai kurie žmonės pasiduoda žalingai jų įtakai.

Tyrimas atskleidė, kad žmonės, patyrę emocinį skausmą, ir tie, kurie jo nepatyrė, turėjo rinktis iš dviejų produktų (sūrio torto ir nesaldaus maisto). Išgyvenę skausmingą patirtį saldų sūrio tortą rinkosi kur kas dažniau nei tie, kurių nebuvo užklupęs emocinis skausmas.

Ką galite padaryti? Asmeninis treneris Danas DeFigio pataria valgyti ne atsitiktinai ir ne bet ką, o planuoti visą dieną ar net savaitę. O kai suplanuosite, ką valgote, bus lengviau atsispirti įvairiems užkandžiams, greitam maistui, kuriuose gausu cukraus.

Vaikystėje įgytus mitybos įpročius pakeisti sudėtinga

Jeigu tėvai vaikystėje jus apdovanodavo saldumynais ar bausdavo jų neduodami, gali būti, kad užaugus „uždrausti saldumynai“ asocijuojasi su malonumu, pastebi psichologė Carla Marie Manly. Situaciją dar labiau komplikuoja tai, kad smegenys saldėsius sieja su komfortu, meile ir puoselėjimu.

Ką galite padaryti? Malonumą suteikiančius saldėsius keiskite sveikomis, tačiau ne ką mažiau maloniomis alternatyvomis, kaip tarkime, masažu po sunkios treniruotės. Stebėkite, kada artėja cukraus iššūkis, reikalaujantis kuo greičiau suvalgyti ką nors skanaus, ir stenkitės tą laiką išnaudoti darydami kitus darbus, sportuodami, eidami pasivaikščioti ir pan. Jūsų tikslas – gauti malonios veiklos, kuri palaužtų jūsų norą užkandžiauti desertais.

Vilniaus miesto visuomenės sveikatos biuro naujienas rasite ir „Facebook“ puslapyje.

Pažymėkite klaidą tekste pele, prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Vardai

Žinau, ką renkuosi

Atnaujinkime namus

Video

Metas rinktis

Maistas

Laikas griliui

Išlaikyk atostogų ritmą

Remontas be nervų

Sveikata

Automobilių švaros centras AINAVA

Ryškiems įvarčiams

Pasaulis kišenėje

Sulčių nauda

Daugiau skonio

Naujas regėjimas

Unicef vaikų bėgimas „Už kiekvieną vaiką“

Renginių gidas

Parašykite atsiliepimą apie GYVENIMO rubriką