Dabar populiaru
Publikuota: 2012 spalio 14d. 00:05

Kiniška versija, kaip ilgiau išsaugoti jaunystę

kinų energinės praktikos gyvuoja jau ne vieną tūikstantį metų
Shutterstock nuotr. / kinų energinės praktikos gyvuoja jau ne vieną tūikstantį metų

Kinų medicinos tėvas, legendinis Geltonasis Imperatorius, nugyveno 111 metų. Amžininkai kuždėjosi, esą valdovas atskleidęs nemirtingumo paslaptį. Bet, kalbama, kad iš tikrųjų jis paprasčiausiai išmanė, kaip save tausoti, kad bėgantis laikas paliestų kuo mažiau...

Dao – filosofija, kuria nuo seno vadovavosi kinai, pagrįsta tiesa, kad į šį pasaulį ateiname apdovanoti trimis lobiais: esencija, energija ir dvasia.

Esencija arba kūnas

Kaip sensta kūnas, suprasti padeda in ir jang diagrama. Balta žuvelė (su juoda akele) simbolizuoja jang energiją: vyrišką, ugningą, užimančią viršutinę ženklo dalį. Po ja slūgso juoda, moteriškoji in – vandens energija.

Sveikame jauname organizme šios pagrindinės ugnies ir vandens energijos palaiko pusiausvyrą. Tačiau metams bėgant žmogus ima vis labiau “gyventi galvoje”. Kuria vis ambicingesnius planus, apsikrauna aibe beverčių norų ir taip švaisto ugninę energiją. Tuo pat metu silpsta ir vandens energija, jos ima stigti paprasčiausiems veiksmams atlikti. Padėtį vaizdžiai atspindi posakis: „Dvasia erelio, bet kūnas kandies.” Norint sustabdyti senėjimo procesą, diagramą reikia ”apversti”, t. y. stengtis sustiprinti in energiją. Praktiškai reikia daryti viską, kad stiprėtų inkstų či (energija), glaudžiai susijusi su vandens stichija.

Gaivinami vandens ir ugnies pusiausvyros

Pagal dao esencija yra susitelkusi “inkstų sistemoje”: antinksčiuose ir kiaušidėse (sėklidėse). Šios vietos užtikrina kūnui vitališkumą. Jų išeikvotą energiją atkurti galima atitinkamai maitinantis. Tiesa, parinkdami maisto produktus rytiečiai žiūri ne mums įprastų baltymų, angliavandenių ir riebalų proporcijų. Dao moko valgyti in pobūdžio maistą, kuris veikia vėsinamai ir raminamai, ir jang valgius, kurie kaitina ir sužadina. Mūsų savijautai ir sveikatai didžiulės įtakos turi tai, kokio maisto – šaldančio ar šildančio – suvalgome daugiau.

►In pradui priskiriami: švieži, termiškai neapdoroti vaisiai ir daržovės, tofu, ryžiai, jogurtas, daigintos pupelės, žalia žuvis, cukrus, druska, kalendros, petražolės.

►Jang pradui: džiovinti vaisiai, troškintos ir keptos daržovės (kopūstai, bulvės, raudonos pupelės), avižų, miežių, grikių košės, sviestas, grietinė, aviena, jautiena, kepta žuvis, česnakai, imbierai, bazilikai, mairūnai, vanilė, šokoladas.

Stiprybė, kylanti iš... inkstų

Inkstų energiją smarkiai išeikvoja stresas. Ją silpnina ir baltymų perdėm gausi mityba, ypač kai valgoma per daug mėsos. Visgi labiausiai inkstų energiją naikina ir organizmą sendina kasdienė įtampa ir pašėlęs tempas. Beprotiškas gyvenimo tempas mums “parūpina” ankstyvą žilę arba plikę, glembančius raumenis, prapuolusį seksualinį potraukį ir pan.

