Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Ar nuo saulės priklauso mūsų laimės jausmas?

Mergina paplūdimyje
Shutterstock nuotr. / Mergina paplūdimyje
Šaltinis: 15min
0
A A

Mes, lietuviai, nuolat bambame, kad būtume gerokai laimingesni, jei dažniau mėgautumėmės saule. O dabar juokaujame, kad mūsų metuose yra devyni rudens mėnesiai ir trys – žiemos.

Daugiau 15min Gyvenimas naujienų – mūsų Facebook puslapyje!

Todėl mes ir niūresni, ir ne taip matomai spinduliuojame džiaugsmą, kaip kokie italai ar ispanai. Ir depresija mus užklumpa dažniau...

Depresija yra vienas iš dažniausiai diagnozuojamų psichologinių sutrikimų, netgi įvardijama kaip liga. Apie depresiją girdime ir skaitome kasdien. Ji trukdo gyventi laimingą gyvenimą, sukelia įtampą ir pyktį.

Yra daugybė priežasčių, kodėl taip pagausėjo depresijos atvejų. Tyrimai vis dažniau atranda stiprų ryšį tarp vitamino D ir žmogaus laimės. Vitaminas D veikia tas smegenų dalis, kurios yra atsakingos už depresiją, tačiau kol kas mokslas dar negali visiškai tiksliai paaiškinti, kokiu būdu vyksta šis procesas.

Tačiau pastaraisiais metais vis daugėja tyrimų, kurie vis labiau ir tiksliau paaiškina šio ryšio esmę. 

Vitaminas D ir laimė

Žvelgiant vien iš medicininės pusės, vienintelė nauda, kurią žmogus gauna iš saulės, o tiksliau – iš ultravioletinių spindulių radiacijos (UV) – yra vitaminas D. Mūsų organizmui būtina gauti ultravioletinių spindulių, kad pasigamintų vitaminas D, kuris reguliuoja kalcio ir fosforo kiekį organizme. Be šio būtino vitamino mūsų kaulai taptų ploni ir trapūs.

Ultravioletinių spindulių dėka mūsų organizmas išskiria endorfinus, kurie yra vadinami „laimės hormonais“. Endorfinai sumažina skausmus, sukelia euforiją ir suteikia energijos pliūpsnį, pagerina savijautą. Būtent endorfinai dovanoja pakilų jausmą, patyrus orgazmą ar po intensyvios treniruotės.

Vienas labai įdomus mokslinis tyrimas, atliktas Wake Forest universiteto medicinos profesorių, siekė išsiaiškinti, kaip žmones veikia ultravioletiniai spinduliai. Tyrime buvo naudojamos dvi identiškos soliariumų lovos, tačiau vienoje buvo spinduliuojami ultravioletiniai spinduliai, o kitoje – ne. Žmonių buvo prašoma naudotis kiekviena iš šių lovų po kartą per savaitę, o trečią savaitę jų paklausė, kurią soliariumų lovą mieliau rinktųsi. 95 procentai dalyvių pasirinko tą lovą, kurioje buvo spinduliuojami ultravioletiniai spinduliai. Kai buvo paklausta, kodėl, jie tiesiog atsakė, kad po gulėjimo tokioje lovoje jie  jautėsi labai gerai.

Žiemos letargas

Žiemos metu vitamino D deficitas sukelia tą jausmą, kai labai sunku keltis ryte, o dar sunkiau išeiti iš namų, nuotaikų pokyčiai gerokai dažnesni.

Šaltas oras žmones verčia būti viduje, neiti į lauką, ir organizmas negauna ir taip žiemą silpnų ultravioletinių spindulių. Todėl žiemą būtina kuo dažniau būti lauke, nors ir trumpai, ir leisti organizmui gauti nors kiek ultravioletinių spindulių bei gryno deguonies.

Tyrimai parodė, jog žmonės, gyvenantys šiauriau, pasigamina mažiau vitamino D nei tie, kurie gyvena arčiau pusiaujo. JAV Energetikos departamento laboratorijoje atlikti tyrimai parodė, jog Australijos gyventojo organizmas pagamina keturis kartus daugiau vitamino D nei JAV gyventojo ir netgi penkis kartus daugiau nei Skandinavijos šalių gyventojo.

Kito pasaulinio tyrimo metu buvo apklausta 150 tūkst. žmonių iš viso pasaulio ir pagal tai nustatytos šalys, kuriose žmonės jaučiasi laimingiausi. Į laimingiausių tautų dešimtuką pateko tokios šalys kaip Gvatemala, Panama, Paragvajus, Salvadoras, Venesuela, Tailandas, Filipinai ir t. t. Akivaizdu, kad tai itin saulėto klimato šalys.

Todėl patariama įsivesti discipliną ir mėgautis saule kiekvieną dieną, išvažiuoti anksčiau iš namų, nueiti ilgesnį atstumą pėsčiomis, dažniau laikyti atdarus langus namuose. Ir nestiprinti žiemos efekto užsidarant namuose, nes taip vitamino D deficitas tik didėja. O vasarą kuo daugiau (ir saugiau) mėgautis saulės teikiama laime ir nuostabiaisiais endorfinais.

Temos Saulė
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Sužinokite daugiau
Parašykite atsiliepimą apie GYVENIMO rubriką