Dabar populiaru
Publikuota: 2015 lapkričio 17d. 13:16

Ką valgo mitybos specialistai (V): Toma Eroglu

Toma Dvelytė
Asmeninio albumo nuotr. / Toma Eroglu

Subalansuota, įvairi ir spalvinga mityba – raktas į sveiką ir visavertį gyvenimą. Tokiu principu vadovaujasi sveikatos mokslų magistrą Oslo universitete studijuojanti mitybos specialistė, tinklalapio „Nomnom.lt“ įkūrėja Toma Eroglu, jau septynerius metus skatinanti žmones tinkamai maitintis.

Tiesa, ji pataria neužmiršti ir kitų dalykų, kurie, kaip ir mityba, vaidina svarbų vaidmenį žmogaus gyvenime: judėjimo, poilsio, vidinės ramybės puoselėjimo.

– Toma, kokia mitybos sistema vadovaujatės?

– Puoselėju augalinės mitybos principus. Mano mitybos racioną sudaro daržovės, vaisiai, uogos, grybai, sėklos, riešutai ir kruopos. 

– Jau septynerius metus skatinate žmones tinkamai maitintis. Kas, jūsų požiūriu, yra ta tinkama mityba, iš ko ji susideda ir kas į ją „netelpa“?

Kiekvieną dieną kuriame savo kūną iš naujo, todėl kas rytą turime galimybę sukurti jį tokį, kokio norime.

– Tinkama mityba yra ta, kuri suteikia žmogui visų reikalingų maistinių medžiagų, svarbių visoms organizmo funkcijoms atlikti. Mūsų kūnas yra mūsų „gyvenimo transportas“, kuriam reikia tinkamų degalų (maistinių medžiagų) ir nuolatinės priežiūros (išorinės ir vidinės: judėjimo, poilsio, vidinės ramybės puoselėjimo). Kiekvieną dieną kuriame savo kūną iš naujo, todėl kas rytą turime galimybę sukurti jį tokį, kokio norime. Sveikas ir energingas kūnas mums suteikia galimybę siekti gyvenimo kokybės ir pilnatvės: dirbti, judėti, keliauti, užsiimti mėgstama veikla, mėgautis laiku su šeima ir draugais, mylėti – GYVENTI. 

„Nomnom.lt“ archyvo nuotr./Keptos burokėlių lazdelės su kmynais
„Nomnom.lt“ archyvo nuotr./Keptos burokėlių lazdelės su kmynais

Subalansuota, įvairi ir spalvinga mityba suteikia jėgų, padeda pasiekti ir išlaikyti norimą svorį, stiprina imuninę sistemą, gerina fizinį aktyvumą ir gebėjimą atsipalaiduoti. Ji atkuria pažeistus ar besiformuojančius organizmo audinius, lėtina senėjimo procesus, gerina gebėjimą susikaupti, susikoncentruoti, apsaugo nuo įvairių ligų, palengvina jų gydymą.

Žmogaus mityba priklauso ir nuo to, kurioje šalyje jis gyvena, kokia yra tos šalies maisto kultūra, tradicijos ir papročiai. Šeimos tradicijos ir religinis požiūris taip pat turi tam įtakos. Privalome gerbti visus šiuos aspektus. Mitybos specialistai padeda žmonėms atrasti jiems tinkamiausią mitybos sistemą, puoselėjančią jų sveikatą, bet kartu ir išlaikančią žmogaus autentiškumą. 

– Ką atsakote žmonėms, kurie prašo patarti, ar verta išbandyti, pavyzdžiui, vegetarinę ar veganinę mitybą?

– Nesvarbu, tai būtų veganai ar visavalgiai, kitas mitybos sistemas norintys išbandyti ar jas praktikuojantys žmonės, pirmiausia klausiu, kokie yra jų tikslai. Viskas prasideda nuo pokalbio su žmogumi ir atsakymo į klausimą „kodėl?“. Tai atspirties taškas, nuo kurio prasideda įdomi kelionė į jiems priimtiniausios mitybos sistemos atradimą. 

