Dabar populiaru
Publikuota: 2019 lapkričio 24d. 10:00

Kokosų vandens nauda sveikatai – gerokai perdėta?

Kokosai Ypatingos
123RF.com nuotr. / Kokosai

Dar visai neseniai mėgautis kokosų vandeniu buvo tikra prabanga – tai darė tik turistai tropinėse šalyse, patogiai įsitaisę krėsluose po palmėmis, per šiaudelį gerdami tiesiai iš kokoso vaisiaus. Per keletą pastarųjų metų kokosų vanduo pamažu užkariavo prekybos centrų lentynas, jį reklamuoti pradėjo net gaiviųjų gėrimų pramonės gigantai.

Gaiviųjų gėrimų pramonė gerokai perdeda, reklamuodami kokosų vandenį kaip itin sveiką natūralų gėrimą. Panorę atsigaivinti, gerai pagalvokite prieš patikėdami gamintojų teiginiais apie maistinę gėrimo vertę, pasvarstykite, ar nereikėtų pasiteirauti ekspertų nuomonės. Galbūt paaiškės, kad geriau rinktis visiems įprastą geriamąjį vandenį?

Pasiteiravome penkių ekspertų, ar gerti kokosų vandenį yra sveikiau nei paprastą geriamąjį.

****

Gydytojas Alessandro R. Demalo: „Ne“

Verčiau gerkite paprastą geriamąjį vandenį. Kokosų vanduo – tai tiesiog kokosų sultys, kurių nereikėtų painioti su riebesniu „giminaičiu“ – kokosų pienu. Nors kokosų vandenyje esama natūralių elektrolitų, pavyzdžiui, kalio, natrio ir mangano, tačiau nėra jokių svarių įrodymų, kad skysčių balansui organizme atkurti kokosų vanduo būtų tinkamesnis nei paprastas geriamasis vanduo. Kokosų vandenyje yra mažiau cukraus nei kitose sultyse, todėl retkarčiais norint pasilepinti vaisiniu gėrimu, kokosų vanduo nėra prastas pasirinkimas. Vis dėlto jame yra organizmui nebūtino skystojo cukraus ir nemažai kalorijų.

****

Mitybos specialistė Clare Collings: „Ne“

Kokosų vanduo – tai jaunų, dar neprinokusių kokoso vaisių viduje esantis skaidrus skystis. Jei kalbėtume apie jo maistinę vertę – taip, kokosų vandenyje yra maistinių medžiagų, pavyzdžiui, B grupės vitaminų – riboflavino (B2), niacino (B3), pantoteno rūgšties, folio rūgšties, biotino; taip pat randama, nors ir labai nedaug, tiamino (vitamino B1), vitamino C, kalio ir natrio. Yra ir paprastųjų angliavandenių (cukraus) bei amino rūgščių.

Jei geriamojo vandens energinė vertė lygi nuliui, tai 100 ml kokosų vandens gali siekti nuo 80 iki 150 kilodžaulių (kJ). Nors prekybos centruose būna ir gryno kokosų vandens, vis dėlto daugelis tokio pavadinimo produktų yra mišiniai – kokosų vandens ir kitų sudedamųjų dalių, pavyzdžiui, kokosų grietinėlės, cukraus, kitų vaisių sulčių, vitamino C, dažiklių. Šie priedai tik dar labiau padidina tokio mišinio energinę vertę.

Kokosų vanduo reklamuojamas kaip gėrimas sportininkams. 2017 m. buvo atliktas tyrimas, kurio metu stebėti 10 vyrų, kurie vienąkart 60 minučių lenktyniavo dviračiu o po to dalyvavo 10 km lenktynėse ir vartojo kokosų vandenį, kitąkart – geriamąjį vandenį. Rezultatai parodė, kad, lyginant su paprastu geriamuoju vandeniu, kokosų vanduo nepadėjo nei geriau aprūpinti organizmą skysčiais, nei pasiekti geresnių rezultatų. Triukšminga reklama neatitinka tyrimo metu gautų duomenų. Nebent susižavėję jo skoniu dėl jame esančių aromatinių sudedamųjų dalių ryšitės papildomus kilodžaulius sudeginti sportuodami. Vis dėlto patarčiau geriau gerti gryną vandenį.

****

Maisto mokslininkė Emma Beckett: „Ne“

Sakysiu „ne“, nes kokosų vanduo yra per daug reklamuojamas. Atkreipkite dėmesį, kad svarbiausia yra ne tai, ar mums tinka vienas ar kitas maisto produktas, o apskritai visa mūsų mityba. Reklamose skelbiama, kad kokosų vandenyje yra nedaug cukraus. Tikra tiesa, bet tik lyginant šviežią nesaldintą kokosų vandenį su gazuotais gėrimais ar vaisių sultimis. Tačiau dažniausiai kokosų vanduo parduodamas saldintas, taigi 330 ml buteliuke gali būti daugiau nei 15 g cukraus.

