Dabar populiaru
Publikuota: 2018 balandžio 1d. 10:00

Kiek kiaušinių suvalgyti sveika?

Velykinė „Maximos“ spaudos konferencija
Luko Balandžio / 15min nuotr. / Margučiai

Velykos neįsivaizduojamos be kiaušinių. Tačiau kitomis dienomis juos valgyti vengiame, nes esame girdėję, kad jie turi daug cholesterolio, kuris žalingas organizmui, ypač sergant širdies ir kraujagyslių ligomis. Tačiau dabar ši nuomonė paneigta, kaip ir daugelis kitų su kiaušiniais susijusių mitų.

Vienas vertingiausių produktų

Pasak dietologų, vienas vidutinis kiaušinis turi apie 81 kcal, 7,3 g baltymų, 0,3 g angliavandenių, 5,8 g riebalų; svarbu pabrėžti, kad tokia maistinė vertė kinta nuo kiaušinių dydžio ar rūšies.

Bene visi kiaušinio vitaminai ir mineralai slypi trynyje. Jame yra lecitino, cholino, arachido rūgščių, kurios yra labai vertingos.

Taip pat kiaušinis turi labai daug vertingų vitaminų ir mineralinių druskų, net 12 vitaminų rūšių, tarp kurių B grupės vitaminai, taip pat vitaminai E, D, A, kalcis, geležis, jodas, reikalingas skydliaukės hormonų gamybai, fosforas, selenas, kuris mažina riziką susirgti širdies ir kraujagyslių, onkologinėmis ligomis, lėtina senėjimo procesą, kalis, natris, magnis, cinkas, greitinantis žaizdų gijimą ir stiprinantis imuninę sistemą, ir pan.

Naudingos medžiagos puikiai pasisavina

Svarbu ir tai, kad iš kiaušinio mūsų organizmas pasisavina net 97 proc. jo naudingųjų medžiagų. Jame esantis lecitinas ir geležis skatina kraujo kūnelių gamybą, taip pat stabdo cholesterolio patekimą į organizmą. Lecitino ir sieros turinčios amino rūgštys teigiamai veikia nervų sistemą.

Beje, geriau virškinami ir geriausiai pasisavinami vitaminai iš skystai virto kiaušinio, tačiau valgant tokį kiaušinį yra galimybė apsikrėsti salmonelioze, todėl prieš verdant kiaušinius reikėtų ypač kruopščiai nuplauti.

Amino rūgštys, esančios baltyme, atlieka statybinės medžiagos funkciją mūsų raumenims. Dėl geros struktūros aminorūgščių kiaušinio baltymai labai gerai pasisavinami.

Cholesterolį kiaušiniuose nukenksmina kitos medžiagos

Pasak gydytojos dietologės Jūratės Dobrovolskienės, iš kiaušinio vystosi nauja gyvybė, todėl jame esantis biologiškai vertingų maistinių medžiagų rinkinys yra optimalus. Kiaušinio baltymai optimaliu santykiu turi visas nepakeičiamas aminorūgštis, taip pat gerai subalansuotas riebiųjų rūgščių santykis. Todėl šio produkto verte neįmanoma abejoti.

Vis dėlto dėl kasdienio kiaušinių vartojimo galima išgirsti prieštaringų nuomonių. Mat kiaušinio trynys turi didelį kiekį cholesterolio, kuris, žinia, svarbiausias aterosklerozės, didinančios insulto ir infarkto riziką, veiksnys. Todėl buvo rekomenduojama suvalgyti vos keletą kiaušinių per savaitę. Būtent dėl to specialistai gana ilgai patarė kiaušinius valgyti itin saikingai.

Pasak J.Dobrovolskienės, nors kiaušiniai iš tiesų turi daug cholesterolio, kuris didina aterosklerozės plokšteles, jame yra ir didelis kiekis lecitino, kuris veikia kaip priešnuodis. Taigi kiaušiniai yra vertingas ir sotus produktas.

Kokiu skaičiumi kiaušinių verta apsiriboti vyresniems žmonėms

Vis dėlto pagyvenusiems žmonėms, taip pat sergantiems širdies ir kraujagyslių ligomis, dietologė rekomenduoja valgyti mažiau kiaušinių, kadangi bėgant metams kraujagysles neišvengiamai paveikia aterosklerozė, retas žmogus to išvengia.

Žmonėms, kurie serga ateroskleroze arba yra vyresni nei 50 metų, patariama valgyti 2–3 kiaušinius per savaitę.

Kita vertus, prieš keletą metų pasirodė mokslininkų iš Didžiosios Britanijos tyrimas. Ilgai stebėję didelę savanorių grupę, mokslininkai padarė išvadą, kad nors kiaušiniuose yra didelis cholesterolio kiekis, jis beveik neturi įtakos cholesterolio kiekiui kraujyje.

Pasak jų, kiaušiniuose esantis cholesterolis kone visiškai nepasisavinamas, todėl sveikas žmogus drąsiai gali kasdien suvalgyti po vieną kiaušinį.

JAV publikuotų tyrimų rezultatai rodo, kad vartojant daugiau kiaušinių vyrų širdies ir kraujotakos sistemos ligų rizika netgi ne didėja, o mažėja.

Su maistu cholesterolio patenka mažai

Pasak gydytojos dietologės Eglės Kliukaitės, be abejo, cholesterolio, kurio mes gauname su riebalais, perteklius susijęs su širdies ir kraujagyslių ligų rizika. Kita vertus, apskritai tam tikras riebalų kiekis mityboje būtinas, nes riebalai atlieka apsauginę, termoreguliacinę funkcijas, teikia mums energijos, dalyvauja lytinių hormonų gamyboje, prisideda prie reikiamo riebaluose tirpių vitaminų kiekio palaikymo.

Pasak jos, kiaušiniai taip pat priskiriami prie gyvūninės kilmės baltymų, turinčių daug cholesterolio, tačiau jų sudėtyje yra lecitinas, kuris mažina homocisteino, siejamo su širdies ir kraujagyslių ligomis, koncentraciją, taigi netiesiogiai netgi apsaugo nuo šių ligų.

„Kita vertus, reikia pabrėžti, kad su maistu cholesterolio į organizmą patenka palyginti mažai, jo gamyba vyksta ir pačiose kepenyse. Be to, paprastieji angliavandeniai, kurie sudaro didelę mūsų mitybos dalį, taip pat dažnai kalti dėl riebalų pertekliaus ir jų kaupimosi organizme. Užuot dėl to kaltinant vien riebalus, reikėtų peržiūrėti visą savo mitybos racioną“, – patarė pašnekovė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Praktiški patarimai

Skanumėlis

Esports namai

URBAN˙/

Parašykite atsiliepimą apie GYVENIMO rubriką