– Kokių produktų niekada nevalgote ir nerekomenduojate jų vartoti kitiems?

– Rafinuotų produktų: miltų, cukraus ir riebalų. Produktų su dirbtiniais saldikliais, gaiviųjų gėrimų, rūkytų mėsos gaminių. 

– Kokių produktų visada galima rasti jūsų virtuvėje?

– Spalvingų! Įvairių daržovių, vaisių ir uogų, tiek šaldytų, tiek šviežių, įvairių sėklų, riešutų ir kruopų. Citrina ir imbiero šaknis yra mano virtuvės nuolatiniai svečiai. 

„Nomnom.lt“ archyvo nuotr./Žaliosios salotos su karijų riešutais
„Nomnom.lt“ archyvo nuotr./Žaliosios salotos su karijų riešutais

– Kaip manote, kokią dalį žmogaus gyvenime užima mityba? Pavyzdžiui, kurioje vietoje turėtų atsirasti mityba, jei žmogus nutaria keisti gyvenimo būdą?

Prioritetai žmogaus gyvenime nuolat kinta, tačiau sveikata turėtų būti svarbiausia. Nuo geros sveikatos priklauso mūsų gyvenimo kokybė.

– Mityba, be jokių abejonių, užima didžiąją dalį žmogaus gyvenimo ir tai yra visiškai natūralu, nes mūsų organizmas maisto reikalauja kas keletą valandų ir mes jo klausome. Prioritetai žmogaus gyvenime nuolat kinta, tačiau sveikata turėtų būti svarbiausia. Nuo geros sveikatos priklauso mūsų gyvenimo kokybė.

Mityba, žinoma, turi didžiulės įtakos sveikatai, bet ji nėra vienintelis veiksnys. Nemažiau svarbu, kokioje aplinkoje gyvename, koks yra mūsų gyvenimo būdas, šeima, draugai, darbas. Viskas turi įtakos mūsų sveikatai. Visur turi būti pusiausvyra ir harmonija. 

– Sakoma, kad nesveika gerti valgant arba iškart po maisto. Kaip yra iš tiesų?

– Kai esame alkani, seilės ir skrandžio sultys pradeda kauptis jau vien galvojant apie maistą, jį matant ar užuodžiant. Seilės suvilgo maistą, palengvina jo rijimą ir kramtymą, pradeda virškinti angliavandenius. Skrandžio sultys yra labai koncentruotos, tai būtina, kad jos „įveiktų“ mūsų suvalgyto maisto kąsnius ir paruoštų toliau juos virškinti žarnyne. Skysčiai šią koncentraciją sumažina, todėl ir patariama negerti jokių skysčių, kad maistas būtų kuo efektyviau virškinamas. Skysčius gerkite tarp valgių.

– Kiek vandens pati išgeriate per dieną ir kada jį geriate?

– Ryte visada atsigeriu vandens su citrinos ir imbiero sultimis, taip pat geriu tarp valgių, t. y. praėjus dviem valandoms po valgio. Daugiausia vandens išgeriu po sporto. Kiek jo išgeriu, niekada neskaičiuoju, pakankamai skysčių mano organizmas gauna dėl vaisių ir daržovių gausos mano racione. Vakare visada mėgaujuosi bent pora puodelių žolelių arbatos. 

„Nomnom.lt“ archyvo nuotr./Braškių kokteilis su nekepintais grikiais ir ispaninio šalavijo sėklomis
„Nomnom.lt“ archyvo nuotr./Braškių kokteilis su nekepintais grikiais ir ispaninio šalavijo sėklomis

– Didysis siaubas arba didysis džiaugsmas – užkandžiai! Kokie, jūsų siūlymu, jie turėtų būti ir kada juos reikėtų vartoti?

– Dieną turi būti trys pagrindiniai valgiai ir du nedideli užkandžiai – vaisiai, daržovės, uogos ar riešutai. Užkandžiauti rekomenduočiau tarp valgių, o ne iškart pavalgius. Geriausia valgyti kas tris valandas.