Kokosų vandenyje yra daug mums svarbaus kalio. Tai gerai, tačiau daugelio žmonių organizme kalio ir taip netrūksta – mes jo pakankamai gauname valgydami vaisius ir daržoves. Vienoje vidutinio dydžio bulvėje kalio yra tiek pat, kiek 330 ml kokosų vandens.

Kokosų vandens reklamose itin akcentuojami fermentai, antioksidantai ir fito maistinės medžiagos. Bet juk reikalingus fermentus mūsų organizmas pasigamina pats, o antioksidantais bei fito maistinėmis medžiagomis apsirūpiname valgydami vaisius ir daržoves. Išvada: gerkite vandenį, valgykite įprastą maistą ir neleiskite, kad brangių gaivinamųjų gėrimų reklamos susuktų jums galvą.

****

Mitybos specialistė Rosemary Stanton: „Ne“

Skystis, kurio esama kokosų viduje, iš tiesų gaivina. Jame nėra riebalų, mažiau cukraus (taigi ir kilodžaulių) nei kituose gaiviuosiuose gėrimuose. Tačiau teiginiai, kuriuos skelbia daugelio prekių ženklų gamintojų reklamos, tikrai abejotini.

– „Nėra pridėtinio cukraus.“ Taip, tai tiesa (žr. sudedamųjų dalių sąrašą), tačiau jo sudėtyje yra natūralių sacharidų. 500 ml neprinokusių kokosų vandens yra 33 g sacharidų, iš kurių 36 proc. – fruktozė, 41 proc. – gliukozė, o 23 proc. – sacharozė. Taip, kokosų vandenyje sacharidų yra daug mažiau nei daugelio vaisių sultyse ir nealkoholiniuose gėrimuose, tačiau dėl tų sacharidų bus didesnė ir kokosų vandens energinė vertė, pavyzdžiui, 500 ml gėrimo turi 500 kJ.

– „Gausu elektrolitų, įskaitant kalcį, fosforą, natrį, magnį ir kalį.“ Tiesa tik dėl kalio, nes kalcio, fosforo ir magnio kiekis yra nereikšmingas. Natrio kiekis svyruoja, tačiau paprastai jo daug nebūna.

– „Tikras vitaminų šaltinis.“ Netiesa. Daugelio vitaminų nėra, o tų, kurių randama, kiekis labai nedidelis.u

– „Geriausias būdas atkurti skysčių balansą organizme.“ Neįrodyta patikimais tyrimais. Atliekant vieną tyrimą netgi nustatyta, kad kokosų vanduo neturėjo jokios įtakos geresniems dviratininkų rezultatams, o gėrusieji kokosų vandenį apskritai vartojo mažiau skysčių nei tie, kurie gėrė paprastą vandenį.

Išvada: puikus gėrimas pasmaližiauti norint atsigaivinti, tačiau jis negali atstoti geriamojo vandens.

****

Mitybos specialistė Rebecca Charlotte Reynolds: „Taip“

Havajų gyventojai kokosų vandenį vadina „dangaus rasa.“ Apie 94 proc. kokosų vandens sudaro vanduo, 4 proc. – cukrus, 1 proc. – skaidulos, o likusi dalis (mažiau nei 1 proc.) – baltymai, riebalai ir kitos cheminės medžiagos, t. y. vitaminai, mineralai (įskaitantį elektrolitus natrį ir kalį) bei augalų hormonai, kaip antai citokininai, kurie organizmui gali būti visokeriopai naudingi.

Kokosų vanduo yra tinkamas žmogaus sveikatai palaikyti, todėl gali būti labai naudingas atkuriant skysčių balansą organizme po gausaus prakaitavimo, diarėjos ar vėmimo. Žinoma, jei galite sau leisti, nes jis yra gerokai brangesnis nei, pavyzdžiui, karvės pienas. Rūpinantis kūno svoriu, labiau tiktų geriamasis vanduo, nes 250 ml kokosų vandens energinė vertė yra 70 kJ. Turėkite omenyje, kad kokosų vanduo paprastai atkeliauja išpilstytas į gėrimų pakuotes, kurios gabenamos iš tropikų (pvz., Vietnamo). Tai reiškia, kad aplinka nėra itin tausojama, todėl ir šiuo atžvilgiu viršų ima geriamasis vanduo.

Quartz
Quartz

Straipsnio vertimu pasirūpino mūsų partneriai – vertimų biuras „Vertimo namai“.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Vardai

Praktiški patarimai

Skanumėlis
Skanumėlis

Sergu atsakingai

Sergu atsakingai

Video

21:34
06:33
01:02

Esports namai

URBAN˙/

Parašykite atsiliepimą apie GYVENIMO rubriką