Jei žmogus visko bijo ir nuolat dėl ko nors nerimauja, nėra abejonės, kad jam stinga inkstų energijos. Baimės ir neurozės, susijusios su intymiuoju gyvenimu, šią gyvybiškai svarbią energiją taip pat silpnina. Siekiant ją išlaikyti, labai svarbu neužgniaužti seksualumo. Žmogų, kuriam inkstų či (energijos) pakanka, lengva atpažinti iš elgesio: tokio neišmuša iš vėžių savas ir kitų žmonių seksualumas, nesunkiai atremia viršininko spaudimą, geba ginti savo požiūrį ir net mirtis jo pernelyg negąsdina, nes laiko ją neatsiejama gyvenimo dalimi. Trumpai tariant, toks žmogus į gyvenimą žvelgia ramiai ir pozityviai.   

Ką daryti, kad inkstų neapleistų energija? Kinai jai palaikyti turi daugybę įvairiausių dvasinių bei energinių praktikų, kaip antai įvairios ciguno formos.

Be abejo, patiems savarankiškai su cigunu verčiau neeksperimentuoti, norint jo išmokti, vienareikšmiškai patartina susirasti patyrusį ir kompetentingą mokytoją.

Na, o kalbant apskritai, vieną kitą nesudėtingą energijos palaikymo pratimą gali išbandyti kiekvienas.

► Susikaupkite

Tuštiems svaičiojimams eikvojamą energiją būtina atitraukti nuo galvos į širdį. Tai daroma ramiai ir giliai įkvepiant. Paskui kartu su iškvėpimu energija iš širdies nuleidžiama į tašką, esantį maždaug per tris pirštus žemiau bambos. Pagal kinus, tai – apatinis dantianis, gyvybinės energijos rezervuaras. Iš čia energiją mintimis siunčiame į inkstus. Tai nuostabi jauninamoji procedūra. Aišku, jei darysite ją reguliariai.

►Masažuokite pilvą

Apatinės pilvo dalies masažavimas suaktyvina apatinio dantianio energiją.

Švelniais sukamaisiais judesiais pamasažuokite pilvo apačią, iš pradžių dešine ranka 20 kartų pagal laikrodžio rodyklę, paskui kaire ranka 20 kartų – prieš. Toks masažas, pasak kinų, atveria či tekėjimo kanalus.

►Gerai išsimiegokite

Miego sutrikimai – įspėjimas, kad inkstų energija silpsta. Paprastai užmigti sunkiai sekasi tiems, kurie yra išvarginti streso. Todėl visi, kurie pabunda nusnūdę vos kelias valandas ir blaškosi iki paryčių negalėdami užmigti, išties turėtų pasirūpinti savo inkstais.

Gerai išsimiegoti – puikus būdas palaikyti gerą fizinę ir psichinę būseną, tuo pačiu ir papildyti inkstų energiją.

► Gerkite pakankamai vandens

Geriausiai tyro šaltinio ir ne šalto, o drungno – organizmas tokį įsisavina geriausiai, papildomai neeikvodamas energijos. Ryte lėtai, mažais gurkšneliais išgerdami dvi stiklines vandens sumažinsite pernelyg didelį kraujospūdį. Sunkiai dirbdami kinai atokvėpio minutę nuo seno gerdavo būtent šiltą vandenį, o ne kavą ar arbatą.

► Sukąskite dantis

Dar senovėje kinų gydytojai pastebėjo, kad žmogaus dantų sveikata priklauso nuo inkstų turimos energijos. Kai jos stinga, pradeda smarkiai gesti ar net kristi dantys. Prasta dantų būklė rodo ir menką seksualinės energijos kiekį. Kad taip nenutiktų, senieji kinai rekomendavo, 36 kartus per dieną stipriai sukąsti dantis. Nepraveriant lūpų žandikauliais atlikti judesį, tarsi ką nors kramtytumėte.

►Judinkite pirštus

Inkstų energijos atsargas didina ir tuo pačiu seksualumą stiprina paprastas pratimėlis: įsidėmėkite, kaip gali būti naudinga sulenkti ir ištiesti kojų nykščius. Reikėtų kasdien po 36 kartus sulenkti ir vėl ištiesti pakaitomis dešinės ir kairės pėdos didžiuosius pirštus.