TAIP PAT SKAITYKITE: Kalorijų matavimas paseno: kiek iš tiesų jų gauname su maistu?

– Ką valgote, kai užsinorite ko nors skanaus, saldaus?

– Juodąjį šokoladą, pagamintą tik iš kakavos produktų. 

– Ar leidžiate sau kada nors pasmaguriauti tuo, ko kasdien nevalgote?

– Dažniausiai tai nutinka per keliones. Visada sau leidžiu suvalgyti tai, ko kasdien nevalgau, pavyzdžiui, įvairių neragautų kepinių ar saldumynų. 

– Koks buvo jūsų pačios didžiausias atradimas, kai pradėjote domėtis mityba, ją keisti ir sveikiau gyventi?

– Paauglystėje maistas tiesiog turėjo būti sotus ir nebrangus. Žinoma, išbandžiau ir įvairias dietas, kurios duodavo greitų rezultatų, bet tokios, kuri duotų ilgalaikių ir kurios principų galėčiau laikytis kasdien – neradau. Dietologijos studijų metu išmokau, koks maistas turi būti skirtas įvairiems ligoniams, visiškai sveikiems žmonėms, veganams ar vegetarams.

Skaičiuoju ne kalorijas, o vertingas maistines medžiagas. 

Dietistė esu septynerius metus, o augalinės mitybos principus praktikuoju dvejus su puse metų. Didžiausias pastarųjų metų atradimas – kad svarbiausia yra maisto kokybė. Tarkime, aisbergo salotos turi mažiau vitaminų ir mineralų nei tamsios ir ryškiai žalios spalvos lapinės daržovės – lapiniai kopūstai, gražgarstės ar špinatai. Todėl, nors valgyti įvairias salotas ir sveika, dažniau pasirenku tas, kuriose daugiausia vertingų maistinių medžiagų. Taip pat yra ir su kitais ingredientais bei maisto produktais. Skaičiuoju ne kalorijas, o vertingas maistines medžiagas. 

– Pasidalykite savo įprastos dienos valgiaraščiu.

Pusryčiams dažniausiai renkuosi įvairius daržovių ar vaisių kokteilius arba virtą/mirkytą kruopų košę. 

„Nomnom.lt“ archyvo nuotr./Brinkinta ispaninio šalavijo sėklų košė
„Nomnom.lt“ archyvo nuotr./Brinkinta ispaninio šalavijo sėklų košė

Pietums renkuosi salotas arba sriubą. Vakarienei valgau sriubos, daržovių ir jų patiekalų, valgių iš kruopų. 

„Nomnom.lt“ archyvo nuotr./Imbierinė morkų sriuba
„Nomnom.lt“ archyvo nuotr./Imbierinė morkų sriuba 

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Aktualu

Nauji požeminiai konteineriai Vilniuje: bus patogu ar drums gyventojų ramybę?

Popiežiaus vizitas Aktualu

Popiežius atsisveikino su Lietuva

Aktualu

Vytautas Plečkaitis: Kada kris Vokietijos kanclerės A.Merkel Vyriausybė?

Aktualu

Orai.lt: darganą papildys vėtra

Gazas

Skaitytojas užfiksavo chaosą Vilniuje: „Porsche“ kerta ištisinę liniją, BMW lekia per raudoną

Aktualu

Audringa „Putino virėjo“ J.Prigožino jaunystė: vagystės, išgertuvės su paaugliais ir kalėjimas

Pasaulis kišenėje

Vieni gražiausių Lenkijos rūmų – pasakiška Mošnos pilis su 99 bokšteliais

Verslas

Buvęs Estijos premjeras Taavi Roivas: kai Lietuva mus aplenkia, priimame tai kaip iššūkį

Pasaulis kišenėje

Raudona plyta pamena Šiaurės Lietuvos miestelių klestėjimo laikus

Aktualu

Kremliaus kritikui A.Navalnui skirta dar 20 parų arešto

Vardai

Prancūzijos ambasadoriaus atsisveikinimo vakare – svečių padėka už „protokolo laužymą“