►Pajuskite harmoniją

Stiprinant vandens stichiją (inkstų či), nederėtų pamiršti ir ugnies prado. Kinų medicina nuolat pabrėžia, kad sveikatos pagrindas yra šių energijų pusiausvyra organizme. Vadinasi, ne tik romantikos sumetimais verta kartkartėmis praleisti vakarą žvakių šviesoje, pasėdėti su draugais prie laužo ar jaukiai spragsinčio židinio. Kontaktas su gyva ugnimi užkerta kelią ligoms. Jeigu vonioje maudysitės išjungę šviesą ir uždegę kvapią aliejinę lempelę, pasisemsite jėgų iš abiejų stichijų – ir ugnies, ir vandens.

Energija arba kvėpavimas

Kvėpuodami paviršutiniškai, nelygiai negalime pasiimti mums taip reikalingos energijos, atplūstančios iš pačios visatos. Ištaisyti padėtį padeda kasdieniai kvėpavimo pratimai (šiuo atveju kinai vėlgi praktikuoja ciguną). Atliekami reguliariai jie suteikia daug energijos. Ši kvėpavimo praktika turi ir dar vieną privalumą – veikia jauninamai.

Dar nuostabiau nei ciguninį kvėpavimą yra įvaldyti mankštą su ciguno rutuliukais. Šis pratimas padeda atsistatyti pagrindinių energijų pusiausvyrai, stimuliuoja plaučių, storojo ir plonojo žarnyno, taip pat širdies veiklą. Reguliariai mankštinantis su šiais rutuliais, sumažėja ir  artrito bei reumato grėsmė. Šie rutuliai dažniausiai gaminami iš plieno, marmuro, agato arba žadeito (pastarieji pasižymi gebėjimu švarinti energiją).

Dvasia arba sąmonė

Dao filosofija tvirtina, kad svarbiausias dalykas, nuo ko priklauso žmogaus gera sveikata, jaunatviškumas ir ilgaamžiškumas, yra dvasios ramybė. Nenuostabu, kad didieji visų epochų meistrai stengėsi sukurti šią ramybę pasiekti padedantį metodą. Paveikiausia, ką pavyko atrasti, – meditacija. Išminčių manymu, meditacija yra atgaivą nešantis “dvasios pasninkas”. Ši “iškrova” apvalo protą ir sugrąžina pirmaprades dvasines galias, išvaduoja nuo įkyriai blaškančių mintelių ir nerimą keliančių emocijų.

Kinų manymu, dvasiai meditacija yra tokia pat reikalinga, kaip tinkama mityba ir aktyvumas kūnui.

Tuo įsitikinti verta patiems. Pavyzdžiui, vakare, prieš pat eidami miegoti, atsisėskite turkiškai ant kilimo (jei tai per sunku, atsisėskite ant kėdės), užsimerkite ir įsiklausykite į savo kvėpavimą. Iš pradžių nelengva visą dėmesį sutelkti tik į kvėpavimą, bet ilgainiui mintys liausis šmirinėjusios po galvą ir pajusite, kur slypi ypatingas meditacijos poveikis. Žinoma, norint kuo aiškiau perprasti meditacijos esmę, vėlgi labai praverstų patyręs mokytojas. Bent jau iš pradžių.  

Trumpai

Taigi reziumuojant kinų įžvalgas, galima sudaryti štai tokį kinišką jaunystės receptą:

►Nešvaistykite gyvybinės energijos, rūpinkitės savo
inkstais ir semkitės jėgų iš dvasinių praktikų, kaip antai cigunas.

►Valgykite pagal in ir jang subalansuotą maistą,
nepadauginkite baltymų, gerkite šiltą vandenį.

►Taisyklingai kvėpuokite.

►Kasdien skirkite bent 15 minučių meditacijai.

 

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Verslas

Griaunama atominė elektrinė užsimojo statyti naujas patalpas, nes kitos „morališkai pasenusios“

Aktualu

VTEK narys Virginijus Kanapinskas: politikai įtakos nedarė, tik liepė patiems išspręsti

Aktualu

Linas Kontrimas: O ko norime mes?

Aktualu

Kęstutis Navickas: kertant Labanoro girią šiurkščių pažeidimų nebuvo

Aktualu

Panevėžį sudrebinęs sprogimas sugriovė šešis garažus, po nuolaužomis rastas vyro kūnas

Aktualu

Vilniaus rajone – nuo kelio nuvažiavęs BMW, automobilio viduje – miręs vyras

Aktualu

Aplinkos ministras patvirtino vilkų sumedžiojimo kvotą: 60 vilkų per sezoną

Verslas

ES kritikuoja Italiją dėl „beprecedenčio“ nukrypimo nuo biudžeto taisyklių

Rytinė saulė virš Vilniaus miesto

Aktualu

Partijų ir komitetų romanas: R.Karbauskiui pasisektų regionuose, bet didmiesčių neįkąstų?