Popiežiaus vizitas Aktualu

Popiežiui Pranciškui ranką spaudęs vienuolis: „Iš arti matyti, kokią sunkią naštą jis neša“

Vardai

Žuvusio modelio mamą įskaudino kalbos apie mįslingą vaizdo įrašą: „Tai juodina mano dukrą“

Vardai

Su vyro šmeižtu Mia nesitaikys: „Jis turi manęs miegančios nuogos nuotraukų, kuriomis grasina“

Gyvenimas

Tai – labai garsi optinė iliuzija, bet ar žinote, kas ją sukūrė ir kuo ji sudomino psichologus?

Sportas

„The Best“: C.Ronaldo nukarūnuotas – geriausiu metų futbolininku tapo L.Modričius

Aktualu

I.Šimonytė: mano lyginimas su D.Grybauskaite – tobula klišė

Aktualu

Popiežiaus vizitas Agluonoje yra ypatingesnis nei Rygos lankymas

Aktualu

Rusija iškvietė Norvegijos ambasadorių dėl „šnipo“ arešto

Gazas

Koks likimas laukia „Fiat“, po Lietuvą vežiojusio popiežių Pranciškų?

Naujienos

primena Aktualu

Pasakyta/padaryta: Kuo baigėsi bandymai išskaidrinti kalinių maitinimo viešuosius pirkimus

Aktualu

Nauji požeminiai konteineriai Vilniuje: bus patogu ar drums gyventojų ramybę?

Popiežiaus vizitas Aktualu

Popiežius atsisveikino su Lietuva

Aktualu

Vytautas Plečkaitis: Kada kris Vokietijos kanclerės A.Merkel Vyriausybė?

Aktualu

Agnė Širinskienė Gabrielių Landsbergį kaltina politine korupcija

Aktualu

Orai.lt: darganą papildys vėtra

Gazas

Skaitytojas užfiksavo chaosą Vilniuje: „Porsche“ kerta ištisinę liniją, BMW lekia per raudoną

Pasaulis kišenėje

Vieni gražiausių Lenkijos rūmų – pasakiška Mošnos pilis su 99 bokšteliais

Aktualu

Audringa „Putino virėjo“ J.Prigožino jaunystė: vagystės, išgertuvės su paaugliais ir kalėjimas

Verslas

Buvęs Estijos premjeras Taavi Roivas: kai Lietuva mus aplenkia, priimame tai kaip iššūkį

Vardai

Žuvusio modelio mamą įskaudino kalbos apie mįslingą vaizdo įrašą: „Tai juodina mano dukrą“

Verslas

Kinija: negalime derėtis su JAV dėl prekybos, kai prie mūsų gerklės laiko peilį

Vardai

Prancūzijos ambasadoriaus atsisveikinimo vakare – svečių padėka už „protokolo laužymą“

Popiežiaus vizitas Aktualu

Popiežiui Pranciškui ranką spaudęs vienuolis: „Iš arti matyti, kokią sunkią naštą jis neša“

Vardai

Su vyro šmeižtu Mia nesitaikys: „Jis turi manęs miegančios nuogos nuotraukų, kuriomis grasina“

Gyvenimas

Tai – labai garsi optinė iliuzija, bet ar žinote, kas ją sukūrė ir kuo ji sudomino psichologus?

Sportas

„The Best“: C.Ronaldo nukarūnuotas – geriausiu metų futbolininku tapo L.Modričius

Aktualu

Estijoje surastas paskutinio „miško brolio“ bunkeris

Aktualu

I.Šimonytė: mano lyginimas su D.Grybauskaite – tobula klišė

Pasaulis kišenėje

Raudona plyta pamena Šiaurės Lietuvos miestelių klestėjimo laikus

Vardai

Daugiau vandens

Video

01:15
01:48
01:09

Sveikata

Ruduo pilnas komplimentų

Parašykite atsiliepimą apie GYVENIMO rubriką