Aktualu

Vytautas Bakas apie Vilniaus mero rinkimus: turiu darbų Seime

Vardai

Liepa Norkevičienė ir Ieva Juozapaitytė tapo išskirtinių papuošalų ir suknelių modeliais

Aktualu

Dar vienas „aštrus“ pirkinys: vilnietė „Lidl“ mėsoje rado adatą

Vardai

Su dvyniais Turkijoje atostogavę Zvonkai: „Pirmos naktys buvo bemiegės, o vėliau – pasaka“

24sek

Karališkas LeBrono debiutas „Lakers“ – pirmus taškus rinko dėjimų serija

Aktualu

V.Putinas: buvusios sovietinės respublikos apgailestauja dėl SSRS subyrėjimo

Gyvenimas

Kaip suaktyvinti medžiagų apykaitą: 4 ekspertų patarimai, kurie iš tikrųjų veikia

Aktualu

VRM auditas: valstybės pinigus leido daug neskaičiuodami

Verslas

Kinijos ekonomika trečiąjį ketvirtį augo lėčiausiai per devynerius metus

Aktualu

J.Mattisas: ataka Afganistane nepakeis saugumo situacijos Kandahare

Naujienos

Verslas

Griaunama atominė elektrinė užsimojo statyti naujas patalpas, nes kitos „morališkai pasenusios“

Aktualu

VTEK narys Virginijus Kanapinskas: politikai įtakos nedarė, tik liepė patiems išspręsti

Aktualu

Linas Kontrimas: O ko norime mes?

Aktualu

Kęstutis Navickas: kertant Labanoro girią šiurkščių pažeidimų nebuvo

Aktualu

Panevėžį sudrebinęs sprogimas sugriovė šešis garažus, po nuolaužomis rastas vyro kūnas

Aktualu

Vilniaus rajone – nuo kelio nuvažiavęs BMW, automobilio viduje – miręs vyras

Aktualu

Aplinkos ministras patvirtino vilkų sumedžiojimo kvotą: 60 vilkų per sezoną

Verslas

ES kritikuoja Italiją dėl „beprecedenčio“ nukrypimo nuo biudžeto taisyklių

Rytinė saulė virš Vilniaus miesto

Aktualu

Partijų ir komitetų romanas: R.Karbauskiui pasisektų regionuose, bet didmiesčių neįkąstų?

Aktualu

Vytautas Bakas apie Vilniaus mero rinkimus: turiu darbų Seime

Vardai

Liepa Norkevičienė ir Ieva Juozapaitytė tapo išskirtinių papuošalų ir suknelių modeliais

Aktualu

Dar vienas „aštrus“ pirkinys: vilnietė „Lidl“ mėsoje rado adatą

Vardai

Su dvyniais Turkijoje atostogavę Zvonkai: „Pirmos naktys buvo bemiegės, o vėliau – pasaka“

24sek

Karališkas LeBrono debiutas „Lakers“ – pirmus taškus rinko dėjimų serija

Aktualu

V.Putinas: buvusios sovietinės respublikos apgailestauja dėl SSRS subyrėjimo

Gyvenimas

Kaip suaktyvinti medžiagų apykaitą: 4 ekspertų patarimai, kurie iš tikrųjų veikia

Aktualu

VRM auditas: valstybės pinigus leido daug neskaičiuodami

Verslas

Kinijos ekonomika trečiąjį ketvirtį augo lėčiausiai per devynerius metus

Aktualu

J.Mattisas: ataka Afganistane nepakeis saugumo situacijos Kandahare

Gera keliauti kartu

BALTIJOS MAISTO IR GĖRIMŲ PARODA „BAF“ 2018

Įkvėpk daugiau gyvenimo

Nacionalinis sveikatos egzaminas 2018

Parašykite atsiliepimą apie GYVENIMO rubriką